Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
16.11.2000, 10:30

Přístupy
od 17.12.2000:

  

Archiv novinek (prosinec 2000)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Útok na Levné Knihy!
evilmind | 28. 12. 2000 | 19:30

Do prodejen Levných Knih zaskočím alespoň jednou za 14 dní. Krom scifi knih se má pozornost pochopitelně zaměřuje i na poličku s výběrem až směšně laciných her, kde se čas od času objeví nějaká perla pro Saturn, Macintosh nebo i PC, použitelná minimálně jako dekorace na poličku... :-) Ostatně o tom jsem se tu už několikrát zmínil. Až do včerejšího dne jsem ale vždy obloukem míjel papírové bedny, ve kterých byly CDROMy za jednotnou cenu 39.- Kč jen tak ledabyle poházeny. Na povrchu se totiž válely tituly jako Norton Antivirus 1.0, SuperZip, Barbie Printer či různé historické shareware výběry. Ovšem - v tomto případě zdání klame. Krabice jsou totiž ve skutečnosti plné skutečných PC skvostů z cca první poloviny devadesátých let. A tak jsem si včera, kdy jsem bedny opravdu důkladně prohrabal za pomoci přítele Gremlina, odnesl domů mimo jiné hry jako je UFO, Civilization, Master of Orion, Space Quest IV, Beneath a Steel Sky, Legend of Kyrandia, Descent II, Inca I+II, Space Ace... V drtivé většině jde o hry z doby, kdy CDROM bylo využito jen jako duplicitní medium pro diskové verze her, tudíž zde není nic navíc proti tomu, co si můžete stáhnout z různých abandonwarez serverů, nebo co už máte dávno doma jako warez. Nicméně originál je originál, že... Z her, jejichž CD verze je rozsáhlá a ve své době nemohla projít warezem, nabízejí Levné Knihy zástup různých loveckých zoufalostí (nekoupil jsem si ani jednu - zatím), a především hru, kterou považuju za vrchol svých včerejších nákupů - Space Ace! Narozdíl od několikamegové diskové verze je zde plných 600MB skvělých animací, které pocházejí z originálního laserdiscového coinopu (pravděpodobně ale jen z nejkratší varianty hry, na víc kapacita CDROM nestačila). Space Ace za 39 korun (schválně jsem se díval - současná cena v online shopech od 19 do 50 dolarů) je prostě NUTNÁ koupě...

Nové downloady
evilmind | 26. 12. 2000 | 11:30

Vánočního dne využilo mnoho autorů emulátoru coby průhlednou záminku, pod kterou se nám pokoušejí podstrčit nové verze svých výtvorů. Snad na dvě desítky nových programů jsem dnes ráno stáhnul, a několik z nich se prosadilo i do tohoto update...

Devátá betaverze Sinclair emulátoru Real Spectrum přidává do už tak široké nabídky emulovaného hardware další kusy: MB-02+, Multiface I a III, RS232 přes PC COM porty. Další novinkou je podpora zazipovaných her (konečně!), což je prostě imho současná nutnost pro každý emulátor. Bohužel implementace této funkce se neobešla bez chyb. Program podporuje ZIP, RAR, ARJ a ACE, přičemž ve fileselectoru jsou všechny nalezené soubory zobrazeny šikovně jen jako ARC. V INI je možné si navolit používání vlastních unpackerů, což jsem udělal (LFN unzip), ovšem ukázalo se, že mi to není nic platné. Real Spectrum si neporadí se soubory, které mají v názvu různé závorky, uvozovky, apostrofy apod. - což jsou v mém případě téměř všechny hry pro ZX Spectrum, neb sbírku mám samozřejmě pojmenovanou dle TOSEC standardu. Bohužel emulátor navíc po zahlášení chyby při rozbalování totálně zatuhne, a to i při použití defaultní konfigurace.
Mnohem užitečnější novinkou je tak možnost uložit si průběh své hry do AVI. Hned je vidět, že někdo přemýšlel, a vymyslel funkci tak, aby byla opravdu použitelná. Je možné si nastavit nejrůznější parametry ovlivňující kvalitu, velikost, video nebo video s audiem, dokonce i jestli mají/nemají být ukládany i přímo okna zobrazovaná při používání funkcí emulátoru. Cvičně jsem si zkusil uložit několik svých nesmělých pokusů o hru, a byl jsem úplně v šoku z toho, že rychlost při přehrávání AVI vypadá naprosto reálná - na mé poslabší konfiguraci PC tomu tak při samotné emulaci v Real Spectrum totiž ani náhodou není...

Download: Real Spectrum beta 9 Pentium (495 kB), K6 (488 kB), i686 (484 kB)

Meka stále vychází stylem "nejprve registrovaní, za 14 public", ovšem u vánoční verze si tenhle opruz autor nakonec odpustil, a 0.55b tak můžou vidět všichni najednou. Seznam novinek je opravdu dlouhý, povětšinou sestává z fixů před nedávnem přidané emulace Colecovision. V rámci svého hlavního cíle, emulace všech osmibitových Sega strojů, mne zaujala podpora originálních Sega 3D brýlí (ne že bych je tedy vlastnil). Jak tento hardware připojit k PC je podrobně popsáno v dokumentaci.

Download: Meka 0.55b (455 kB)

Nová verze GBC emulátoru DBoy je pro mne celkem šokem - ani ne tak tím, že by přinesla něco převratně nového (japonský slovník mám jen v práci takže ani vlastně nevím co nového tady je), ale především samotným faktem své existence. Bouchiki totiž minulý měsíc jasně vyhlásil, že 0.73 bude úplně poslední verzí jeho DOS emulátoru. Takže zřejmě ne, a rozhodně jsem tomu rád...

Download: DBoy 0.74 (144 kB)

ZSNES je jeden z těch programů, kde prostě autor zřejmě musel vydat verzi přesně na Vánoce, i když nic nového vlastně nenabízí... Takové updaty s oblibou ignoruju, ovšem ZSNES je přece jen nejlepší SNES emulátor, a tak se ho vyplatí stáhnout i přes velmi neurčitý seznam novinek: Main features here are compatibility fixes, an addition of a slow motion key, and also more fixes to the out of sync problems in netplay (hope it works).

