Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
21.10.2000, 18:30

Přístupy
od 23.10.2000:

  

Sega Megadrive / Genesis / Nomad
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Sega logo

Na konci roku 1987 byl trh herních konzolí rozdělen v podstatě jen mezi Nintendo a Segu. Nintendo ovšem se svým NESem vlastnilo o poznání větší koláč, než Sega se SMS. Oba osmibitové stroje už ale pomalu začínaly být zastaralé - 16ti bitové domáci počítače Amiga či Atari ST začaly být pro uživatele zajímavé, neb kvalita zejména visuální stránky her se s konzolemi opravdu nedala srovnat. Nintendo ale nikam nespěchalo - jeho designéři pomalu vytvářeli budoucí Super Famicon, vědomi si faktu že není kam spěchat. A tak se na pole 16ti bitových konzolí vrhla jako první Sega, která už měla s technologií dostatek zkušeností ze svýcho nových coinopů, a hodlala tentokrát Nintendu notně vypálit rybník.
Výsledek tohoto snažení, první Sega Megadrive, byla uvedena na japonský trh 29. října 1988. O rok později, v září roku 1989, se začal přístroj prodávat i v USA - zde pod názvem Sega Genesis. V té době to byl jasně nejlepší herní hardware na trhu, a tak není divu, že jeho popularita stále rostla. Popularita Genesis nakonec donutila Nintendo uspíšit vývoj SNESu, a nebýt exkluzivních smluv s mnoha herními vývojáři, které byly v platnosti ještě z doby NESu, Genesis by se zřejmě stalo nejúspěšnější 16bit konzolí vůbec. Nakonec to tak úplně nevyšlo - cca 29 milionů prodaných kusů proti 48 milionů SNES - ale přesto je Genesis zřejmě největším úspěchem Segy v celé její historii.
K tomu zajísté přispělo i množství dobrých her. Celkem pro Genesis vzniklo více než 1000 titulů. Prodejními trháky byly zvláště hry s ježkem Sonicem v hlavní roli - to co pro Nintendo znamenal Mario, to byl pro Segu Sonic. Sonic the Hedgehog, první hra pro kterou ježka nakreslil výtvarník Maoto Oshima, se objevil v červenci 1991, a jeho popularita byla taková, že mnohé (nejen zlé) jazyky tvrdí, že pouze díky němu dokázala Sega tak dlouho vzdorovat Nintendu - především na nejaponských trzích. Vlastně až v roce 1996, po čtyřech letech existence SNESu, získalo Nintendo většinu trhu s konzolemi - ale to už byla doba nástupu 32bitových konzolí, a Sega přestávala podporovat Genesis sama... Oficiálně byla výroba ukončena v roce 1998.

Hardware
Hardware
CPU Motorola 68000 na 8 MHz
Zvuk Z80 na 4 MHz, 8KB sound ram, 6 kanálů stereo, TI 76489, Yamaha YM 2612
Grafika 320 x 224, 3 plány, 80 spritů
Barvy 64 z 512
ROM až 1 MB
RAM 64 KB
Cartridge nejsou kompatibilní mezi Japonskem/USA/Evropou. Omezení se dá obejít pomocí speciálních konverzních cartridgí nebo úpravou hardware. Navíc je možno v MD použít i hry ze SMS - k tomu je třeba tzv. PowerBase converteru.

První na trh uvedený model vydržel v nezměněném tvaru až do roku 1995. Tehdy byl nahrazen druhou verzí - to je tak, se kterou se povětšinou setkáte dodnes. Na krabici je jasně napsáno Sega Megadrive II, a od původní verze se liší nejen tvarem (více hranatý), ale také absencí výstupu na sluchátka a regulátoru hlasitosti. I některé další konektory vypadají trochu jinak. Na samém sklonku éry Genesisu (1998) ještě Majesco prodávalo "zmodernizovanou" (tj. stejnou ale menší a lépe vypadající) verzi Genesis III. Úspor ve velikosti bylo bohužel dosaženo odstraněním expansion portu, takže k tomuto modelu nelze připojit Sega CD.
Jak jsem už zmínil výše, jméno pro americký trh, na rozdíl od celého zbytku světa, se z Megadrive změnilo na Genesis. Krom jména jsou rozdíly opravdu nepodstatné - drobnosti v designu case a také kartridgí.

