Emulators CZ

Poslední update:
31.7.2001, 10:30

Přístupy
od 10.8.2001:

  

Archiv novinek (cervenec 2000)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Falešní Pokémoni v Praze
evilmind | 29. 7. 2001 | 20:30

Minulé pondělí jsem na inzerát v Annonci vyměnil jednoho ze svých Atari Lynxů za nejstarší typ Nintendo Game Boy - poslední, který mi scházel do sbírky všeho od Nintenda (pokud pochopitelně nepočítám nesehnatelné japonské speciality jako je Gameboy Light). K němu jsem dostal i šest her. Dvě z nich zaujaly už na první pohled - jejich krabičky byly menší, neměly klasický GB čtvercový tvar, v rohu je v červené hvězdě nápis GAME BOY doplněný několika asijskými klikyháky. Nápis Game Boy Color, umístěný přibližně originálním způsobem svisle na levé straně krabičky, také vypadal trochu divně. Obzvláště proto, že Pinocchio ani Double Dragon II nejsou ani náhodou určené pro GBC, což ostatně poznáte jakmile do GBC cartridge poprvé vložíte. Samotné cartridge si zaslouží také bližší pozornost. Nápis "Nintendo GAME BOY tm" v horní proláklině je nahrazen různě zkomolenými verzemi (většinou jen GAME BOY), polepka cartridge je očividně nepřesně vyříznutá z bloku sobě podobných, a chybí na ní obvyklé údaje o copyrightu, sériovém čísle atd. Prostě jde o pirátské cartridge. Samotná existence pirátských kopií her pro mne samozřejmě není žádným šokujícím novým zjištěním, ovšem překvapivou informací bylo to, že hry byly údajně zakoupeny na Holešovické tržnici v Praze!

I nelenil jsem, a hned druhý den jsem vyrazil omrknout současnou nabídku vietnamských prodejců. Většinou totiž bývá u nás omezena na jednoduché Game&Watch hříčky (především různé Tetrisy), a kopie NESu v mnoha provedeních, často velmi originálních. Na tyhle variace na NES si před časem posvítila ČOI (loni, nebo už předloni?), protože v sobě velmi často také ukrývají velice výkonnou rušičku televizního signálu v okolí několika desítek metrů, což mohu z vlastní zkušenosti potvrdit... :-) Kdeže je ale dnes televizní aféře konec, stánky prodejců opět nabízejí nepřeberné množství plastových krabiček "televizních her", kde často jen důmyslně ukrytý vstup pro NES cartridge odhaluje, cože to vlastně máme před sebou. Ostatně Vietnamci ani jiné než NES hry neprodávají, a tak je naivní si myslet, že když je na krabici i na konzoli nápis Sega Megadrive II, získá kupec za 500 Kč opravdu konzoli od Segy (viz ilustrační foto, na obrázku je pochopitelně maskovaný NES, nikoliv slibované MD).

Ale zpět k tržnici a GB hrám. Nabídka není příliš široká, ovšem zato tvary "originálních" krabiček jsou pestré, ceny také, a výběr her je až podivně tajuplný. Ceny začínají na 150 Kč, což je velice slušené i za mono hru, a končí na 750 za Pokémony. Přestože krabičky nápisy COLOR jen hýří, s největší pravděpodobností v nich není jediná GBC hra. Úsměvná je nabídka titulů, které existují v mono i barevné (DX) verzi, jakou je třeba Lucky Luke nebo R-Type. Neznalý uživatel dost možná rozdíl při hraní ani nepozná... Krom Pokémonů tu nejsou v podstatě žádné známé tituly, některé hry jsou dokonce prodávány pod japonskými názvy (v plastových lisovaných boxech).

Samostatný odstavec si zaslouží Pokémoni. Papírové krabičky s hrou mají tentokrát správný rozměr, jenom ty obrázky na nich jsou jakési podivně vybledlé. Nabízeny jsou Red, Blue, Yellow, Gold i Silver verze, ale pokud někoho láká nízká cena, určitě by se měl ke stánku dostavit s vlastním Gameboyem, a také s někým, kdo se v Pokémonech vyzná. A kdo pozná na první rozdíl jednotlivé verze mezi sebou, protože ve všech krabičkách je s největší pravdepodobností totéž, navíc patrně ve velmi podivné verzi. Nedávno jsem odpovídal na dotaz: Ve městě Choji stojí někdo na cestě a pořád po mně chce prachy. Když mu je ale dám, nepustí mě dál. Poraďte mi prosím. A bylo mi tehdy divné, jak se někdo dostal k verzi hry s amatérsky přeloženými názvy měst - Choji se totiž v anglické verzi Gold/Silver jmenuje Mahagony Town... Odpověď se nyní nabízí sama. Opravdovým vrcholem nabídky, kterou jsem ten den na tržnici mohl vidět, byla ovšem cartridge s názvem "Pokémon 4 in 1" - pro NES! Mám sto chutí ji koupit, protože pokud by na ní opravdu byly čtyři Pokémon hry, byl by to pěkný příspěvek do databáze GoodNES, který dosud eviduje pouze jediný pokémonní hack... :-)

A proto pozor - pokud nakupujete u stánku s tím, že budete podvedeni, můžete se užít dobrou zábavu při hledání toho, co se skrývá za lákavou cenou. Pokud ale doufáte, že ušetříte peníze a získáte laciný originál, raději zůstaňte doma.

