Emulators CZ - Logo vytvořil Zdeněk Musil

Poslední update:
16.11.2000, 10:30

Přístupy
od 17.12.2000:

  

Archiv novinek (leden 2000)
  Novinky

  Arcade emulátory

  Domácí počítače

  Konzole

  Handheldy

  Ostatní

  Kontakt
    ICQ #2562871
   
  Vyhledávání

Nic v menu nevidíte?  
Klikněte SEM!


Pel-Mel #11
evilmind | 30. 3. 2001 | 19:30

Odezva na návod, jak se dostat k romsetům přes IRC, je docela příznivá, nicméně pořád tu jsou nešťastnící trpící za firewally, kterým nezbývá než prolejzat zoufale webu. Snad pomůže několik URL, které jsem vyzobal z dopisů čtenářů. Eterius, MartinQ a Evenflow doporučují Zyclones, kde jsou novinky z MAME bety 13. Evenflow ještě přidává HappyPuppies. Ladislav Prskavec dává přednost Emuchina, kde je romsetů poněkud více (která je ale od nás opravdu velice pomalá). Jako dobrý rozcestník vypadá ti tato stránka, kde je odkazů na možné nástupce mame.dk spousta...

Pokud se chcete připojit k nám, sběratelům starých herních pixel (škoda že nemám digitální foťák, přál bych vám vidět jak vypadá můj pokoj :-) ), dobrý základ můžete získat na této stránce, kde část svých pokladů rozprodává Jindroush.

Během minulého víkendu a následného pondělí jsem byl nucen třikrát přepsat novinku o stavu dumpování GBA her, bez toho abyste z toho něco měli - než jsem ji vhodil do redakčního systému, vždycky se situace zcela změnila. Současný stav:
Jsou dumpnuty a pro veřejnost uvolněny dvě hry, Mario Advance a F-Zero, a to už od soboty, první info přinesl obvyklý kvalitní zdroj - Bill Jr.. Zde se také můžete podívat na fotografie hardware, který byl použit, a dokonce i jakéhosi prvního prototypu přepisovací cartridge. Další hry následují postupně, dumpnuto by mělo být cca 10 titulů, ovšem nemá smysl počítat, během následujících dní pochopitelně dojde na všechny zatím prodávané GBA hry. Obrázky z F-Zero si můžete prohlédnout níže, Mario Advance zatím v emulátorech nefunguje, a jelikož dump údajně nefunguje ani na developerském hardware, asi s ním nebude všechno v pořádku. Nejlepším emulátorem v této chvíli je jasně iGBA, i F-Zero v něm funguje až na drobně rozsypanou grafiku vašeho vozítka docela slušně.


Naprosto úžasně vypadá nová vlastnost, kterou by vbrzku mohla získat MAME - simulace skutečného RGB obrazu coinopů na PC monitoru. Jak to asi bude vypadat se můžete podívat na tomto obrázku z Bomb Jacka. Princip tvorby obrazu je podrobně vysvětlen v tomto diskusním boardu.

MAME Flyer Pack #19

Kompatibility list pro současný nejlepší emulátor PSX, ePSX, se přesunul sem.

K zemím, ve kterých bylo pod nejrůznějšími záminkami zákázáno Pokémoní šílenství, se připojila tento týden Saudská Arábie. Podle webových zdrojů jsou všechny karetní i počítačové hry zakázany z náboženských důvodů - zobrazování náboženských symbolů, a podněcování k hazardu. Tolik vysvětlení pro široké masy. My dobře informovaní víme, že ve skutečnosti puritánští arabové chtějí zabránit turistům, aby exhibovali s Pokémony v mnohdy velmi vyzývavých pozicích. Že se tak opravdu děje se můžete přesvědčit na obrázku níže, kde právě František Fuka (obrázek z výletu do Dubaje mi zaslal sám, důvěřivec) osahává Pikachu.

Umíme to s... IRC
evilmind | 27. 3. 2001 | 9:30

Pro svoje odkazy ve smyslu "ke stažení na IRC" jsem se dočkal v emailech mnoha nadávek, především od uživatelů, kteří nevědí co to je (jako by to byla moje chyba). Ovšem poté, co skončilo mame.dk, přibyla záplava dopisů (přes 40 mailů na jedno téma jsem ještě nikdy nedostal) od lidí, kteří se ptali veskrze slušně. Nenašel jsem sílu odpovědět na každý email zvlášť (tímto se za to omlouvám), a raději jsem využil příznivé situace k sepsání dalšího seriálu z cyklu "Umíme to s...". No tedy ne já - já sám bych to psal ještě teď, ale z časové tísně mi pomohl Pepak, a v družné spolupráci jsme dotáhli přes víkend do konce imho docela detailní návod, jak se dostat přes IRC k emulátorových romsetům, i když o IRC vůbec nic nevíte...

Umíme to s... IRC

RealSpectrum beta 10
evilmind | 25. 3. 2001 | 8:00

I přes svůj odpor k těm emulátorům osmibitů, které nejsou schopny plynulého běhu na P200, musím uznat, že RealSpectrum se za poměrně krátkou dobu své existence vypracoval na zřejmě nejlepší emulátor ZX Spectra vůbec. Nová beta 10 tradičně obsahuje pár nových funkcní, se kterými se prostě nikde jinde nesetkáte. Je tu opět přidán různý exotický hardware, o kterém zřejmě většina lidí sliší poprvé - Scorpion ProfROM, Scorpion SMUC, IDE pro tři druhy HDD (emulace přes raw image disku), Opus Discovery, Softrack, a především věc zajímavá pro nás - podpora Didaktiku Kompakt!! Pochopitelně včetně emulace disketové mechaniky D40/D80. S tím souvisí i další nová funkce, RealDisk. Aktivuje se přímo z emulátoru Alt-F6, a umožňuje načítat v PC fdd diskety, zapsané v podporovaných formátech (IMG, MGT, TRD, MBD, OPD, D80), a nebo na ně naopak zapisovat. Další významnou novinkou je NetPlay, umožňující sdílet přes síť vstup z klávesnice či joysticku. Nezkoušel jsem, takže nemůžu sloužit vlastní zkušeností, ale autoři výslovně doporučují rychlou síť, takže zřejmě nic pro modem. Rychle uložení/obnovení obsahu paměti do jediného slotu je už jen taková perlička na výsledném pěkně vypadajícím dortíku, stejně jako možnost měnit rychlost emulace. Změna rychlosti emulace (ctrl-F1) je ale úplně k ničemu. S defaultním nastavením, tj. bez frameskipu a s contended memory, je prostě program na mém P200 v některých chvílích pomalý. Zrychlování 2x až fullthrottle :-) pouze způsobí rychlejší přehrání videa i zvuku, což pochopitelně vypadá příšerně. Použití - pro nahrávání hry do AVI, nebo hudby do WAV.

Download: RealSpectrum beta 10 optimalizace pro Pentium, pro i686, pro K6 (550 kB každý ze souborů)

Dvojitá dávka MAME v obrazech
evilmind | 22. 3. 2001 | 10:40

Konečně se mi podařilo dohnat skluz minulých týdnů, a dostihnout poslední betu MAME. Dnes se tak můžete podívat na obrázky (s drobnými popisky) většiny nových her, přidaných v MAME 0.37 beta 12, a MAME 0.37 beta 13. Celková velikost dat, která se vám posype na obrazovky když kliknete na jeden z níže uvedených linků, je tentokráte cca 1.5MB (za každou stránku), takže modemisté budou muset klikat s rozvahou.

