Emulators CZ

Poslední update:
30.6.2001, 10:30

Přístupy
od 7.7.2001:

  

Archiv novinek (cerven 2000)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Boycott Advance 0.20
evilmind | 30. 6. 2001 | 11:30

Že je Boycott Advance na nejlepší cestě stát se nejlepším GBA emulátorem pro PC, o tom jsem se zde už zmínil. Po sérii několika neveřejných betaverzích (které můžete dostávat také, pokud autorovi pošlete pohlednici) to dokazuje ve verzi 0.20 jednoznačně. Vlastně už jen emulace zvuku chybí k tomu, aby překonal registrovanou verzi VGBA 1.0. V rozsáhlém seznamu novinek je nejzajímavější: nová funkce load/save state, podpora VGBA SAVů, emulace SRAM a FlashROM, oprava centrování sprajtu při rotaci (Kururin!), prvnotní podpora grafických efektů jako alphablending a fade in/out, a množství dalších malých fixů, které vám umožní zkusit si více her. Součástí distribuce je také nově přidaná free hra PONG-FIGHTER.

Download: BoycottAdvance 0.20 (137 kB)

GBA News
evilmind | 29. 6. 2001 | 20:00

Na hrách od Nintenda je hned vidět, že jeho vývojáři měli na svou práci přece jen o něco víc času než ostatní. Videa z několika chystaných 1st party her, natočená kamerou na World Hobby Fair, můžete vidět na IGN. Videa jsou docela kvalitní (na to, že jde o cam), jen škoda, že z vychvalovaného Mario Kart je tu jen intro. Největší dojem na mne ale udělal Golden Sun, což bude zřejmě první RPG, která se pro GBA objeví v anglické verzi. Musím říct že jsem váhal, jestli do něho jít, protože má jít o první díl série her ze zbrusu nového světa, a první screenshoty ukazovaly na tradiční, nepříliš zajímavé 16-bit konzolové RPG. Ale pokud si stáhnete ty dva krátké MOVy ze hry, které na IGN jsou (a byla by VELKÁ CHYBA to neudělat), určitě změníte názor stejně jako já. Tuhle hru si prostě musím koupit hned jak vyjde! Dokonalá pseudo 3D grafika a takřka neuvěřitelné světelné efekty, to se prostě nedá popsat, to se musí vidět!

Naopak jestli chcete vidět video z GBA hry, kterou se rozhodně koupit nevyplatí, podívejte se na IGN na BackTrack. Tak ubohé nepřátele (2 frejmy animace?) jsem už dlouho nikde neviděl... GBA není příliš vhodný pro 3D hry, ovšem FPS na úrovni Dooma určitě zvládne bez problémů - a tak se vyplatí si počkat.

Na IGN otestovali různá světla pro GBA, která už jsou na trhu k dostání. Čtěte zde. Osobně bych si vybral Cobra Light, protože ten nápad se zrcadlem se mi zdá slibný, a to, že se špatně vyndává, mi nepřijde jako neodstranitelná vada. Bohužel na stránce výrobce jsou jen odkazy na asi 10 online shopů, které údajně kompletní sortiment firmy prodávají, ovšem na žádném z nich jsem zatím Cobra Light nenalezl... :-(

Sega vydá pro GBA Smash Pack, jak nazývá své retrokompilace pro různé platformy. Uvnitř bude určitě Golden Axe a Streets of Rage, víc informací zatím není k dispozici. Vzhledem k dříve ohlášeným titulům nebude určitě Smash Pack venku dříve, než příští rok. Mimochodem Sega hry bude v Evropě lokalizovat a distribuovat Infogrames, a budou se údajně objevovat zároveň s vydáním v Japonsku - už žádné půlroční čekání!

Žebříček prodeje her (všechny herní konzole) v USA za týden od 10. do 16. června hovoří jasně, kdo je králem videoher, a kdo prodává jen DVD přehrávač:
1. Super Mario Advance (GBA)
2. Tony Hawk's Pro Skater 2 (GBA)
3. F-Zero: Maximum Velocity (GBA)
4. Castlevania: Circle of the Moon (GBA)
5. Rayman Advance (GBA)
6. Legend of Zelda: Oracle of Seasons (GBC)
7. Legend of Zelda: Oracle of Ages (GBC)
8. Namco Museum (GBA)
9. GT Advance Championship Racing (GBA)
10. Red Faction (PS2)

Rekordy láme GBA i v Evropě - během prvního týdne se jich prodalo na 80 tisíc, což je sice řádově méně než v USA, ale pořád to s přehledem stačí na pokoření dosavadního rekordu, který drželo PS2 s 60 tisíci kusy. Nejprodávanější hrou v Evropě je stejně jako všude jinde Super Mario Advance, což ovšem jako počínající závislák na Kurukuru Kururinovi opravdu nechápu.

Quote of day:
If you turn the contrast control clockwise using a silver screwdriver and speak the words "Lortnoc Tsartnoc Ecnavda Yob Emag" you will open a gate to hell.

Emu Loader Lite v1.1
erra | 27. 6. 2001 | 18:32

Tvůrce MAME frontendu Emu Loader, o němž jsem se zmiňoval nedávno, evidentně podlehl žádostem uživatelů o rychlejší správu databáze a tím i rychlejší načítání a obnovování listu frontendu. Vyřešil to šalamounsky, databázi zmenšil na 4 sloupce, ubral funkce a vytvořil verzi Emu Loader Lite :-) Zůstalo tedy jen jméno hry, jméno romky, jméno klonu a veze MAME, kdy byla hra přidána. Lite verze rovněž postrádá podporu pro flayers, marqees, cabinets, titles, nenačítá ani ikony her a informace o hře jako mameinfo.dat či history.dat. Odpadla rovněž nutnost použití knihovny LIBMNG.DLL, takže ji už nemusíte tahat. Rychlost opravdu hodně vzrostla, autor navíc ještě opravil některé chyby a přidal hezkou funkci Random Game, ikonky mi ale moooc chybí, takže budu používat ještě "velkou" verzi :-)

Novinky poslední verze:

    * 25%, 50% and 75% Scanlines
    * RGB effects
    * Driver initialization files (drivername.ini)
    * You will be able to set custom options for a group of games that use the same driver, for example, the cps2 driver, where all CPS-2 games will use the file cps2.ini as a common initialization file)

Download: Emu Loader Lite v1.1 (Binary) (622 KB)

ePSX 1.4.0
evilmind | 26. 6. 2001 | 12:00

Ačkoliv PSX emulace mne stále nijak nebere, novou verzi zřejmě nejlepšího emulátoru PSX současnosti nemohu jen tak pominout. Kompletní seznam novinek je níže. S pomocí nového konfiguračního wizardu si vše potřebné dokáže nastavit úplně každý během krátké chvíle. Sosnul jsem z IRC několik kratších her (obrázky níže jsou ze Simpsons Wrestling a Legend of the Ogre Crown), a i na zcela bězném neherním kancelářském PC (PIII/500) běží ePSX parádně plynule, díky skvělé funkci nahrání přímo iso image ani není třeba hru pálit, nebo spouštět Daemon Tools. Poněkud trapné ovšem je, že po přerušení hry (típnul jsem screenshot a rovnou ho zpracovával) volba Continue způsobí zhroucení programu, stejně tak některé hry nejenže program rovnou shodí, ale ten s sebou vezme i komplet Windows.
Novinky:

    * Included a new wizard guided config, what should do easier configure the emulator.
    * Fixed a bug in the internal sound plugin which caused crash on systems using directx8+geforce and some soundcards.
    * Fixed a division by zero bug in the gte routines that started in version 1.2.0. It solves the problems with Xenogears, Metal Gear Solid and Final Fantasy 7.
    * Added the extension .img (clonecd) to the load iso function.
    * Fixed a bug detecting the name of some games, it is used to detect the format (pal/ntsc). (Metal Gear Solid Pal)
    * Fixed a bug in the function CDROpen. Fix the psemupro iso plugin.
    * Added support to the cdplayer included in the playstation bios, you can listen to your cdda with epsxe now :)
    * Fixed some problems with the bootstrap of the playstation. -nogui should not be needed anymore. (Destruction Derby Raw pal, Breath of fire 3)
    * Fixed some gte problems. (Vandal hearts 2 pal, Wipeout series)
    * Fixed a mdec decoder bug. (Xfiles)
    * Added preliminary support for netplay plugins. (Cyberpad)
    * Now it is possible to change the memcards file in any moment of the game. (Of course you shouldn't change the memcard while the game is writing it, like in a psx ;-)
    * Fixed some problems with the change disc function. (Metal Gear Solid)
    * Included support for a new feature included in the video plugins, it now shows a mini-picture from the savestates when you use the F2 key to increase the selected save slot. (It works only with savestates done with the version 1.4.0 or superior)
    * Fixed some problems with the XA sound effects and background XA sound which fix Silent Bomber, Megaman X5, Castlevania SOTN, Bloody Roar 1, Dinocrisis 2, and more.
    * Fixes to the CD-Rom decoder and the core, which make some more games playable like for example Incredible Crisis, Simpsons Wresting, Threads of fate, Tomb Raider I and II (pal), Fighting Force 2 and so on ;)

Download: ePSX 1.4.0 (180 kB)
V této distribuci nejsou žádné pluginy, vyberte si ty vhodné pro vaši konfiguraci třeba na webu PSXEmu.

Romulo 0.35 Beta
erra | 26. 6. 2001 | 10:00

Romulo je zajímavý vyhledávač ROMsetů, pracující na principu Napsteru či podobných vyhledávačů...s tím rozdílem že prohledává databázi webových serverů zameřených na ROMsety. Obsahuje zatím jen podporu pro romsety konzolí jako Sega Master System, NES či Neo-Geo, podpora MAME se připravuje (z podpory MAME mají hotové úžasné jedno procento! :-))). Program vyniká hezkým designem a jeho homepage taktéž. Už dlouho jsem neviděl tak pěknou stránku.