MAME32 0.37 beta 16
evilmind | 24. 7. 2001 | 13:31

Dobrá zpráva pro všechny zoufalé odpírače jediné pravé víry, komandlajny - po přeskočení třech DOS betaverzí se konečně mohou potěšit nad oficiální betou MAME32. I když není to tak úplně dokonalý release, na jaký jste zvyklí. Uvnitř archivu je jen samotný EXE, na webu je verze označena jako 0.37b16 BETA TEST, a jedinou novinkou je zřejmě podpora všech nových her, přidaných od bety 13.

Download: MAME32 0.37 beta 16 (2519 kB)

Pel-Mel #18
evilmind | 23. 7. 2001 | 20:48

Emulace Segy Dreamcast je stále hudbou velice vzdálené budoucnosti (můj odhad je rok 2003), ale přesto se už na velmi low level úrovni něco děje. Zatím nejdále je projekt Dreamemu, jehož autor už donutil ke spuštění některé 3rd party programy - jako je Gameshark nebo Action Replay. Na obrázky se můžete podívat na homepage projektu.

Jediným konkurenčním pokusem o Dreamcast emulaci, který stojí za povšimnutí, je Boob!Cast. I ten dokáže pustit některá DC dema či utilitky, na obrázky se můžete podívat na homepage. Žádná verze zatím není veřejně ke stažení.

Atari Jaguar je na tom s emulovatelností asi tak stejně, jako o odstavec výše zmíněný Dreamcast, přestože se jedná o hardware o generaci starší. I zde se za poslední rok v podstatě nekonal žádný vývoj. Až minulý týden objevila nová verze programu Jagulator (1.5.0), schopná spustit několik demoprogramů. Autor Jagulatoru, Realityman, se údajně rozhodl změnit strategii, a vypouštět nové verze emulátoru mnohem častěji - a zřejmě tak živit naději fanoušků na brzkou emulaci komerčních her. Dovolím si stejně jako u Dreamcastu tipnout - nestane se tak dříve, než v roce 2003.

Na stránce Final Burn, již zrušeného projektu emulace CPS2, se objevil ke stažení zdrojový kód poslední verze 0.114. To je skvělá zpráva obzvláště pro majitele slabších PC, protože Final Burn byl vždy velmi rychlý, a nyní se s největší pravděpodobností jeho dalšího vývoje někdo chopí...

Některé downloady z posledního týdne, které jsem sem plácnul jen tak bez komentáře:
DreamGBA 1.6 (93 kB)
Kawaks 1.13 (337 kB)
Nebula 1.6 (900 kB)

Zajímavá úvaha o tom, kdo a proč si vlastně kupuje či nekupuje originální hry, by vám rozhodně neměla uniknout na BonusWebu: O peciválech a skejťácích.... Doporučuji též následnou diskusi.

Pokud si někdo chcete koupit Atari Anniversary Edition, kterou pro PC a Dreamcast vydali Infogrames na oslavu třicátého výročí založení Atari v roce 1972, nedělejte to. Nebo alespoň rozhodně ne, pokud už máte některou z předchozích Atari Arcade Hits kolekcí - na CD jsou totiž úplně stejné filmy (kde Nolan Bushnell mluví o historii Atari a vzniku prvních videoher) i historické materiály (reklamy, plakáty apod.) jako v předchozích verzích. Škoda, docela jsem se čekal, že bude nějaká aktualizace.

NeoGeo hardware asi z heren jen tak nezmizí. Vedle už vydaných či pro letošní rok chystaných her vydá firma Vectorlogic další dvě (jednou z nich bude logický rychlík Neo Sparks už příští měsíc), a to dokonce nejen pro coinop hardware, ale i pro home verzi konzole NeoGeo. A na příští rok je už ve vývoji dalších neuvěřitelných 6 titulů. Jaká škoda, že ceny NeoGeo už mnoho let neklesají, a drží se na poněkud crazy hranici několika set marek za holý systém... :-((

Nintendo už oznámilo některé ceny příslušenství pro svou na trh se deroucí konzoli GameCube:
GameCube ovladač: 2500 yenů (1000 yenů je asi 9 dolarů)
GameCube memory karta (59 bloků): 1400 yenů
Terminal D video kabel: 3500 yenů
Component video kabel: 3500 yenů
S-cable: 2500 yenů (stejný kabel jako u N64, lze použít starý)
Stereo AV cable: 1500 yenů (totéž, N64 kabel je stejný)
Mono AV cable: 1200 yenů (dtto)
AC adapter: 3000 yenů (defaultně je součástí balení konzole)
Nevím, jestli jsem tu už nějak diskutoval cenu samotné konzole - zatím stále platí cca 200 amerických dolarů, nebo 25000 yenů. To je cena až neskutečně lidová, ovšem není třeba se divit: Nintendo si to dosyta vynahradí na cenách her, předběžně se počítá s průměrem kolem 50 dolarů...

Microsoft ohlásil, že během prvního fiskálního roku hodlá prodat 4.5 až 6 milionů kusů XBoxu.

Jelikož IRC síť NewNetu už několik dní trpí pod nonstop DoS útokem, a na některé z jejich serverů se dá dostat jen velmi zřídka, neměl jsem tentokrát kde čerpat "vtipné" citáty dne pro obvyklý závěr Pel-Melu. I zalovil jsem tak ve svém adresáři nevyřízené pošty, a vyhrábnul fajn dopis, který mi poslal Filip Merhaut v dubnu (ehm, podněty zpracovávám opravdu obratem). V tomto scanu z časopisu Týden (130 kb jpeg) se dočtete o tom, že Game Boy Color se dá krom hraní použít také k ovládání šicího stroje! Více o této úžasné a zcela vážně míněné nabídce se můžete dozvědět přímo na stránce výrobce. Pokud ještě nemáte GBA, a zatím jste nepřišli na to, jak přinutit rodiče či manželku, že právě tenhle zázrak vám v domácnosti ještě chybí, zde je poslední argument! Dokonce můžete lstivě hrací skříňku koupit ženě k vánocům či k narozeninám - tu Singrovku k tomu si už nějak sežene sama. GBC komunikuje se šicím strojem po kabelu v EXT portu, takže vše bude pravděpodobně běhat bez problémů i na GBA.