MAME 0.37 beta 12 v obrazech
MAME 0.37 beta 13 v obrazech


Final Burn 0.112
evilmind | 21. 3. 2001 | 19:45

Jediná přidaná hra - robotická japonská mlátička Cyberbots. Je docela pěkná, dokonce zřejmě má i příběh (proniknutí do jeho hloubky ovšem brání jazyková bariéra).

Download: Final Burn 0.112 (153 kB)

Po kliknutí se otevře v samostatném okný větší kopie (cca 70kb).



Japan GBA launch
evilmind | 21. 3. 2001 | 15:30

Dlouho očekávaný den D, den zahájení prodeje Gameboy Advance v Japonsku, nastavá právě dnes! I když jak pro koho - hongkongské online shopy už ho měli o dva dny dříve, na LikSangu mají i spoustu fotek z rozebraného GBA i cartridgí. Tuhle aktualitu jsem lehce prošvihnul (i když mi přišel od LikSangů email), ostatně jako spoustu dalších věcí, protože minulých pár dní jsem trávil poslední chvíle se svým velkým černým kníračem, než v pondělí nad ránem vydechl naposledy... :-((((( Na nějakou aktualizaci webu jsem neměl moc náladu, proto tu týden nic nebylo, sorry.

Ale zpět k GBA. O jeho hardware tu byla řeč už mnohokrát, opakovat se nehodlám, pokud chcete suchá fakta, přečtěte si článek na Bonuswebu. Já jsem se spíše pokusil shromáždit různé zajímavosti:

  • Lze použít veškerý 3rd party hardware, používající link konektoru GBC. GBA má konektor stejný, ale defaultně je na něm menší napětí - takže světlo (neb jiného hardware se to v podstatě netýká) svítí o něco méně. Zajímavé je, že po vložení GBC cartridge se "zkompatibilní" i konektor, napětí stoupně, a světlo září naplno. Hmm. Vzhledem k zanedbatelným cenám různých světýlek bych tohle ale neřešil - Nyko ostatně začne prodávat svůj GBA Wormlight co nevidět.
  • Zpětná kompatibilita není stoprocentní. Přiznává to i samo Nintendo, které pochopitelně vyzkoušelo dlouhou řadu her. Zatím ale jen japonských, takže těžko říci, jaká úskalí čekají na nás. Přesto se vám určitě nestane, že byste hru nespustili vůbec - problémy jsou většinou s příliš tichým zvukem, škobrtání při digitalizované řeči apod. Navíc jde v drtivé většině o hry, které v nejaponské verzi neexistují: Tokimeki Memorial, Densha de Go 1-2, Hamster Paradise 2-3, Sakura Taisen...
  • Cena. V Japonsku se prodává samotný systém za 9800 yenů - cca 80 dolarů. 80 dolarů má být opravdu i cena při červnovém launchi v USA, ovšem už dnes se objevují neoficiální zprávy, že to ve skutečnosti může být až stovka. Kam vyšplhá cena než GBA dorazí přes Atlantik k nám lze jen těžko odhadovat, ale můj odhad je, že to zřejmě bude v přepočtu 4000-5000 korun. Cena v online shopech ale není také nijak příznivá - 190 dolarů (s jednou hrou) na LikSangu !!!! Fuj to je zlodějna. Nutno ovšem přiznat, že levněji zatím nekoupíte, za obdobné ceny se prodává i všude jinde (i kamenné obchody) mimo Japonsko. HongKongské weby komentují s překvapením, že GBA není vyprodán jako v Japonsku - já se tedy nedivím.
  • Dostupnost. Na GBA se v Japonsku stojí fronty, v nichž se potkávají malé děti i seriozní tatíci (a nejdou si pro GBA pro syna). Na každého se zatím nedostalo, ale zřejmě nelze očekávat obdobné problémy, jaké mělo Sony s PS2. Určitě radost dělají Nintendu zákazníci, kteří ke každému GBA kupují i několik her. Sázka Nintenda na kvalitní a především zábavné hry, které jsou k dispozici na cenově příznivém hardware, prostě funguje. Alespoň v Japonsku. U nás se bohužel prosazuje spíše přístup Sony - co nejvíc fotorealistické a nepříliš zábavné hry na co nejdražším hardware... :-(

  • Hry. Launch titulů je celkem 25. Zatím je těžké říct, co je dobré a co ne, protože preview pochopitelně jsou nadšené vždycky, a pořádně si hru otestovat měl zatím možnost jen málokdo. Prestižní japonský časopis Famitsu už ale v posledním čísle stihl zrecenzovat celkem 21 her. Trochu se potvrdilo to, čeho jsem se obával - hry pěkně vypadají, ale na to nejlepší pro GBA si prostě budeme muset ještě počkat. V hodnocení se jen jediné hře podařilo získat známku 9 (z 10) od jediného recenzenta (Mr. Driller 2), největší celkové hodnocení (v Japonských časopisech většinou každou hru hodnotí čtyři recenzenti zároveň, a výsledek se sčítá) získaly hry Powerful Pro Kun Baseball (32 ze 40), Mr. Driller 2 a F-Zero Advance (31) a Mega Man EXE (30). Jako relativní propadák byli odsouzeni Tweety and the Magical Jewel a All Japan GT. Hodně očekávaných titulů se ale objeví až v druhé polovině roku (Activision ohlásili Dooma!), takže není třeba nijak zoufat. Příští víkend začíná Tokyo Game Show 2001 Spring, a už tam se mělo objevit několik nadějných kousků (zatím ohlášeno 59 předváděných her)...

  • Pěkný příklad toho, jaký je vlastně rozdíl mezi GBC a GBA je vidět tady. A jen ve dvou obrázcích... ;-)
  • A na tuhle zprávu čekal jistě každý. GBX cartridge... chvíle napětí... FUNGUJÍ V GBA! Osobně tomu stejně uvěřím až ve chvíli, kdy to sám zkusím. Pochopitelně v nich fungují jen GBC hry.
  • A na závěr - to horší. První zkušenosti uživatelů nejsou vždy jen nadšené. Někteří vyčítají Nintendu nevhodné zpracování tlačítek L/R (to jsou ty po straně v rohu), kde lidem s větší rukou činí občas problém je správně tisknout. Žeby optimalizace pro desetileté zákazníky? LCD displej se od toho v GBC zase tak moc kvalitativně neliší, i když Nintendo by rádo, aby se šířily zvěsti o opaku. Nutnost hrát v silném světle je údajně ještě znásobena tím, že zobrazení je celkově o něco světlejší. Zklamáni budou ale i tak zřejmě jen ti, co o herních handheldech nic nevědí, a čekali "kapesní PS2"...
Zajímavé odkazy k launchi: IGN - MP3 ukázky z her, IGN - Majesco předváděčka GBA her v San Franciscu, IGN - srandovní srovnání velikost GBA s různými předměty... včetně ostatních handheldů.