Download: ZSNES 1.17 (402 kB), Win version (415 kB)

Novou verzi po čtvrt roce vypotil i autor PCAE, jednoho z těch lepších emulátorů Atari 2600:
New in PCAEWin 2.5:
* Support added for side and rear box scans
* Support added for game manuals (can be either plain text or rich text)
* Video can be saved to compressed .AVI movie files
* All NEW unified interface configuration screen replaces the old DOS-like menus
* Timing fix results in smoother emulation
* Improved keyboard support using DirectX
New in PCAE 2.5 (MS-DOS):
* Video can be saved to compressed .AVI movie files
* All NEW pop-up windows and dialog boxes support mouse operation and mimic Windows 95-like functionality

Download: PCAE 2.5 DOS (712 kB), Windows (651 kB)

Autor NGPC emulátoru NeoPocott, který vydal dnes s velikým halasem (jak je jeho zvykem) novou verzi emulátoru ve všech jeho portech, to kupodivu neudělal na oslavu Vánoc, ale pouze svých vlastních narozenin... :-) Seznam novinek je úctyhodně dlouhý, i když většinou sestává z přidání základních funkcí, podivných pseudovlastností (Improve Run/Pause feature), a ještě podivnějších "hacků" pro zprovoznění jednotlivých her které jinde fungují bez problémů dávno (Metal Slug 2nd Mission). Rychlostně se začíná NeoPocott přibližovat svým rok (!) starým a neaktualizovaným konkurentům, nicméně stále je o poznání pomalejší, a to ještě ani teď neemuluje zvuk (další Z80 CPU). Má averze na hypovaná díla Juliana Golluma tedy trvá...

Download: NeoPocott 0.38b DOS (301 kB), Win32 (141 kB)

Šťastné a veselé!
evilmind | 24. 12. 2000 | 17:56

emuczsanta.jpg (13404 bytes)



ŠŤASTNÉ A VESELÉ
VÁNOCE 2000

VÁM PŘEJE

EVILMIND




Pár her pro vánoční náladu
evilmind | 24. 12. 2000 | 17:55

V dřívějších časech bývalo zvykem, že se na vánočních cover discích herních časopisů objevovaly tématicky upravené známé hry. Tématicky rovná se prudce vánočně. A tak jsme se mohli prohánět sněhem v Xmas Lemmings, Xmas Cannon Fodder, Xmas Monty Mole (tam teda snih nebyl) nebo Xmas Fire & Ice, byť povětšinou jen v několika málo levelech hry. V dnešní době už je přece jen stálá nabídka demoverzí nových her na inetu tak rozsáhlá, že obdobné akce žádný vývojář nepořádá, a uspokojuje se maximálně s vánočně laděným wallpaperem, případně stupidní online hrou pro opravdu nejmenší děti (tady, tady, nebo i u nás na BonusWebu). Škoda.

764-03.jpg (12652 bytes) 764-04.jpg (9902 bytes) 764-06.jpg (12009 bytes)

Pokud tedy chcete Štědrý den trávit nějak stylově (a to nikoliv pomocí manželce s úklidem), nezbývá než se obrátit směrem do minulosti. Ze současné nabídky se totiž vánočně pobavit můžete snad jen z hrou Grinch - ve verzích pro PC, PSX či GBC. Já hrál jen verzi pro GBC, a rozhodně jsem nebyl zklamán (8/10), v podstatě jde o velice chytře navrženého Pacmana s inteligentními nepřáteli. Hra je vhodná pro ty, kdož vánoce zase tak moc rádi nemají, případně už mají nadílku za sebou a jsou právě ve splínu. Ve formě hnusného zeleného králíka Grinche můžete překazit vánoce dalším lidem, a všechny ty jejich hnusné pokrytecké dárečky jim ukrást...

santapostal01.jpg (18011 bytes) santapostal02.jpg (9920 bytes)


O loňských vánocích se na PC objevila hra NFK: Santa's Gone Postal. Jejím autorem jsou Fiendish Games, známí srandisti, mj. autoři jediné lovecké hry co mne bavila - Natural Fawn Killers. A tohle je hra v engine NFK. Je tudíž jasné, že Santa to nebude mít na monitoru nijak lehké. Jeho soupeřem je totiž protivník z nejtěžších - ty! Santa ale čeká až na konci, na dlouhé cestě k němu je především nejprve nutné pobít armádu jeho přisluhovačů - sobů, ledních medvědů, sněhuláků a zejména zákeřných zabijáckých králíčků... Engine už není z nejmodernějších, ale zase si zahrajete i na hodně slabém pentiu s 3D kartou. Demoverzi je možné stáhnout zde.

postalsanta01.jpg (43130 bytes)

Ještě o něco krvavější podívanou pro ty z nás, kdo nemají Vánoce v lásce, je Postal. Akční bomba roku 1997 má i free Santa patch, po jehož aplikaci se krajina obleče do sněhového příkrovu, do ulic města vyběhnou červeně oděné cíle s velkou čepicí, a ryčné "Ho ho hoooo.... aaarrrrggh" nebo "Oh no, you killed Rudolph" bude znít z reproduktoru tak hlasitě jak to jen půjde. Však užít by si měli také sousedé.

xmascap01.jpg (15590 bytes) xmascap02.jpg (10653 bytes)

Santa's Xmas Caper si krom uživatelů PC mohou zahrát i amigisté (funguje ale pochopitelně i ve WinUAE). Najdou tu Santu. Najdou tu i různé očekávané vánoční rekvizity. Bohužel tu už ale nenajdou dobrou hru, a to ani při započítání relativního stáří (1993). Skákačka je to veskrze hrozná, animace Santy tragická, nápaditost levelů nulová, umírání časté. Proč tu tedy tuhle hru zmiňuji? Inu, i na Štědrý den byste mohli chtít někoho vytrestat... :-)

xmasslots.jpg (14620 bytes) ssv01.jpg (15675 bytes)