Project64 1.2
evilmind | 23. 7. 2001 | 19:50

Můj dvorní testovač N64 emulátorů Legolas nerozvážně vyrazil na týden na dovolenou, přestože věděl že o víkendu vyjde nová verze Project64, skvělého (nejlepšího?) N64 emulátoru. Seznam novinek od poslední verze má rovné 2000 znaků, což je dobrý důvod pro to, abych je sem nepsal - zájemci je najdou v dokumentaci v originální distribuci. Drtivou většinu zabírá technický popis fixů a vylepšení, jak se to projeví přímo ve hrách ukáží až další dny testování - v Pokémon Stadium 2 bohužel žádný posun vpřed, většina efektů při útocích se stále nezobrazuje (viz obrázek). Znatelný pokrok je údajně vidět v obou dílech Zeldy, jelikož fanoušci na autora tlačí, tak se snaží... :-)

Download: Project64 1.2 (440 kB)

Emulace Sharp MZ-x00
evilmind | 23. 7. 2001 | 19:10

Emulace osmibitových Sharpů MZ-x00 je na jednom z čelních míst v seznamu dluhů, kde si eviduju čemu bych konečně měl na emulators.cz věnovat celou stránku. Tenhle dluh je o to ostudnější, že bývalé Československo je dnes světovou baštou sharpistů. Patrně díky tomu, že svého času nebylo v Tuzexu příliš z čeho vybírat... ;-) Než ale dluh splatím, a nějakou Sharp stránku uplácám, je čas začít konečně upozorňovat alespoň na nové verze nejlepšího (a českého) emulátoru, jehož autorem je Zdeněk Adler.

DOSová verze je free, verze pro wokna je shareware, omezený 5 minutami (a otravným popup oknem), ovšem cena je lidová - 75 Kč. V brzku bude zvýšena na 100 Kč, takže je zřejmě vhodná doba emulátor zkusit, zaregistrovat se, a prudce ušetřit... ;-)

Download: MZ-800 emulator 0.070 (384 kB), DOS full verze 0.070 (53 kB)
Pro běh emulátorů budete také potřebovat tyto systémové romky (12 kB)

SNES9x 1.38
evilmind | 22. 7. 2001 | 11:20

Nová verze jednoho ze dvou nejlepších SNES emulátorů ve většině novinek dohání to, co se objevilo za půl roku nového v konkurenčním ZSNES. Podpora Dejap dekompresované grafiky z her Star Ocean a Street Fighter 2 Alpha, komplet přebraný ZSNES kod pro DSP-1 (Pilotwings, SD Racer and Suzuka 8 Hours), stejně tak se autoři ZSNES rozdělili o poslední zdrojáky emulace Super FX. Plus množství fixů pro jednotlivé hry.

Download: SNES9x 1.38 (809 kB)

Backup Unit pro GBA dodatek
evilmind | 20. 7. 2001 | 22:00

Jen pár hodin potom, co jsem postnul na web předchozí update, se objevilo bližší info o 128MB kartách - přesněji řečeno LikSang začal brát předobjednávky na FA+128MB za 179 dolarů. Karty budou údajně k dodání už na konci měsíce. Z popisu karty je jasné, že výrobce se stále snaží především co nejvíc ušetřit, bez ohledu na kvalitu... :-( Karta stále bude mít pouze SRAM, nepřítomnost EEPROM vysvětlují takto:

[...]because the EEPROM inside the GBA cart can be easily changed to any other brand and size by just changing some routines in the game and it is no way to fulfill all brand (that means different commands and control signals) and all size EEPROM that can be used in a GBA cart. The best and easy way is to modify the program to change saver media to SRAM[...]

Bullshit. Jakou paměť a kolik jí hra používá pro ukládání je možné zjistit poměrně snadno, a podle toho jí přidělit paměť už při flashování - stejně, jako je tomu u GBX. Pochopitelně je možné každou hru zvlášť crackovat a patchovat (jako je to teď), ale s příchodem nových her bude nakonec nutné patchovat také VELIKOST používané paměti. Nezbývá než se modlit, aby se konečně dostal na trh některý z konkurenčních projektů backup unit pro GBA - tenhle do vánoc k použitelnosti nedotáhnou... :-(((

Backup Unit pro GBA - koupit či nekoupit?
evilmind | 20. 7. 2001 | 12:00

Tento týden LikSang s velkým halasem oznámil, že má v nabídce novou verzi 64MB flashkarty pro Flash Advance Linker. Revize označená jako AB5 je prý technologicky vyspělejší, zbavená problémů se zamrzáním, které trápí majitele AB4, a navíc ještě levnější - bundle FA+64MB+kabel prodává LikSang za 129 dolarů, tj. zhruba o 20 dolarů levněji. Pozor na trik, nezlevňuje LikSang ale výrobce, a proto většina ostatních asijských online shopů bude mít během několika dní ještě nižší ceny. Všechny AB4 karty jsou už údajně vyprodané, takže noví zákazníci se nemusejí obávat, že nedostanou poslední revizi. Má tedy si už backup unit pro GBA koupit? Důvodů, proč musím říci že NE, je několik:

  • Problém se zamrzáním některých her (Tony Hawk, Mario, Rayman) přetrvává i u AB5, i když už ne u všech, ale pouze u některých uživatelů. Což ovšem pro potenciálního kupce stále není příliš dobrá zpráva.
  • S rostoucím počtem karet mezi lidmi se ukázalo, že na některých GBA nefunguje žádná karta nezávisle na revizi! Hra jde flashnout bez problému, ovšem po vložení do GBA majitel vidí jen černou obrazovku. Výstupní napětí, které GBA posílá na cartridge port, se totiž kus od kusu liší - zřejmě se pohybuje zhruba v rozmezí 2.8 až 2.95V. To originálním hrám vůbec nevadí, ovšem AB4 a částečně i některým AB5 ano - při nižších hodnotách napětí prostě vůbec nefungují. Z testů, které někteří technicky nadanější majitelé provedli, vyplynulo, že i AB4 může fungovat docela dobře, pokud vstupní napětí do GBA přesáhne hranici 3.3V. Což se vám ovšem při použití baterií podaří asi jen těžko. Mimochodem díky téhle specialitě mohou zatím majitelé všech revizí karet zapomenout na přídavná světla typu Worm Light, která jsou napájená z EXP portu, protože další žrout baterií spolehlivě způsobí zamrzání většiny her.
  • EEPROM pamět označená jako U1 se na kartách revize AB4 přehřívá, a zřejmě se tak částečně podílí na zamrzání her. Použití nejlacinějších nejshitovějších pamětí prostě asi nebude do budoucna nejlepším řešením, doufejme že se Visoly poučí. Pokud ale žijete za polárním kruhem, a na GBA hrajete především při jízde na otevřených saních do školy či do zaměstnání, nemusí vás tento problém trápit. My ostatní se budeme muset spokojit s nějakým méně konvenčním řešením, jako třeba: The BEST solution so far that I have found is to get flat copper around a mm or so thick thick enough so when the cartridge is back on it presses the copper down onto U1. Put a little artic silver in between, and then throw it in the freezer for a minute. Seriously that is the best I have been able to do, with doing the above. (My cart so far has ONLY had probs with Tony Hawk 2) - I can play for hours. (Before it was like 10-20 minutes then it would stop working). Like I said before the heat tolerence on this chip is VERY VERY sensitive. When the thing overheats, you cant tell. The temp is NOT noticable on the chip packaging. ANY heatsink winds up retaining heat I think, it cant get it off the chip, since its sooo little, so little you cannot tell the difference.
  • Citlivost karty na teplotu a napětí se v Mario Kart Advance projevuje (krom obligátního zamrzání) generovaním bzučivých zvuků po chvíli hraní i na posledních AB5 kartách. Mario Advance je vůbec hrou, využívající možností GBA více, než jiné současné hry (i když to není při hraní vidět), a proto je jeho nefunkčnost alarmující. Nové GBA hry totiž budou stále více tlačit na hranice výkonu GBA, a na flash kartách v současné kvalitě si je určitě nezahrajeme...
  • Na 64MB kartu se v některých případech nevejdou dvě 32MB hry. Osobně mne ovšem spíše překvapuje, že se tam některé kombinace her vejdou, protože všechny hry by měly být stejně velké. A protože karta je hloupá a nemá zvlášť pamět pro multimenu, těch pár stovek bajtů navíc vás nutí mít vždy flashnutou jen jedinou hru. Vrcholem ovšem je, že se údajně některé kombinace her dají flashnout, ale hry potom nefungují... Problém multimenu je o to palčivější, že se blíží datum uvedení 128MB karet na trh, a v té chvíli prostě bude muset výrobce mít tohle vyřešeno naprosto dokonale.
  • Při flashování na rychlých PC má flashovací program potíže udržet konstantní rychlost přísunu dat, přenos padá, program padá, uživatel šílí. Rychlé PC v tomto případě == 1.2 GHz a více. Při zápisu na single speed by mělo flashování fungovat všude, ovšem znamená to 8 minut držet palce, aby se tentokrát už nic nestalo...
  • Podle všech zpráv se zdá, že flash karta zapříčiňuje, že GBA má podstatně větší spotřebu baterií než s originálem. Je to docela zajímavé, protože karty pro GBC žádný podobný problém neměly, ovšem individální zkušenosti uživatelů mají poněkud velký rozptyl, než aby bylo možné říci, jak velký tenhle problém vlastně je. Nejhorší údaj jsem v diskusích viděl 4 hodiny provozu na kvalitní alkalické baterie (což je tragédie), nejlepší 15 hodin s NiMH - což ujde, ale nějaká vyšší spotřeba tu rozhodně je. Osobně mi alkalické baterie, přiložené u GBA, vydržely asi 22 hodin hry, a na NiMH 1800mAh už v této chvíli hraju 18 hodin... Pochopitelně s originální hrou.
  • LikSang od začátku tvrdil, že pomalejší komunikace s kartou ve srovnání s originálem není problém (přestože právě tohle je příčinou zamrzání). Teď se ovšem ukazuje, že jsou i hry, které prostě potřebují rychlý přenos dat, a zpomalovací patche, zabraňující zamrzání, je zpomalí příliš - jako třeba Street Fighter II. Při některých speciálních úderech se hra takřka zastavuje, a z toho z nějakého důvodu hráči nemají moc radost. Mě by se to třeba takové slideshow celkem líbilo... :-) Alespoň částečné zpomalení v některých místech se objevuje u většiny her.
  • Služby LikSangu se v posledních měsících opravdu velmi zhoršily, což člověk, který si Flash Link Advance koupí, pozná ještě předtím, než se mu zásilka dostane do rukou. Jelikož v balíku bude faktura, čeká ho radostná návštěva celníků s několika modrými papírky. V USA údajně platí 40 dolarů clo, kolik si řeknou u nás těžko říct - osobně jsem ještě nikdy za nic clo neplatil, vždycky nějak záhadně proklouznu i s velmi rozměrnou zásilkou plnou asijské elektroniky... :-)