Cyberspace back!
evilmind | 16. 3. 2001 | 23:00

Po měsíčním výpadku se konečně znovu rozběhl nejlepší český diskusní server - CYBERSPACE !!! Jelikož zprávy o tom, že hardwarová závada způsobila ztrátu všech dat, včetně systému samotného, se ukazují bohužel jako pravdivé, měli byste urychleně spěchat znovu si založit svoje ID. Než vás někdo předběhne. A nezapomeňte si booknout emulátorový klub... ;-)

Y2kode podruhé
evilmind | 15. 3. 2001 | 12:30

Tomáš Rychnovský mi zaslal bližší info k tomu, proč vlastně musely být staženy všechny příspěvky pro GBC, účastnící se programátorské soutěže LikSang Y2Kode. Je to opravdu neuvěřitelné, na co všechno Nintendo nepřijde. Všechny hry si nadále máte možnost stáhnout přímo zde.



=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=
    From: rychnovsky@kobp.cz
      To: evilmind@emulators.cz
 Subject: FW: Y2kode announcement
-------------------------------------------------------------------

Cau !!

Zde je presne vyjadreni od Lik-Sangu, proc musely byt GB ROMky v soutezi 
Y2kode stazeny ! Jednim slovem neuveritelne !!

Asi to vis, ale pro jistotu: kazda ROMka ma na adrese $104 - $133 
v hlavicce logo Nintenda, aby hra fungovala na realnem GB, nesmi 
byt logo poruseno. (emulatory se pres to vetsinou dokazou prenest, 
pouze oznami chybny checksum).

Tomas
(5) Trademark and Copyright Infringement:
We are sure you all have already realized that something happened to the submitted Gameboy entries. We were simply unable to publish the rom files on our servers or provide any other information how to find them, as Nintendo claims through their lawyers that exactly this would infringe their Trade Mark "by the appearance of the trademark Nintendo on screen" when a so-called rom file is played. Furthermore, the fact of having a Nintendo logo bitmap inside a rom file, would infringe their copyrights.

For Lik Sang as company, and especially as sponsor behind the competition, it is very difficult to deal with such a situation, but at the end of the day we do have to accept and to respect the decision _they_ have made.

Please do not take this information wrong, this does not mean Gameboy roms (even your own ones) are illegal at all, but it also does not mean they are not. This information and this statement is related to Y2kode and to Lik Sang, only.

With best regards,
Y2kode Staff
http://www.y2kode.com

Komerční zóna #1
evilmind | 13. 3. 2001 | 18:00

Nová nepravidelná rubrika - Komerční zóna. Hodlám ji po(zne)užívat na občasné zveřejnění informací, které se týkají českých firem, které se tím či oním způsobem připletly do zóny mého zájmu. Aby si někdo nemyslel, že je to nějaká reklama (většinou tedy spíš antireklama :-) ), budou tyto informace pod jednotnou hlavičkou, a kdo nechce, číst nemusí.

Docela zajímavé info z jednoho z auditorií Pruvodce, ta cena je imho velmi pěkná, a N64 má i v dnešní době pořád hráčům co nabídnout...

n64mph - (13.3.2001 9:46)
Konzole N64
Ahoj všichni, já jsem tu nový. Informace o dobré nabídce konzole N64: V Kladně na pěší zóně (TGM, čp 725) je obchod Globus AMV, tel. 0312/623163, kde jsem včera koupil novou N64 v paku se Super Mario 64 a Golden Eye 007 komplet za 2499,- Kč (bez Golden Eye ji maji za 1990,- a bez her za, tuším, 1590,-). Novou, tedy v záruce, akorát manuály k hrám jsou v němčině/francouzštině.

Málem jsem zapomněl zmínit se o akci, se kterou jsem se prvně setkal předminulý týden na premiéře Pokémon: První Film. Teď už o ní tedy ví každý, protože televize je reklam plná - Mirinda Pokémon. Myslím, že Mirinda je fakt hnusný pití, ale jejich soutěž je fajn, protože můžete vyhrát jednak celkem obyčejné Pikachu N64 (to je ta modrožlutá N64 co má na sobě vlisovaného Pikachu), a především veskrze neobyčejné GBC v originální, průhledné oranžové barvě. To jinde získat nelze. Soutěž se pořádá zde, a stačí vyplnit opravdu jednoduchoučký dotazník. Na otázky typu:
2) Jak se jmenují největší nepřátelé Pokémonů?
Kulomeťáci
Kapuťáci
Rakeťáci
dokáže jistě správně odpovědět každý.

Krom téhle dotazníkové soutěže má ještě Pepsi na webu ještě další, pro kterou si musíte koupit pár lahví toho jejich tragického pití (proč to proboha není Pepsi Pokémon?), posbírat nějaký obrázky na speciálních etiketach, a případně nakreslit vlastního, úžasného Mirinda Pokémona. O parametrech jeho vzhledu se tu nepíše nic, ale vulgární návrhy zřejmě stejně padnou hned do koše, takže se ani nebudu snažit. A nakonec najdete na webu javovské puzzle, v němž nejrychlejší řešitelé získají Pokémoní hru (dosud dosažená skore jsou online, a už jsou docela vysoko).

V prodejně JRC za Tescem jsem dnes, na základě tipu Franty Fuky, koupil Beatmanii pro PSX, včetně originálního Ascii ovladače (ten starší černý typ) za snesitelných 999 korun! Jelikož hru sice ukrást můžete, ale za ovladač určitě méně než 20 dolarů nedáte, tak je to myslím velmi dobrý tip pro každého, kdo má rád japonské, úchylné či hudební hry. Případně všechno najednou jako v tomto případě. BTW cenovka byla přelepená čtyřikrát, rozluštil jsem původní cenu - 2199... Grin.

Zajímavou aktuální kauzou je JRC vs. Oficiální Playstation Magazín. O co jde? V posledních dvou číslech PSM vyšly na pokračování články "Bojujte za svá práva I a II“, kde se redakce zamýšlí nad situací kolem prodeje her u nás. Vzhledem k zaměření časopisu pak výslovně nad prodejem PSX her - byť většina věcí zde zmiňovaných má IMHO obecnou platnost. JRC se ale tón ani obsah článků nelíbil natolik, že včera na svém webu zveřejnila odpověď pod názvem Bráníme svá práva. Už sám název je poněkud patetický, zatímco PSM jasně vyjmenovává, o jaká práva zákazníků bojuje, JRC ústy pana Vítovce raději nezmiňuje, které své právo brání ona. Asi neví. Jelikož jsem četl oba články v PSM, můžu si udělat vlastní názor. Autoři (Jakub Holý a Jan Modrák) vyčítají JRC (či spíše prodejcům obecně) následující věci:

  1. České manuály. Povinost dodat s produktem český manuál je zakotvena v příslušném zákoně. Autoři vyčítají JRC, že zákon obchází různými fintami, cituji: Naproti tomu JRC se snaží zákon obcházet nejrůznějšími obecnými návody, ale protože se užíváním hry rozumí její hraní, máme zato, že pokud v návodu nenajdete např. popis ovládání, nesplňuje návod zákonné požadavky.
    Můj názor: pouhým letmým pohledem do ceníku se může každý přesvědčit, že české manuály nejsou zdaleka u všech her. Firma JRC dokonce docela drze vydává přítomnost manuálu za jakousi přidanou hodnotu! A nestydí se zvednout o ni i cenu.
  2. Právo na předvedení výrobku. PSM tvrdí, že v obchodě vás často odbydou s tím, že "to nemají na čem předvést".
    Můj názor: většina obchodů vám prostě hru nepředvede, krom nemamtonačempředvést je ještě oblíbené "když hru rozbalím, tak už ji pak neprodám". Zákon ale mluví jasně, obchodník musí předvést výrobek, pokud to umožňuje jeho povaha. Což hry bez diskuse jsou. U PSX to navíc je jen otázka ochoty, protože se hra nemusí instalovat.