Krom nás normálních, co jen celý den sedíme u PC a hrajemu hry, existují i lidé trávící všechen svůj čas marnotratně v restauračních zařízeních nevalné úrovně, vhazujíce peníze do tzv. výherních automatů. Svým způsobem je to také hra... asi. Pokud máte doma podobného závisláka, a chcete si ho udržet na dohled alespoň do dnešní slavnostní večeře, zkuste mu předhodit X-mas Slots. Pokud mu bude chybět vhazování mincí, z papírové krabice je možné velmi snadno vyrobit věrohodné šidítko. Realita vysoká, rodinný rozpočet nepoškozen!

ssv02.jpg (11648 bytes) ssv03.jpg (13991 bytes)

Santa Claus se v historii videoher objevil také v adventurách, i když afaik nikdy ne jako hlavní postava. Ve hře Santa's Secret Valley sice také neovládáte přímo vousatého rozdavačného dědulu, ale alespoň se děj točí po celou dobu kolem Santy, jeho ztraceného pytle s dárky a dalších magických předmětů, a ospalého elfa Fizbina který hlídal a neuhlídal...

snes-dazeofch01.jpg (19372 bytes) snes-dazeofch03.jpg (8272 bytes)
snes-dazeofch04.jpg (12876 bytes) snes-dazeofch06.jpg (11044 bytes)

To nejlepší nakonec. Zřejmě vůbec nejzábavnější hrou s vánoční tématikou, kterou jsem dnes hrál, je Daze Before Christmas. Existuje v kvalitativně zcela srovnatelných verzích pro SNES a Megadrive. Klasická skákačka vás tentokrát zastihne v roli samotného Santy, který se musí prokousat množstvím docele nárožných (hlavně ve druhé polovině hry) levelů, a nadělit dárky všem dětem. Stylová je zejmána roztomilá grafika - i když některé levely nejsou dokonce ani zasněžené, všude se prohání plno vánočních skřítků, tučňáků, myšáků či sněhuláků, po zemi se povalují dárečky, čepičky, lízátka a jiné divné předměty co mají děti rády. Dokonce i rohatý Evil Santa, ve kterého se můžete občas proměnit, vypadá roztomile. Samozřejmě nechybí krb, pořádné komíny, a sobí sáně.

snes-dazeofch07.jpg (10858 bytes) snes-dazeofch08.jpg (10792 bytes)
snes-dazeofch10.jpg (10796 bytes) snes-dazeofch11.jpg (6510 bytes)

Nevybrali jste si z této nabídky vánočního nadělení? Nu což, však není nutné být vždy programově stylový. Ono přece i takové hraní Dooma má na Štědrý den (stejně jako na každý jiný den :-) ) něco do sebe... Teď už mi ale stále naléhavější bušení do radiátoru připomíná, že je čas sebehnout ke štědrovečerní večeři - nebo že by to tak neodkladně zvonil Ježíšek?

Štastné a veselé vám všem...

www.speccy.cz
evilmind | 24. 12. 2000 | 13:00

Výborná česká stránka 128 Museum se před vánoci transformovala do své nové podoby na taktéž novém URL: www.speccy.cz. Oproti dřívějšku je jazykem webu pouze angličtina (nebo alespoň já češtinu neobjevil), což je ale jen dobře: dlouhodobě totiž zřejmě nelze udržet dobrý web jen pro ten malý počet česky čtoucích čtenářů, což vím dobře podle sebe... :-(
Náplní speccy.cz je zatím především sice krátký, ale velmi dobře dokumentovaný seznam her, samozřejmě včetně downloadu, screenshotu, vtx... Přidáním do bookmarku v tomto případě rozhodně neprohloupíte.

Bone Light pro GBC
evilmind | 23. 12. 2000 | 15:20

Potřeba kvalitního osvětlení GBC je stále akutním problémem, který uřčitě řeší každý jeho majitel. Light Max a Worm Light mne osobně nijak neuspokojují, a tak hledám dál. Strašidelný Blob Light, o kterém jsem se tu zmiňoval před pár měsíci, bohužel ještě stále v nabídce online shopů není. A tak ho možná předběhne na podobnou notu hrající světýlko Bone Light. Funkčně zřetelně vychází z Worm Lightu. Údajně by ale měl poskytovat mnohem více světla - nesvítí totiž jen lebka na konci, ale všechny kůstky v konstrukci! Naopak lebka zřejmě září jen na okrasu, neb červene světlo mi opravdu nepřijde pro lepší viditelnost LCD nijak přínosné... :-) Dovedu si představit, že to celé může opravdu fungovat, a navíc kdyby v každé té kosti byla dioda natočená šikmo... každá jinam... MOHLO by to svítit vskutku dobře.
Výrobcem Bone Lightu je firma MadCatz (sama se ne svém webu označující za vedoucího světového výrobce konzolových periferií, ehm ehm), a podívat se na něj můžete zde. Cena je lidových 10 dolarů, a produkt je už nyní k dostání na v předchozí větě zmíněném URL. Online shop výrobce ale nebudí příliš důvěry, potřebné k tomu abych se mu svěřil s číslem své platební karty, takže si raději počkám až Bone Light dorazí na LikSang...

Console Abuse is a Crime!
evilmind | 20. 12. 2000 | 17:15

Skvělý článek jsem dnes objevil na serveru Core Magazine. Jmenuje se Console Abuse is a Crime, a vypráví o pocitech hráče, který v návalu vzteku z chvilkového neúspěchu ve hře ničí své gamepady... Příběh je neuvěřitelně dojemný, mnohému z nás takřka až důvěrně známý (i když já osobně si vylévám raději vztek ve flamewarech v nejrůznějších formách elektronické komunikace), a dokonce vypointovaný. Na ty tři strany textu určitě není škoda té trochy předvánočního času.