Nová stránka: Sam Coupé
evilmind | 17. 7. 2001 | 15:55

Nová lokální stránka věnovaná nejlepšímu osmibitovému domácímu počítači (no flames pls) - Sam Coupé.

Kawaks 1.12
evilmind | 15. 7. 2001 | 21:25

Normálně by mne nová verze CPS2 emulátoru bez přidaných her nechala chladným, ale když už tu teď mám CPS2 stránku... Hlavní a podstatná novinka, přestože není zmíněná v dokumentaci, je, že program už nepadá na evilmindově PC hned po spuštění. Hmm, možná to vlastně ve what's new je, jako ten poslední bod... :

* That bad, naughty, evil, and overall not very nice sound issue should be fixed now :)) (Jesus, why did GetCurrentPosition have to report bytes instead of samples ?)
* Modified autoframeskip code to adapt to new timing system. Should be better too, now.
* Added a system to autodetect for each frame wether sprite masking is needed or not. Since it is not, most of the time, this speeds up things nicely in many games :)
* Fixed Street Fighter Zero - CPS Changer (Japan 951020) backgrounds (broken in 1.10)
* Macros for Player 2, Player 3 and Player 4. Have a look at updated Defaultkeys.ini
* New blitter: Zoom 2x software. In other words, 200% without blur effect. If you like "correct ratio" and not blur, I'd suggest you give a try to this blitter + stretch + eventually fullscreen. Keep in mind that this blitter is however significantly slower than Normal, Alternate scanlines or even regular scanlines.
* Fixed XMen Versus Street Fighters hanging when beginning fight against Apocalypse
* Faster loading for Capcom Sports Club
* Correct the CRCs for Capcom Sports Club XORs (didn't cause bugs, just reported XORs to be bad in audit)
* New function to redraw the current frame without the on screen messages. Handy if you want to make a screenshot.
* Added a few background colors in the menu
* Added Zoom window 100%/200%/300% in the menu
* Made the Reset key redefinable, since everyone seems to hate F10 :)
* The usual batch of comestic changes :)

Docela užitečná je nová informace o tom, jaký vliv na rychlost má použití různých režimů zobrazení (procento je relativní rychlost v poměru k defaultnímu režimu):


      Normal :                 100%
      Alternate scanlines:      95%
      Scanlines                 60%
      Software 2x               50%
      Scanlines 50%             45%
      2xSai                      5%
      SuperEagle                 5%
      Super2xSai                 0%

Download: Kawaks 1.12 (330 kB)

Bleemcast recenze
evilmind | 14. 7. 2001 | 18:50

V posledním balíčku z Hong Kongu, který mi přišel včera, bylo krom množství u nás nesehnatelných kabelů, konvertorů, příslušenství, periferií a GBA hry také jedno CD. bleem! for Dreamcast, emulátor PSX pro Sega Dreamcast, podporující jedinou hru - Gran Turismo 2. Pokud máte Dreamcast, měli byste rozhodně obětovat trochu času na přečtení následujícího textu. Pokud ho nemáte, tak možná i vás bude recenze zajímat - bavíme se tu totiž o DOKONALÉ emulaci PSX...

Bleemcast recenze


Nalevo bleem!, napravo originál PSX. Klikněte na obrázek, a můžete si prohlédnout rozdíl v novém okně v rozlišení 640 x 480 (cca 100kb).

Raine 0.32a
evilmind | 13. 7. 2001 | 22:25

Nová verze Raine přináší novinky spíše kosmetické - emulace samotná byla vylepšena jen o blíže nespecifikované bugfixy. Hlavní změnou je tak přidání snapshotů z her do GUI (na homepage Raine je možné si stáhnout už připravené balíky s obrázky ve dvou rozlišeních, 700kb ten menší a přes 2Mb větší) a nový formát souboru cheats.cfg (plus aktualizace o spoustu nových cheatů). Z distribučního balíku byla vytažena veškerá dokumentace, a šíří se teď samostatně v mnohem úpravnějším tvaru, a formátech TXT, PDF a LYX.

Download: Raine 0.32a DOS (1075 kB), Raine 0.32a Win32 (992 kB), Raine 0.32a dokumentace (435 kB)

CPS2 novinky
evilmind | 12. 7. 2001 | 19:30

CPS2Shock vydal hned trojici xor souborů současně: Super Street Fighter 2: The Tournament Battle, a dvě verze Capcom Sport Club. SSF je nezajímavý klon, ale Capcom Sport Club je po delší době CPS2 novinka! Je na ní vidět, že Capcom sportovní hry moc nedělá, takže je to spíš legrace než sport. A taky spíš legrace než hra. Je tu fotbal, basketbal a tenis, vše ve stejném engine, vše se hraje ve stejném vyřazovacím pavouku. Fotbal je nejlehčí, tenis budete proklínat. Dále nechť hovoří obrázky.