  3. Reklamace. PSM se nepokouší nikoho obvinit, že má s reklamacemi problémy, jen obecně cituje zákon.
    Můj názor: na tohle téma proběhl rozsáhlý flamewar českým inetem někdy vloni, už ani nevím čím byl iniciován (zřejmě nějaký text na Bonuswebu). Ze svých vlastních zkušeností a ze zkušeností svých známých mohu říct, že reklamace hry bývá skoro vždy problém. A to i v případě zdánlivě jasných záležitosti, jako je fyzicky poškozené medium.

  4. Některé hry nelze u nás koupit vůbec, případně občas i o několik měsíců za civilizovaným světem. Jako příklad jsou zvoleny hry od Infogrames, a aktuálně Final Fantasy IX, která se prodává všude, jen ne u nás.
    Můj názor: s tímto faktem prostě nelze polemizovat, ceníky JRC hovoří jasně. Opravuji, ceníky nikoliv, tam je často hra (s obrázkem telefonu místo ceny) dloooho před vydáním, ale faktický stav na prodejnách je smutný.
Krom těchto problémů obsahuje článek krátký FAQ na téma mám problém, co s ním, vesměs rešící případy, kdy na reklamaci nemá zákazník nárok. Ten asi JRC nevadil. Stejně tak tabulka, odhalující co znamená věkové označení na krabici s hrou. Krátké zamyšlení nad nelegálností chipů, rada jak si zvolit prodejnu, jak jednat s prodavačem, co dělat když se podobrém nedohodnete - co z toho mohlo JRC rozladit? Zřejmě následující část "Cenová válka". V ní se totiž ukazuje celkem všeobecně známý fakt, že ceny v prodejnách JRC výrazně převyšují ceny u jiných, menších prodejců. Článek tvrdí, že "rabat JRC v maloobchodě se pohybuje kolem 40% - informace od jednoho z prodavačů JRC".
V druhém díle, vydaném v PSM o měsíc později, jsou už zpracovány některé v mezičase došlé reakce na díl první, především na téma "český manuál není třeba". Podstatnou část textu pak zabírá detailní popis návštěvy čtyř obchodů v Praze (JRC, Bonton, Presto, PSX Centrum). JRC z něj vychází jasně nejhůř, v podstatě kromě sortimentu v dalších hodnoceních (prostředí, obsluha a cena) jasně propadá. Že by se tohle JRC nelíbilo? Ono je totiž hodně těžké říct, co se pánům z JRC nelíbí na kritice. Do svého malého panfletu na webu to totiž nenapsali. Pan Vítovec tvrdí, že k uvedeným údajům vznesl protest. K jakým údajům konkrétně nepíše. Proč asi? Možná proto, že nic z uvedeného vlastně popřít nemůže? Že proti faktům dokáže postavit jen obecné bláboly o neobjektivitě? Články v PSM přece obsahují zcela konkrétní tvrzení, takže by neměl být takový problém si je vypsat jedno po druhém, a uvést na pravou míru. Zřejmě ale je. V podstatě jediný výraz, který naznačuje, co že se to panu Vítovcovi tolik znelíbilo, je formulace "nějaká vymyšlená čísla ve spojitosti s našimi rabaty". Pravda, těch 40%, coby údaj získaný od anonymního prodavače, nevypadá příliš důvěryhodně. A asi ani nelze očekávat, že by JRC veřejně prozradila svá cenotvorná pravidla. Ovšem je skutečnost opravdu tak vzdálená 40%tům? Nemělo by být příliš těžké se těm číslům dopočítat. Stačí zjistit, za jaké velkoobchodní ceny dává JRC hry dalším prodejcům. Jejich rabat bývá kolem 20-25 procent. Protože i jim zajisté zboží nedodává pod cenou, nějaké to malé procento přidáme (velkoobchodní rabat, vzhledem k předpokládaným malým objemům, v žádném případě neklesne pod 10%). A k tom u ještě navíc nelze opomenout fakt, že v maloobchodních prodejnách JRC jsou hry většinou tak o dalších 10% dražší, než kdekoliv jinde. Podtrhneme, sečteme, a ejhle - těch 40% zřejmě vůbec nebude tak fantastické číslo, jak by nám JRC chtěla namluvit...

V závěru svého textíku Jiří Vítovec, "manager JRC", doporučuje čtenářům, aby se sami přesvědčili o aktuální nabídce i cenách v JRC. K této výzvě bych se připojil - stačí jediný pohled do sloupce cen, a druhý, zvídavější pohled hledající novinky, které jsou v obchodech na západ od naší hranice již týdny na pultech obchodů, a hned vám bude jasné, kdo mluví pravdu, a kdo jen trapně mlží...

Lik-Sang News
evilmind | 12. 3. 2001 | 20:15

LikSang zahájil dražbu dvanácti kusů GBA (kdoví jestli jich vůbec bude mít víc) na eBayi. Zde se můžete podívat, kolik je aktuální cena balíku GBA + 3 hry (F-Zero, Super Mario, Castlevania). V této chvíli (po 4 dnech) se ceny ustálily kolem akceptovatelné hranice 250 dolarů - což znamená, že zatím se překvapivě nenašel žádný blázen, který by GBA chtěl opravdu MOC. Můj názor je, že je to od LikSangu sprosťárna, když chtějí dostat za GBA hodně peněz, tak to mají napsat do ceníku - tohle je jen taková hodně divná forma alibismu...

Mnohem zajímavější informací v posledním LikSang emailu je proto info o zahájení prodeje GP32! Pokud nevíte co to je, přečtěte si toto preview, které jsem napsal před půl rokem. Tento zajímavý handheld, hardwarově jasně převyšující GBA, bude možné koupit v Korei už v březnu, a v USA údajně jen o pár týdnů později. Cena (za komplet všeho, co budete potřebovat - bez her) se ale dostane až kamsi ke 200 dolarům, což je už opravdu dost. Na druhou stranu to dost možná bude poslední investice - jelikož hry bude možné uploadovat, pirátství na této platformě asi pokvete poměrně vesele. Máte-li tedy dost peněz, GP32 může být zajímavou možností, jak si zkrátit čas při čekání na GBA...

