Emulators CZ

Poslední update:
15.7.2001, 21:30

Přístupy
od 15.7.2001:

  

Bleemcast review
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!



Bleemcast, alias bleem! for Dreamcast, je emulátor Sony Playstation pro Segu Dreamcast. Majitelé PC, které hraní na konzolích nezajímá, a vlezli sem jen omylem, mohou okamžitě použít funkci Back ve svých webových prohlížečích...

Trocha historie nikoho nezabije...
Hardware

Než jsem začal psát tenhle výsledek mého testování programu bleem! (oficiální název je přesně takhle, s malým "b" a vykřičníkem na konci), schválně jsem nejprve zalistoval archivem novinek na emulators.cz, abych našel první zmínku o něm. Bylo to v říjnu 1998, a tehdy jen málokdo věřil, že by bylo možné emulovat Sony Playstation na nějaké alespoň trochu použitelné úrovni. Snaha neznámé malé firmy dokonce takový emulátor prodávat proto působila dost směšně, a slibně vypadající obrázky byly houfně označovány za podvrh. Veškeré pochybnosti ale skončily v lednu 1999, kdy internetem proletěla betaverze programu, údajně ukradená jedním z betatesterů. Betaverze řádově lepší, než tehdejší nejdokonalejší free pokusy o PSX emulaci - PSEmu Pro a Psyke. A potom již následovalo jen čekání na chvíli, kdy bude program konečně hotov. První veřejná betaverze byla vypuštěna 24. března 1999. Hráči byli nadšeni (i přesto, že bleem! pro PC rozhodně nebyl a ani stále není dokonalý produkt), Sony zuřilo, a jeho právníci zahájili nekonečnou sérii neúspěšných pokusů usilujících prodej programu zakázat. Přes jejich snahu se v květnu 1999 bleem! začal prodávat.

V dnešní době už bleem! v PC verzi dávno není považován za špičku. Krom konkurenčního komerčního projektu VGS byl překonán i několika free programy, především skvělým ePSX. Nová verze emulátoru už nevyšla hodně dlouho, a autoři zřejmě na další vývoj rezignovali - ostatně vzhledem k tomu, jak snadné je dnes každou novou verzi bleem! ukrást, se jim vůbec nedivím. Z verze pro Segu Dreamcast, kterou začali vyvíjet někdy na počátku roku 2000, na první pohled koukal mnohem zajímavější zisk... A tak se zrodilo to, co bylo pracovně nazýváno Bleemcast, co také v tomto textu recenzuji již pod finálním prodejním názvem bleem! for Dreamcast. Poprvé byl produkt předváněn na jarním herním veletrhu E3, a vyvolal tam naprostou senzaci. Předváděné hry (Gran Turismo 2, Ridge Racer 4, Omega Boost) fungovaly na Dreamcastu zcela plynule, a autoři směle mluvili o svých velkých plánech. O distribuci tématicky zaměřených balíků, kde by kupující dostal emulátor nakonfigurovaný pro nabootovaní stovky PSX her, jedno CD pro RPG hry, jiné pro sporty, další pro akční... Znělo to velmi dobře, za cenu pouhých 20 dolarů. Bohužel emulace stovek her se nakonec ukázala nad síly vývojového týmu.

Autoři sami na často kladenou otázku proč nakonec z distribuce stovek titulů sešlo, a proč si hráči musí kupovat emulátor pro jedinou (!) hru, odpovídají na svém webu. Když předváděli betaverzi na E3, věřili, že zbývající plánované změny v základním kodu emulátoru opravdu způsobí, že drtivá většina PSX her začne fungovat. Jenže to se nestalo. Kdo se ve světě emulace pohybuje už nějaký ten pátek, dobře ví, že i emulátory mnohem jednodušších strojů než je PSX se musejí občas jednotlivým hrám věnovat individuálně, a zkoumat proč právě tenhle jeden konkrétní titul dělá problémy. Ostatně i vývojový tým bleem!u to dle mého názoru musel vědět, když v té době několik let bojoval o kvalitnější emulaci v PC verzi svého programu. Vysvětlení tohoto rozporu ale zní docela věrohodně: zatímco hráči na PC jsou za svých native titulů zvyklí na to, že jim hra padá, zamrzá, vypadávají textury, nebo je všechno hrozně pomalé, majitelé Dreamcastu by nebyli ochotni akceptovat nic, co by neběželo zcela dokonale. Proto se nakonec autorský tým rozhodl, že nebude dělat žádné kompromisy, a vypustí emulátor pouze v takovém stavu, kdy bude emulace naprosto perfektní. Třebas by to byla emulace jediné hry...