And hopefully, I've learned my lesson. There's no excuse for videogame abuse. It's never right to hurt a gaming accessory. Still, I wonder if it's too late for me. Will my console be the same when it gets back? What if it doesn't forgive me for my abuse? Will it make long-distance phone calls during the day while I'm at work, just to run up my phone bill? Will it charge me a quarter every time I want to play a game? Will it attack my dog in the middle of the night?

Protože jsem web Core Magazine zatím neznal, a tenhle článek se mi opravdu moc líbil, rozhodl jsem se, že se tu trochu prolezu. A opravdu jsem nelitoval. Skvělý je třebas text o redaktorově návštěvě arcade heren v Japonsku. Taneční hry už dnes nikoho na západ od naší hranice nešokují, ovšem v Japonsku mají opravdu výběr různých hudebních záležitostí, a Dream Audition, coinopové karaoke, jistě musí budit pozornost i tam. Neobvyklé ovladače blížící se skutečnosti jsou dnes módou - ovšem sledovat požárnickou hru, kde vaše paže třímají imitaci opravdického vodního děla, to musí být něco úžasného. Škoda jen že ta voda zatím stříká jen na obrazovce. Jak sám autor textu trefně poznamenal - pan Freud by měl jistě radost z pozic, které hráči při hře zaujímají.
Podtrženo sečteno - Core Magazine stojí za bookmark.

WonderSwan downloady
evilmind | 20. 12. 2000 | 16:15

Přesně jak jsem minulý týden předpověděl, každým dnem přibývají další a další WS+WSC dumpy (v této chvíli celkem 9 her). Pokud je chcete sbírat už teď, před vznikem emulátoru, můžete použít třebas slušně vypadající stránku WonderSwan Emulation.

U64 1.16
evilmind | 18. 12. 2000 | 7:55

Je to skoro až neuvěřitelné, ale autor Killer Instinct emulátoru U64 ještě stále úspěšne optimalizuje už tak skvěle rychlý program. Plné rychlosti dosahuje emulace už na slabších (400) Celeronech. Novinky verze 1.16:
* FMV is much faster, but also synced down to 30fps... this seems to be about right
* Overall speed increase, this may or may not help sound pops
* 3D levels are a good bit faster.
* Some frame skipping is allowed, although it is not that much help
* Shadows have been fixed.

Download: U64 1.16 (123 kB)

TGBDual - podpora tcp/ip!
evilmind | 17. 12. 2000 | 13:55

Nová verze jediného GBC emulátoru, pomocí něhož lze pod windows emulovat gamelink mezi různými hrami (tj. třebas vyměnovat pokémony mezi Gold a Blue). Seznam novinek je dlouhý, a jako obvykle komplet japonsky. Z překladů, které se objevily na netu, je jasné že opravdická novinka je tu jen jedna - možnost spojení dvou TGBDualů přes TCP/IP! Bohužel je neděle a jsem doma, takže to nemůžu hned vyzkoušet, ale zítra to bude určitě jedna z prvních věcí na mém programu.

Download: TGBDual vol.3 (121 kB)

Osmibity stále žijí...
evilmind | 16. 12. 2000 | 17:10

Máte-li doma ještě nějaký svůj osmibitový počítač, na kterém jste začínali, rozhodně ho neprodávejte (já tu chybu už kdysi dávno udělal). Jednak jsou ceny tak nízké, že vás těch pár stokorun určitě nevytrhne, a druhak jsou osmibity stále ještě prakticky použitelné. A to dokonce i na celkem profesionální úrovni - jak dokazuje tento článek na Jindroushově ataristickém serveru. Je sice v angličtině, ale přesto pojednává o tom, kterak Fakultní nemocnice v Motole dodnes používá Atari 800XL v dětském kardiocentru...

China E3
evilmind | 16. 12. 2000 | 15:30

V poslední várce novinek od Lik-Sangu, která dorazila emailem minulý týden, nebylo tentokrát nic nového a zajímavého. Zato jsem si ale díky němu vzpomněl na minulý email, kde mne zaujala zpráva o čínské verzi známé výstavy E3. Konala se minulý měsíc, a takhle ji viděli lidé z Lik-Sangu:

When we first heard about that 'China E3' we were first excited and thought about a cool official show organized by IDG (USA's E3 organizer), but of course they denied and we nearly forgot about this event. Originally as the actual organizers are, they did not only choose an absolutely unlicensed name for their show (E3), they also tried to invite Sony, Sega and Microsoft to their show, even allocated booth's for them and printed large Sony, XBox and Dreamcast logo's on the fairs invitation cards - of course nobody from those listed companies appeared or even took notice of this event.

Přesto bylo "China E3" určitě zajímavou akcí, už proto že věci tam předváděné u nás asi jen tak nekoupíte, i když byste rádi... :-) Módou posledních měsíců jsou DVD/VCD/MP3 přehrávače kombinované s nějakou starší konzolí - Genesis, SNES, ale i Saturn, Sega CD či Jaguar. Pochopitelně bez souhlasu původních výrobců, ale to snad není třeba dodávat. K těmto výrobkům bylo na výstavě k vidění už i množství periferií, jako jsou taneční podložky či nové forcefeedbackové gamepady. Největším hitem výstavy ale byly coinopy založené na hardware PSX a Dreamcastu, fungující údajně bez problémů s libovolnou současnou hrou pro tyto konzole. Ani s nimi se v našich hernách určitě nesetkáte, ale pokud máte dost peněz nazbyt (řádově několik tisíc dolarů) - právě jste získali tip na ideální vánoční dárek...