Novinky:

    * Stop option for the first step of the search
    * Support for the scripts:
      - php php3 php4 phtml phtm
      - cgi
      - htm html
      - shtml shtm
      - asp aspx
      - cfm
      - Others
    * Nintendo 64 Support.
    * Neo·Geo Support.
    * Speed bar in the Limits option.
    * Auto-Save Limits.
    * Nederland translation by Nik Linders
Screenshots: 1, 2

Download: ROMULO 0.35 Beta (English) Setup (1.60 MB)
Update: ROMULO 0.35 Beta (Update) (251 KB) - stačí přepsat "romulo.exe".

Pel-Mel #16
evilmind | 25. 6. 2001 | 20:30

Divné, v televizi to je samá reklama na Pokémony, kde firmy vyzývají děti, aby nějaké pěkné nové potvůrky nakreslili, a když to pak udělají, klidně na ně zavolají policii!

Když už je řeč o Pokémonech, zajímavý je i názor, jaký na ně (a vlastně na RPG obecně) má církev - čtěte zde. Zacituji upoutávku:
Poté, co devítiletý Alan Brannan uslyšel Boží varování a modlil se za Boží moudrost, rozhodl se všechny kartičky s Pokémony vyhodit. „Moje přítelkyně měla podobnou zkušenost,“ říká Alanova matka. „Její dvanáctiletý syn trpěl nočními můrami. Po rozhovoru s rodiči o této hře a o symbolech, které se v ní používají, se nechal přesvědčit, kartičky spálil a hru Gameboy vrátil. Tu noc spal klidně – poprvé za celý měsíc.“

Opravdu zajímavý článek Zahubí covermounting herní časopisy? by vám neměl uniknout na BonusWebu.

Stránka Amiga CD Legal Dumping Projekt, jedno z mála míst na netu, kde si můžete stáhnout hry pro Amiga CDTV nebo CD32 (a to dokonce legálně), se přesunula sem.

S jednodenním zpožděním vyšla i DOS verze Raine 0.32 (1140 kB).

Mezi firmami, zveřejnujícími své plány na fiskální rok 2001 (začal v dubnu), mne obzvláště zaujal Capcom - krom počtu titulů pro jednotlivé platformy totiž zmiňuje také předpokládaný počet prodaných kusů:

PlayStation 2 - 13 her, 6.9 milionů kusů
GameBoy Advance/Color - 12 her, 2.4 milionů kusů
GameCube / N64 - 2 her, 800,000 kusů
PlayStation - 10 her, 700,000 kusů
XBox - 5 her, 650,000 kusů
Dreamcast - 11 her, 250,000 kusů
PC / Others - 19 her, 500,000 kusů

Převaha PS2 je zkreslena tím, že cca dvě třetiny plánovaného prodeje mají zajistit hry Devil May Cray (skvěle vypadající 3D akce) a Maximo (údajně Ghost'n Goblins ve 3D). Přesto je odhad prodejů zajímavý - Capcom očividně moc nevěří XBoxu, a velmi srandovní je také PC: nejvíc her, ale takřka nejméně průměrně prodaných kusů. Jedenáct titulů na Dreamcast je až podivně vysoké číslo, ale zřejmě minimálně polovinu her budou tvořit další šílené díly Street Fighter a SNK vs Capcom crossoverů.

Flash Advance, prodávaný LikSangem, je očividně pěkný shit. Krom toho, že stále nepodporuje sejvovaní EEPROM, a cartridge jsou jenom 64MB, se krátce po zahájení prodeje ukázalo, že komerční hry ve flash kartě zamrzají. Všechny. Během několika málo dní se objevily fixy, včetně fixu universálního na všechny budoucí releasy, a tak mohl na problém zareagovat ve svých News konečně také LikSang. Součástí obvyklého mailu je dlouhá přednáška o tom, co jsou IPS patche, jak s nimi pracovat atd, a také vysvětlení celého problému. GBA totiž občas k datům na cartridge přistupuje velmi rychle (rychleji než by bylo pro hraní třeba - to ovšem tvrdí LikSang). No a na flashku se takhle rychle dostat nemůže, a následuje zátuh. LikSang problém velice bagatelizuje, ale mnohem alarmující je, že ho nehodlá řešit hardwarově. "Oprava" totiž spočívá v tom, že nová verze jejich uploadovacího programu bude sama testovat, jestli kod hry neobsahuje "nevhodné" instrukce, a bude je vyřazovat z činnosti přímo při uploadu. Ještěže backup units pro GBA vyvíjí více asijských pirátů, počkám si na nějakou jinou...

LikSang nabízí nově jinou než GBX backup unit pro GBC - e-merger. Cena 99 dolarů za BU i 64MB kartu je velice slušná, a e-merger je zajímavý i tím, že se pro něj vyrábí také 128MB kartice. Pokud ji někde ještě seženete, můžete být hodně vysmátí. Více o rozdílech mezi GBX a e-mergerem se dozvíte ve zdejším starém článku Umíme to s... GBX.

Dlužím vám také další vývoj kolem tzv. nastavení jasu, o kterém jsem tu psal minulý týden. Už druhý den po zveřejnění informace zareagovalo Nintendo tímto dopisem, ve kterém velmi důrazně nedoporučuje se vůbec potenciometru dotýkat, protože jde prý o něco zcela jiného - nastavování napětí, které poteče do LCD displeje. Zjasnění či ztmavnutí je vedlejší efekt změny napětí. Mezitím už ale několik uživatelů, vlastnící Y-nový šroubovák, vyzkoušelo co poťák dělá, a protože s výsledky byli někteří spokojeni, vypukla na IGN velice bouřlivá diskuse. Flejmuje se (ještě stále!) v několika rovinách - jestli se může změnou nastavení GBA poškodit, jestli je opravdu GBA příliš tmavý, jak vlastně probíhá výroba GBA, atd.

Některé zprávy jsou docela informativní:
Nintendo didn't add a contrast control on the GBA/GBC, because it makes the interlacing effect of the display apparent when using a high brightness. I guess Nintendo doesn't even want people to know the display IS interlaced, as non-interlaced would look better, but the GFX chip would have to be twice as fast to keep up.

It *IS* a contrast control, just like on the old GB, GameGear and Lynx and the only reason it's not a normal dial is because the GBC/GBA display is interlaced and using a low contrast setting reveals the interlace flicker and individual scanlines.

Některé dávají majitelům hodně tmavých displejů naději:
It not impossible to damage the gba by turning the resistor. If you have an amplifier that outputs more than your speakers can handle, they will blow. Its possible the screen cannot handle the voltage at one of the extremee positions. I doubt it but it IS possible. So I recommend not using extreme contrast setting for a long time, just to be sure (anyway the extreme positions give a bad image).

Zajímavé je, že stejný potenciometr má i GBC, ale protože jeho displej tmavý není, nikdy se o tom moc nemluvilo:
Gameboy Color has one located in the battery compartment under that little sticky slip on the bottom.

Někteří tvrdí, že každý kus GBA se při výrobě testuje speciální cartridgí, a podle ní se ručně nastavuje onen nešťastný poťák:
The pot on the back of the gameboy is part of the mass production process of producing such a tiny piece of technology. Like a TV, the power supplied to the LCD connot prefectly be monitered in terms of brightness and contrast as this is user specific, but these controls are not available on such a small LCD device, so a power input pot is used instead. Because the user changing this would eventually lead to damage and over powering of the delicate screen, a test cartridge is put in the gameboy advance and the pot is carefully turned until a device pointed at the screen shows a green light. The warrenty sticker is slapped on a there you have it, a cheaper to make and ship GBA.

A jiní si jsou naopak jistí, že tomu je zcela jinak:
I'm pretty sure there is no 'green light' but the employee just checks the test pattern on the display to see if it looks right. This explains the differences in display brightness some people have reported when comparing GBA's side-by-side. Adjusting your display to increase brightness actually feeds less power to the display, so there's no chance of harming it. My GBC was set to the highest contrast from the factory, a higher contrast settings actually resulted in a lower brightness, which is a bit strange and therefore I would definitly not recommend that setting as someone mentioned overpowering a display could shorten it's lifespan.

Někteří Nintendo bombardují emaily:
Nintendo has answered me.
I emailed them early yesterday about this topic and this is what the reply was.
Thanks for your Email. First, I wanted to let you know that there is no contrast control for the Game Boy Advance. Now, I'm not sure what control you referred to, but I have to let you know that the message board you mentioned is not on an official Nintendo Web Site, and we can't vouch for its accuracy.
This means: ooops they found out..

Jiní telefony:
Nintendo just called back. They said that whatever is under that sticker, you should definitely poke it as hard as you can and see what happens. Then tell them. They suspect that it's for activating the special Pac Man game hidden inside each GBA. Or maybe money comes out of the battery slot. They couldn't be more specific.

:-)
Každopádně já osobně asi budu hrát jenom radostné, jásavé hry v teplých paletách barev, kde nějaký problém tmavého displeje nehrozí. Svodům z kapitalistické ciziny nepodlehnu, protože zase tak dlouho GBA nemám, že bych si musel kupovat hned další. Štítek neodlepím a kroutit ničím nebudu. Přesto si ale myslím, že se tím nic hrozného pokazit nedá. I když kdo ví:

I JUST TRIED IT!!! DONT TOUCH IT NO MATTER WHAT!
I WAS PUSHING AGAINST IT AND MY SCREWDRIVER SLIPPED FROM MY HAND AND WENT RIGHT THROUGH THE SCREEN!!! AHHHHHH!!!

Tři dny s GBA
erra | 25. 6. 2001 | 12:25

Od pátka jsem se stal taktéž šťastným majitelem GameBoye Advance. Nadšení bylo zpočátku rozporuplné, displej nádherně veliký, design příjemný a prouhovatost mi nevadí, spíš naopak, vyvolává to ve mne pocity nostalgie :-) Vzhledem k šílené ceně her jsem si musel vybrat jen jednu ze dvou plánovaných her a volba přišla na Castlevanii. Zděšení nastalo ve chvíli, když jsem zapnul hru poprvé pod chabým večerním osvětlením. Bylo vidět tak sotva na postavičku ale přehled o scéně veškerý žádný. Musel jsem tedy na pořádné světlo a ještě GBA šikovně natočit. Tady jsem zpozoroval největší neduh...displej je tmavý a bez řádného světla - smůla. Nejlepší výsledky jsem dosahoval na sluníčku, těsně za sluníčkem nebo večer pod zářivkou. Na mžourající lampičky to určitě není. Záleží ale hodně na použité hře, tedy přesněji na tmavosti jejích barev. Dál pak ale přicházela jen spokojenost. Hudba skvělá, do sluchátek stereo, mnoho barev a perfektní velký dispej. Zažral jsem se do hry poměrně rychle ani mne nemusela dlouho pobízet. Castlevania je skvělá, takové malé Diablo ve 2D. RPG prvky, magické předměty, hezká animace. A délka hry obrovská. Po třech dnech, kdy jsem usilovně hrál asi 10 hodin, jsem dokázal objevit 25% hradu s jedinou postavičkou ze tří. Přidané AA baterie zatím drží, uvidíme kolik vydrží akumulátory, které tam hodlám vrazit hned jak tyhle odejdou.