Za sebe nemohu říct, že bych byl tímto rozhodnutím nějak nadšen - s nějvětší pravděpodobností se nikdy nedočkám verze bleem! pro ty hry, které bych sám rád na Dreamcastu viděl. Musím ale i přesto uznat, že popisované usilí stovek hodin ladění každého nejmenšího detailu jedné hry opravdu je na programu vidět, Gran Turismo 2 nemá jedinou technickou vadu na kráse, při mnoha hodinách hraní jsem nenarazil na sebemenší problém, na nic co by připomínalo, že jde "jenom" o emulaci. Autoři emulátoru slibují, že se pokusí emulovat všechny nejžádanější hry, a to v co nejkratší době. Jakkoliv mne mrzí, že nemůžu hrát vše, třebas v ne tak úplně dokonalé kvalitě, uznávám že za peníze by člověk měl dostat jen to nejlepší.


Jak to funguje
Hardware

CD zaujme už na první pohled křiklavým obalem, kde dominují nápisy jako "bleem! is not under license from, affiliated with, or otherwise kissing up to Sony or Sega". Obzvláště oblast vyhražená copyrightům, jinde tak nudná, pobaví určitě každého:

bleem! is not licensed by, affiliated with, approved of, or even particularly liked by Sony Corporation, its affiliates, subsidiaries, friends, pets, distant cousins, or evil twins. The same goes for Sega although they're generally nicer about it. This special-format bleem! CD and the bleem! program are licensed solely for use with Gran Turismo 2 and the Sega Dreamcast console. Don't blame us for anything that happens if you try using it with other games or hardware. Sony, PlayStation, and Gran Turismo are registered trademarks of Sony Corporation. Sega and Dreamcast are registered trademarks of Sega. bleem! is a registered trademark and the bleem! logo is a trademark of bleem, inc. All other trademarks, copyrights, and whatever else belong to whoever owns them. (duh!).
(C) 2001 bleem, inc. Patents pending. All your base are belong to us.

Co potřebujete. Krom bleem! CD potřebujete samozřejmě také Segu Dreamcast, která je schopná číst CDROM formát. Podle dokumentace jsou to všechny DC, vyrobené do října 2000, což je docela zajímavá a nová informace (je-li pravdivá), protože o datu, kdy Sega přestala v Dreamcast podporovat MIL-CD formát, se dosud jen spekulovalo... Pokud si koupíte bleem!, a máte Dreamcast čtoucí jen GDROM, můžete ho poslat zpět a firma vám vrátí peníze. A v neposlední řadě budete potřebovat také Gran Turismo 2 - originál libovolné regionální verze, nebo pálenou kopii. Bleem! imho není schopen detekovat originální hru, a autory to navíc nijak netrápí, protože dle jejich vyjádření na webu by zabudováním protipirátských testů porušili patenty Sony... :-)

Po zapnutí DC nabootuje bleem! do informační obrazovky, kde se můžete dozvědět více o ovládání, přečíst znovu credits, nebo srandovní info o tom, jaké chyby má originální GT2. V té chvíli se už CD v mechanice netočí, a je možné ho vyndat a nahradit GT2. Stisknutím START se emulace spustí - v podstatě okamžitě, bez obvyklého šíleného chroustání, které doprovází spouštění vypálených DC her. Dokonce se hra spouští řádově rychleji, než na skutečném PSX.