Final_Fantasy_1_JAP-MNC
evilmind | 14. 12. 2000 | 18:00

Když jsem včera psal o WonderSwan Color, ani jsem se nezmínil o nějaké případné možnosti jak pirátsky ukořistit hry pro něj. I když je to hnusné samozřejmě, ehm. Pro mono přístroj se totiž za celou dobu jeho existence žádná backup unit neobjevila, a to ani komerční, ani podomácku vyrobená. Neviděl jsem nikdy fyzicky WS cartridge, takže nevím proč se to nikomu nepodařilo, ale prostě je to tak.
Doslova šokován jsem byl proto dnes ráno, kdy jsem objevil první WSC dump, který v noci naprosto nečekaně vydali MENACE! Pouhých 5 dnů od zahájení prodeje handheldu! Vydanou hrou samozřejmě nemůže být nic jiného než Final Fantasy 1 - největší tahák WSC těchto dní. Na obrázcích níže můžete vidět hardware, který MENACE použili: samotnou backup unit, flashovatelnou cartridge, a cartridge v akci ve WSC. Logo MNC pláclé přes celou plochu je příšerné, ale bohužel lepší obrázky k dispozici nejsou.
Co bude následovat teď? Zřejmě vyjdou všechny WSC hry. Velmi pravděpodobně také všechny mono WS hry. Začne se asi více mluvit o případné emulaci WSC - přece jen jeho hardware je v možnostech dnešních PC naprosto bez problémů. A pochopitelně je teď i naděje na komerční backup unit. Cesta k sériové výrobě není ale snadná, a výrobce chce nejprve vidět nějaké obstojné množství přístrojů mezi lidmi. Vloni v případě NGPC dokonce stačilo čínským továrníkům :-) zahájení prodeje NGPC mimo Japonsko, i když jinak se NGPC prodává hůře než WSC. Můj osobní tip - do roka a do dne...



WonderSwan Color nastupuje
evilmind | 13. 12. 2000 | 19:50

Od 9. prosince se v Japonsku prodává barevná verze konkurenta GBC - WonderSwan Color. 300 tisíc handheldů, které Bandai připravilo pro začátek, se prodalo během prvních dvou dnů! Jasným tahákem je především remake Final Fantasy, který se údajně prodává téměř ke každému prodanému přístroji (část WSC je s FF bundlována).
Do konce roku plánují Bandai prodat ještě dalších 300 tisíc WSC, a celkem do března cca 1.2 milionu. V březnu totiž bude zahájen prodej GBA od Nintenda, a tak se Bandai připravují opravdu důkladně - Final Fantasy 2 by se na pultech mělo objevit ještě těsně před GBA launchem, provázeno mohutnou reklamní kampaní... Rozhodně už teď to vypadá na slušný úspěch, monochromatické verze přístroje se prodalo za rok a půl "jen" něco málo přes 1.5 milionu kusů. Bohužel k případnému vývozu WSC i mimo Japonsko se už naprosto mlčí, a jelikož nejsou ohlášeny žádné nejaponské hry, je zbytečné si pro pár následujících měsíců dělat jakékoliv naděje...

Nové downloady
evilmind | 13. 12. 2000 | 19:30

V předvánočním chvatu a shonu není příliš času na, ehm, nekomerční aktivity, a tak jen stručně dávka zajímavých downloadů za poslední týden:

ePSX 1.0.1 - o tomhle PSX emulátoru jsem se tu ještě nikdy nezmínil, a dokonce nebyl dosud ani na zdejší PSX stránce. Což je určitě chyba, protože rozhodně patří k těm lepším, což mi ostatně několik uživatelů poměrně vytrvale mailem/icq připomíná... :) A proto pokud stále používáte nějaké krok nedržící vykopávky typu Bleemu, měli byste ePSX zkusit. Ve své druhé public verzi přináší podporu pro několik současných PSX hitů, které v konkurenčních programech nijak zvláště dobře nefungují - FF9, Grandia 2, Tenchu 2...
Před použitím doporučuji podívat se na výborný ePSX Compatibility List, a především si stáhnout všechny potřebné pluginy pro váš hardware. Formát ePSX pluginů je kompatibilní s PSEmuPro.

Hu-Go! Win 1.99 - nic co by se o nové verzi PCE emulátoru dalo napsat. DOS verze vyšla už před pár dny, a i ve win portu je obří skok v číslování verzí (předchozí je 1.29) v dokumentaci lakonicky komentován jako "new kernel has been implemented".

MAME32 0.37 beta 10

CWSDPMI r5 - opravdu jsem si nemyslel, že ještě někdo pracuje na vylepšování DOSových memory managerů. Jak se zdá mýlil jsem se. Tenhle malý program je naprostou nutností pro všechny, kdož se rozhodnou používat emulátory nejen v DOS okně woken.

Bliss 1.01 - po delší době nový program, který má šanci na poli emulace Mattel Intellivision konkurovat dokonalým produktům samotných tvůrců konzole. Ti totiž sice dělají pěkné kompilace, které jsou dokonce zadarmo, ovšem nabídka podporovaných her je striktně omezena na několik málo titulů, a slouží vlastně jen jako chytrá reklama na komerční Intellivision produkty (Intellivision Lives, Intellivision Rocks). Bliss zatím nedosahuje kvalit svých komerčních konkurentů, ale rychle se jim blíží, a vzhledem k dobré zdokumentovanosti jich jistě brzo dosáhne. Distribuční balík má poměrně odrazujících 5MB - Bliss je totiž v jave, a W32 verze je šířena spolu s JRE.

Download:
ePSX 1.0.1 (144 kB)
Hu-Go! Win 1.99 (638 kb)
MAME32 0.37b10 (3128 kB)
WinFellow 0.4.2a build 1/04122000 (210 kB)
Bliss 1.01 (5290 kb)
CWSDPMI r5 (55 kB)

Inzerce: GBX za koruny
evilmind | 9. 12. 2000 | 15:35

Protože vím že je stále spousta lidí, co nerada riskuje odeslání svých peněz kamsi do Asie, třeba se někomu bude hodit inzerát, o jehož zveřejnění jsem byl před chvílí požádán:

GAMEBOY COLOR+GB XCHARGER+DR GB 64MB+WORM LIGHT+LIGHT MAX 2+CD asi 1200her GBC/GB. Jestli mate zajem nabidnete cenu. Puvodni byla asi 9000,- kc. Vse je to asi 3mesice stare.
mradomskij@volny.cz nebo 0603/775266