Kliknutím otevřete o něco větší obrázek v novém okně (cca 35kB).

Potřebné tři romsety je nejjednodušší stáhnout z IRC, a k jejich spuštění můžete použít hnedle trojici emulátorů.

Download:
Kawaks 1.10 (327 kb)
CPS2MAME 2.0 (480 kB)
starou verzi Nebuly ze zdejší CPS2 stránky a k němu nové datafajly (18 kB)

Pel-Mel #17
evilmind | 11. 7. 2001 | 20:30

Nintendo riskuje - jako launch titles pro Game Cube jsou na 14. září zatím určeny jen Luigi's Mansion an Wave Race: Blue Storm. Do konce roku vyjdou ještě Pikmin (říjen), Super Smash Bros Melee (listopad), Animal Forest a Eternal Darkness (prosinec). Zatím není jisté, jaká bude nabídka 3rd party titulů. Reálně ovšem hrozí opakování situace, která doprovázela zahájení prodeje N64 - nedostatek her. Samozřejmě kvalita je důležitější než kvantita (v té dlouhé řadě her, které do konce roku mají být pro XBox, bych si určitě také nevybral víc než dvě tři), ovšem rozhodně opticky nevypadá příliš dobře, když se zákazník nemůže prohrábnout plným regálem... Oficiální hlasy z Nintenda zatím tvrdí, že 3rd party tituly přijdou na GC později, protože mnoho firem začalo uvažovat o vývoji pro tuto platformu až po obrovském úspěchu konzole na E3. Doufejme, že to tak opravdu bude. Vše bude snad jasné už po říjnovém Spaceworldu. Osobně se ale nejvíce těším na slibovanou ukázku možností propojení Game Cube a Gameboy Advance, protože prý: We'd like to show you things that make the connection unique.

Soumrak Dreamcastu se s blížícím datem nástupu nových highend konzolí urychluje - dokonce i v Japonsku, kde některé DC hry stále v klidu bodují v top10 žebříčcích prodejů (ovšem také díky nízké ceně), bylo definitivně zastaveno vydávání DC verze prestižního magazínu Famitsu. Červnové číslo je poslední.

Aktualizovaná verze ePSX 1.4.0 compatibility listu.

Prototyp Atari 2700, dražený na eBay v minulém týdnu s vyvolávací cenou 1 dolar, o víkendu skončil na úctyhodné finální částce 2626 amerických dolarů. Je vidět, že staré krámy se nevyplatí vyhazovat... :-)

Dvě nové japonské GBA hry: Mahjong Detective a Super Street Fighter II X Revival. SSF dostal ve Famitsu 8, 7, 6 a 7, a přesně dle všeobecného očekávání hráčů je to sice skvělá arcade konverze, ovšem GBA prostě nemá dost akčních tlačítek (nostalgické duše mohou teď zaletět pohledem o pár odstavců níže na fotografii, kde evilmind hraje SF2 na Sega Nomad se ŠESTI tlačítky). Hru jsem chvíli zkoušel v emulátoru, a musím říct, že coby člověk Street Fighterem takřka nedotčený jsem naopak jednodušší ovládání ocenil - Capcom tomu přemapování kláves říká "kantan". Trochu se mi zase nepozdávala animace při hře, ale možná je to jen chyba emulace. Artworky jsou ale nádherné bez diskuse, jak ostatně můžete posoudit sami z obrázků níže. Mimochodem fandové SF nemusejí čekat, než se hra dočká anglického překladu a než potom doputuje až do Čech - většina hry je srozumitelná.




Kliknutím na obrázek otevřete větší kopii v samostatném okně (cca 40kb).

Všechny nové romsety pro poslední verzi GoodGBx, o které se v noci zmínil Erra, si můžete stáhnout tady. Totéž pro nové GoodNGPx, o kterém se tu zatím nezmínil nikdo (43 kB), je na stejném serveru o tady.

Cestou z práce jsem se zastavil v Levných Knihách (ve všech pobočkách). Bohužel v poslední době tam nic moc zajímavého nemají (nebo to mizí dříve než projdu kolem), koupil jsem jen Contraption Zack a Sensible World of Soccer, oboji pro PC, v krabici, a za mizivou cenu. Zaujal mne ale nový způsob bundlování starých PC her - jako součást prázdných krabiček na CD! Kup si 10 prázdných krabiček, a v jedné z nich dostaneš plnou hru. Za 99 korun. Což není zase tak výhodné, a především kdo v době slimů stojí o ty hrozné, zastaralé neskladné krabičky. V hromadě těchto bundlů se ale ukrývá spousta docela zajímavých her, namátkou jsem tam zahlédl Dark Sun: Shattered Lands, Fantasy Empires, Doom, Lost in Time, nejaký novější díl Space Quest atd. Spěchejte, nebudou...

