Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
9.3.2000, 18:30

Přístupy
od 9.3.2000:

  

Killer Instinct 1
(Coin-op,Snes,Game Boy)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!

 

KLRINS02.jpg (8698 bytes)

recenze by PlombDentist 20.1.2000

Předem upozorňuji čtenáře, že recenze je poněkud zaujatá a jednostranná. Pokud nemáte rádi klasické 2D VS bojovky, mohla by vás  trochu nudit.

Když jsem měl  tu čest poprvé spatřit, v pražském LASER GAMEu, automat se hrou Killer Instinct,  psal se rok 1994. Nádherná mašina se ještě leskla novotou a já nemohl uvěřit vlastním očím. Na svou dobu absolutně převratná grafika, která však nemá, ve 2D bojovkách, obdobu ani dnes, detailní animace, skvělé ozvučení, ale především hratelnost přímo z nebe.

Do té doby, pro mně existovaly pouze dvě geniální bojovky:

STREET FIGHTER 2 od japonského CAPCOMU. Klasická ručně kreslená grafika, snad nejznámější hra svého druhu, jistě netřeba představovat. Existující na všechny platformy (na Snesu a ostatních konzolích byla skvělá, Amiga verze byla taky dobrá, ale horší než konzole, zato na PC dopadla hrozně ).  Od jeho vydání (tuším rok 1991) se roztrhnul pytel s kopiemi (na Amize např. Body Blows, na Neo-Geo vlastně jiné bojovky než kopie Street Fightera 2 neexistují), bohužel ani jedna se nemohla  hratelností se SF2 srovnávat. Capcom pak sám začal chrlit vlastní modifikace SF2, ale žádné se už úspěch zopakovat nepodařilo.

První koho napadlo přestat tupě kopírovat SF2, byla legendární automatová  firma MIDWAY. Do svého hitu MORTAL KOMBAT se jí podařilo vnést až nečekaně mnoho nových nápadů, ať už digitalizovaná grafika, oblíbené fatality, nebo zcela nový přístup k používání bloků. Tento krvák byl také hojně konvertován a musím říci, že na PC (by PROBE) dodnes neexistuje lepší  "placatá" bojovka než právě MK1. A zase tuny kopií (Way of the Warrior na 3DO, Kasumi Ninja a Ultra Vortak na Jaguára atd.). A  spousta pokračování, inu jak už tomu u úspěšných her bývá zvykem...

Killer Instinct, o kterém se tu chci dnes zmínit, byl jiný. Jestliže byl SF2 kreslený, MK1 digitalizovaný, šli britští RARE ještě o kus dál a všechny charaktery kompletně vyrenderovali. Nový byl také způsob boje, zavedení KOMB (i když některé zdroje tvrdí, že komba vynalezl CAPCOM a poprvé použil ve Super Street Fighterovi 2 Turbo), byl to až Killer Instinct, kdo dal kombům smysl. Počítání hitů, combo breaker (přerušení načatého komba), ulra combo, ultimate + využití nápadů z ostatních bojovek (fatality), dělá z KI nejsložitější bojovou hru všech dob. Ono namačkat takové 50ti hitové kombo již vyžaduje trochu toho cviku. Za to je však hráč odměněn působivou animací, v té opravdu nejlepší grafice. Na KI přesně sedne věta, že čím déle ho člověk hraje tím více se baví (už nevím kdo tohle napsal). 

Dohromady nabízí KI  na výběr z 10ti rozmanitých charakterů + závěrečný boss (při použití čítů). Agentka Orchid (jedna z nejoblíbenějších postav, opravdu povedený model), vlkodlak Sabrewulf, ninja Jago, boxer Combo, zloděj a momentálně ohniví muž Cinder, ztroskotanec z vesmíru Glacius, robot Fulgore, kostlivec Spinal, ještěr Riptor, indián Thunder + boss Eyedol (na vyšších obtížnostech si dokáže vydupat energii ze země, pokud se vám ho podaří porazit, následuje velice efektní smrt, bohužel ne na Snesu). Ke každému charakteru se jako obvykle váže nějaký příběh, který je ovšem tak slaboduchý, že se o něm raději nebudu ani zmiňovat. Kdo, ale hraje bojovku podle příběhu? Správně NIKDO! Na své si přišli i zastánci krvavého boje, protože se KI ke svým charakterům rozhodně nechoval v rukavičkách.