MAMEMerge fix pro betu 10
evilmind | 9. 12. 2000 | 15:15

Pokud sbíráte MAME romsety systematicky, určitě jste si všimli, že autorský tým nám to v posledních betách nijak neulehčuje. Už několik verzí není možné použít MAMEMerge bez ručního zásahu do resource fajlu, v betě 9 dokonce ani ruční zásah nepomáhal, a i v releasu z minulého týdne není všechno jak má být. Momentálně je nutné opět ručně opravit záznamy sdílených souborů - biosu pro Playchoice-10 a CVS biosu pro nově přidané hry od firmy Century. Konkrétně musíte přidat na konec souboru MAME Merge.res tyto řádky (opravu vytvořil Pepak):



game (
        name playch10
        description "PlayChoice-10: BIOS"
        rom ( name pch1-c.8t size 16384 crc d52fa07a )
        rom ( name pch1-c.8p size 8192 crc 30c15e23 )
        rom ( name pch1-c.8m size 8192 crc c1232eee )
        rom ( name pch1-c.8k size 8192 crc 9acffb30 )
        rom ( name 82s129.6f size 256 crc e5414ca3 )
        rom ( name 82s129.6e size 256 crc a2625c6e )
        rom ( name 82s129.6d size 256 crc 1213ebd4 )
)

game (
        name cvs
        description "CVS Bios"
        year 1981
        manufacturer "Century Electronics"
        rom ( name 5b.bin size 2048 crc f055a624 )
        rom ( name 82s185.10h size 2048 crc c205bca6 )
)


MAME 0.37 beta 10 v obraze
evilmind | 8. 12. 2000 | 23:45

Pokud jste se ještě nerozhodli, které z her poslední bety MAME, vydané předevčírem, si chcete zahrát, možná vám pomůže následující malý přehled. Obrázky jsem doprovodil trochou textu, a celé si to můžete přečíst zde:

MAME 0.37 beta 10 v obraze

Killer Instinct se zvukem!
evilmind | 6. 12. 2000 | 13:20

Nová verze U64, emulátoru Killer Instinctu, přináší především to, na co všichni příznivci mlátiček čekali - zvuk a možnost redefinice ovládání! Musím říct že jsem doslova nadšen, jak emulace zvuku program téměř nezpomalila - myslím že v dokumentaci uvedený 5%ní rozdíl rychlosti je asi tak odpovídající. Snad jedinou malou výhradou je, že na mojí konfiguraci jsou veškeré zvuky hrozně potichu, a pro obvyklou úroveň hluku jsem musel vytočit reproduktory až do tří čtvrtin hlasitosti...

What's new:
* Sound
* '-' key or '=' key gets you into volume adjust mode. use the up/down keys or joystick to adjust. Any key to exit. (FYI, the '-' and '=' keys are mapped to the cabinet's 'Volume Up' and 'Volume Down' buttons)
* '2' key enters test mode. Note, this is just the 'TestMode' dipswitch, so the current game is lost when you press this. Select 'Exit Test Mode' to return to the attract mode.
* Scanline support. This works only in fullscreen 640x480. I might redo this later to use Direct3D and blend the screen with an alpha-map. This will be a good bit faster, but requires D3D support on your video card.
* No more pointer and flashing window in fullscreen mode.
* F5 starts/stops sound. This gives you an easy way to 'mute' the game if needed. In addition, you can see the performance overhead of the sound. On my setup, this is less than 5%.
* FPS indicator is very different. The Hz number should always be about 60Hz. The FPS number is how many actual screens are being displayed per second. The KI game adjusts this as needed (like frame skipping), however, this doesn't appear to work... see bug #2

Download: U64 1.15 (102 kB)

MAME 0.37 beta 10
evilmind | 6. 12. 2000 | 12:20

V nové betě MAME 0.37 beta 10 najdete cca 40 zbrusu nových her. Více o nich očekávejte v obvyklé obrazové reportáži, zřejmě v pátek. Pro nedočkavce se už teď drtivá většina z nich nachází na MAME.DK.

Download: MAME 0.37 beta 10 (2637 kb)

Modeler - první System32 emulátor
evilmind | 5. 12. 2000 | 9:40

Dnešek je dalším dnem, který se zapíše do historie emulace - vychází první funkční emulátor System32 hardware! Bohužel důvod jeho vydání není už tak radostný. Určitě si vzpomínáte, že velmi dobře vypadající screenshoty ze System32 her se objevily už v létě. Od té doby vývoj ale nijak nepokročil. Stávající autor nemá čas, a proto se nakonec rozhodl releasnout svou poslední verzi, a zdrojáky předat někomu jinému, cituji z dokumentace "very talented emu programmer". Oficiální stránkou emulátoru je zatím web Impact Emu.

K provozu emulátoru potřebujete DirectX, 16bit color na desktopu (opruz), a zřejmě cokoliv od zhruba C/500 výše s nějakou rozumnou RAMětí. Zatím není emulován zvuk. Program v podstatě nemá GUI, jen vyberete hru, RGB paletu (ne že by vám to bylo něco platné pro získání korektních barev), a už hrajete. Nastavit se jinak nedá nic. Největší opruz je imho spouštění v okně umístěném v levém horním rohu, se kterým nejde hýbat, je stále navrchu a přes veškerou snahu se mi nepovedlo típnout jeho obsah jako screenshot (ten ilustrační napravo je fotka obrazovky skutečného hardware ze system16.com). Zkusil jsem všech pět her zmíněných níže, a bohužel zatím (zatím!) se nedá hrát ani jedna. Golden Axe 2 sice funguje docela uspokojivě, ovšem některé sprajty mají zřetelně špatné barvy (ať už zvolite při startu libovolné rgb). Bohužel včetně postavy hráče. Hrát se tedy dá, ale imho to v této chvíli nestojí za to.