Pel-Mel #10
evilmind | 12. 3. 2001 | 10:00

Evropa jako obvykle utře - podle zprávy na IGN se GameCube začne prodávat v Japonsku v červenci, v USA v záři, a v Evropě na jaře 2002. Zpráva je to docela překvapivá ani ne tak kvůli ústrku, jehož terčem jsme se opět stali, jako spíš kvůli velmi časnému uvedení na trh obecně. Všeobecně se v poslední době spekulovalo o tom, že GC bude odložen i v Japonsku na podzim, možná dokonce jaro příštího roku. Zatím to totiž nevypadá, že by se Nintendu povedlu v době launche mít na trhu větší množství her. Přestože jejich kvalita bude jistě vysoká (musím říct že jsem osobně příjemně šokován tím, jak cokoliv od Nintenda na GBC převyšuje úžasně obvyklý průměr), a japonští hráči zřejmě nebudou vyžadovat desítky her hned od začátku, už pro podzimní USA launch bude muset Nintendo spoléhat i na 3rd party developery.

Konečně je známo finální datum, kdy bude zahájen prodej alba Back in Time 3. Dnes se můžu jen smutně usmívat při vzpomínce na podzim 1999, kdy jsem kupoval BIT2 s tím, že na jaře bude hned další díl. Rok a půl! Čekání skončí na speciální akci, nazvané Back In Time LIVE, pořádáné v Birminghamu 16. května. Na taneční párty v prostorách pro 1500 (!) lidí bude hrát samozřejmě C64 muzika z remixů i originálních SIDů, a klasika 80tých let. Bude tu Celebrity bar zřejmě s přítomností mnoha známých hudebníků (Chris má dost známostí aby je tam nahnal), retrodrinky (?), retrofilmy, neretro tanečnice, ale především BIT3 launch. Zřejmě tedy hned po 16.5. bude možno si konečně CD koupit na c64audio.com. Nejvyšší čas přeleštit platební kartu...

Sega Xtreme má online (mimo jiné) úžasný soundtrack ze Sega CD verze hry Ecco the Dolphine, a když si ho hned nestáhnete, bude vás to mrzet do konce života...

Mantinelem emulators.cz jsou platformy DOS/Win32. Takže krom Linux verzí emulátorů se nevěnuji ani emulaci pro PSX, Dreamcast atd., přestože pro ně existuje množství dokonalých emulátorů starších osmibitových strojů. V nejbližší době ale budu možná donucen udělat výjimku, pokud bude vypuštěn na veřejnost emulátor Saturncast. Emulace Segy Saturn na PC totiž je kvůli jeho architektuře náročná, a dosavadní výtvory (SSF, Giri Giri) dosahují maximálně rychlosti několika málo fps na gigových Athlonech. Autor Saturncastu oproti tomu slibuje plynulou emulaci Saturnu - na Dreamcastu! Hodlá využít částečné podobnosti především mezi SH4 a SH2 procesory. Sice jsem skeptik, protože Saturn má i spoustu dalšího hardware, s jehož emulací mu Dreamcast pomůže jen těžko, ale nechme se překvapit...

Na této stránce můžete vidět obrázky z WonderSwan her, běžících v dosud neveřejném emulátoru. Zajímavé, ovšem jelikož dosud neexistují pro tuto platformu žádné nejaponské hry, u koukání zřejmě většina z nás zůstane...

Kaillera, MAME kompilace s podporou síťové hry, byla aktualizována na verzi 0.4.1. Nezkoušel jsem, ale údajně je o dost rychlejší než verze minulá - dokumentace tvrdí dokonce "noticably smoother".

Dostal jsem několik emailových dotazů na téma - CPS1 emulátor Calice, a proč tu o něm nebylo ani slovo. Calice průběžně zkouším, ale rozhodně ho zatím nedoporučuju. Všechny hry z něj se dají hrát bez problémů v MAME. Calice pro Win32 vyžaduje manuální přepnutí do 8bit color modu woken (256 barev) - no sorry, ale máme rok 2001, a ruční přepínání??! To už by musel tedy být opravdu super program, abych byl ochoten podstupovat podobné machinace. DOS verze pro změnu nefunguje v DOS okně, natvrdo zatuhne celý comp. Takže verdikt - MAME nebo Callus, Calice zatím ne.

Covery všech GBA her, které budou při launchi k dispozici, si můžete prohlédnout tady a tady. Svou oficiální stránku i podstatným způsobem aktualizovalo Nintendo. Z nových podrobností ohledně US launche vyplývá, že se nám postupně zvyšuje cena - teď už by to mělo být 100 dolarů za GBA, a 30 až 40 za hru. Čím víc z Japonska na západ, tím to bude zřejmě víc - a v Evropě se asi dočkáme nepěkných překvapení... :-(

O víkendu jsem neudělal vůbec nic z toho, co jsem měl původně v plánu. Na vině je tentokrát naprosto závislácká RPG Grandia II. Začal jsem hrát v sobotu ráno, a než jsem dnes časně odjel do Prahy, nastřádal jsem přes 31 hodin čistého herního času... Pokud máte doma Dreamcast, máte rádi anime, a hrajete RPG, tak je tahle hra naprostá NUTNOST!!!

Quote of Day:
[18:11] dude, i am not buying an xbox
[18:12] may as well be called AOLTV-2

MAME 0.37 beta 13
evilmind | 11. 3. 2001 | 12:45

Poprvé po delší době si zkusíme, jaké to je, kompletovat nové MAME romsety bez existence mame.dk. Zkusíte. Protože v této chvíli jsou už všechny romsety samozřejmě na IRC (jako vždy), a také prošly alt.binaries.emulators.misc (jako vždy). Naštěstí nových her není mnoho. Více o nich v týdnu (jo já vím, teď už dlužím dvě MAME v obraze).

Download: MAME 0.37 beta 13 (2559 kB)

Final Burn - 19xx
evilmind | 10. 3. 2001 | 9:30

Nevyhnutelně postupně přichází řada i na ty CPS2 hry, které nelze klasifikovat jako bojovky. Což 19xx určitě nelze - je to klasická vertikální střílečka, následovník slavné 1942. Bohužel Final Burn zatím není příliš zařízen pro podporu vertikálních her, a tak je nutné se zatím smířit s poněkud nedobrým vzhledem obrazu.
BTW - jelikož Final Burn vychází už několik týdnů zásadně o víkendu, kdy dřepím na dialupu, i tentokrát všechny obrázky vytípal Lysaleb.

Download: Final Burn 0.111 (153 kB)

Po kliknutí se otevře v samostatném okně větší kopie (cca 30kb).



Chcete domů vlastní coinop?
evilmind | 9. 3. 2001 | 14:00

Chtěli byste mít doma vlastní coinop? Fuknční, nebo třeba jen originální kabinet jako pěknou, stylovou dekoraci? Kdo by nechtěl. Svému snu se můžete přiblížit až na dosah na tomto URL. Jsou zde fotky z návštěvy několika českých skladišt s vyřazenými a nepoužívanými arcade automaty, kterou jsme vykonali o minulém víkendu spolu s MSoftem. Pokud nebudete mít trpělivost se prokousávat všemi fotografiemi, podstatné textové informace najdete na konci. Hlavním organizátorem je MSoft, takže pokud máte nějaký dotaz, nebo konkrétní zájem, . Uzávěrka zájemců se kvapem blíží, pro svůj nový nábyteček si jedeme už za 14 dni! :-))





Pokémoni na Slovensku
evilmind | 9. 3. 2001 | 11:00

Článek (resp. jeho podstatná část) ze včerejšího vydání slovenských novin PRAVDA. Komentáře netřeba...