MAME news
erra | 25. 6. 2001 | 11:55

Posledních několik dnů či týdnů se neslo ve znamení MAME 0.37 beta 15. Bohužel na aktuální verzi MAME32 se stále ještě čeká, autoři slibují nějaké větší změny spojené s MAMEW. Vyšla ale MAME32 podobná, resizovatelná verze StretchMAME32, která přejala z MAMEW jednu nepříjemnou vlastnost - ve fullscreenu nelze program donutit, aby nemaximalizoval obraz a udělal jen doprostřed obrazovky výřez o přesném rozlišení hry. Hrál jsem si se StretchMAME23 i s MAMEW asi dvě hodiny a nepřišel jsem na to. Jde o zvyk komu se co líbí, někdo radši hodně roztáhnuté a větší body. (evilmind: proto se to jmenuje strechmame, aby to bylo pěkně roztažený... ;-)

Novinky poslední verze StretchMAME:
* Added Street Fighter Zero 2 (Japan 960227)
* Removed Street Fighter Zero 2 (region changed to Japan)
* Added Siriru's CPS2 sprite fix

Download: StretchMame32 0.37 beta15b (2.91 MB)

Poslední verze oblíbeného Win frontendu pro MAME jménem Emu Loader je ve verzi 2.6 beta 5. Změn od předchozí verze je opravdu hodně, takže si je přečtěte sami na homepage frontendu, jen dejte pozor na to, že vzápětí vyšel k verzi beta 5 opravný release, opravující některé zásadní bugy programu ve Win98/ME. Jinak je to skvělý frontend, který ale výhradně používá DOSové verze MAME, nebo poslední MAMEW.
Na jeho homepage je rovněž ke stažení speciální odlehčená verze Emu Loader Lite, která by měla šetřit paměť a vůbec nároky na počítač. Přeci jen, spravovat témeř 3000 romsetů není zase až tak rychlá záležitost. Jedna věc mi ale na používaném MAMEW celkem vadí. Tato Win32 verze si při spuštění vždy otevře konzolové okno, které nechá otevřené až do zavření okna s hrou. Vím, je to normální, ale i tak by to nemuselo být :-)

Download: Emu Loader 2.6 Beta 5 (fixed) (1.02 MB)

Nová MAME verze beta 16 se už testuje, měla by přinést emulaci systému Afega s hrami jako Sen Jin - Guardian Storm či Stagger I, o kterých jsem nikdy neslyšel :-) Další rutinou je vylepšení či úprava stávajících driverů.

Dopisy čtenářů k GBA
evilmind | 24. 6. 2001 | 15:40

Díky dvou emailům se vyjasnilo několik záležitostí kolem GBA. Za prvé - proč mi nefungoval nový emulátor DreamGBA. Trapně se provalilo, že jsem nečetl dokumentaci, a tudíž jsem naprosto netušil, že emulátor vyžaduje kopii GBA BIOSu. Na chybu upozornil f.n@atlas.cz, a BIOS si můžete stáhnout na zdejší GBA stránce. Díky.

Druhý email je podstatně obsáhlejší, poslal ho , a jsou v jeho první části odpovídá na to, proč Nintendo doporučuje do GBA alkalické baterie:



Alkalicka baterka dava v plnym stavu 1.5V, tohle napeti si drzi asi 
do 20% sve kapacity a pak zacne zvolna klesat. Takze kdyz napeti 
klesne na nejakych 1.15V (zbyva tak 5% kapacity), LEDka se rozblika a 
jakmile klesne nekam k 1V, hra chcipne. Kolik casu ti jeste zbyva si 
musis vyzkouset sam, u GG jsou to tak 3 minuty, u GBA asi (mnohem) 
vic.

U NiCd/NiMH akumulatoru je napeti jenom 1.24V, ale drzi si ho vlastne 
po celou dobu nabiti (pri 1.2V uz v nem zbyva jenom par procent 
energie). A jakmile napeti klesne na tech 1.15V potrebnych k 
rozblikani LEDky, akumulator uz je prakticky mrtvy a konec hry muzes 
ocekavat v kazde sekunde (u GG LEDka blikne jednou, vickrat uz to 
chudinka nestihne). Navic vybijeni NiMH akumulatoru pod 1.1V 
drasticky snizuje jejich zivotnost (dochazi v nich k reakcim, ktere 
sice el. proud produkuji take, ale uz jsou bohuzel nevratne). GG se 
vypina pri 6.8V (je v nem 6 baterek, jestli si to nepamatujes, t.j. 
nejakych 1.13V na clanek, k opetovnemu rozbehnuti ale potrebuje 
mnohem vic - kvuli nastartovani zarivky pod displayem), takze to 
akumulatorum neskodi. Jak je to u GBA by se muselo zmerit.

V druhé části Mican ještě přidává doufám pro všechny zajímavé info o tom, proč vlastně i v dnešní době není podsvětlený displej dostatečně laciný, kvalitní a úsporný, aby ho Nintendo mohlo použít v GBA:


A jeste bych se zastavil u tvych namitek k podsvetleni displaye. V 
soucasne dobe bohuzel neexistuje zpusob, jak to udelat za rozumnou 
cenu a se snesitelnymi energetickymi naroky. Jsou vlastne jenom 3 
moznosti:

LEDky: Musely by se pouzit bile svitici, aby to nezkreslovalo barvy. 
A ty jsou pekelne drahe. Velkoobchodni cena je (byla v lednu) 70 
centu za kus a to bys jich musel odebrat 10.000. Srovnej v 2c za 
cervenou, nebo zelenou.

Tohle se da udelat tak u mobilu, kde jsou 2-3. U takhle velkeho 
displaye, jako u GBA, by jich muselo byt deset (ne-li vic) a zraly by 
vic, nez samotna elektronika gameboye. A tech $7 pri vyrobe by te v 
obchode stalo mozna tisicovku navic. 

Elektroluminiscencni folie: To maji nejake drazsi mobily a hodinky 
"Indiglo/Illuminator". Levne (relativne), spotreba proudu 
zanedbatelna, barva svetla se bohuzel pohybuje mezi zelenou a modrou 
a jinou zatim vyrobit neumeji. Bylo by dobre pro cernobily GB, pro 
barevny sotva.

A posledni moznost: Nejaka zarivka nebo vybojka. Drahe, proud to zere 
jak prase (u GG zarivka sezere 75% energie, u LYNXe dokonce 90%), 
tezke atd. Touhle cestou uz se snad nevyda nikdo soudny.

No a jeste je vlastne jedna moznost, kterou pouzil vyrobce jedne me 
digihry blahe pameti: Display byl transparentni a na zadni strane 
digihry byla bila matnice. Otocil ses proti svetlu a mohl jsi hrat. 
Na zadni strane byl soucasne i solarni clanek, takze je zbytecna 
otazka, jestli bys neco videl i bez prosviceni.

Raine 0.32
evilmind | 24. 6. 2001 | 11:55

Předem ohlášené nové Raine vyšlo zatím pouze ve Win32 a Linux portech, na DOSový se ještě čeká. Ze seznamu novinek níže můžete jasně vidět, že hlavním "tahákem" je přidaná podpora CPS1 her. Všech najednou. Nijak odvázán z toho nejsem, CPS1 už emuluje opravdu každý - kdeže jsou ty doby, kdy Raine nejenže přidávalo jenom jinde neemulované hry, ale dokonce i vyřazovalo hry, které začal někdo emulovat jinde...

Novinky:
* Added more than 85 cps1 games and clones. Qsound games have no sound for now (wof, dino, punisher, slam masters, and mbomber).
* Full mame compatibility for the hiscore.dat file. You can now grab a hiscore.dat from mame, and put it directly in the raine directory !
* Made the gui "16bpp friendly" : it is now much faster in 16bpp. And added a new file selector...
* The windows version of raine is now much more stable !!!

Download: Raine32 0.32 (1400 kB)

Dreamcast a internet
evilmind | 23. 6. 2001 | 22:00

Aby nikdo nemohl říci, že všechny novinky jsou tu jen o GBA, uděláme změnu. Tentokrát něco o Dreamcastu. Během minulého víkendu jsem testoval, jak je možné i u nás, daleko od SegaNetu, využít online schopností Dreamcastu. A jelikož mi výsledky připadají docela zajímavé, sepsal jsem o tom o něco delší elaborát - třetí díl ze seriálu "Umíme to s..."

Umíme to s... internetem na Dreamcastu


GBA - první dojmy!
evilmind | 22. 6. 2001 | 23:00

Musel jsem sice zůstat v Praze o pár hodin déle, než mívám v pátek ve zvyku, ale nakonec jsem nejen chytnul poslední autobus, ale dokonce v něm získal místo k sezení a tím i k vyzkoušení svého nového, modře průhledného Game Boy Advance.
Pro toho, kdo se o GBA zajímá déle, většina níže uvedeného nebude žádnou novinkou, nicméně teď je to na jistotu a tak říkajíc z první ruky...