Oficiální info o použitelnosti her z dokumentace zmiňuje 5 her z těch cca 20 existujících, a jelikož v programu si volíte hru z menu, jiné ani zatím podporovány nejsou:
Golden Axe 2 - PLAYABLE
Super Visual Football - SHOWS INTRO, NOT WORKING
Spiderman - BADLY PLAYABLE
Sonic The Arcade - SHOWS SOMETHING, NOT PLAYABLE
RAD Mobile - SHOWS SOMETHING, NOT PLAYABLE

Kde vzít ROMsety:
Laser Emulation
Usuarios
Na tom prvním URL je jen 5 podporovaných her - resp. jen čtyři, ke stažení páté je třeba použít mozek. Na druhém URL je vícero System32 her, nicméně soubory uvnitř zipů nejsou pojmenovány tak, jak emulátor vyžaduje. Pokud stahujete odsud, přejmenujte soubory dle dokumentace.

Download: Modeler 0.0.4 (97 kb)

Handheld news
evilmind | 1. 12. 2000 | 18:50

Tak, jak se blíží vydání GBA, objevuje se stále více informací o chystaných hrách, obrázků, či dokonce filmečků s GBA v akci. Na Daily Radar si můžete přečíst rozhovor se dvěma vývojáři týmu Crawfish, a stáhnout si dvě videa prezentující jejich 3D engine pro GBA. Je to zatím jen pohyb v 3D prostoru, bez dalších objektů, nepřátel, a možností interakce. Osobně moc nechápu čemu se všichni tak diví - GBA samozřejmě i bez 3D hardware zvládne hru na úrovni Wolfensteina, k tomu jí pouhý hrubý výpočetní výkon postačí. Na stejném URL najdete i další video, tentokrát prezentující jakousi F1 hru. Bohužel ovšem zřejmě nejde o pohled, ze jakého bude hru ovládat hráč (ledaže by to bylo nejvíc crazy F1 v historii videoher), a i hudba je přimixována z externího zdroje a neodpovídá tomu, co uslyšíte na skutečném hardware. Jako technology demo to ale poslouží - jen 2mb.

Capcom už oznámil tři tituly, které budou k dispozici ve chvíli vydání GBA v USA/Evropě - Mega Man EXE, Castlevania Circle of the Moon a Silent Hill.

Přední japonští vývojáři Natsume, jejichž výtvory se v nejaponské verzi objeví jen zřídka (Tony Hawk's Pro Skater 1-2, Hole in One Golf, Harvest Moon) uzavřeli smlouvu se společností Ubi Soft. Ti budou nyní výhradním distributorem nových Natsume her v USA, Evropě i Austrálii, a my se tak dočkáme v příštím roce anglických verzí Harvest Moon 2 i Return of Ninja.

Hodně lidí si myslí, že si koupí GBA hned v březnu, kdy se začne prodávat v Japonsku. Já ne. Jednak mezi březnem a červencem (kdy bude k mání ve zbytku světa) není takový rozdíl, a druhak doufat, že Japonci nechají něco pro nás v online shopech je čirá naivita... ;-( Po plánovaném jednom milionu kusů, který bude k dispozici v den prodeje, se jistě jen zapráší. V japonském tisku se už probírá, jak ten milion bude rozdělen. A zatím se zdá že jediné GBA, které se podívají za hranice, bude deset tisic kusů pro Hong Kong. Kéž by je tak koupil Lik-Sang... :-)

Na Bouchikiho homepage, což jak každý jistě ví je autor výborného emulátoru D-Boy, je už dva dny smutná zpráva. Vývoj emulátoru zřejmě definitivně končí, protože se autor domnívá, že ho již není třeba v době výborných win emulátorů jako REW nebo TGB (?????). Je to určitě škoda, sám mám koncovku *.gb? asociovanou právě na DBoy, a REW používám až jako druhý. Vlastně DBoy potřebuje jen doplnit o hicolor, a nebude mu chybět skoro nic. Jak říkám - škoda... :-(

Zajímavý článek, rozebírající Nintendo a jeho podíl na trhu jsem nalezl na u. Krom zopakování známých faktů o dominanci BigN na poli handheldů, o které každý čtenář těchto stránek už dávno ví ;-), tu zaznělo i několik pro mne nových informací. Především je zajímavý poměr handheldů na celkovém trhu konzolí - dle IDC je to za loňský rok celých 36 procent! Jelikož v podstatě celá tahle část koláče patří Nintendu, ti, kdož mluví nahlas o jeho obchodních neúspěších, měli by se nad sebou zamyslet.
V druhé části textu autor odhaduje, jak se současnou nadvládu podaří Nintendu přetavit do prodejů Gameboy Advance, ale zejména do tolik potřebného úspěchu GameCube. Sázka na těsnou spolupráci obou přístrojů se zdá být dobrou volbou. V této chvíli totiž velkou základnu vlastníků GBC v podstatě nic nemotivuje ke koupi N64. Existuje sice Transfer Pak, umožňující použít v N64 cartridge z GBC, ale pokud vím podporuje ho jen Pokémon Stadium, Mario Golf a Mario Tennis. Dost málo na to, aby to někoho přesvědčilo že musí N64 ke Gameboyi mít. To GBA/GC mají už na startu lepší pozici - GBA půjde použít jako GC joypad. O jeho použitelnosti v praxi jistě lze vést teoretické (zatím) spory, ale fakt prostě je že když mi jeden ovladač chybí, můžu použít GBA. Nintendo navíc slibuje mnohem bližší spolupráci i při samotném hraní. Zatím jsem nezaznamenal žádnou bližší specifikaci toho, jak by to mělo vypadat kokrétně, ale věřím že nepůjde jen o pasivní výměnu jednotek, pozic, předmětů či Pokémonů ve first party hrách. Pokud ano, Bůh buď milostiv Nintendu...
Úplně na konci autor zmiňuje potenciální nebezpečí, které by mohlo pozici Nintenda jako vedoucího hráče na handheldové části trhu ohrozit. S WonderSwanem v Japonsku souhlasím. NGPC by si ale také zasloužil zmínku, protože SNK je zarputilá firma se skvělými vlastními hrami a početným fandomem - která jiná firma si může stále dovolit vydávat komerčně úspěšné hry pro 16ti bitovou konzoli, jako se to daří SNK s NeoGeo? Navíc se proslýchá, že se SNK znovu pokusí prorazit s NGPC v USA... Naopak konkurenci určitě nepředstavuje PS One. PS ONE NENÍ HANDHLED!!!! Fanoušci PSX už mi lezou krkem, nejprve tvrdili, že konkurencí GBC je ta jejich směšná paměťová karta Pocket Station s rozlišením asi 30x30 bodů, a teď zase pro změnu rozměrný krám který není schopen provozu na baterky.
Posledním zmíněným případným nepřítelem je Microsoft. Ten ale o svém handheldu spolupracujícím s X-Boxem mluví zatím jen velmi opatrně, a podmiňuje samotnou jeho existenci úspěchem X-Boxu na vánočním trhu 2001. Jakákoliv debata o něm je tudíž zatím bezpředmětná. Totéž lze říci o údajném novém handheldu od Segy - o jeho možné existenci jsem četl zde úplně poprvé a nevěřím tomu. Pokud bude oznámeno něco o dalších plánech Segy v této části trhu, tak je skoro veřejným tajemstvím že to bude "jen" software podpora GBA, různých PDA a možná i GBC. Tedy průlomový krok, ježek Sonic všude kolem nás, a definitivní zabouchnutí vrátek za možností mít někdy v blízkém budoucnu vlastní handheld.
Co v článku chybí, je myslím určitě alespoň zmínka o GP32, který sice nemá potenciál na získání světovlády, ale zato už existuje i jinak než jen na papíře. Na sérii japonských výstav na konci léta se spolu s GP32 objevilo i několik prototypů údajně herního handhledu od Matsushity. Viděl jsem fotky, ale neviděl jsem hry, ani přímí účastníci veletrhu je neviděli, a kdopak že to teď tak úzce spolupracuje s Nintendem? Jestli to bude handheld, tak určitě nebude herní. That's all folks, a přečtěte si hlavně u, ať víte o čem jsem se vlastně tak neplánovaně dlouze rozepsal... :-)