Pokemonov poslali na analyzu odbornikom
Po Rade STV iniciovala vypracovanie sudnoznaleckeho posudku k japonskemu kreslenemu serialu Pokemon aj Rada pre vysielanie a retransmisiu (RVR). Ako pre PRAVDU potvrdil predseda RVR Peter Kovac, vysledky ocakavaju najskor za dva tyzdne. Az potom mozu rozhodnut a skoncit v utorok otvorene spravne konanie. Rada poziadala znalca v obore psychologia a patopsychologia o posudenie, ci moze serial ohrozit fyzicky, psychicky a moralny vyvin maloletych a narusit ich dusevne zdravie a emocionalny stav. Programy s takymto obsahom zakon o vysielani a retransmisii v case medzi 6. a 22. hodinou totiz zakazuje vysielat. Rada zaroven posudi, ci je serial, ktoreho kreslene postavicky si mozno kupit aj na hracich kartach, aj skrytou reklamou alebo inzerciou.

Konec mame.dk?
evilmind | 8. 3. 2001 | 14:30

Snad jsem to včera přivolal, ale v problémech je opravdu i nejdůležitější zdroj MAME romsetů na netu - mame.dk. Tentokráte ovšem není kámen úrazu v nějakých problémech s legalitou, ale "pouze" v penězích. Není divu, traffic serveru dosahuje mnoho gigabajtů dat denně. Tento dopis teď rozesílají majitelé serveru (který ale zatím stále funguje):

Dear Mame-friends at retrogames, mameworld, mame.net, mame32, macmame and xmame.

This is a rather sorry mail that goes to our best partners in the retrogaming community. The MAME resources at www.mame.dk is most likely to disappear from the net today, so we suggest that you already now remove links to mame.dk (roms, emulator mirrors, link collections etc.) to avoid broken links on your sites. We have been running www.mame.dk for 1.5 years now, financing the server and bandwidth through banners. But currently we are facing huge bills for bandwidth, and our banner company has not been paying us for several months now, so our ISP (who has been most understanding, but of cause only to a certain extent) has given us final warning. The project is threatening our personal economy, and despite our love for the MAME project, we cannot go on like this. We will mail you again when (if) they pull the plug.

Feel free to use this information as an explanation on why your links to [mame.dk] has disappeared.
Regards
BombJack, Mr.Do and DigDug from [mame.dk]

ePSX 1.2.0
evilmind | 8. 3. 2001 | 11:15

ePSX se postupně vypracoval do pozice zřejmě nejlepšího PSX emulátoru dnešní doby. Komerční konkurenti Bleem a VGS sice mají stále své přívržence (zvláště ty, kteří za ně neplatí), ale ePSX je relativně často aktualizován, když ne celý program tak alespoň novými pluginy či patchem pro novou zajímavou hru. V seznamu níže uvedených novinek je nejzajímavější poslední bod, kdy díky jakémusi nevinnému fixu v emulaci CD začalo fungovat množství her lépe než předtím. Především očekávaný FF9, který bylo dosud možné hrát jen v opatchované verzi programu, a jen NTSC verzi. Ráno jsem běžně pročítal auditoria, a jak se zdá, tak majitelé PAL verze FF9 mají zatím rozdílné zkušenosti - k mému překvapení se verze, prodávané v jednotlivých zemích, liší. Pokud jste nakoupili v Anglii, nebo v .uk online shopu, FF9 vám fungovat nebude - zatím. Pokud připojujete DualShock přes USB (návod je v dokumentaci), nezapomeňte nastavit v konfiguraci Pad1 jako Analog/Digital. I když nevím, proč byste ho připojovali, DualShock je v mé hitparádě gamepadů za posledních 15 let jasně na druhém nejhorším místě, hned za originálním NES controlerem...
Novinky:
* Added better analogic pad emulation and force feedback. It is now possible to configure the analogic axis and the effect of the force feedback motors.
* Now ePSXe includes savestates support. F1 = save state, F2 = increase slot (max = 5), F3 = load state. The savestates are compressed and saved to the sstates directory, with an average size of 1.5Mb.
* Partially re-writen the internal spu, it should be faster, have less sound glitches and better sound quality.
* Optimizations added in gte, mdec and core which makes some games work some fps faster than before.
* Fixes to the CD-Rom decoder and the core, which make some more games playable like for example Gran Turismo, Resident Evil, Ape Escape, Kingley Adventure, Legend of Legaia (use the "-legaia" command line), Final Fantasy IX PAL and so on ;-)

Download: ePSX 1.2.0 (1585 kB) - verze s instalátorem a včetně potřebných pluginů

Visual Boy 1.4.9
evilmind | 7. 3. 2001 | 14:20

Vymýšlet tyhle úvodní kecy je opravdu děsivej opruz, obzvláště když je venku plus 15, já mám na sobě tři svetry, a v hlavě jen představu svého nyní roztomile nevytopeného podnájmu, kam se co nevidět odplazím. Tak co třeba dneska takhle stručně: vboy je jasný kandidát downloadu, coby dnes vlastně nejméně out-of-date GBC emulátor. Obzvláště pro nejnovější hry jsou dřívější stálice REW a DBoy naprosto nepoužitelné. V této verzi potěšila možnost snížení kvality zvuku, což je na mojí P200 docela příjemně znát (naopak na zvuku GameBoye samozřejmě poznat téměř není, jestli běží na 11 neb 44kHz).
* Fixed LEGO Racers and Harley Davidson
* Fixed Super Fighters
* Window can be sized
* Battery save game is not compressed anymore
* Sound quality settings for slower machines: 11Khz, 22Khz and 44Khz (default)
* 24-bit and 32-bit support (some problems still happen switching between modes or between fullscreen and window mode)
* Total of 16 languages!

Download: Visual Boy 1.4.9 (150 kB)

Pel-Mel #9
evilmind | 7. 3. 2001 | 14:00

Mezi další známé sajty, které pod tlakem momentální kampaně IDSA byly nuceny smazat všechny romsety, se zařadil Geoshock a Emuviews. Zatím nikdo konkrétně nezveřejnil, jaký dopis od NoA nebo někoho, kdo je zastupuje, vlastně dostal. Obsah ale zřejmě bude stejný jako vždy - čistě obecné nařčení z porušování autorského zákona, a výhružky popotahování soudem. Ve skutečnosti by se nic zřejmě k soudu nedostalo, ale... kdo by to riskoval, že? Na zastrašování lidí s nízkým právním povědomím, úspěšně založilo svou činnosti vícero firem - krom IDSA i u nás aktivní BSA. Její poslední počin, video zobrazující "razii u piratů", které v posledních týdnech možná dostala na videu i Vaše firma, si můžete stáhnout zde nebo zde. Ponechám-li stranou naivitu předváděného postupu, jehož prezentace v téhle formě ovšem zřejmě leckho zastraší, trochu mi to připomíná, jako by mi někdo pověsil na domovní dveře chcíplou kočku. A jedině fakt, že ta kočka nebyla moje, mi brání rozbít mu pořádně hubu a provláčet ho pak případně soudem...

V záplavě posledních shitových titulů pro GBC jsem nalezl jeden skvost - Magi-Nation. Je to RPG adventure s vývojem nestvůr, založená na trading card hře (v současnosti třetí nejprodávanější TCG ve světě). Narozdíl od Pokémonu má opravdu skvělou grafiku, úžasnou hudbu, a o dost propracovanější příběh. Hraju už tři dny, a zatím si to dost užívám - tahle hra by vám opravdu neměla uniknout...

