Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
7.11.2000, 18:30

Přístupy
od 7.11.2000:

  

MAME 0.37 beta 9 news
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


(poslední verzi multiarcade emulátoru MAME si můžete vždy stáhnout na zdejší MAME stránce)

Nejprve kde vzít romsety. Ke kompletnímu stavu se pomalu blíží obvyklý nejlepší zdroj MAME.DK, ještě o něco lépe na tom jsou na Arcade ROM Heaven, kde také mimochodem konečně odstranili ty hnusný popup reklamy. V této chvíli nikde nemají komplet pouze hru Mission 660 a její dva klony, tudíž tahle jediná ve výčtu níže chybí.

Kompletní pozměněné romsety mají asi 40MB (ty nové k tomu něco přes 50MB), takže se tentokráte určitě vyplatí stáhnout si fixfile ze SYS 2064. Ten má jen 1mb, a opravuje romsety: batsugun, battleg, batugnsp, bbmanwj, bombrman, diamond, grindstm, mk2 a vfive.

Jak jsem už zmínil ráno, ještě stále nebyly všechny drivery převedeny na nový způsob práce s pamětí zavedený v 0.37b8, a tak některé nefungují. Že se jedná právě o tento problém poznáte podle chybové hlášky "cpu # uses wrong data width memory handlers!". Seznam driverů kterých se chyba dotýká můžete najít zde.

Seznam nově přidaných her v dokumentaci je docela dlouhý, ovšem hned na začátku budeme škrtat. Škrtneme nové klony, NeoGeo hry které jsou jen z MGD2 formátu převedeny na MVS, hry které jsou už emulovány v Raine (Asuka & Asuka, Armed Police Battrider, Battle Garegga, Cadash v různých verzích, Daisenpu, Earth Joker, Galmedes), Final Burn (After Burner 1 a 2) a Sega C2 (Bloxeed, Borench, Columns, Ichidant, Puyo Puyo, Tant-R, Thunderforce a Zunzunkyou). No, Sega C2 hry neškrtnem, protože v MAME jsou emulovány o dost lépe. A co že nám to tedy zbyde?

Galerie
Galerie

Cavelon. Tak na téhle hře jsem ulítával na Spectru, ale tehdy jsem netušil že je to konverze z automatu. Jak sami vidíte na obrázku, není to žádný grafický zázrak, ale tak nějak bez toho abych věděl proč, se mi to zdá být hodně zábavný. Rytíř spírá v bludišti kusy brány, a když se mu jí podaří složit (což není vůbec jednoduchý), hbitě prchá do dalšího levelu. Must try.
Balloon Brothers - obyčejný klon Tetrisu. Balónky jsou tam zřejmě proto, aby se osvětlilo logikou proč dílky nepadají dolů, ale naopak stoupají vzhůru. Zajímavé je snad jen to, že při otáčení dílu tento zároveň mění barvu. Dá se hrát ve dvou proti sobě, ale i tak je to prostě hrozně neoriginální.

Eight Forces. Vynikající vertikální střílečka. Skvělá grafika, nepřátele, powerupy, vynikající rychlá akce - ostatně viz ty ubohé screenshot, vždycky když jsem se pokusil típnout screenshot tak jsem umřel... :-) Jen nedostatečná emulace zvuku jí zatím zřejmě brání stát se vaším favoritem pro další dny.

The FairyLand Story. Taková variace na Bubble Bobble. Jen místo chytání soupeře do bublin je třeba ho nejprve proměnit ve šlehačkový dortík, počkat až se ostatní nepřátele přiblíží, a dortíkem je vytlačit z patra aby spadli a bídně zahynuli zavaleni padajícím dortíkem. Krvavá záležitost. 
Saboten Bombers. Další Bubble Bobble klon. Místo bublin jsou tu tentokráte bublinobomby - chytí potvoru, chvíli s ní poskakují po levelu a případně lapnou další, a pak explodují. Co je uvnitř, umřelo a proměnilo se na různé mrkve, dorty či bombony. Smůla je, pokud se bublinobomba odrazí zpět, a chytne vás, což se stává často. Navíc potvory nejsou pasivní, a plivou vlastní skákající bomby, takže na obrazovce je docela veselo. Bavil jsem se u toho, ale tak jako u Bubble Bobble určitě ne. 

Gigandes. Horizontální střílečka. Jedním tlačítkem se klasicky střílí, druhým rotuje hlaveň, takže střílet lze všemi směry. Je to docela zajímavé, docela zábavné, ale pro mne bohužel příliš těžké. 