Tohle trošku souvisí s předchozí zprávou, ale už se mi to nedařilo vmáčknout do textu - včera oznámila Motorola, že uzavřela smlouvu se Segou na vývoj her pro novou generaci GSM telefonů roku 2001. Šťastní majitelé si tak budou moci zahrát logickou střílečku (?) Volkov. Dalších pět Sega titulů bude navíc vystaveno ke stažení zdarma na webu Motoroly.

Aukce Pokémon TCG
evilmind | 1. 12. 2000 | 17:55

Příznivcům Pokémon Trading Card Game by se mohl hodit následující email, který jsem včera dostal:


=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    From: "Jan Suda", suda@investtel.cz
      To: evilmind@emulators.cz
 Subject: Pokemon
-------------------------------------------------------------

Dobry den Vazeni Pokemonaci, 

radi bychom Vam oznamili, ze muzete vase karticky sehnat i nabidnout na

  1. Ceske Aukci Magic:the Gathering
     http://cmus.ccgnews.com/aukce

ktera prave dneska otevrela kategorii Pokemon.

 A pozor... protoze je Pokemon mlada hra a mladi zaslouzi podporu, 
je kategorie Pokemon az do odvolani ZADARMO!!!

   Takze muzete bez rizika zkouset nabizet Vase Pokemon karty a zkouset
prihazovat na karty, ktere se vam v aukci budou libit! Budeme radi, kdyz
o teto aukci reknete i vasim kamaradum Pokemonakum a ve vasich klubech, 
kde Pokemon hrajete!

***A POZOR!! v sekci nasi stranky CMUS (http://cmus.ccgnews.com), ktera 
bude zamerena JENOM na Pokemon, budeme uverejnovat reporty z turnaju, 
ruzne Pokemoni balicky a dobre karty. Muzete tam psat i vy! Staci 
poslat clanek na adresu  a my ho jiz uverejnime pro 
slavu vaseho jmena na NETu.

preji skvely den

YOak
Honza Suda

--------------------------------------------
Czech Magic Under Scope - cmus.ccgnews.com
1. Ceska CCG Aukce - cmus.ccgnews.com/aukce

Game Gear pod stromeček?
evilmind | 1. 12. 2000 | 11:55

Opět jsem zahlédl na některých mainstreamových serverech s konzolovými novinkami informace o tom, že Majesco začne znovu vyrábět GameGear, a prodávat ho na vánoce pod 30 dolarů. To ale vůbec není nová zpráva. Říkalo se to i v létě, na IGN o tom psali tuším na podzim, ale vůbec poprvé to bylo ohlášeno už na konci roku 1998! Tedy někdy v té době, kdy Majesco, vlastnící práva na výroby všech "abandoned" Sega strojů, zaznamenalo relativní úspěch s prodejem nově předesignované verze Genesisu. Jelikož tehdy ohlášené vydání jaro 1999 padlo, bralo se za prokázané, že šlo jen o reklamní trik jak probudit zájem o Segu před vydáním Dreamcastu. Dva roky ohlašování - to je přece jen trochu moc u již existujícího hardware, a to i když budu předpokládat, že mezitím stačili vytvořit těch slibovaných několik zbrusu nových her. Navíc cena GG by byla sice poloviční oproti GBC, ovšem základna her není zdaleka tak široká, a navíc koupit bude možno zřejmě maximálně kolem 10-15 her. Pravda, těch nejlepších - first party od Segy. Mezi zákazníky se tak asi zařadí fanatičtí následovatelé ježka Sonica, fanatičtí odpůrci Nintenda, a fanatičtí naivkové věřící, že podsvícený display je lepší než nepodsvícený. Jelikož doma Game Gear i GBC mám, tak k tomu poslednímu můžu říct - rozhodně není, nebo alespoň ne ten co má GG.
BTW - krom Game Gearu se zřejmě pokusí Majesco vydat znovu i Segu Saturn, v ceně pod 50, a možná dokonce pod 40 dolarů. Za 40 ho beru taky... ;-)


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000