Ještě k AOU2001. Konami vystavili na webu Konami Video News (formát RM, 1:30, 900 kB), kde jsou vidět některé vystavované hry - DDR Kids, Mocap Boxing, Private Shot, Silent Scope 3, Monster Gate a další. Kvalita RM je dost mizerná, ale zejména v úvodu u Mocap Boxing je pěkně vidět, jak se takováhle hra nové generace vlastně hraje. Dívat se je možná ještě zábavnější, než hrát... :-)

Tak, jak se blíží neúprosně datum zahájení prodeje GBA (už za necelé tři týdny !!!), roste masážní příval informací o chystaných hrách. Zřejmě úplně každý vývojář hodlá předělat své nejúspěšnější tituly (dokonce id vydají Comander Keena), což mne trochu znervozňuje, protože já chci nové, originální hry... Krom množství isometrických RPG mne tak zatím nejvíc zaujala hra Fortress od Majesca, kde hráč údajně z tetrisových kostek musí rychle stavět pevnost, a zároveň ji osazovat obránci i zbraňovými systémy, a bránit se útočníkům. Což zní jako fajnově vylepšení Ramparts!

Kaillera - konečně síťové MAME
evilmind | 6. 3. 2001 | 15:15

Jakákoliv hra, vedená proti lidskému protihráči (ale i spoluhráči), je vždycky mnohem zábavnější, než osamělé tlučení do klávesnice. U arkád to platí dvojnásob, člověk je přece jen zvyklý i při hře za jednoho alespoň na to obdivné mručení a poplácávání po zádech od přihlížejících, nebo v mém případě na skryté (děti a postavy pod 180cm) či otevřené (ti větší a silnější než já) pošklebky. Prostě ten kontakt s živou masou tu musí být, hned se hraje úplně jinak.

V případě závisláků ten kontakt ale může být klidně i virtuální - v chatu, na irc, v auditoriích... Proto se zřejmě tolik autorů emulátorů pokouší o simulaci síťové hry přes tcp/ip, a snaží se překročit hranice emulace podporou funkce, kterou originální stroj prostě neměl. Bohužel naplnit tento dobrý úmysl není tak jednoduché. Jelikož narozdíl od běžných síťových her se tady musí dvě totožné kopie programu neustále synchronizovat proti sobě, jako by šlo o lokální hru dvou hráčů, je taková úprava docela náročná na výkon obou strojů i rychlost jejich spojení. Zřejmě proto dosavadní nesmělé pokusy (opatchovaný Callus, MAMENet) nevyvolávají žádný nadšený ohlas.

Kaillera si povede určitě lépe. Tento nový program je už ve své čtvrté verzi na dostatečné úrovni, aby se dal v praxi použít. A cože to vlastně dělá? Umožní vám hrát libovolnou MAME hru, která podporuje hru více hráčů, přes tcp/ip! Potřebujete k tomu jednak speciální verzi MAME (stažitelná z Kaillera homepage) jako klienta, a případně i speciální server (jen 14kb downloadu), pokud chcete provozovat vlastní. Nemusíte, ale jak mé dnešní testování s Pepákem ukázala, je rozhodně lepší, když jeden z hráčů server pustí.

Po startu MAME32 klienta je v menu File nová položka Play network game. Po jejím zvolení se MAME připojí na domovský server, a stáhne si info o aktuálně dostupných serverech. V praxi jsem narazil na problém, že přestože vidím server (a to i svůj), nemůžu se na něj připojit, a jen smutně koukám na nápis Connecting. Pomáhá ignorovat seznam, a zadat přímo IP serveru. Pak už jen vyberu hru, kterou si chci vychutnat ve dvou, a čekám na spoluhráče. Ti po připojení na stejný server vidí všechny čekající hry. Pozor - hráč musí mít v MAME potřebný romset, a musí ho mít v adresáři dříve, než si zvolí síťovou komunikaci v menu. Je-li vše v pořádku, zakládající hráč spustí hru, a tím odstartuje i připojeného kolegu. Mezitím je možno chatovat jak v rámci celého serveru, tak účastníků jedné, ještě neodstartované hry.

Vyzkoušeli jsme s Pepákem dvě hry - Gauntlet a Bubble Bobble. Na víc zatím nebyl čas, především díky mému nedostatku času, a také nutnosti sosat všechny romsety znovu, protože tu žádné s sebou nemám. Nejprve jsme neznali fintu s přímým zadáváním IP, takže jsme hráli na jakémsi docela rychlém serveru ve Francii - oba ping pod 50ms. Bohužel rychlost hry byla tragická, připomínala spíš slideshow, a Gauntlet se občas i na sekundu či dvě úplně zastavil. Po přechodu na vlastní server (já minimální ping 1ms, Pepák 20ms) to bylo o dost lepší, sice i tady to opravdu nepěkně cukalo, ale už se dalo hrát. Jelikož Pepák je připojen na 64kb asynchro, budou zřejmě výsledky mnohem lepší při oboustranné kvalitní konektivitě, nebo dokonce lokální síti.

Bubble Bobble je hrou, doporučovanou pro otestování v auditoriích na Kaillera webu. Po jejím vyzkoušení se ukázalo, že to není proto, že by běžela nějak výrazně lépe než jiné hry. Spíš je spolupráce hráčů i hra samotná tak koncipovaná, že většinou hned neumřete, když vás postihne lag... :-) Jinak ale hráči doporučují (při zachování podmínky o velmi rychlém vzájemném spojení) třebas Rampage (ve třech), výše zmiňovaný Gauntlet (i ve čtyřech), Samurai Shodown, Silkworm - prostě obecně každá hra, podporující vícero hráčů.

A co dál? Autoři slibují podporu dalších platforem (zatím je to jen MAME32), a dokonce i jiných emulátorů. Já ovšem hlavně doufám, že se bude i nadále pracovat především na optimalizaci komunikace, protože přece jen - při 20ms pingu si v běžných PC hrách zahraju zcela bez problémů...

Lik-Sang? Lan-Kwei!
evilmind | 6. 3. 2001 | 14:50

Následující reklamní email, který skončil dnes ráno v mém mailboxu, možná potěší všechny, kdož v dnešních dnech marně hledají GBX v nabídce Lik-Sangu. Na Lan-Kwei ho ještě pořád mají, a to za přibližně stejné ceny...



Hello,

we are a newly founded Onlinestore, based in Hong Kong.

Our product range consists of the following items:
Videogames- and accessories for PS, PS2, DC, GB, NGPC, WSC
Personal Computer Accessories
Mobile Phone Accessories
Asia Music CDs, VCDs, DVDs (all originals)
Videogame- and Anime soundtracks (all originals)
DVD Hardware
MP3 Player
Insider Informations in and around Hong Kong

We would be happy if you give us a visit at www.lan-kwei.com, we are gladly to answer
all your questions and enquiries under info@lan-kwei.com

Wholesalers are welcome to contact us for a special pricelist under
wholesale@lan-kwei.com

You can also contact us in German or French.

