Emulators CZ

Poslední update:
31.12.2001, 10:30

Přístupy
od 6.2.2002:

  

Archiv novinek (prosinec 2001)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Namco System 11 pokořen
evilmind | 19. 12. 2001 | 10:30

Další meta arcade emulace padla - včera večer se na internetu objevilo veřejné "technology demo" emulátoru dosud neemulovaného hardwaru Namco System 11. Tedy hardwaru takřka aktuálního, na kterém běží hry jako Tekken nebo Soul Edge. Přestože se autoři poměrně skromně skrývají za pojem "technology demo", který automaticky vylučuje snahy o nějaké výtky k nedokonalosti, je program docela povedený. Zatím není emulován zvuk - především proto, že se zatím nikomu nepodařilo zjistit, jaký chip se přesně ukrývá pod označením "Namco 195". Optimalizace je zanedbatelná, takže ke slušnému běhu potřebujete opravdu dobré PC (údajně až na K7/1200 běží hry slušných 40fps). Jak můžete vidět na screenshotech, které jsem opravdu udělal s velkým sebezapřením, na mé konfiguraci PIII/600Mhz průměrné fps limituje k nule, a to poměrně hodně. Jsem ovšem vybaven pouze "kancelářskou" grafickou kartou, takže vzhledem k povaze emulovaného hardwaru může být rychlost na PC s dobrou 3D kartou o poznání příznivější.

Jsou podporovány hry: Dancing Eyes (moje nejoblíbenější hra na dávné dovolené v Itálii, wow), Star Sweep, Soul Edge, Xevious 3D, Tekken 1 a 2. Poslední tři jmenované zatím s s menšími grafickými problémy. Romsety můžete velmi snadno najít na IRC, nebo také na mnoha místech na webu, třeba zde. Zatím není běžně dostupný pouze romset pro Tekken 2, a C verzi Soul Edge.

Krom System 11 plánují autoři v brzké době emulaci také Namco System 10 a 12, ovšem zatím nemají žádné rom dumpy (což se po tomhle releasu nejspíš dost rychle změní).

Download: s11emu 0.1-alpha (133 kB)

GBA - aktuální FLA info
PiNa | 11. 12. 2001 | 12:40

Patříte-li mezi majitele nejrozšířenější zálohovací jednotky Flash Advance Linker pro GBA, potom poslední dobou příliš důvodů k radosti nemáte. Přestože je nyní k dostání přepisovatelná cartridge PRO s kapacitou 256Mb (maximální velikost, kterou GBA zvládne obsloužit) nabízející kromě vestavěné EEPROM paměti pro ukládání pozic také (údajně - doposud neověřeno) poloviční spotřebu a v neposlední řadě 1:1 velikost v porovnání s komerčními herními cartridgemi, začíná se objevovat stále více her, jež mají s FALem problémy. Dříve než si o nich řekneme něco více informací zbývá zmínit skutečnost, že i cartridge 64 a 128 Mb v nejnovější verzi PRO obsahují EEPROM paměť, ale jejich spotřeba a velikost zůstává stejná jako u předchozí Turbo verze (přesahují přibližně 1 cm přes okraj GBA).

Zpět ke hrám. V současné době existují dva druhy problémových titulů. Mezi první patří hry, které nefungují stoprocentně v multi-rom setupu. Některé (například Frogger Adventure) se odmítnou zcela spustit a GBA totálně zamrzne, ostatní (Army Men Operation Green, ESPN Golf Master a další) se sice spustí, ale mají různé problémy (zpomalují se, grafika se nezobrazuje korektně, zlobí zvuk a podobně). Naštěstí existuje snadné řešení, kterým je nahrání problémové romky na cartridge samostatně. Majitelé cartridge s kapacitou 256Mb sice remcají, že je to plýtvání místem, ale na druhou stranu je to jediná možnost, jak si hru zahrát v její stoprocentní podobě.

Druhým typem problémových romek jsou hry, které na flash kartě ani v emulátoru neukládájí pozici a pokus o uložení končí obvykle chybou popřípadě zhroucením celé hry. Za všechny jmenujme alespoň real time strategii Mech Platoon, výborný fotbal ISS a automobilové závody Hot Wheels Burning Rubber. Originální cartridge ukládají do EEPROMky, kterou sice PRO karty obsahují, ale vývojáři použili nejnovější verzi backup library od Nintenda, která se starší není kompatibilní a proto všechny existující EEPROM to SRAM patchovací programy nefungují. GBA scéna o tomto problému sice ví, ale podle vyjádření autorů patchovacích utilitek gbautil, GEP a Little Writer je k jeho kompletnímu vyřešení potřeba získat právě poslední verzi Nintendo kitu pro vývojáře a tuto zatím nikdo nemá. Nám normálním smrtelníkům pro něž je programování GBA věc naprosto nesrozumitelná tudíž nezbývá nic jiného, než trpělivě čekat. Podrobný přehled o kompatibilitě GBA her s přepisovatelnými kartami je k dispozici na adrese fac.gbaemu.com.

Emulátory pro GBA
evilmind | 9. 12. 2001 | 12:40

Emulátorům pro non-PC platformu se tu takřka vůbec nevěnuji - což ovšem úzce souvisí s tím, že nerad píšu o něčem, co jsem sám nezkusil. To se ovšem teď asi změní, díky rychle se rozvíjející scéně emulátorů pro GBA. O vcelku logicky se nabízející emulaci starších generací handheldů (Game Gear, a překvapivě i GBC) na GBA se mluví už dlouho, ale nakonec prvními opravdu použitelnými emulátory se staly během uplynulých týdnů dva programy, které handheldy minuly obloukem. FooN emuluje ZX Spectrum, a PocketNES NES.