Krazy Bowl. Bowling v počítačovém zpracování nemám moc rád, protože to je nuda. I tenhle je nuda. Ted - byl by, kdyby nebyl Krazy. Což v tomto případě představují úžasně srandovní animace, které se objevují v malém okně po úspěšných a zejména neúspěšných hodech. Je jich hodně, a několik z nich mne fakt nahlas rozesmálo, což se mi u počítačové hry nestalo už dlouho. Stojí tedy za to si dvakrát třikrát zahrát jen proto, abyste je viděli všechny... 

Maze of Flott. Akční hra kterou určitě znám z nějakého osmibitu, ale paměť mi tentokráte neposloužila s názvem... Jezdíte autem po městě a bojujete s jinými auty. Ve městě je několik budov do kterých se dá vjet, a v nich pobrat různé zajímavé věci - bonusy přeměnitelné na peníze, za které je třeba doplňovat benzín, klíče, kanystry s benzínem apod. Kdo má všechny klíče, může do dalšího levelu. IMHO zdlouhavé a tudíž nudné, ale někoho bavit může. 

Hard Drivin'. Hard Drivin' je už dost stará záležitost, ale přesto už se ovládala volantem s force feedbackem, pedály a převodovkou - a to je zatím pro MAME poněkud problém. Při první inicializaci totiž hra provádí nastavení ovládání, testuje kam až se dá maximálně točit volant, jak to vypadá když se zařadí jaká rychlost apod. Zřejmě půjde nadefinovat nějaké kompromisní ovládání, aby se dalo hrát i na klávesnici, nicméně mě se to nezdařilo. Navíc i když jsem hru nemohl ovládat, bylo jasně vidět že rychlost bude tragická na čemkoliv, protože MAME nepodporuje 3D hardware... 

Rezon. Když jsem viděl úvodní obrazovku, říkal jsem si - ááha, někdo ukradl R-Type a použil font jejich loga pro svoje. Když jsem pak viděl prvních pár sekund z hry, bylo mi jasné že ukradli i zbytek... Po pár minutách jsem ale uznal, že zase tak přesná kopie to není (bohužel chybí třeba nabíjení kanonu), a jsou tu i nápady ukradené odjinud - třeba powerupové přídavné střílny co míří opačným směrem než se pohybuju. No ale všechno dohromady to dává docela dobrou horizontální střílečku, která stojí za pokus. 


Battle K-Road. Klasická bojovka, čili hra kterou nedokážu dost dobře ocenit. Přišlo mi že postavy jsou animovaný docela toporně, pohybují se pomalu (což může být vina MAME), a mají málo úderů. Jelikož málo úderů měly vždy postavy ovládané mnou, a počítač jich měl hodně a docela zajímavých, tak jsem na ně zřejmě jen nepřišel, ehm. Zajímavé je, že každá postava z široké nabídky se specializuje na jiný druh boje, takže s tlusťochem bojujete nejdřív v sumo aréně, se střízlíkem v kimonu na tatami, a až v dalších kolech se utkáte se soupeři z jiných bojových sportů, povětšinou v jejich druhu ringu. 

Bloxeed. Tetris, ničím zajímavý. V MAME navíc funguje jen jeho C system verze. Borench. Docela zajímavá logická hra. Kuličce, valící se nemilosrdně po dráze, je třeba stavět do cesty překážky tak, aby se vyhnula všem nástrahám, posbírala co nejvíc bonusů, a zdárně dorazila do cíle. V podstatě pseudo 3D variace na Locomotion.

Columns. Skoro to vypadá, že Sega C2 ani nemá nic jiného než logické rychlíky. Columns je klasika, ale tahle verze se mi nelíbí. Je moc pomalá, není tam naprosto nic navíc oproti starým jednoduchým verzím, a není tedy důvod vhazovat minci. Ani minci virtuální. 
Columns 2. Oproti předchozímu titulu malý krůček v principu hry, velký v zábavnosti! Krom klasického souboje je zde skvělý režim hry Flash. Na obrazovce při startu hry je už plno smetí, a jedna z kostek bliká. Cílem je vybourat právě tuhle jednu. Výborně je také řešeno zvyšování obtížnosti pro chvíle, kdy se placatíte v jednom levelu příliš dlouho. Jedna z kostek se promění v blikající lebku, která od této chvíle funguje jako žolík pro všechny barvy, a po jejím vybourání obraz popoleze nahoru. Udělejte to dvakrát, a můžete level rovnou hrát znovu... Výborná zábava. 