Co to umí
Hardware

Grafika. Na kostičkované rozlišení 320x240 PSX originálu, které na větších televizích připomíná spíš Gameboye, můžete zapomenout. Vše běží v 640x480 (tj. lepší obraz než při spouštění PSX her na PS2), s plným anti-aliasingem a bi-lineárně filtrovanými texturami. Kdo neví co jste spustili, nepozná, že jde o starou PSX hru. Emulace je zcela plynulá, což je imho trochu překvapující, protože jsem nečekal, že hra poběží při všech vylepšeních a v dvojnásobném rozlišení na původních fps hodnotách. Co plácám na původních hodnotách - dokonce je rychlejší! Na žádném místě ve hře se vám nestane, že by fps kleslo pod okem zaznamenatelnou mez plynulosti. Po pár minutách hraní na Dreamcastu už nikdy nebudete chtít znovu spustit hru na PSX, protože vám tam bude připadat opravdu ubohá...

bleem! dokonce podporuje i VGAbox, a na monitoru hra vypadá ještě o něco lépe. Samozřejmostí je podpora PAL i NTSC, sice nemám NTSC verzi, ale dle dokumentace vypadá i na PAL Dreamcastech úplně stejně jako verze PALová.


Nalevo bleem!, napravo originál PSX. Klikněte na obrázek, a můžete si prohlédnout rozdíl v novém okně v rozlišení 640 x 480 (cca 100kb).

Zvuk. Tady nebylo co vylepšovat, hudba i zvuky jsou naprosto stejné jako v originále.

Ovládání. Před vložením GT2 CD je možno si detailně prohlédnou namapování kláves, ovšem vše je intuitivní, takže to ani není třeba. Trochu nezvyklé je jen CANCEL umístěné na X, přece jen standard DC her spíše tuto funkci mapuje na tlačítko B. K dispozici jsou dva druhy rozložení tlačítek, druhý navržený pro jízdu bez automatické převodovky. Krom klasických ovladačů podporuje bleem! údajně i všechny druhy volantů, což nemohu potvrdit, neb žádný nemám. Překvapila podpora Jump-Packu, vibrace jsou opravdu emulovány tak, jak mají být, a můj pocit při hraní (hlavně v Rally) byl mnohem lepší, než na originálním PSX s TwinShockem - a dokonce i lepší, než u libovolné jiné DC hry, po dvaceti minutách hry mi ruce už vibrovaly samovolně... :-)

Podle manuálu podporuje program také bleempod, což je hardware, umožňující připojení PSX ovladačů a paměťových karet. Bleempod je taktéž produktem společnosti bleem, tudíž jeho podpora bude určitě zcela bezchybná, i když vyhodit za to bůhvíkolik dolarů se mi zdá být nesmyslné. Bleempod zatím není v prodeji. Libovolný PSX ovladač se dá ale už teď připojit i přes různé 3rd party konvertory, můj Dreamconnector 3in1 s bleem!em bez problému funguje, ovšem připojený TwinShock nevibruje. Zřejmě omezení konvertoru. Stejně si nedovedu představit, kdo byl dal PSX ovladači přednost před mnohem lepším dreamcastovým.

Ukládání. Bleemcast umožňuje používat každý první slot na DC ovladači s VMU jako jednu paměťovou kartu PSX (PSX má defaultně jenom 2 sloty pro paměťové karty). Trochu problém je, že program zabere celou VMU pro sebe - PSX si totiž paměťové karty před použitím formátuje. Proto si dejte pozor, abyste si náhodou nesmazali nějakou hodnotnou pozici. Máte-li paměťovou kartu, na které se dá přepínat víc bank, tak Bleemcast samozřejmě zformátuje jen aktuální banku. Pokud se na VMU později podíváte z dreamcastového File manageru, poznáte obsazenou část snadno - 0 free bloků, a logo bleem!u v přehledu VMU. Odsud také můžete celou VMU vymazat, a nahodit na ni zpět DC formát.

Cena. Autoři bleem!u často zdůrazňují, že cena emulátoru včetně originálu PSX hry je nižší, než cena nové Dreamcast hry. O možnosti použít pálenou kopii GT2 ani nemluvě. bleem! samotný stojí oficiálně pouhých necelých 6 amerických dolarů, což je cena akceptovatelná doufám i pro ty nejspořivější z čechů. Já ho koupil na výborném hongkongském online shopu LanKwei.