  • Jedinou dobrou věcí, kterou lze říci o GBA displeji, je že opravdu je o hodně větší - Nintendem udávaných 50% subjektivně vypadá ve skutečnosti jako ještě více. Měřit to nebudu. Leskne se zhruba stejně jako GBC (tj. hodně), kvalita zobrazení je asi stejná jako u GBC (tj. závislá na kvalitě světla), a stejně jako u GBC je LCD displej prokládaný (tj. mnohem horší, než by mohl být).
  • Nová ovládací tlačítka na bocích jsou opravdu trochu nepříjemně přístupná, jak houfně zní především z tábora odrostlejších hráčů s velkými tlapami. Já mám ruce celkem malé, takže no problem. Přesto jsem asi po hodině hraní (střídavě F-Zero, Mario Advance a Kurikuri Kururin) musel udělat přestávku. Myslím ale, že za to nemohou nová tlačítka, ale spíše nový způsob držení přístroje - na GBC v podstatě hrajete jen palci, kdežto GBA vás svým tvarem nutí přenést držení více na ukazováčky. Zřejmě jde jen o otázku času, než si během pár dní ruce zvyknou.
  • Překvapením pro mne byla velikost tlačítek START a SELECT, která byla potichu zminiaturizována. Pro jakoukoliv akci ve hře jsou teď očividně nepoužitelná dokonce ještě víc, než tomu bylo u GBC (no řekněte - dokážete někdo při hraní Mario Tennisu přehazovat ruku na SEL kvůli zrušení nápřahu?).
  • Repráček GBA je s hlasitostí na maximu o hodně hlasitější než u GBC, takže mí pravidelní spolucestující v tramvaji a autobuse se mají na co těšit! :-)
  • Velké spory se vedou o to, je-li GBA displej příliš tmavý. Ostatně viz. jeden z předchozích updatů, týkající se údajné ukryté regulace kontrastu. Té se budu ještě více věnovat později, ale už teď je jasné, že každý kus GBA je jiný - nebo je možná jiný rozlišovací práh majitelů GBA... Nejčastěji kritizovanou hrou je Castlevania, kterou nemám, potom některé tratě z F-Zero a několik levelů Mario Advance. V Mario Advance se nedostanu z prvního levelu asi nikdy v životě, takže to nezkusím, ale F-Zero mi přišlo naprosto v pohodě. Zato na GBC hře Atlantis: The Lost Empire bylo vidět, že GBA displej tmavé barvy opravdu zobrazuje... divně. Stačí si zkusit první úroveň hry, ve které je i místo, kde je tma úplná (nutno přepnout na postavu tlusťocha). Beze vší pochybnosti jsou tmavé části této konkrétní hry na GBC vidět lépe... :-(
  • Staré GBC hry se defaultně spouštějí s původní velikostí obrazu. Kdykoliv je lze roztáhnout stiskem L na celou obrazovku, a případně zase vrátit zpět. Zkusil jsem celý obsah své současné 64MB flashky (Alone in the Dark, Zelda: Oracle of Ages a Atlantis the Lost Empire), a také několik originálních GBC cartridgí (Pokémon Silver, Mario Tennis, Tetris DX). U všech her jsem se po malé chvíli rozhodl, že originální velikost je při hraní mnohem příjemnější. Obraz se na plnou šířku totiž roztahuje jen horizontálně (vertikálně nemá kam), a tak vypadá opravdu hodně nepřirozeně. Obzvláště malé fonty se stávají zcela nečitelnými. Myslím že tuhle funkci nikdy používat nebudu... leda proti své vůli, protože jak už jsem zmínil výše, GBA se nedá držet jinak než s ukazováčky na tlačítcích L/R, a nechtěný dotek okamžitě přepíná rozlišení na widescreen. Celkem opruz, tahle funkce by se mohla aktivovat raději nějakou obtížněji stisknutelnou kombinací kláves.
  • Jak je jasné z předchozího bodu, flashovatelné cartridge z GBX bez problémů fungují - a to jak 64MB, tak 16MB. Pochopitelně jen pro GB/GBC hry.
  • Vyzkoušel jsem výměnu Pokémonů (ještěže krom dohrané Gold verze flashnuté v 16MB mam taky rozfrfněnou originál Silver :-) ) mezi GBA-GBC a GBA-GBPocket. Bez problémů. Pro propojování se starými typy Game Boyů vám stačí původní Universal Game Link kabel. Pro spojení mezi více GBA je nutné mít nový Game Boy Advance Game Link kabel - ten jsem si zatím nekoupil, bohužel v téhle chvíli není s kým single nebo multi-pak multiplayer zkusit.
  • Nejnepříjemnější věcí na starých GB cartridgích v GBA bude očividně to, jak nepěkně přečnívají ven z přístroje. Nejenže to nevypadá dobře při hraní, ale především se GBA se zasunutou cartridgí potom nikam nevejde. Poptávka po takových těch malých plastových krabičkách, co se v nich občas prodávají hry, a co jsem je někde viděl za neuvěřitelnou cenu 2 dolary za kus, se zřejmě zvýší. Ještěže mám už dvě...
  • Teoreticky by měl fungovat i na GBA běžný GBC Worm Light, jen by měl svítit méně. První překážkou k jeho použití ovšem je to, že EXT konektor je na GBA umístěn nad displejem, a navíc je otočen tak, že defaultně kouká Worm Light na obrazovku zezadu. Drátky se dají naštěstí násilím překroutit. A naštěstí jdou překroutit i zpátky, protože používat GBC světlo nemá na GBA smysl. GBA opravdu podle toho, jaký typ cartridge detekuje, mění napětí v EXT konektoru, takže světlo svítí normálně hrajete-li starou hru, a velmi slabě při vložení GBA hry. V úplné tmě není vidět nic (upřímně - Worm Light není v úplné tmě k ničemu ani na GBC). Světla určená přímo pro GBA se už dají bez problémů koupit na internetu za zhruba stejnou cenu, jako na GBC, ale myslím, že po předchozích zkušenostech se bez přídavného osvětlení obejdu minimálně do doby, než se objeví nějaký alespoň trochu revoluční nápad...
  • Zatím se nemohu vyjádřit ke spotřebě baterií - dvě alkalické AA Panasonic byly součástí balení hry, a po asi 8 hodinách hraní nevykazují žádných známek opotřebení...

GBA Commercials
evilmind | 22. 6. 2001 | 10:00

Již jen několik hodin (snad) mne dělí od toužebně očekávané chvíle, kdy se stanu vlastníkem GBA. Nepracující šťastlivci mohli oblehnout některé pražské obchody (Conquest, QShop, Playcentrum) již v dnešních ranní hodinách, a tak už v těchto chvílích hrají, píšou o tom na české GBA audity, a i jinak provokují. Doufám, že si zkusí nastavit jas, jak jsem radil předevčírem (více ve večerním update)...

Pro zkrácení dlouhé chvíle při čekání na konec pracovní doby, a následný vysilující orientační běh do nejbližší prodejny, se můžete zde na emulators.cz podívat, jak vypadají televizní reklamy na GBA v zemích, kde mají dost velký trh na to, aby si reklamu v TV prodejci mohli dovolit.

Americké reklamy už běží docela dlouho, a nesou se v duchu toho, jak se mění prostředí kolem nás na "Advanced". Můj favorit je Sunday Morning Advanced.

Sunday Morning Advance (MOV, 10MB)
Waiting Room Advance (MOV, 89MB)
Gate H17 Advance (MOV, 9MB)

Mnohem vtipnější mi připadají evropské reklamy, natočené v Anglii. Jejich velikost je snesitelná i pro modemisty, takže není třeba vychválit jen jednu, ovšem mým favoritem je ta druhá... :-)

na letišti... (MOV, 1.6 MB)
na veřejných záchodcích... (MOV, 1.6 MB)
na střelnici... (MOV, 5 MB)

A na závěr - když už jsem protlačil na server 30MB dat, dalších 20MB nějak přežiju. MPEG zachycující hru Tony Hawk's Pro Skater 2 na GBA (20mb) je totiž příslibem toho, jak budou vypadat GBA hry v budoucnu. A jak některé vypadají už dnes.

GBA News
evilmind | 20. 6. 2001 | 13:30

Jasně nejlepším GBA emulátorem je zatím stále VGBA 1.0, dostupný pouze v registrované verzi za 30 dolarů (což znamená že tu není k downloadu). Na paty mu ale šlape zejména Boycott Advance, který sice také není zadarmo, ale registrace vás stojí jen 3 Kč za pohled a 10 korun za známku do Francie. Při letmém pohledu na domovskou stránku emulátoru vidím, že z .cz jsem tam stále jako registrovaný uživatel sám samotiný - no fuj vy držgrešle... :-) Boycott Advance sice neemuluje zvuk, je pomalejší (ale v 0.20b3 je údajně velké zrychlení), a má problémy s některými operacemi se sprajty (rotace - vrtule v Kururinu, údajně také fixed v 0.20b3, kterou dostanou registrovaní uživatelé zítra), ale v některých hrách už má nad VGBA navrch, viz třeba zobrazení menu v Kururinovi nebo v Tony Hawk's Pro Skater. A jelikož VGBA určitě nebude Fayzullin aktualizovat příliš často, je právě BA aktuálním favoritem mezi GBA emulátory.

Mezi další údajně slušné emulátory GBA patří DreamGBA (poslední verze 1.3 (82 kB)). Údajné říkám proto, že na žádném z mých PC neprodukuje program nic víc, než černou prázdnou obrazovku, a to v libovolném rozlišení.

Všechny velké světové herní weby přinesly včera zprávu, že GBA se během prvního týdne v USA prodalo přes půl milionu kusů - více, než libovolného jiného herního hardware v celé historii. Zřejmě by se prodalo i víc - stačí si vlézt na libovolný GBA diskusní board, a hlavní téma je kde GBA není, proč není, a kdy bude. Mimochodem na IGN je zajímavý článek, kde se o titul "nejrychleji se prodávájící herní konzole" dere i Sony nejen s PS2, ale také s PSX. Nevěřte, Sony je hrozně prolhaná firma... :-)

Nejzajímavější zprávou dne na IGN je ovšem tento textík o tom, že na zadní straně GBA se ukrývá potenciometr, kterým lze nastavovat jasnost GBA displeje! Informace o něm je údajně v japonském manuálu, do anglické verze se tahle část bůhvíproč nedostala. Pro přístup k němu je ovšem nutné poškodit originální štítek, a tím zřejmě přijít o záruku...