Po vzoru SNK a jeho NeoGeo také Sega svůj úspěšný hardware přetavila do coinop verze. Pod názvem MegaPlay se tak můžete v hernách setkat s boxem, kde si můžete vybrat z Thunder Force 2, Tetris, Altered Beast, Last Battle, Space Harrier 2 a Golden Axe, v pozdější verzi také Sonic the Hedgehog.

Velmi zajímavou verzí je také Sega Nomad. Handheld, vybavený barevným LCD o úhlopříčce 3 palce, podobného vzhledu jako Game Gear, taktéž připojitelný k TV, na 6 AA baterií, takřka stoprocentně kompatibilní s Genesi - se bohužel nikdy neprodával v Evropě, a ani evropská verze neexistuje... :-( Japonci se krom Nomadu mohli setkat i s tzv. MegaJet - v podstatě Nomadu bez LCD, který byl k dispozici pro potěchu cestujících v letadlech společnosti Japan Air Lines, kde se připojoval k TV zabudované v sedadlech (pochopitelně v nabídce her opět nechyběl Sonic).
Nomad se kupodivu dá sehnat dodnes, a ani cena se většinou od té původní (150 dolarů) příliš neliší...

To cena Segy TeraDrive je o poznání vyšší - 3000 amerických dolarů, a to je nejspíš důvod, proč jich existuje relativně málo, a myslím že dnes byste ji z laciněji určitě nesehnali. Spíš naopak. Přitom samotný hardware je vysloveně k smíchu - AMD 386SX-25 PC kompatibilní! Genesis je v systému ve formě karty do ISA slotu, a komplet doplňují různé vývojářské nástroje a dokumentace.

Všechny verze Genesis jsou schopné spouštět všechny existující hry - s výjimkou asi 3 titulů, které nezvládne Nomad (tituly obsahující v kartridge vlastní hardware, jako třeba Phantasy Star). Mnoho verzí má ovšem aktivní region lock, takže bez hardwarových úprav či speciální průchozí cartridge dovolí spustit pouze příslušné japonské, americké či evropské verze.
PowerBase Converter, který umožňuje spustis všechny SMS hry (nikoliv ovšem GameGear hry), nefunguje pouze na Nomadu. Tenhle hardware totiž je totiž opravdu pouze to, co napovídá název - převodník umožňující použít jiný format cartridge, pro samotné spuštění je využívána emulace SMS přímo v systému každé Genesis - která ovšem v Nomadu chybí. Prom originálního PBC lze použít i více méně pirátské zařízení Mega Master, který dělá totéž a vyráběl ho anglický (!) Datel.

Rozhodně není možno se nezmítit také o rozšiřujícím hardware pro Genesis. Tím prvním byl Sega CD (v Japonsku Mega CD) - v podstatě CD drive, připojitelný k expansion portu. Verze 1 byla umístěna pod konzolí (šuplík), verze 2 byla vedle konzole (poklop). Umožňovala přehrávat i hudební CD. Pouze pro Sega CD vzniklo asi 250 her.
Přidaný hardware:
CPU Motorola 68000 na 12,5 MHz
CD single speed
Sound 16bit DA


Dalším rozšiřujícím zařízením je Genesis 32x z roku 1994 (v Japonsku Super 32x, v Evropě Mega 32x). Zapojovalo se do cartridge portu Megadrive, a zlepšovalo jak její grafické, tak zvukové schopnosti. Pro 32x vzniklo asi 90 her. Více o hrách a emulátorech 32x se dozvíte na zdejší 32x stránce
Přidaný hardware:
CPU 2x RISC Hitachi SH2 na 23MHz
Palette 32768 color
RAM 512 KB
Sound Digital stereo PCM, mixovaný s Megadrive Sound