V rámci přípravy na brzké zakoupení digitálního foťáku (zatím do vypadá na Kodak DC 3400) jsem včera v hospodě U Houdků testoval jeden exemplář, přinesený kolegou JiHradem. Vzniklo tak několik prudce uměleckých zátiší (po kliknutí na obrázek se majitelům javascriptu otevře detailnější (cca 100kb) pohled v novém okně):

    1. evilmindova ruka, GBA, dýmka, půl litru coly
    2. minulost ruku v ruce (opět evilmindova ruka) s budoucností - Nintendo GBA a Sega Nomad.
    3. totéž, tentokrát demostrace toho, že Nomad (ale ani Atari Lynx nebo Sega GameGear) se vám narozdíl od Nintendo strojů do kapsy jen tak nevejde... Na pozadí Vildův řízek, právě se chystající na krátkodobou změnu majitele.
    4. když už jsem koupil 6 AA baterek, je třeba si jich užít... Povšimněte si, že pro fotografování je opravdu podsvícený displej mnohem vhodnější, než nepodsvícený... :-)


Na serveru Game Ascii neleznete spoustu obrázků z různých známých her v takovém formátu, který můžete radostně pastovat všude na IRC. Potěšíte tím zejména lidi, připojené z klientů nepodporujících barvy... :-) Na obrazovce mIRCu to vypadá nějak takhle:


Night ERRA news #1
erra | 11. 7. 2001 | 02:51

Jeden z tvůrců emulátoru TrueReality64 (Nintendo64) jménem Icepir8 se na své stránce zmiňuje že začal pracovat na GBA emulátoru Gutes GBA (asi mu přebývá čas, upřímně závidím :-)). Koukám že dnes chce GBA emulovat opravdu každý :-) Na stránce se objevilo několik screenů z ranné verze emulátoru a autor slibuje že později uvolní kód.

Něco pro šťouraly. EmuHQ se zmiňuje o zajímavé sajtě HowStuffWorks.com, kde se dají najít vcelku pěkné článečky nakukující pod povrch (či kryt) dnešních herních mašinek. Zajímavý je zvláště popis ještě nevyšlého XBoxu či GBA, i když co do podrobnosti to není nic moc.
Zde jsou linky:

MAMEinfo.dat, souborek s kupou informací o hrách a driverech MAME emulátoru, používaný např. frontendem Emu Loader, doznal verze 3.21 a k němu v zápětí vyšel diff update 3.22.
Download: MAMEinfo.dat 3.21 (553 kB), DIFF-Update from v3.21 to v3.22 (11 kB)

Cowering vydal novou verzi sběratelské utilitky GoodGBx v0.999.9, databáze už čítá uctyhodných 5769 kousků, něco přibylo něco redumpovalo, jako vždy.
    • new entries.. more off the redump list (only 24 left)
    • added Lemmings (E) and Jurassic Park (E) to redump list
    • thanks for the rename help Lentium, Xeron and anyone else I forgot
Download: GoodGBx v0.999.9 (130 kB)

GBA News
evilmind | 10. 7. 2001 | 16:30

Počáteční nadšení z GBA launch titulů u někoho trvá, u někoho odeznívá, někde se třeba nedostavilo vůbec - a nastává tak čas na otázku: "Kde jsou další hry??!". V Japonsku si hráči rozhodně nemohou naříkat, už maji k dispozici tituly jako: Final Fight, Tactics Ogre Gaiden, Choro Q Advance, Mr. Driller 2, Breath of Fire nebo Yushun Rhapsody. Mnohem delší je ale řada titulů teprve chystaných, z nich bohužel velká část se v angličtině nikdy neobjeví. Doufejme, že to nepostihne hru, z níž jsou dva obrázky níže (a u které neznám ani název) - klasickým dungeonům ještě není odzvoněno!

To my, nešťastníci z Evropy či USA, máme nabídku poněkud chudší. Něco se ale přece jen najde. Na pulty obchodů (zatím nikoliv českých) dorazily v minulém týdnu hry: Bomberman Tournament a Hot Potatoe. Do konce měsíce by je měly následovat: F-14 Tomcat, Fortress: The Evolution, High Heat MLB 2002, Jurassic Park III: DNA Factor a Pac-Man Collection. Nic moc, že? Na ty největší pecky si zřejmě budeme muset společně počkat až do září...

Hot Potatoe si ale rozhodně zkuste už teď. Je to logický rychlík, v podstatě variace na poměrně obehrané téma Bust-a-Move, ovšem rozhodně jedna z nejzábavnějších, jaké jsem kdy hrál. Především různě se pitvořící a šklebící brambory jsou opravdu hrozně srandovní, a zabraňují tak nudě v přiblížení i ve snadných místech hry. V emulátoru (VGBA/BA) běží hra skvěle, doufejme že na reálném GBA bude ještě lepší.

Příznivci bojovek, kteří se dosud museli na handheldu spokojit s poměrně malou nabídkou (několik titulů na nepříliš rozšířeném NGPC, několik na ještě méně rozšířeném game.comu, a Genesis hry na Sega Nomadu) mohou mít z GBA jen radost. Jak vypadá Final Fight se mohou podívat v emulátoru už nyní (anglická verze vyjde do konce roku), chystá se Street Fighter Alpha 3, King of Fighters (vyjde v prosinci, a vypadá řádově lépe než na NGPC - viz obrázky!), Golden Axe, Streets of Rage...

Hromadu nových obrázků z RPG hry Golden Sun (což bude zřejmě třetí GBA titul, který si koupím) si můžete prohlédnout na Gaming Age.

Osmnáctý den hraju na GBA, a ještě stále mám původní baterky! Sice už asi pět dní dioda ihned přeskakuje na červenou, ale stejně jsou to opravdu zázračné kousky od Panasonicu, odhaduju je nejméně na 20 hodin čistého času. Zatím. V kapse už ale stejně nosím připraveny NiMH 1800mAh od GP, které prodávají ve Václavské pasáži na Karláku za 120 Kč kus.

Pokud z nějakého důvodu nemůžete pohodlě stahovat GBA romky z IRC, možná vás potěší následující link, který zaslal PiNA. GBA Roms. Releasy jsou číslované podle oficiálního release listu Subportu.