Kvalita GBA displeje vůbec nedává mnoha lidem spát. Není se čemu divit - zobrazení není o mnoho kvalitnější, než u starých GBC, jakkoliv Nintendo ve všech propagačních materiálech tvrdí opak. Přitom v různých commercials, zvláště v TV reklamách (jestlipak u nás také nějaké budou?) vypadá obrazovka GBA opravdu úžasně. Ano - je totiž podsvětlená! Tuhle zprávu jsem našel v jedné z diskuzí o GBA:
Nintendo GBA commercials use back-lite gba to promote screen clarity!!! It's true..just watch every gameboy advance commercial and near the end when they show the whole gameboy advance and the game playing on it.. The picture is pure perfect, i emailed nintendo marketing and there response was: "YES we did use a gba with back-lite-ing to promote and fully show the consumer what the gba screen is really capable of".

Přesto zřejmě naděje, že by Nintende vydalo podsvícenou verzi GBA, bude minimálně pro pár následujících let lichá. Samotného by mne zajímalo, jak moc by stoupla spotřeba baterií, protože přece jen technologie podstatně pokročila od doby, kdy se o podsvícení pokoušeli baterkožraví konkurenti Game Boye... Zajímavou se mi proto jeví iniciativa nadšenců ze serveru Portal Monopoly, kteří se již nějakou dobu zabývají myšlenkou 3rd party podsvíceného displeje. Od začátku na to jdou krutě vědecky (alespoň z mého laického pohledu technického antitalenta), což je ovšem záhy přimělo k odstoupení od drahého nahrazení LCD displeje. Nyní se raději zabývají tvorbou kvalitního a laciného osvětlení. Teoreticky rozpracovali (za pomoci výpočtů zaměstnance Sharpu) systém využívající pásu diod lemujícího displej, a soustavy minizrcátek. Vypadá to docela zajímavě, a možná i použitelně - všechny komerčně prodávané světla se totiž drží laciných řešení z GBC, a i když světýlka na principu WormLightu vypadají sexy, v praxi díky různým odrazům ke kvalitě zobrazení přispívají jen velmi málo.

Jedním z žánrů, který zatím není v nabídce existujících GBA her zastoupen, jsou klasické střílečky. Ohlášeno jich je ale už několik, však o takovou hru si GBA přímo říká. Jak dobře to bude vypadat se můžete podívat třeba v preview SNES klasiky Phalanx na Gameshotu. Součástí preview je také 70mb MPEG přímo ze hry.

Jak vypadá GBA cartridge uvnitř se můžete podívat na Tendoboxu.

Zjistil jsem, že Advance GTA, což byla moje vyvolená launchová GBA hra, neukládá stav hry do cartridge, ale používá tragický systém 16ti-místných hesel. US verze. Přitom japonská verze ukládá bez problémů. Tedy kdo tohle "vylepšení" (jiný rozdíl mezi JAP a US není) vymyslel... z toho bych udělal hned nezaměstnaného. Teď abych začal znovu přemýšlet, co si vlastně koupit.

Při četbě GBA manuálu mne zaujala zmínka, že pokud dochází baterie, změní se barva power LEDky ze zelené na červenou. Ovšem údajně jen u alkalických baterií (manuál obsahuje dlouhý výčet baterií, které se vůbec v GBA nemají používat, včetně všech druhů dobíjecích - zřejmě to bude jen takový bullshit). Je zde mezi čtenáři nějaký technik, který může potvrdit/vysvětlit proč by tohle měření kapacity mělo fungovat jen u jednorázových alkalických baterií? Já jako asi každý náruživější uživatel GBC používám samozřejmě baterií dobíjecích, ale zčervenání diodky bych opravu uvítal, protože kolikrát jsem už přišel o rozehranou pozici jen proto, že v denním světle není vůbec vidět, že power LEDka GBC pomalu pohasíná...

České emulátorové zdroje
evilmind | 17. 6. 2001 | 12:30

Z nudy při dnešním čekání na oběd (hrozný jak se ten králík dlouho peče) jsem dnes vhodil do českých vyhledavačů dotaz na zajímavé nové strány s emulátorovou tématikou. Po vyřazení všech neaktuálních, všech se spoustou reklamních bannerů, a všech co drze prodávají romsety na CD, mi zbyla následující trojice, která za návštěvu stojí:

CPS Emulators
Stránka věnovaná emulaci CPS2, s jednou recenzí na hru (SFA) včetně seznamu úderů, a slibem obdobných budoucích textů i pro další CPS2 hry. Odkazy na CPS2 romsety vedou na polskou stránku emuraj.net.

PSX Emul Section
Rozvinutí původní HOME klubu o emulaci PSX z cyberspace.cz (který STÁLE nefunguje). Najdete tam mnohem více informací než na zdejší PSX stránce, včetně osobních zkušeností a obrázků z jednotlivých her.

8biscuits
Stránka věnovaná osmibitovým Atari. Je v angličtině, a po poslední změně designu na více uživatelsky přátelskou verzi je už dokonce velmi použitelná. Krom downloadu her a dem se tu v brzku mají objevit i manuály.

Pel-Mel #15
evilmind | 17. 6. 2001 | 11:55

Jednou z dosud neemulovaných konzolí z počátku devadesátých let je CD-I. Nepříliš dobrý a nepříliš úspěšný hardware, ovšem některé jeho exkluzivní tituly bych si i sám rád v budoucnu zkusil (Zelda: Wand of Gamelon). A tentokrát to vypadá, že bych už nemusel čekat tak dlouho, protože po mnoha naprosto beznadějných pokusech o emulaci je tu nyní jeden velmi slibný - CD-ICE.

Recenze na všechny GBA launch hry, tj. i ty, které se budou prodávat u nás, si můžete přehledně přečíst na celkem objektivním serveru IGN.

Nejznámější grupa z dob osmibitových konzolí, Vertigo 2099, ještě stále žije, a vydává dosud nevydané klenoty pro Game Gear, NES atd. Jejich poslední releasy si můžete stáhnout zde (a udělat si tak malý náskok před dalším GoodGG a GoodNES ;-) ).

Malý bugfix prvního WonderSwan emulátoru: Cygne v1.0 b1a (137 kB)

Poslední verze GENS, jednoho z nejlepších emulátoru Segy MegaDrive, se věnují zejména vylepšování síťové hry (přes Kailleru). Nejinak je tomu i verze 0.99a z minulého týdne: GENS 0.99a (308 kB)

Nové verze DOS i Win portu ZSNES, zajímavá je zejména podpora dekompresované verze Star Oceanu (která ovšem ještě nebyla DeJapem uvolněna). Hry, používající kompresní S-DD1 chip, jsou jedněmi z posledních dosud emulaci odolávajících SNES výtvorů - a bohužel jde o velmi lákavé tituly. Na legendární Star Ocean čeká dlouhý zástup fanoušků, a jak to tak vypadá, hrát budou už brzo, a bude to právě na ZSNESu. Download:
ZSNES 1.30b DOS (438 kB)
ZSNES Win 1.30r1.02 (424 kB)

Tak u téhle flash animace se určitě zasměje ten, kdo má Mario Bros hry rád, i ten kdo je naopak nesnáší... :-)

Quote of day:
iridion sucks so much that I played it on hard mode and in the ending it told me to "now beat it in hard mode"

GBA launch v Čechách
evilmind | 14. 6. 2001 | 11:30

Konečně jsem získal konkrétnější informace o tom, jak bude vypadat český launch Game Boy Advance, a jako první český web se s vámi o ně podělím. Vše vypukne 22.6., což je už příští týden! GBA samotné bude stát 5999 Kč včetně DPH, a bude k mání ve čtyřech barvách: purple, white, clear blue a clear red. Hry budou stát kolem 1999 Kč včetně DPH, a na začátku bude možno vybírat z 11 titulů:

F-Zero Maximal Velocity
Super Mario Advance
Kurukuru Kururin
Top Gear GT Championship
Tweety and The Magic Gems
Castlevania
Konami Krazy Racers
Rayman
GT Advance
Pinobee
Tony Hawk's Pro Skater 2

O většině z nich jsem psal první dojmy v několika předchozích textech o GBA - já sám si koupím do začátku Kurukuru Kururin a GT Advance, a budu přemýšlet o Castlevanii a Tony Hawk's Pro Skater 2.

11 titulů znamená, že to není kompletní evropská launch nabídka. Ovšem chybějících titulů (Iridion, Fire Pro Wrestling, Pitfall či Army Man) vesměs není třeba litovat, neb se jedná o podřadný póvl. Snad krom ChuChu Rocket. Z dalšího příslušenství bude zatím možné koupít jen originální Game Link kabel, jen o něco později také trafo.

Cena. Možná je to více, než většina z nás čekala. S nějakým finálním odsouzením bude ale třeba počkat pár dní na to, za kolik bude GBA k mání v jiných evropských zemích - ceny v USA a Asii totiž nejsou pro Evropu nikdy příliš směrodatné. Už teď je ale jasné, že zatímco GBA samotné se vyplatí koupit v online shopu (běžně cena pod 100 dolarů, včetně poštovného se dostanete určitě s náklady pod 5000 Kč - ovšem s rizikem, že za svoje peníze nedostanete vůbec nic, jako se to stalo mě právě teď na LikSangu :-(( ), kvůli hrám nemá smysl na online shopy chodit. Většina asijských shopů má hry opravdu drahé (kolem 45-50 dolarů), a samozřejmě v japonských verzích. V amerických obchodech se většinou setkáte s doporučenou Nintendo cenou, což je cca 40 dolarů. Při současném kurzu dolaru a nákladech na poštovné je jasné, že pokud si her nekupujete zrovna deset kusu, vyplatí se koupit u nás.

WonderSwan emulován
evilmind | 12. 6. 2001 | 12:00

O emulaci WonderSwanu se mluví už docela dlouho (letmým pohledem do archivu vidím, že první obrázky z emulátorů se objevily loni v září), nicméně nikterak nahlas. Důvod je jasný - přestože pro docela úspěšného konkurenta Game Boye existuje množství dobrých her, pokud neumíte japonsky, příliš si jich neužijete. A tak obvyklý tlak na tvorbu emulátoru ze strany "fandomu" není velký. Proto jsem byl docela překvapen, že první fungující a veřejný emulátor nepřichází z některé z asijských zemí, ale od našich severních sousedů z Polska! Emulátor se jmenuje Cygne, a jeho homepage naleznete zde. Běží pod čistým DOSem nebo v DOS okně, autor neslibuje žádnou závratnou rychlost, nicméně na PIII/500 je zřejmě blízká 100%. Zatím není emulován zvuk (což je škoda, nejvíc jsem totiž zvědav na WS verzi Beatmanie, která má na handheld neuvěřitelných 128MBit). Stejně tak není zatím podporována barevná verze WonderSwanu - romset se dá programu vnutit, ale všechny hry si testují, jestli opravdu běží na WSC, a spustit se tedy odmítnou.