Stack Columns. Stejný princip jako výše, tentokrát se hraje v turnajovém pavouku vyřazovacím způsobem jakoby v kasinu - což je vidět z grafiky kolem i z bonusu při hře, kdy je možno hromadit mince, a pak soupeře decimovat rychleji. Grafika především ksichtu soupeře je opravdu fajn, ale jinak jsem se víc bavil u Columns 2. 
Naname de Magic!. Pokud se prokoušete japonskými texty, ostanete se k další docela roztomilé variaci na Tetris. Roztomilé, nicméně nudné a nezajímavé. 

Thunder & Lightning. Arkanoid. Od pohledu nuda. Čerti unesli kozatou blondýnu na ostrov, a její partner tlusťoch ji zachraňuje tak, že si narazí tácek na hlavu a pinká s míčkem o zeď. Ten si teda blondýnu zjevně zaslouží. Občas kolem proletí letadlo, a když ho tlusťoch trefí míčkem, tak pustí nějakou prémii. V dalších levelech se tlusťoch brodí po dně moře k ostrovu (je moc tlustej aby plaval), místo letadla jsou tam ponorky. Chobotnice na něj lezou, dělaj mu neslušný návrhy a držej ho aby se nemohl moc hýbat. Pak vyleze na ostrov, a tam jsou zase želvy co lezou dolu a dělají ze sebe další kostky do zdi, takže ta se nezmenšuje ale zvětšuje. Narozdíl od jiných Arkanoidů tady když chytnu prémii na roztrojení míčku, tak se roztrojí, ale dokud ji mám tak za chvíli se zase aspoň rozdvojí, což je fajn protože zbytek míčků navíc už mi stejně dávno spadnul. Ona to vlastně není nuda, člověk se rád prokousává levely jen aby viděl, jaké další vylepšení ho čeká. A čerti si zatím klidně souložej s blondýnou... 

Ichidant-R. Infantilní logický rychlík. A více rychlík než logický - časové limity většiny puzzlů, kterých je ve hře opravdu mnoho, je děsivý. Puzzle se vybírají náhodně z celkem velké množiny her, nicméně mnoho jich opravdu vypadá jako pro malé děti. Tomu ostatně odpovídá i dětská grafika a také cíl hry - zachránit princeznu kterou unesli zlí lidé.. Fuj. 
Tant-R. Předchudce Ichidant-R, se skoro stejnou grafikou, stejně hloupými puzzly a dokonce bez příběhu o princezně. Ani nevím jestli to je plus nebo minus. Hra nestojí ani za obrázek. 

Poto Poto. Logický rychlík. Do pole šestiúhelníků padají kostky, tedy padají - vyhazuje je panák z kolečka. Jelikož pohyb je možný jen dolů či šikmo, a kostka napevno uvázne v prvním volném poli kde ještě není kostka, je to dost hra na náhodu. Chvíli mne to bavilo, protože ten princip jsem jinde ještě neviděl, ale bohužel - je to nuda. 

Puyo Puyo. Logický rychlík o tom, kterak se malé kapičky do větší loužičky slily, aby pak hned zmizely, a kterak se u toho Evilmind jen málo bavil, protože už měl za dnešek podobných her plný zuby.
Puyo Puyo 2. Druhý díl je přesně o tom samém, jen Evilmind už neměl na přikusování housku, kterou by držel v druhé ruce, a tak jeho nálada byla ještě horší o prožívaný hlad. 

ThunderForce AC. Konečně C2 hra, která není logický rychlík. Je to celkem fajn horizontální střílečka, s takovou zvláštní jednoduchou grafikou. Není to žádný zázrak, powerupy jsou chudé, a každá druhá potvora má samonaváděcí zbraně což je fakt k nasrání, ale finální bossové jsou pěkní, a tak je pro co hrát. 

Zunzunkyou No Yabou. Kecy kolem příběhu jsou japonsky, takže jsem z toho moc nepochytil, ale zřejmě jde o hru inspirovanou českými spartakiádami. A tak na obrazovce je vždy spousta cvičenců, kteří se hemží ve veselém roji své skladby, a hráč hraje roli disidenta který je musí všechny zabít abychom byli kapitalismu blíže. Na a když to dokáže tak postupuje do další země a zase tam všechny zabije aby se taky měli dobře. Kolega mi tu přes rameno napovídá že plácám blbosti, a že to jsou prostě jen zakuklený Galaxians, ale on volí sociální demokracii takže se mu nedá moc věřit.

Na závěr některé hry jen slovem bez obrazu:
Athena no Hatena - japonská desková s přemírou japonštiny, nemá smysl zkoušet.
Kokontouzai Eto Monogatari - dtto
Oishii Puzzle Ha Irimasenka - dtto
Scud Hammer - dtto, jen to není desková hra ale jakýsi kvíz. Grafika je ovšem opravdu super.

| Evilmind |


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000