Sony sucks
Hardware

Celou dobu existence firmy bleem provází soudní spory se Sony. Sony se pokoušelo prokázat, že bleem! porušuje patenty Sony, že při jeho výrobě bylo použito ilegálních programovacích technik, že jeho prodej je porušením autorského práva, atd. Až k soudu se dostali Sony a bleem celkem třikrát, a Sony vždy odešlo s nepořízenou. Ve všech případech šlo o PC verzi emulátoru, a tak pro verzi dreamcastovou zvolilo Sony poněkud jinou taktiku - zastrašování prodejců. Budeš prodávat bleem! ? Tak to zapomeň na dobré ceny čehokoliv od Sony.

To je poměrně chytrý postup, i když nepochybně nezákonný. Když nemohou zabránit tomu, aby se bleem! přestal vyrábět, znemožní prostě lidem si ho koupit. Pokud se totiž produkt neobjeví v nabídce největších obchodních řetězců, převážná většina potenciálních kupců se o něm nikdy v životě nedozví. Velké firmy rády žalují malé o cokoliv - mají vlastní právníky, takže je to nic nestojí, ale malou firmu mohou výlohy soudních sporů a platy právníků klidně položit (dle infa na webu bleemu už je stály soudy přes milion dolarů). Když ale velká firma porušuje zákon, obvykle se to přechází mlčením, protože jen málokdo si troufne vystoupit proti kolosu jakým je Sony. Je proto sympatické, že ne všichni prodejci se dali zastrašit (přestože prodej bleem!u se musí na jejich obratu podílet naprosto mizivým procentem, narozdíl od produktů Sony), ovšem většina těch velkých opravdu bleem! prodávat přestala. Budiž pochváleny výjimky jako EB World. Na této stránce je přehled prodejců, kteří stáhli bleem! z prodeje, spolu s výzvou, aby ti, kdož nemohou bleem! sehnat ve svém oblíbeném obchodě s hrami, otravovali majitele ať si ho objedná (ne že bych věřil že to pomůže). Českých hráčů se to ovšem netýká, takže je zbytečné chodit a volat do JRC - tam ho nemají nikoliv proto, že by jim Sony vyhrožovalo, ale prostě proto že tam nikdy nic nemaji... :-) nebo spíš :-(

Slovo závěrem
Odkazy

Při pohledu na nádherně běžící GT2 nelze než povzdechnout - jak by to bylo pěkné, kdyby emulátor byl univerzální... Tolik slušných PSX her, především RPG, by se dalo bez problémů hrát... Společnost bleem! udělala chytrý obchodní tah. Vzhledem k opravdu mizivé ceně (v podstatě jediným problémem je, že pro většinu zákazníků mimo USA poštovné převýší několikanásobně cenu emulátoru) si program nejen koupí víc lidí, ale koupí si ho rádi i opakovaně s každou další hrou.

A také je tu větší šance, že zůstane více stranou pozornosti pirátů. Elitní pirátské groupy totiž na bleem! kašlou právě kvůli nízké ceně - a lameři bez schopných crackerů si bleem! mohou jen uctivě zdálky prohlížet, protože stejně jako u PC verze, autoři se na různých protipirátských opatřeních opravdu vyřádili. Ovšem zatímco u PC stačilo cracknout .exe tak, aby nevyžadoval originální CD, a šířit ho pak samostatně, u Dreamcastu to dost dobře nejde. A zkopírovat bleem! CDROM se zatím, dva měsíce po zahájení prodeje emulátoru, ještě nikomu úspěšně nepovedlo. CD obsahuje stovky tracků s nesmyslnými či záměrně chybnými daty, a obvyklé programy (BlindWrite, CloneCD) si na něm lámou zuby spolehlivě.

Možná je nakonec dobře, že bleem! pirátům odolává, protože se díky tomu dočkáma dalších skvělých PSX her. Verze bleem! emulující Metal Gear Solid už je gold, jako třetí v řadě bude následovat Final Fantasy 9, a podobných velkých hitů se dočkáme i do budoucna. A kdoví, možná jednou, až pomalu, ale jistě tekoucí pramének dolarů začně vysychat, se autoři smilují, a vydají také tu původní, univerzální, a třeba i nedokonalou verzi emulátoru...

Odkazy
Odkazy

bleem.com - domácí stránka všech bleem produktů
Give us Bleem! for Dreamcast petition - petice na podporu prodeje Bleemcastu

| Evilmind |


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000