Obrázky jsem típnul z her Neon Genesis Evangelion Shito Ikusei, One Piece a Digimon Adventure: Anode Timer.

Cygne 1.0b1 DOS (137 kB)

Dluhy
evilmind | 11. 6. 2001 | 19:30

Nové downloady se tu v tichosti objevují i v době, kdy emulators.cz zdánlivě strádají bez povšimnutí. Jenom o nich nikdo nepíše... Před chvílí jsem si ale konečně vyšetřil trochu času, a aktualizoval všechny odkazy na poslední verze nových emulátorů. Jsou to tyhle:

GBC: DBoy 0.75a, TGB Dual rel.5
GBA: BoycottAdvance 0.19b
Genesis: Megasis 0.06
NES: FCEUltra 0.54r2
Amiga: WinUAE 0816R4
SMS: Meka 0.57, Massage 1.0
N64: Daedalus 0.07b, Project64 1.1

Nový CPS2 emulátor Kawaks, který se objevil minulý týden, na web zatím nepřidávám, neb oproti nabubřelým vyhlášením autorů je to jen trapný nedodělek (v porovnání s libovolným jiným emulátorem CPS2). Přesto pokud patříte do skupiny těch, kterým nešla verze 1.00 vůbec spustit (to byl třeba i můj případ), můžete si teď stáhnout 1.02, v INI změnit parametr UseVRAM na 0, a program se spustí. Není ovšem moc o co stát, a především proklamovaná optimalizace a úžasná rychlost se opravdu nedostavují ani náhodou. Není tedy důvod opouštět MAME nebo Final Burn.

Prodej GBA v USA zahájen!
evilmind | 11. 6. 2001 | 19:00

Ode dneška se v USA prodává Game Boy Advance. Není proto divu, že všechny launch hry už prošly warezem, a my se tak můžem opět podívat na co se má či nemá smysl těšit - neboť i u nás bude s jistotou do konce měsíce GBA k zakoupení...

Pinobee
Pinobee měla být jump'n run ve stylu Raymana, s pěknou grafikou pozadí, a s nápaditě se pohybující včelkou v hlavní roli. Tolik teorie. V praxi jde o fakt tragickou parodii na skákačku, s neuvěřitelně podivně naplácanou grafikou. Pozadí opravdu je pěkné, byť lehce křiklavé. Všechny objekty ve hře jsou ovšem očividně renderovány - očividně proto, že na pozadí působí jako pěst na oko. Ostře řezané hrany a podivné barevné přechody ve mě vzbudily averzi na první pohled. A jelikož skákaček je zrovna pro GBA na výběr dostatek, tuhle si asi vybere opravdu jen nálokdo.

Ready 2 Rumble Boxing
Osobně jsem byl docela příjemně překvapen z toho, že ač postavy jsou 2D, při zápase je možné otáčet celým ringem, a tím v podstatě zpřístupnit třetí rozměr. Rozmanité postavy jsou kvalitně animovány. Bohužel nemají moc úderů, a to když si toho všimnu já, fanoušci bojovek budou asi teprve zuřit. Hra neobsahuje multiplayer v žádné formě, což asi jen přispěje k tomu, že to bude propadák...

Rayman Advance
Graficky zřejmě nejzdařilejší z launchových hopsaček. Rayman je jako vždy standardně kvalitní, hrál jsem asi 2 hodiny a opravdu jsem se bavil. Jedinou výhradu bych měl k tomu, že díky docela velkým postavám je často vidět jen nevhodně malý výsek mapy - to ale bude zřejmě problém všech budoucích GBA her...

Konami Krazy Racers
Hře jsem se věnoval minule, dnes jen obrázky z emulátoru.

Castlevania
Hře jsem se věnoval minule, dnes jen obrázky z emulátoru.

Pitfall
Pitfall na jiných platformách jsem hrával docela rád. Na GBA verzi jsem se ale dlouho netěšil, protože už nějaký čas prosakovaly informace, že jde o verzi veskrze trapnou, která nevyniká ani hratelností ani grafikou. Průsaky nelhaly. Grafika pozadí má podivné barvy, animace, tradičně silná Pitfallova zbraň, také není z nejlepších, obzvláště když člověk zároveň zkouší hry jako Rayman Advance a Earthworm Jim. Pitfall nebrat.

Earthworm Jim
Pokud bych si vybíral kterou skákačku si koupit (hypotetická otázka - nekoupím si docela určitě žádnou), rozhodně bych krom Rayman Advance uvažoval i o Earthworm Jimovi. Tyhle hry jsou si docela podobné - v podstatě na libovolné platformě si zachovávájí svou vysokou úroveň grafiky a animací, Earthworm Jim k tomu navíc přidává i nemálo lehce šílených vtípků.

Army Men Advance
Nad touhle 3DO hrou jsem zlomil hůl ve chvíli, kdy jsem viděl první obrázky. Stokrát nastavovaná kaše by byla nudná i kdyby 3DO odvedlo dobrou práci na grafice, což se ovšem nestalo. Dokonce i GBC verze vypadá lépe! Spousta prázdných lokací, naplněných nenápaditými předměty a tupými nepřáteli, to je klasický Army Men. Na PC nebo DC je to alespoň dovedně maskováno 3D grafikou, na GBA bohužel nikoliv. Nebrat!

Pel-Mel #14
evilmind | 2. 6. 2001 | 18:00

Bleem for Dreamcast (nazývaný častěji Bleemcast) je pro mne osobně největším zklamáním na emulátorové scéně za poslední rok. O tomto komerčním projektu emulace PSX jste si zde na stránkách mohli přečíst už někdy po loňském E3, kde byl předváděn v docela slušné kvalitě. Když zalistuju archivem, 13. května 2000 jsem na tomto místě napsal:

Prodávat se bude zpočátku ve čtyřech verzích. Každá verze obsahuje GD-ROM, který umožní nabootovat 100 PSX her (pochopitelně každá verze jiné) - což mi zní jako fajn mlejnek na peníze, kdo by si nekoupil všechny čtyři? Emulace údajně vypadá graficky moc pěkně. Krom toho, že DC samozřejmě v pohodě stíhá vždy stejně rychle, běží vše v 640x480 (místo originálního PSX 320x240), a obraz je antialiasován podobně jako při hraní PSX her na PS2. Odpověd na důležitou otázku zní - ANO, Bleemcast bude podporovat i přepálené kopie. Prodej by měl být zahájen už v červnu za dost směšných 20 dolarů.

Pche, kdeže je loňský červen. Bleemcast se neobjevil ani v červnu, ani v září, ani na vánoce. Konkrétnější obrysy jeho prodejní strategie prosákly až letos na jaře. A nebyla to zpráva nijak dobrá - už žádných 400 her, tvůrci se rozhodli prodávat emulátor PSX s podporou jedné jediné hry - za 6 dolarů. To už není mlejnek na peníze, ale přímo mlýn. A vyvolenou hrou se stal Gran Turismo 2. V rámci fair play je nutno uznat, že emulace je vskutku podařená, hra běží zcela plynule, a vypadá samozřejmě nejen mnohem lépe než na skutečném PSX, ale dokonce i daleko lépe než na PS2! Sám jsem bohužel neměl možnost zkusit, sice bych 6 dolarů dal, ale všechny online shopy, které Bleemcast prodávájí, mají minimální poštovné kolem 30 dolarů, což, ehm... jaksi ne-e. Warezem Bleemcast sice prošel několikrát, ale ani jednou ve funkční verzi, autoři stejně jako ve Win verzi věnovali zřejmě drtivou většinu své invence na různé antikopírovací ochrany.

Bohužel koncepce emulátoru, ušitého na míru pro jedinou hru, se zřejmě ekonomicky vyplácí, a tak se v ní pokračuje - Bleemcast pro Final Fantasy 9 už se pomalu začíná prodávat, a co nevidět se chystá Bleemcast pro Metal Gear Solid. Výběr her je logický - největší PSX trháky. Kdo se těšil na spíše nekonvenční, originální PSX hry, zajímavá RPG, taneční či hudební hry, ten utře. Při vzpomínce na slibovaných 100 RPG nám nezbude než zamáčknout slzu, proklít autory až do třetího kolena, a věnovat krátkou modlitbu snažení hackerů, kterým se snad časem podaří upravit Bleemcast do podoby univerzálního emulátoru...


Ještě zcela neodeznělo nadšení z Game Cube prezentace na E3 (něco málo v češtině si můžete přečíst i na Bonuswebu), a už se začíná mluvit o tentokrát velice očekávaném Nintendo SpaceWorld Show, které se uskuteční tradičně v srpnu. Nintendo zde určitě předvede před GC launchem množstvých dalších nových titulů. Něco málo o tom, co to bude, může napovědět třeba fakt, že si před několika dny zaregistrovalo dvě nové internetové domény - 100marios.com a mariosunshine.com.

Na mé oblíbené stránce Challenger se můžete podívat na několik filmů, které zdejší majitel natočil na soukromé předváděcí akci nových arcade her Sega Private Show. Fanoušci bojovek budou asi nadšeni z Virtu Fightera 4, já byl ovšem nejvíc překvapen skvělým pohybem kamery v Beach Spikers. Sega prostě sportovní hry umí skvěle, a to i když jde o takový sport jako ženský plážový volejbal. Další videa jsou z her Spikers Battle, Super Major League 2001, Wave Runner GP, Dynamic Golf a Virtua On 4 Force. Abych předešel minulé záplavě emailů, udivených nad rozsypaným čajem na Challengeru (to se totiž japonským, čínským či korejským stránkám překvapivě stává, že nejsou anglicky), malý návod: v levém frejmu kliknout na odkaz, kde je vidět datum 05/24, a pak v pravém frejmu na všechno, co je hyperlink.

