|
|
|||
|
|
Na konci roku 1987 byl trh herních konzolí rozdělen v podstatě jen mezi Nintendo a Segu. Nintendo ovšem se svým NESem vlastnilo o poznání větší koláč, než Sega se SMS. Oba osmibitové stroje už ale pomalu začínaly být zastaralé - 16ti bitové domáci počítače Amiga či Atari ST začaly být pro uživatele zajímavé, neb kvalita zejména visuální stránky her se s konzolemi opravdu nedala srovnat. Nintendo ale nikam nespěchalo - jeho designéři pomalu vytvářeli budoucí Super Famicon, vědomi si faktu že není kam spěchat. A tak se na pole 16ti bitových konzolí vrhla jako první Sega, která už měla s technologií dostatek zkušeností ze svýcho nových coinopů, a hodlala tentokrát Nintendu notně vypálit rybník.
Zvuk Z80 na 4 MHz, 8KB sound ram, 6 kanálů stereo, TI 76489, Yamaha YM 2612 Grafika 320 x 224, 3 plány, 80 spritů Barvy 64 z 512 ROM až 1 MB RAM 64 KB Cartridge nejsou kompatibilní mezi Japonskem/USA/Evropou. Omezení se dá obejít pomocí speciálních konverzních cartridgí nebo úpravou hardware. Navíc je možno v MD použít i hry ze SMS - k tomu je třeba tzv. PowerBase converteru. První na trh uvedený model vydržel v nezměněném tvaru až do roku 1995. Tehdy byl nahrazen druhou verzí - to je tak, se kterou se povětšinou setkáte dodnes. Na krabici je jasně napsáno Sega Megadrive II, a od původní verze se liší nejen tvarem (více hranatý), ale také absencí výstupu na sluchátka a regulátoru hlasitosti. I některé další konektory vypadají trochu jinak. Na samém sklonku éry Genesisu (1998) ještě Majesco prodávalo "zmodernizovanou" (tj. stejnou ale menší a lépe vypadající) verzi Genesis III. Úspor ve velikosti bylo bohužel dosaženo odstraněním expansion portu, takže k tomuto modelu nelze připojit Sega CD. Jak jsem už zmínil výše, jméno pro americký trh, na rozdíl od celého zbytku světa, se z Megadrive změnilo na Genesis. Krom jména jsou rozdíly opravdu nepodstatné - drobnosti v designu case a také kartridgí. Po vzoru SNK a jeho NeoGeo také Sega svůj úspěšný hardware přetavila do coinop verze. Pod názvem MegaPlay se tak můžete v hernách setkat s boxem, kde si můžete vybrat z Thunder Force 2, Tetris, Altered Beast, Last Battle, Space Harrier 2 a Golden Axe, v pozdější verzi také Sonic the Hedgehog. Velmi zajímavou verzí je také Sega Nomad. Handheld, vybavený barevným LCD o úhlopříčce 3 palce, podobného vzhledu jako Game Gear, taktéž připojitelný k TV, na 6 AA baterií, takřka stoprocentně kompatibilní s Genesi - se bohužel nikdy neprodával v Evropě, a ani evropská verze neexistuje... :-( Japonci se krom Nomadu mohli setkat i s tzv. MegaJet - v podstatě Nomadu bez LCD, který byl k dispozici pro potěchu cestujících v letadlech společnosti Japan Air Lines, kde se připojoval k TV zabudované v sedadlech (pochopitelně v nabídce her opět nechyběl Sonic). Nomad se kupodivu dá sehnat dodnes, a ani cena se většinou od té původní (150 dolarů) příliš neliší... To cena Segy TeraDrive je o poznání vyšší - 3000 amerických dolarů, a to je nejspíš důvod, proč jich existuje relativně málo, a myslím že dnes byste ji z laciněji určitě nesehnali. Spíš naopak. Přitom samotný hardware je vysloveně k smíchu - AMD 386SX-25 PC kompatibilní! Genesis je v systému ve formě karty do ISA slotu, a komplet doplňují různé vývojářské nástroje a dokumentace. Všechny verze Genesis jsou schopné spouštět všechny existující hry - s výjimkou asi 3 titulů, které nezvládne Nomad (tituly obsahující v kartridge vlastní hardware, jako třeba Phantasy Star). Mnoho verzí má ovšem aktivní region lock, takže bez hardwarových úprav či speciální průchozí cartridge dovolí spustit pouze příslušné japonské, americké či evropské verze. PowerBase Converter, který umožňuje spustis všechny SMS hry (nikoliv ovšem GameGear hry), nefunguje pouze na Nomadu. Tenhle hardware totiž je totiž opravdu pouze to, co napovídá název - převodník umožňující použít jiný format cartridge, pro samotné spuštění je využívána emulace SMS přímo v systému každé Genesis - která ovšem v Nomadu chybí. Prom originálního PBC lze použít i více méně pirátské zařízení Mega Master, který dělá totéž a vyráběl ho anglický (!) Datel. Rozhodně není možno se nezmítit také o rozšiřujícím hardware pro Genesis. Tím prvním byl Sega CD (v Japonsku Mega CD) - v podstatě CD drive, připojitelný k expansion portu. Verze 1 byla umístěna pod konzolí (šuplík), verze 2 byla vedle konzole (poklop). Umožňovala přehrávat i hudební CD. Pouze pro Sega CD vzniklo asi 250 her. Přidaný hardware: CPU Motorola 68000 na 12,5 MHz CD single speed Sound 16bit DA Dalším rozšiřujícím zařízením je Genesis 32x z roku 1994 (v Japonsku Super 32x, v Evropě Mega 32x). Zapojovalo se do cartridge portu Megadrive, a zlepšovalo jak její grafické, tak zvukové schopnosti. Pro 32x vzniklo asi 90 her. Více o hrách a emulátorech 32x se dozvíte na zdejší 32x stránce Přidaný hardware: CPU 2x RISC Hitachi SH2 na 23MHz Palette 32768 color RAM 512 KB Sound Digital stereo PCM, mixovaný s Megadrive Sound
WGens Genecyst KGen DGen Megasis Krom těchto programů lze použít i emulátory Sega 32x - které většinou emulují Genesis čistě jako vedlejší produkt...
Zdaleka nejjistějším způsobem, jak se dostat k hrám, je IRC. Vše potřebné o jeho používání se dozvíte zde. | Evilmind & Jindroush | |
|
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000 |