Thank you for your time and best regards,

Your Lan Kwei Trading Team
www.lan-kwei.com

Final Burn 0.110
evilmind | 4. 3. 2001 | 13:00

Poslední verze FB se věnovaly zejména přidávání nepodstatných region switchů do většiny CPS2 her. Takže ty jsem přeskočil, a počkal na 0.109-0.110, kde jsou konečně nové hry: Slammasters II - Ring Of Destruction a Quiz Nanairo Dreams. Aneb jeden průměrný wrestling, a jedna neohodnotitelná japonská kvízová hra. Enjoy! :-)

Download: Final Burn 0.110 (153 kB)

Všechny obrázky vytípala jako obvykle moje rychlá spojka z IRC - Lysaleb. Díky. Obrázky z Quizu jsem nechtěl, protože stejně nikomu k ničemu nejsou... Po kliknutí se otevře v samostatném okně větší kopie (cca 70kb).



LikSang Y2K kompo
evilmind | 3. 3. 2001 | 18:20

S přechodem února na březen skončila uzávěrka zatím největší soutěže amatérských programátorů - Y2KODE. O té jsem informoval už vloni, takže určitě každý ví, že ji pořádá Lik-Sang, a je vypsána v mnoha kategoriích (v podstatě na všechny aktuálně používané konzole). Vítěz si udělá výlet do Hong Kongu. Sám bych na březnovou deadline skoro zapomněl, ale ozval se mi emailem Tomáš Rychnovský - ovšem rovnou se špatnou zprávou. V den, kdy byla všechna přihlášená díla vystavena na serveru k downloadu, zasáhlo údajně samo Nintendo, a donutilo správce serveru všechny linky odstranit! Ten v prvotním bezmocném vzteku smazal úplně vše, o den později se trochu zamyslel a vrátil odkazy do správných tvarů alespoň pro nonNintendo věci, a tak teď jen všechny Gameboy příspěvky stále ukazují na nintendo.com. Ptáte se, proč Nintendu vadí výtvory amatérských programátorů? Nemám nejmenší tušení, žádná z mnoha předchozích programátorských soutěží na podobný problém nenarazila... :-(

Všechny GBC soutěžní programy si můžete stáhnou přímo zde. Třeba se díky vystavení k lokálnímu downloadu dozvím, cože to vlastně Nintendo rozesílá za dopis... [grin]

Kvalita přihlášených produktů je tentokrát nezvykle vysoká. Hned několik her by se klidně mohlo prodávat za peníze, a rozhodně by neudělalo svým tvůrcům takovou ostudu, jako některé komerční hry z posledních týdnů. Můj osobní tip na první tři místa:

Stalker. Velmi zajímavá střílečka. Hraje se velmi obtížně, protože nelze střílet nahoru, odkud se hojně rojí nepřátelé, ale po technické stránce je to něco opravdu mimořádného. Okolí pajduláka skroluje v několika paralaxních rovinách, resp. v něčem, co se velmi chytře jako paralax tváří. Všechny kolize objektů jsou provázeny šílenými grafickými efekty, kdy se celý obraz rozpadá, pixelizuje, či prokládá... Obdivuhodný engine, určitě bude patřit k favoritům.
Binary Chaos. Logický rychlík, který principem velmi, velmi připomíná Pokemon Puzzle League. Malinko se jen mění podmínky, za jakých dojde k vybourání kostek. Není tu žádný souboj s namakanou počítačovou inteligencí, zato hráč musí v každém levelu pro postup dál splnit nějaký úkol. A postupně dost přituhuje... Technicky skoro dokonalé, pěkná grafika i hudba, možná jen intro (ano, hra má intro i příběh) je nakreslené trochu naivně. Hra obsahuje množství grafických vychytávek, díky nimž v podstatě vůbec nefunguje v emulátorech.
Drymouth. O téhle skvělé logické hře jsem tu už psal, verze do soutěže se, zdá se, ničím neliší od té, která je na inetu k dispozici už delší čas.

Cosmica. Jednoduchá arkáda, nezaujme.
Final Blade. Jednoduchá, ale celkem zdařilá akční hra. Především ingame music by nezapadla v lecjaké hře komerční.
FX Shooter G. Horizontální střílečka. Opravuji - pokus o ni. Pěkná grafika, otravná hudba, a především mizerná hratelnost.

Chuckie Egg DX. Chuckie Egg byla moje oblíbená hra na Sinclairu. Nikdy jsem nepřišel na to, co se mi na ní vlastně tak hrozně líbilo, ale zřejmě to kouzlo fungovalo jen na tu ZX verzi - žádný další port na jiných platformách už mne tolik nechytnul. Tahle GB betaverze je na tom stejně. Je to docela poctivá zábava, a je vidět, že autoři se poctivě snažili věrně napodobit charakteristické vlastnosti hry - nutnost naskakování na plošiny, které ještě v okamžiku skoku nejsou na obrazovce, odrazy od stěn obrazovky při skoku, konstantní délka skoku za každých okolností. Škoda, že konkurence je tak velká, mnoho minulých soutěží by autoři s tímhle dílem vyhráli...
Kittys Quest. Klasický logický rychlik s odbourávání stejných symbolů padajících ve formě kostek. Grafika v podstatě neexistuje, a autor nevynaložil imho vůbec žádnou invenci, aby obvyklé principy nějak vylepšil či oživil. Na jeho výzvu z intra, aby si ho někdo najal jako GBA programátora, se tedy zřejmě jen těžko někdo chytne... ;-)
LSD. Zkratka znamená Little Short Demo, čili je hned jasné, že se autor sám vyřadil ze soutěže tím, že nevytvořil hru. V demu by totiž musel předvést něco opravdu nevídaného, aby se prosadil. A to se mu, při vší úctě, nepodařilo - jsou tu jen věci jako plasma, fire a a další hrátky s barvami, vše provázeno opravdu hroznou hudbou. Doporučuju zkoušet na skutečném GBC, v emulátorech to nevypadá nejlépe...

Perplex DX. Zcela profesionální logická hra, navíc s afaik docela originálním principem. Pro tento typ hry dokonalá grafika, vynikající hudba. Pokulhává jen design úrovní, naprostou většinu levelů jsem udělal na méně tahů, než bylo předepsáno, což by se asi stávat nemělo. Pokud by někdo vymyslel chytré levely, a přidal do hry ještě pár speciálních pravidel navíc, byla by tu šance i na komerční úspěch...
Drunken Pooper. Hra s ožralou, seroucího do vany, je jistě velmi originální. Jako jediný nápad (grafika, zvuk ani hratelnost nestojí za řeč) je to ale dost málo...
Super Ninja. Jak vidno, ani okopírovat Mario Bros není tak úplně jednoduché. Typický představitel obvyklých příspěvků do programátorských soutěží, s naivní grafikou, nepodstatným zvukem, a hratelností limitující k nule.
Bezejmene RPG. Poslední dobou se nějak rojí variace na klasické Ultimy - komerční v obchodech, i ty amatérské na internetu. Netroufnu si nijak hodnotit tenhle pokus, grafika je mizerná, ale to u podobné hry nemusí vadit. Na delší zkoušení nebyl zatím čas...


Nahoru
© Emulators CZ - založeno v říjnu 1997. Grafický design - © Petrex Webdesign
Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000