CPS2 emulace
evilmind | 10. 7. 2001 | 16:10

V dalším parném dni, umíraje v neklimatizované místnosti touhou po meteorology slíbeném středečním ochlazení, dal jsem alespoň dohromady všechny CPS2 emulátory na jednu zdejší stránku: CPS2 emulace. Najdete zde také screenshoty ze všech emulovaných her.

Nové downloady
evilmind | 9. 7. 2001 | 10:30

Download: Atari800Win PLus 2.8 (387 kB)

Seznam novinek nejlepšího emulátoru osmibitových Atari počítačů je jako obvykle hodně dlouhý (poslední verze vyšla před půl rokem), stručně: nový setup wizard s jehož pomocí nainstaluje program i největší kopyto, možnost uložit video stream do AVI, konverze .XDF a .ATR, nové zajímavé grafické režimy.

Download: CCS64 2.0b (357 kB), WinCCS64 2.0b (301 kB)

Pokud se vám zdá, že tuhle verzi už máte, nenechte se zmást. Autorovi CCS64, zřejmě nejlepšího free emulátoru C64, se číslo 2.0b patrně líbí, a tak s ním označuje svůj program již několikátý rok. Originální.
Novinky:
* Fixed the 16-bit PAL TV graphics mode to use the 5-6-5 RGB color scheme.
* The C2N emulation now allows to select a new tape after playing the first tape to the end.
* Emulation of SID filter is now changed how the filter resonance value affects the sound.
* The Restore key is now easier to use.
* The Lock-up problem with the MCI Sound Output device is now solved.
* Fast-loading emulation ($FFD5 trap) by native loading is changed to also allow loading into the I/O memory areas and also clears the load error bits every load attempt.

Download: TGBDual vol.5 build 1999 (262 kB)

Můj japan-english překladač si na dokumentaci k TGBDual pravidelně láme zuby, a protože čistě japonské emulátory nejsou na mainstreamových emulátorových webech, vlastnících své vlastní překládající japonce, příliš populární, těžko říct, co je tu nového. Je to prostě nová verze jediného windoze emulátoru GBC, která umožňuje spolehlivě emulaci game linku. Pokud se chcete pronavigovat sami rozsypaným čajem, na zdejší GBC stránce je ještě k downloadu english hack předchozího buildu.

Download: ZSNES 0.31b (441 kB), ZSNES Win 0.31b1.04 (423 kB)

I nadále pokračuje oprava drobností v emulaci jednotlivých her. Žádný velký pokrok v emulaci SNESu se nedá čekat ani do budoucna, neb emulováno je v podstatě vše, zbývající speciální chipy jsou nedokumentované, a především - všichni fandové SNES her teď už jen čekají na to, až Dejap kompletně dekodují a také přeloží Star Ocean, případně další SDD1 hry. Připomínám, že ZSNES je jediný emulátor, který umožňuje hry, vybavené kompresním SDD1 chipem, spustit - pochopitelně až s ručně dekodovanou grafikou.

Download: FCE Ultra Win 0.62 (130 kB)

Novinky GBA emulace
evilmind | 9. 7. 2001 | 9:00

Visual Boy Advance je zbrusu nový GBA emulátor. Jeho autor ale není žádným nováčkem - jeho předchozí dílo Visual Boy sám v této chvíli považuji za jasně nejlepší emulátor GBC, alespoň pokud jde o kompatibilitu. A to je také největší přednost Visual Boy Advance - fungují v něm dokonce i ty hry, na které se žádný jiný emulátor nechytá (Advance GT). Fungují spolehlivě, včetně zvuku, ale bohužel - velice pomalu. Na PIII/600 dosahuje program asi poloviny rychlosti reálného GBA. Zatím nemá žádné obvyklé vymoženosti emulátorů, vlastně nemá k nastavení vůbec nic. Co také chtít od první verze. Nezbývá než doufat, že autor zapracuje na optimalizaci opravdu dobře, a především rychle. Ostatně sám testuje program také na PIII, takže určitě vidí, co je ještě třeba udělat...

Download: Visual Boy Advance 0.1 (105 kB)

DreamGBA, jediný emulátor GBA, ke kterému musíte mít kopii originálního BIOSu, se dopracoval k verzi 1.5. Hlavními novinkami je podpora EEPROM (takže funguje Mario Advance) a FlashROM (ChuChu Rocket). Konečně si také dreamcfg.exe pamatuje předefinované klávesy. I přesto řadím v řadě aktivně se rozvíjejících GBA emulátorů DreamGBA až na poslední místo - program se stále chová divně a nestabilně, při běhu vypadává obraz, zvuk nestojí za nic, a žádná z her zde neběží lépe, než jinde.

Download: DreamGBA 1.5 (93 kB)

MAME v obrazech
evilmind | 3. 7. 2001 | 13:00

Dnes je slavný den splácení dluhů - u příležitosti nové verze MAME jsem ze sebe vypotil nejen nové MAME v obrazech pro aktuální betu, ale také pro dvě bety předcházející, které jsem z čisté lennosti zanedbal. Pozor na velké množství obrázků, celková velikost natahovaných dat je v závorce za každým z linků...

MAME 0.37 beta 16 v obrazech (2200 kB)
MAME 0.37 beta 15 v obrazech (1200 kB)
MAME 0.37 beta 14 v obrazech (700 kB)



MAME 0.37 beta 16
evilmind | 2. 7. 2001 | 10:40

Download:
MAME 0.37 beta 16 DOS (2674 kB)
MAME 0.37 beta 16 W32 (2519 kB)


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000