FooN. Emulace domácího počítače je na GBA obtížnější v tom, že je třeba se nějak vyrovnat s poněkud větším množstvím ovládacích prvků (aneb celá klávesnice) v porovnání s šesti tlačítky GBA. Autor FooNu to zatím řeší tak, že při kompilaci ZX Spectrum hry do balíku pro GBA je možné přimapovat každé z GBA tlačítek na konkrétní klávesu. Viz obrázek.

Při definici program dokonce chytře ukáže první titulní obrazovku hry, zřejmě v naději, že na ní bude vidět, jaké možnosti ovládání hra nabízí. Docela často to i vyjde, i když v případě Sabrewulfa zrovna ne. Krom ovládání přímo ve hře je nutné si předem nadefinovat i vše, co je nutné pro spuštění hry - s odstupem času si to člověk nepamatuje, ale většina her na ZX nemá žádné skrolovací hlavní menu... FooN defaultně mapuje všechny na Kempston Joystick, ale umí přiřadit tlačítka čemukoliv. Ve většině případů je lepší předefinovat směrová tlačítka na kurzory (tj. 6-9), protože právě čísly se obvykle Cursor Joystick dá potom i navolit v menu. Program emuluje obyčejné 48kb Spectrum, podporuje pouze formát Z80, a to ještě nejspíš jen nějakou jeho starou verzi - v dokumentaci o tom není ani slovo (on FooN žádnou ani nemá), ale většinu her, které jsem zkoušel, jsem nejprve musel v ZX32 uložit jako Z80 snap. Jedinou další funkcí, kterou krom samotného spuštění hry FooN má, je možnost kdykoliv vyvolat jeho menu, a uložit si do paměti snap. Takovej docela užitečnej quicksave, zálohovanej do SRAM na GBA flash kartě. Emulace je velice zdařilá, včetně zvuku, a velmi se blíží reálné rychlosti - minimálně tedy u her, které jsem zkoušel (Sabrewulf, Manic Miner, Jet Set Willy). Podle vyjádření autora na jeho diskusních forech některé hry můžou být zpomaleny až na asi 75 procent reálné rychlosti, v závislosti na tom, jak moc které instrukce používají. Obraz (ZX Spectrum mělo větší rozlišení) je malinko oříznut ze všech stran, ale neviděl bych to jako problém. V budoucích verzích by navíc měla být i funkce stlačení obrazu do limitů GBA, a zejména docela potřebná změna mapování kláves i během chodu emulátoru.

FooNem vytvořený image si můžete vyzkoušet i v GBA emulátorech, nicméně primárně je samozřejmě program určen pro flashkarty na skutečných GBA. V imagi může být více her, přepíná se mezi nimi při spuštění tlačítkem START. ZX Spectrum hry se na GBA hodí naprosto ideálně, a vůbec nepůsobí jako něco, ehm, historicky nepatřičného - Sabrewulfa jsem vydržel hrát skoro hodinu. Jen jsem si celou dobu říkal, jak jsem to sakra před léty dělal, že jsem ho dokázal dohrát... Stárnu.

Download: FooN 0.10 (99 kB)

PocketNES. Autor NES emulátoru pro GBA nemusí řešit problémy s mapováním ovládacích tlačítek, protože NES ovladač žádná navíc oproti GBA nemá. Spíš naopak. Když je to navíc autor, který už má za sebou (průměrný) NES emulátor pro DOS, není divu, že může velmi použitelný program vzniknou za relativně krátkou dobu. NES je emulován v plné rychlosti, včetně takřka kompletního zvuku, s možností ukládání, obrazem zmenšeným na rozměr GBA nebo oříznutým na krajích, a několika dalšími vymoženostmi. Zatím je ovšem podporováno jen několik nejjednodušších mapperů - ostatně ani léta vyvíjené windoze NES emulátory si mnohdy nedokáží poradit se zástupem různých formátů NES her, takže zde čeká autora ještě dlouhá cesta.

Některé vlastnosti emulátoru jsou velmi zajímavé. Například tzv. sprite following. V režimu, kdy je obrazovka oříznuta (ona vlastně není oříznuta, jen není celá vidět, a musíte ji scrolovat L/R), se může stát, že neuvidíte to, co vlastně v té chvíli ovládate - a sprite following tomu zabraňuje. Obrazovka se sama centruje v okolí ovládaného sprajtu jednoduše tak, že program posílá scrollovací příkazy L/R za vás. Těžko se to popisuje, nejlepší je zkusit si to - třeba v Mario Bros nebo Mega Man je dobře vidět, jak to funguje. Další zajímavou vlastností emulátoru je jeho značná konfigurovatelnost přes vstupní TXT soubor. V něm se nastavuje pro každou hru zvlášť jestli má používat třeba výše zmíněný sprite following, autofire, ukládání do SRAM apod. Některá nastavení pak lze měnit v průběhu hry v menu, vyvolávané současným stisknutím L a R.

Download níže vám stáhne jen samotný emulátor a příklad vstupního menu, finální .gba image pro flashnutí do vaší karty vytvoříte jednoduše:
copy pocketnes.gba + menu.txt + prvnihra.nes + druhahra.nes + tretihra.nes finalnisoubor.gba

Download: PocketNES v6 (27 kB]


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000