V době kdy se KI objevil na automatech, pracovalo Nintendo (majitel RARE) na N64 a tak se i ve hře samotné objevovaly reklamy na tuto novou Nintendovskou konzoli. První konverze, se kterou se počítalo, měla být právě na N64 ( KI měl být VLAJKOVÁ HRA! ). Neustálé oddalování vypuštění konzele do světa a nadrženost hráčů, měla za následek, že KI1 nikdy NEVYŠEL ( a nejspíše už  nevyjde ) na domácí herní systémy ve své skutečné síle. Nintendo se totiž rozhodlo, vydat KI na Snes. I když  si hra  zachovala skvělou hratelnost ( já osobně ji považuji za naprostý vrchol tohoto systému),  co si budeme nalhávat, na KI Snes prostě nemá HW potenciál, i když je hra, díky hardwarovým úpravám cartridge, 32 bitová. Někomu se to může jevit  jako výhoda (Snes se emuluje déle a kvalitněji než N64) , ale já osobně to  považuji za obrovskou škodu. Politika Nintenda totiž, ze zvláštních důvodů, nedovoluje, aby byla stejná hra vydána na dva rozdílné systémy (mám na mysli Snes a N64, GB se nepočítá), snad kvůli srovnání výkonu. Je pravda, že na N64 vyšel KIGold, který však již využíval herní systém a grafiku nového automatového hitu KI2  (také skvělá hra, komba 80+, ale už to nebylo TAK geniální jako jednička, navíc grafika postav se úplně změnila, podle mě spíše k horšímu).

Nicméně Nintendo dokázalo na konverzích pro Snes a Game Boy vydělat miliony dolarů. KI1 byla nejprodávanější hra v roce 1995 na obou zmíněných systémech. O obrovském úspěchu svědčí i několik faktů: v prvním dnu se prodalo všech 150 000 kopií a Nintendo nestačilo vyrábět cartridge. Hra se dostala na speciální Snesovsko-Megadriveovský televizní kanál XBAND a v prvním dnu ji hrálo 75% všech hráčů 10 hodin  denně!

VERDIKT:
Musím říci, že podle mně je Killer Instinct ještě o malinko lepší než SF2 i MK1 (každou z těchto tří her jsemž dohrál už více než dvacetkrát, snad to na posouzení stačí) a proto:

Coin-op 10/10 nelze nic vytknout.

Snes verze 9/10 také téměř dokonalé, ale nemohu Nintendu zapomenout, že KI1  nevyšel také na N64 (snad proto ten bod dolů).

Game Boy verze */10 bohužel jsem ji nikdy nehrál.

Poznámka: Nyní Rare pracuje na KI3, ale protože 2D bojovky jaksi vyšly z módy, spekuluje se o tom že by KI3 mohl být ve 3D. Podle mě je to úplný nesmysl,  takto složitá hra na ovládání, by ve 3D nemohla nic získat. Pokud máte nějaký nápad na storyline nebo si přejete KI3 ve 2D  můžete napsat na , všechny maily by se měly dostat k vývojářům (a snad i něco ovlivnit).

Originál
Hry
Nejdříve se KI1 a 2 vyskytovaly v LASER GAMEu na Národní třídě. Časem však přestal majitel oba automaty, z neznámích důvodů, zapínat a situace je dnes taková, že v KI1 je Neo-Geo se hrou Tecmo World Cup 96  a dvojka je permanentně vypnutá. Dalším místem, kde se  člověk mohl setkat s originálem, byla podivná německá herna CENTRUM VOLNÉHO ČASU (když se jede za Strossmayerova náměstí na Spartu ). Ještě o letních prázdninách jsem tam KI1 hrál (byla tam i dvojka + spousta dalších, poměrně nových mašin). Když jsem se tam však byl před dvěma týdny preventivně podívat, byla herna kompletně přestavěná (Forbes only = SUXX). Ptal jsem se obsluhy co se stalo a ta mi odpověděla, že na výherních automatech mají větší zisk, proto se majitel rozhodl hrací automaty kompletně odstranit (poměrně klasické že?). Poslední místo, o kterém vím, je Kulturní Dům Ládví, v  prvním patře jsem zahlédl KI2, ale jestli ho zapínají ví Bůh.  Pokud někdo z vás o nějakém KI coin-opu ví, ať mi dá prosím vědět na .

Eyedol_V_EyedolKI1.jpg (27532 bytes)
Obrázek z Coin-op verze pochází z Killer Instinct Webu.

Emulace
Emulátory
Coin-op verze žádného KI není dosud emulována a vzhledem k HW požadavkům asi ještě dlouho nebude ( i když člověk nikdy neví co bude zítra ).

Snes konverze zato funguje v téměř každém emulátoru. Osobně nejvíce doporučuji WinSnes9X  (100% kvalita emulace, rychlost, interpolace atd., homepage zde ). V Zsnesu jsou nějaké problémy s transparencí   ( hompage tady). Romku si můžete sosnout z redump2K.com(velikost 3 mega, ale legální to asi nebude).

>Emulace Game Boy verze nejspíše funguje, ale já jsem ji neměl možnost vyzkoušet.

Galerie
Galeriee
Obrázky jsou vytípané ze Snes verze pomocí DOSovského Snes9x.

KLRINS00.jpg (12327 bytes)KLRINS0C.jpg (9732 bytes)

KLRINS05.jpg (13988 bytes)

Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000