Podle obvykle dobře informovaného webmagu N-Sider se první Pokémon hra pro Game Boy Advance bude jmenovat Pokemon Johto League Championships. Už dříve Nintendo oznámilo, že noví Pokémoni se rozhodně neobjeví letos (podpora prodeje Pokémon Crystal?), a hráči budou muset počkat zřejmě až do léta 2000. Podle toho názvu to vypadá, že už asi nepůjde o RPG, ale spíš o něco ve stylu soubojů z N64 Pokémon Stadium...

Nadcházející podzimní souboj Nintenda, Sony a XBoxu o trh stolních konzolí nesledují se zatajeným dechem jen hráči. CNN si nechala vypracovat analýzu, kterou zveřejnila minulý týden, a ve které předpovídá, že XBox nemá žádnou šanci, a trh si rozdělí Sony a Nintendo. Osobně myslím že Sony se svou konzolí pro ne-hráče bude nakonec nejúspěšnější, i když z toho nemám žádnou radost. K neúspěchu XBoxu prý přispěje cena (vyšší než PS2, Sony by mělo do té doby zlevnit o dalších 50 dolarů, Nintendo dokonce začíná na úžasných 199$), nedostatek kvalitních a originálních titulů (krom skvěle vypadajících her o Segy jsou ostatní hry vesměs tuctovky), a také nedostatečná podpora Microsoftu vývojářům. Finální verze XDK (XBox Development Kit), kterou měli vývojáři dostat koncem květa, dosud stále nebyla vůbec dokončena. Přesto ale Microsoft není radno podceňovat, kdoví, třeba jim rupne v bedně, a začnou XBox prodávat za 50 dolarů a hry po 10 - nic jiného je zřejmě stejně nespasí...

LikSang odložit zahájení prodeje první sériově vyráběné backup unit pro GBA o dva týdny - na 18.6. Zajímavé je, že to není proto, že by zboží neměli - prý vyprodali komplet celou zásilku nějakým oficiálním (!) GBA vývojářům. Hmm, nevěřím jim ani slovo. Vývoj flash karty zřejmě neustále probíhá, podle emailu z LikSangu je jasné, že v současnosti prodávaný model s 64MB má jenom SRAM a nikoliv EEPROM, a to navíc jen 1MB. O důvod víc si ho nekoupit. EEPROM by se prý měla vyskytovat až na kartě 128MB, která se ale dostane na trh nejdříve koncem léta.
Mimochodem poslední dobou se bohužel veškeré služby LikSangu velice horší, svou poslední objednávku se tam snažím marně zaplatit už několik týdnů, a poplatky za vrácené platby začínají z LikSang online shopu dělat nepříjemně drahou zábavu... :-(

Na závěr něco pro zasmání. Nebo možná ne? Stačí si koupit 3 kusy PS2 (však jsou teď laciný, proč jich nemít doma víc?), tři pořádný televize, i-Link kabel, a počkat si, až Sony vydá hru Gran Turismo 3 A-Spec. Všechno řádně propojit, a vida - můžete si zajezdit na pořádně širokém obraze!

GBA - final countdown...
evilmind | 1. 6. 2001 | 22:00

LikSang měl včera zahájit prodej jejich backup unit pro GBA, jak jsem už ale dříve zmínil, rozhodně se vyplatí počkat. Ani konkurence nespí, a tak si zřejmě za několik měsíců bude možno mezi BU vybírat. Zatím asi nejlépe vypadá zařízení nazvané GBAS, které slibuje multimenu ve vlastní paměti (tj. na 64MB cartridge se vejdou dvě 32MB hry), podporu EEPROM, kompatibilitu se všemi zatím vyšlými hrami, a především 128MB cartridge. Osobně považuji 128MB za naprosté minimum, akceptovatelné i tak jen do začátku. Podivná je u GBAS velikost, protože cartridge přečuhuje z GBA o pěkných pár čísel, a navíc se na všech obrázcích zdá, že z ní ještě vede jakýsi drát. Napadlo mne, že možná BU je přímo uvnitř v krabičce, a tuto teorii trochu podporuje i zveřejněná cena, kde není rozepsána zvlášť cartridge a zapisovací zařízení. To by byl ovšem pěkný bullshit. Mimochodem cena - 165 US dolarů za 128MB by bylo celkem slušné, levnější to jistě nikde nebude. Na bližší info a možnost zakoupení GBAS si ale stejně bude třeba počkat ještě minimálně několik měsíců, a tak zatím můžete šetřit... :-)

Na igba.multimania.com, domovské stránce emulátoru iGBA, je už několik týdnů jen lakonické "This site is definitively closed". Škoda, iGBA byl s přehledem nejlepší free emulátor GBA. Vlastně - ještě pořád je...

Pokud jste ještě neviděli filmy z E3 s ukázkou GBA a GC her v akci, děláte velkou chybu. Rozhodně stojí za to stáhnout všechno od Nintenda (e3.nintendo.com), a také prozkoumat všechny IGN filmečky, šikovně jsou shromážděné v jednom diru na polské stránce Nostalgia.

Dnes jsme vstoupili do června, významného měsíce roku 2001. Už jen něco málo přes tři týdny zbývá do zahájení prodeje Game Boy Advance v Evropě (a doufejme i u nás), a už dokonce jen 11 dní do amerického launche. Zatímco v Japonsku se mohli v březnu hned od prvního dne těšit z 25 her, pro USA i Evropu by jich mělo být připraveno cca 15. Trochu zarážející je fakt, že v USA i v Evropě se budou prodávat různé hry (GBA přitom nemá žádná regionální omezení)! V USA například nebudou mít možnost si pořídit Kurukuru Kururin (což je mimochodem zatím jediná hra, kterou si koupím za každou cenu), který v Evropě naopak s jistotou bude. Hry, u kterých se musí přemýšlet, se asi v USA moc neprodávají - nemá je kdo hrát... :-)

V následujícím přehledu her pro USA/Euro launch jsem se pokusil shrnout velmi stručně, co asi tak lze od té které hry čekat. Snad to někomu pomůže si vybrat, určitě nejsem sám, kdo celé dny přemýšlí které 2-3 hry (movitější mohou samozřejmě koupit všechno) z té nabídky si do začátku pořídí...

Super Mario Advance (Nintendo) - USA/Euro
Komu se Mario hopsačky líbí, pro toho to bude slušný startovní titul, ostatní se asi ušklíbnou nad stále stejnou grafikou. Podporuje single-pak multiplayer, tj. s jednou cartridgí mohou hrát až 4 hráči. Multiplayer bude zřejmě největším trhákem, četl jsem si jenom jeho popis v originálním manuálu hry, a až se mi ruce roztřásly chtivostí... :-)
Zajímavost - hra už prošla warezem, tj. některé obchody ji zřejmě už nyní mají skladem. V emulátoru ovšem nefunguje kvůli nepodpoře jejího způsobu ukládání pozic - proto je tu jen jediný obrázek, které jsem típnul z intra.

F-Zero: Maximum Velocity (Nintendo) - USA/Euro
Pokud mohu soudit z testování japonské verze v emulátoru, autoři se snažili až zoufale podobat co nejvíc původní skvělé hře F-Zero na SNESu. To se podařilo - bohužel. Myslím že GBA má určitě na víc, než na pseudo 3D v krajině holé až běda, trochu více inovace by asi neuškodilo. Single-Pak multiplayer je navíc nepěkně ořezán oproti multiplayeru, při kterém každý má svou kopii hry. Každopádně to ale není špatná hra, porci zábavy určitě přinese nadprůměrnou (tako věta je úlitba těm, kdož už sahali pro kámen) - v F-Zero totiž nejde o grafiku, ale především o pocit z maximální rychlosti jízdy...

Army Men Advance (3DO) - USA/Euro
V Japonsku nevyšlo, takže kvalitu těžko odhadovat. Z obrázků se zdá, že grafika je mnohem "dětštější" než u jiných Army Menů, které 3DO chrlí úžasným tempem pro různé platformy, a to včetně těch několika dílů pro GBC. Půjde ale určitě stále o totéž, a pokud bude zachována obvyklá 3DO kvalita - nebrat, nebrat, nebrat!

High Heat Baseball 2002 (3DO) - USA/Euro
V Japonsku nevyšlo, takže kvalitu těžko odhadovat. Baseball jako baseball.

Tony Hawk Pro Skater 2 (Activision) - USA/Euro
V Japonsku nevyšlo, takže kvalitu těžko odhadovat. Ovšem dle zveřejněných obrázků, filmů, a názorů lidí, kteří už hru viděli, jde o opravdu pěkný a zábavný kousek - pokud ovšem tento druh her hrajete. Jelikož na mne zatím ze všech podobných her zapůsobilo jen Jet Grind Radio na Dreamcastu, myslím že Tonymu se i tentokrát úspěšně vyhnu.

Dodge Ball Advance (Atlus) - USA/Euro
Vybíjená je v Japonsku populární sport. Donedávna jsem nechápal proč, ale pak jsem viděl takové zajímavé anime... a tam hráli... no... s míčem... a s vic míčema... Ale dost bylo prasáren. Zkoušel jsem i jinou vybíjenou na GBC, a nemůžu říci, že by mne hra, jejíž smysl spočívá v nutnosti přesně stisknout tlačítko při chytání, a v modlení se aby se to nepodařilo soupeři při házení, nějak významně oslovila. Japonská verze bohužel v emulátoru nefunguje (sprajty hráčů), a tak dám na instinkt - nebrat. A ani manga grafika, ani slibované desítky "power shotů" mne nezvyklají, dokonce ani přesvědčování již hrajících, že zejména multiplayer je úžasně zábavný.

Fire Pro Wrestling (BAM) - USA/Euro
Sportovní odvětví pro GBA lauch určitě vybíral nějaký úchylák - vybíjená, skateboard, koně a wrestling. Po mnoha příjemných hodinách u božího Ultimate Fighting Champ (Dreamcast) už sice tenhle žánr nezatracuji, ale i přesto si wrestling na handheldu asi najde jen úzce vymezenou skupinu fanoušků, kteří za něj těch 30 liber dají.