Galerie (další obrázky naleznete v sekci Hry)
Galeriee

shining_force_2.jpg (7458 bytes) streets_of_rage_3.jpg (12864 bytes)
Shining Force 2, Streets of Rage 3
xenon2.jpg (10863 bytes) mulan.jpg (8826 bytes)
Xenon 2, Mulan
2_crude_guys.jpg (12862 bytes) populous2.jpg (13058 bytes)
2 Crude Guys, Populous 2
2nd_samurai.jpg (12120 bytes)
The Second Samurai

Emulátory
Emulátory

WGens
poslední verze: 1.91 (403 kB) z 23.4.2002
Homepage
V současnosti jasně nejlepší dostupný Genesis emulátor. Přestože pod wokna, na rychlejších pentiích vklidu dosahuje 50fps, a to včetně dokonale emulovaného zvuku. Momentálně nejvíce aktualizovaný emulátor, od verze 0.88 dosahuje skvělé kompatibility přes 97 procent. Podporuje vícejazyčná menu, redefinici ovládání, full screen, gamegenie kody, save states, scanlines...

Genecyst
poslední verze: x.x (434 kB) z 19.8.1998
Homepage
Po dlouhá léta jasně nejlepší, a především nejrychlejší emulátoru Genesis. Jeho autorem jsou geniální programátoři z týmu Bloodlust, autoři několik skvělých her a také dodnes nejlepšího emulátoru NES - Nesticle. Vývoj emulátoru byl již dávno ukončen - proto to crazy číslo verze, opravdu je to x.xx - ale přesto pokud žádný emulátor nemáte, zkuste nejprve Genecyst. Bude vám k tomu stačit libovolné pentium, libovolná zvukovka, VESA kompatibilní karta.

KGen
poslední DOS verze: 0.34 (275 kB) z 22.10.1997
poslední W9x verze: 0.4 (320 kB) z 9.6.1998
Homepage
Pokud se vám něco nezdá na Genecystu, můžete zkusit KGen. Je kompletně v assembleru a je tudíž skoro stejně rychlý (skoro proto, že narozdíl od Bloodlustu programátor KGenu nebyl génius ;-) ), má skoro stejnou 100 procentům se blížící kompatibilitu, a zejména W9x verze má všechny obvyklé vymoženosti moderních emulátorů.
Program už zřejmě není dále vyvíjen.

DGen
poslední verze: 1.21 (269 kB) z 30.1.2000
Homepage
Jednoznačně horší program než oba výše zmíněné, leč několik výhod má. Především se na něm stále pracuje, a tak je tu jistá naděje na 100% kompatibilitu (zatím je na tom tak stejne jako Genecyst/KGen, tj. něco málo mu chybí). Trošku horší je to s rychlostí - majitelé slabých pentií se ani nemusejí namáhat ho zkoušet. Zajímavé vlastnosti které konkurence nemá - prokládaný režím, logování hudby do GYM souborů.

Megasis
poslední verze: 0.06 (184 kB) z 18.4.2001
Homepage
Existují asi dvě desítky Genesis emulátorů. Krom čtyř výše zmíněných, které jsou jasně nejlepší, se zbytek plácá na zhruba stejné úrovní, střídavě vzniká a zaníká, a sledovat je nemá cenu. Megasis je typickým představitelem takového emulátoru - je relativně pomalý (doporučeno PII), ale docela komplexní, a navíc emuluje několik her, se kterými si ostatní neporadí...

Krom těchto programů lze použít i emulátory Sega 32x - které většinou emulují Genesis čistě jako vedlejší produkt...
Zajímavou volbou je taktéž Sega Smash Pack. Oficiálně prodávaná kompilace osmi her spolu s upravenou verzí emulátoru KGen je tak trochu raritou. Především se vůbec poprvé stalo, že by se firma vyrábějící emulovaný hardware dohodla s autorem free emulátoru, a jeho program od něj koupila a komerčně využila. Sice nikde není na první pohled vidět, že jde opravdu o KGen, ale hexaeditorem lze najít některé společné textové řetězce, a navíc autor emulátoru, Steve Snake, později sám přiznal že se opravdu se Segou dohodl.

Odkazy
Odkazy

Zdaleka nejjistějším způsobem, jak se dostat k hrám, je IRC. Vše potřebné o jeho používání se dozvíte zde.

| Evilmind & Jindroush |


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000