|
![]() |
|
||
|
|
Pokus o vytvoření normy pro domácí počítače vzešel z Japonska v roce 1982. Mezi výrobce, kteří se ke standardu MSX připojili, patřily firmy, které něco znamenaly spíše v domácí elektronice - například Sony, Toshiba, Sanyo, Yamaha, Philips, Panasonic, korejský GoldStar, italský SpectraVideo a někteří další. MSX tedy není jedním počítačem, nebo počítači jednoho výrobce. Je jakousi předzvěstí PC, tedy jednotné normy v mnoha provedeních. MSX: Koncepcí počítač spadal někde mezi herní konzole (podpora spritů, kolize, slušný zvuk - mimochodem, hrací konzole ColecoVision byla MSX počítačem bez klávesnice, bohužel však s jiným rozhraním pro zásuvné ROM/RAM moduly - cartridge) a generický počítač CP/M. Hnací silou byl tehdy oblíbený osmibitový Zilog Z80 na frekvenci 3,58 Mhz, velikost paměti RAM byla od 16 kB do 64 kB v závislosti na typu počítače. Video RAM měla velikost 16 kB. Parametry grafiky: čip TMS9918 nebo TMS9928, rozlišení 256x192, 16 barev. Zvuk zajišťovala Yamaha 3-8910A - 3 zvukové kanály a 1 šumový. V paměti ROM byl velice zdařilý MSX Basic 1.0 od firmy Microsoft. Standardně byly v počítači dva sloty pro cartridge, dva konektory pro joysticky, rozhraní RS 232, rf a RGB výstup. Jako zařízení pro ukládání dat sloužil v té době obvyklý magnetofon (1200 - 2400 Bd), nebo rychlá disketová jednotka (tzv. systém MSX-DOS). Drobnými rozšířeními mimo standard byla např. databanka ve firmware počítačů firmy Sony (tzv. MSX verze 1.5), která však byla uživatelům spíše na obtíž, nebo numerická klávesnice počítačů SVI (SpectraVideo). Leč vývoj šel dál a MSX systém se dočkal nových verzí. Byl vyvinut systém 2, 2+ a Turbo-R při zachování zpětné kompatibility. Pro počítače MSX bylo vyvinuto množství rozhraní, mimo jiné i pro SCSI a IDE disky, truecolor grafická karta s čipem V9990 a zvuková karta Moonsound (s wavetable). Dnes však musíme s nostalgickou slzou v oku říci, že éra MSX, stejně jako ostatních osmibitových domácích počítačů, skončila. MSX systém se uchytil zejména v Japonsku, Koreji, Nizozemí, Španělsku, Jižní Americe a, což je velmi zajímavé, i v tehdejším Sovětském Svazu (nákupem ministerstva školství, které počítače MSX a později MSX2 nakoupilo do školních učeben; počítače byly propojovány jednoduchou sítí). Pro svoje vlastnosti byly počítače MSX využívány často ke hrám, bylo na ně vyvinuto a portováno množství výborných her. Mimořádně velkých úspěchů dosáhla firma Konami, která se stala doslova synonymem pro kvalitní zábavu. Mimochodem, screenshoty ve spodní části stránky pocházejí z her této firmy. Současnost. Díky tomu, že si počítače normy MSX našly spoustu příznivců, máme dnes k dispozici celou řadu velmi dobrých emulátorů. Je emulován systém v podstatě ve všech svých variantách až do verze Turbo-R. Na internetu je možné najít snad veškerý software, který byl pro tyto počítače vytvořen, a provozovat jej na emulátorech. A aby toho nebylo málo, několik nadšenců z Ruska vytvořilo rekompilační systém pro MS-DOS, s pomocí kterého bylo překompilováno několik herních cartridgí do spustitelných MS-DOS exe-souborů, takže pro hraní některých her není potřeba ani emulátor systému.
BrMSX fMSX Fan fMSX
RuMSX: nejobsáhlejší. MSX - MSX Turbo-R. Pro windows. Doporučuji. brMSX: brazilský a nejrychlejší. MSX. Pro MS-DOS. Doporučuji. Java MSX: co dodat? MSKISS: španělský emulátor. MSX. Pro MS-DOS. virtual MSX: emulátor již dlouho neaktualizován, avšak výborné stránky. MSX. Pro windows. cjs MSX: nejméně funkční a již nepodporovaný(?). MSX - MSX2. Pro MS-DOS. msx4pc: za peníze!!, nepodporuje MegaROMs. MSX2. Pro MS-DOS. Nejrozsáhlejší FTP archív všeho možného: ROMky z cartridgí, hry v kazetovém a diskovém formátu .... © 1998 |
|
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000 |