Top Gear GT Championship (Kemco) - USA/Euro
Nějaká auta bych ke GBA určitě chtěl. Jelikož mezi launch tituly je hnedle čtveřice závodních her, vybírat je z čeho. Pro Top Gear hovoří nejvyšší míra "serioznosti". Ehm, nebo je to spíš argument proti? Licence na jakousi japonskou rally asi jen těžko hráče z zemí ohromí, stejně tak jako původní japonské vozy a piloti. Tratí je málo, a systém šampionátu je divný. V emulátoru bohužel zatím není vidět trať, což při hraní poněkud vadí - viz obrázek. V této chvíli není jasné, jestli součástí launche bude jiná závodní hra s podobným názvem - GT Advance Championship. Pokud ano, tak si pamatujte - Top Gear GT Champ je ta hrozná, a GT Advance Champ je ta, kterou si všichni co jí zkusili velmi pochvalujou... Bohužel díky podobnosti názvů vládne chaos i v online shopech (obě nemá v nabídce nikdo, přestože zřejmě vyjdou najednou).

Tweety and the Magic Jewel (Kemco) - USA/Euro
Looney Tunes licence byla v tomto produktu zneužita k vytvoření jakési stolní deskové hry ala Člověče nezlob se. Kdo si koupí, do smrti bude litovat, a do znavení pobíhat na té jediné mapě, kterou hra obsahuje.

Fortress (Majesco) - USA/Euro
V Japonsku nevyšlo, takže kvalitu těžko odhadovat. Je to ovšem jeden z titulů, na které se mé oko upírá s nepokrytou žádostivostí. Ze všeho nejvíc asi bude hraní připomínat Ramparts - z klasických tetrisových kostek bude třeba bleskově stavět co nejlepší pevnost, a bránit ji před nepřáteli. Idea je jasná, ale o tom, jestli se palec hráče obrátí k nebi či k zemi, o tom se rozhodne až bude hru možné zkusit. Věřím Majescu, že tentokrát nezklame!

Iridion 3D (Majesco) - USA/Euro
Druhá z her, které už proběhly warezem v US verzi. Hrál jsem ji dnes v emulátoru několik minut (krom menu a speciálních efektů mimo hru funguje bez problémů), a je to docela zábavné, byť poněkud primitivní střílečka. Pseudo 3D grafika je docela pěkná, létající objekty sice vypadají mnohem hůře, než v nějakém reklamním videu, které jsem na hru viděl dříve, ale to může být problém emulace. Technické zpracování hry naznačuje, jaké skvělé časy nás s GBA čekají v budoucnosti. Jinak ovšem hra omrzí velice rychle, a i když původně jsem uvažoval o jejím zakoupení, teď se spíše kloním k možnosti počkat si na nějakou klasickou 2D střílečku - do konce roku jich bude vydáno několik.

Pitfall: The Mayan Adventure (Majesco) - USA/Euro
Pifall je klasika ještě z Atari 2600. V novodobé verzi to zřejmě bude "seriozní" konkurence pro Raymana a Earthworm Jima. Netroufám si nijak hodnotit, jednak ji stejně nebudu nikdy hrát, a pak - Majesco je ve svých konverzích starých hitů velmi, velmi nevyzpytatelné... Co jsem zatím slyšel, tak má hra sice úžasné animace hlavního hrdiny, ale jinak je grafika vysloveně trapná. Hloupě vymyšlené ovládání zřejmě také přispěje k tomu, že GBA bude mít hned na začátku i propadák.

Ready 2 Rumble Boxing: Round 2 (Midway)
Podle obrázků je to docela pěkně vypadající 2D bojovka, ovšem svázaná nudnými pravidly boxu. Příznivci mlátiček by si raději měli peníze šetřit na něco lepšího, série klasik od Capcomu už je na cestě.

ChuChu Rocket! (Sega) - USA/Euro
Skvělá logická hra, která díky relativní jednoduchosti své grafiky může v klidu vypadat úplně stejně, jako na Dreamcastu. Kdyby nevyšel Kururin, koupil bych si ji okažitě. V emulátoru můžete v klidu zkusit japonskou verzi - funguje parádně, a nenarazíte tam na jediné neanglické slovo. Jedinou slabinou je dle již pařících japonců ovládání, což mi přijde zvláštní, protože GBA directpad by měl být pro ChuChu jako stvořený. Uvidíme.

Rayman (Ubi Soft) - USA/Euro
Zatím nevyšlo v Japonsku. Podle zatím zvěřejněných obrázků a filmů to bude zřejmě trhák pro milovníky hopsaček trochu modernějšího typu, než je lehce obehraný Mario. Grafika vypadá úžasně, což ovšem vypadá Rayman vždycky.

CastleVania: Circle of the Moon (Konami) - USA/Euro
Série Catlevania mi nepřirostla moc k srdci na žádné platformě, a nikdy jsem nechápal, proč se někomu zdá zajímavější než ty tucty podobných akčních her. Přečetl jsem si manuál ke GBA verzi, a pochopil jsem, že jsem především Castlevanii neuměl nikdy hrát. Systém používání předmětů, sekudárních zbraní a různých powerupů je vytvořen docela zajímavě, a i když otřelý příběh o návratu Draculy na zem příliš netáhne, fandové akčních procházeček stejně nemají zatím příliš na výběr. Dle vyjádření již hrajících japonců je to možná zatím nejlepší GBA hra vůbec. Já o tom mám jisté pochybnosti, ale ostatně přesvědčit se může každý sám - japonská verze funguje v emulátoru v pohodě.

Konami Krazy Racers (Konami) - USA/Euro
Přímá konkurence Mario Kart Advance, které se ovšem dostanou na trh až po prázdninách. V hlavních rolích jsou postavy z různých Konami her, povětšinou japonských hitů, které mnohdy nepříliš znalý hráč ani nezná. O co více je postav, o to méně je ale tratí. Ne že bych Konami nedůvěřoval, ale zřejmě se opravdu vyplatí počkat si na Maria. Hra se bude s jistotou prodávat v Čechách v první vlně.

Earthworm Jim - USA/Euro
Klasická hopsačka, která už asi nikoho neudiví kvalitní animací a grafikou. Ovšem pokud je pravda, že cartridge nemá SRAM, a tudíž se ukládá přes heslo, autoři si můžou grafiku nacpat tam, kam slunce nesvítí. Hesla jsem byl ochoten opisovat před hóóódně dlouhou dobou, a na GBA to dělat rozhodně nehodlám...

Kurukuru Kururin (Nintendo) - Euro ONLY
Jaká škoda, že hra nefunguje takřka vůbec v emulátoru, aby možné se přesvědčit, jaká to je bomba. Musí to být bomba, když za ni hodlám vysolit peníze ;-). V podstatě jde o tohle: ovládáte vrtulník Helirin (znázorněný velmi symbolicky), a je třeba proletět levelem od startu k cíli. Příběh o zachraňování sourozenců v 10 světech je stupidní, nebudeme si ho všímat, prostě je třeba proletět. Vrtulníku se neustále pomalu otáčí dvoulistá vrtule, a při průletu se vrtule nesmí dotknout stěn bludiště. Jenže cesta je většinou mnohem užší než průměr kružnice, kterou vrtule Helirinu opisuje - a v tom je ten trik. Proto je Kururin hrou logickou, kde ale bude třeba sladit s bystrou hlavou také šikovné ruce. NEMUŽU SE DOČKAT!

A to je vše, přátelé. V obchodech se ovšem mohou objevit takřka okamžitě po vydání GBA i další hry, které nebyly započítány jako "oficiální launchové" (Megaman Battle, Bomberman Tournament, Namco Museum, Pinobee), ale prostě už budou k mání také. Když si teď ten seznam znovu pročítám... cože, žádná strategie? A žádná RPG? Fakt ani jedna jediná ušmudlaná RPG? Bohužel - je to tak. V Japonsku je cokoliv, co zavání RPG, vždy velmi úspěšné, ale ve zbytku světa zřejmě nikoliv, jinak si to nedokážu vysvětlit. Nezbývá tedy než zatím uklidit penízky zpět do prasátka, a vyčkat věcí budoucích. V dohledné době by se měl objevit Golden Sun, Breath of Fire, Magical Vacation...

A ceny? Hry budou stát zřejmě kolem 30 liber, tj. doufejme i u nás kolem 1500-1800 Kč.

V rámci típání obrázků pro tento text jsem také zkusil několik her, jejichž konverze z japonské verze je otázkou o něco vzdálenější budoucnosti. Obě nesou zvučné jmeno hitu z jiné platformy, ale na GBA si vedou rozdílně - jedna z nich je úžasná, druhá až neskutečně ubohá.

Final Fight je ta dobrá. Je až neuvěřitelné, nakolik se autorům podařilo na GBA dostat atmosféru automatové verze téhle klasické mlátičky. Malinko jsem měl pocit, že detekce kolizí sprajtů funguje ne úplně přesně, nicméně SNES i arcade verze se chovají podobně... V emulátoru běží hra zcela bez chyby, takže o jejích kvalitách se může každý přesvědčit hned teď.

Silent Hill. Když jsem poprvé tuhle hru pustil, parádní animované intro mne doslova ohromilo. A to ještě ze zkušenosti vím, že v emulátoru ve vyšším rozlišení než je skutečné vše vypadá mnohem hůře, než potom ve skutečnosti na LCD. O to více jsem byl zvědav jak vypadá samotná hra. Po spuštění se pouští další kvalitní filmečky, pěkné statické obrázky, a především spousta japonského textu. Odklikávám, odklikávám, občas je možné vybrat ze tří možností textu, podle obrázků je zřejmě vyprávěn jakýsi nesrozumitelný příběh. Z japonských her jsem už naučen trpělivosti, že při prvním spuštění je prostě občas třeba přetrpět delší neinteraktivní úvod. Tento můj naivní pohled ovšem začal dostávat trhliny, když jsem se proklikal k jakési "logické" (na úrovni IQ 80) mezihře propojování elektrických obvodů. Divné, minihra v intru? A v tom mi docvaklo - plný název hry je Silent Hill Play Novel. Play Novel není podtitul. Je to bohužel přesný popis toho, co si za takřka 2000 korun budete moci dopřát - přečíst si anglický text s obrázky, aby se neřeklo sem tam nějakou zoufalou parodií na hru. No fuj, fuj, a ještě jednou fuj. Tomu se říká osvačit hráče. Téhle hře se vyhněte obloukem, a každému obchodu, který ji bude prodávat, raději také.


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000