Přístupy od 11.4.1999

Založeno v říjnu 1997
Last update:
30.7.2000, 01:30
Emulators CZ Logo, vytvorene Zdenkem Musilem

Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000.

 

  

Novinky:
[Aktuální]
[Archiv novinek]
[Archiv odkazů dne]

Ostatní:
[Links]
[Articles]
[Download]
[Game History Line]

Arcade Emulators:
[Callus]
[JAS-SYS1]
[M72]
[RAGE]
[Raine]
[System 16]

Home Computers:
[Amiga]
[Amstrad CPC]
[Commodore C64]
[Commodore C128]
[Commodore +4 (C16/C116)]
[Commodore VIC20]
[MSX]
[Sinclair ZX80/81]
[Sharp X68000]

Konzole/Handheld:

[Arcadia 2001]
[Atari Lynx]
[CD-i]
[Neo Geo]
[Neo Geo Pocket]
[Gameboy]
[Gameboy Color]
[Sega 32X]
[Sega CD]
[Sega Game Gear]
[Sega Master System]
[Sega Saturn]
[PC Engine]
[Virtual Boy]

Kontakt:
  ICQ #2562871

  

Freedom of Speech
CLEAR - IDSA Boycott



Archiv novinek: 25.6.2000-29.7.2000

 

 

  25. července 2000
  New releases
CCS64 2.0b DOS
CCS64 2.0b W32
no$gmb 2.5
no$gmb 2.5 win
RockNES 1.100
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
338 kB
286 kB
145 kB
142 kB
309 kB
  Nové zdejší downloady
no$gmb 2.5
Přiznám že tenhle GBC emulátor nemám moc rád. Především proto, že mám averzi na shareware, který nenabízí víc než stejné, ale free/pd programy. Bohužel musím uznat, že tohle není tak úplně případ no$gmb. Oproti jiným programům nabízí: skvělou rychlost, integrovaný debugger/assembler (ostatně ne náhodou na stránkách věnovaných programování pro GB o jiném emulátoru nenajdete ani slovo), fungující multiplayer - bohužel jen na jednom PC, podpora všech nejpoužívanějších cheat systémů, definovatelná barevná schémata pro SGB, snapshoty pro hry které nemají SRAM, vtipnou dokumentaci :-)
Ta je ale jinak již tradičně stručná pokud jde o novinky:
v2.5 07/00 windows GUI, windows & frameskip fixes, MBC3, cheats file, etc.
Největší novinkou této verze je jasně zbrusu nový win32 GUI port. Což je jen dobře, DOS verze totiž už nějakou dobu loudí víc EMS paměti, a i jinak je otravná. Win32 port se fajnově nastavuje v menu na pravém tlačítku (jen by se teda obrazovka nemusela náhodně posouvat po každé změně), a nastavit si můžete opravdu cokoliv. Jako sinclairistu mne potěšilo defaultní rozložení klávesnice - QAOP/SPC :-).
Jedinou skvrnou na kráse no$gmb se mi zdají být použité barvy. Nemůžu si pomoct, ale připadají mi, jak se u nás v kraji říká - "vyblité". Prostě zvolená je paleta je oproti jiným emulátorům a především oproti originálu divným způsobem zesvětlená, a nepomůže žádné nastavování (resp. já jsem na nic nepřišel). Viz obrázek. 


Tak takhle to barevně vypadá - zleva DBoy, PD a no$gmb.

Hmm, při típání obrázku jsem si všiml další poměrně otravné záležitosti - z příkazové řádky nelze otevřít soubor, který obsahuje v názvu mezery. Z menu uvnitř programu už to ale jde. Mno, detail, ale asociaci na .gbc tak budu muset nechat dál na DBoye.
Omezení shareware verze je docela vtipné - po 5 minutách zmizí barvy (u GBC only her tím pádem končíte). Cena full verze je ale vyloženě skvělá, každý si může dobrovolně vybrat od 5 do 20 dolarů dle svých možností a podle toho jak moc rád má program... :-) BTW - tahle verze nevyšla přesně s tím zpožděním, jaké autor slíbil za šíření warez verze v únorové aféře (zřejmě falešná radost z toho, že někteří členové Utopie byli busted). Jelikož nejsem naivní jako autor, a nepředpokládám, že by tentokrát program nikdo necardnul, můžeme se společně připravit na dvojnásobnou pauzu k verzi 2.6 - tj. až do konce jara příštího roku... :-(((
Vyplatí se i návštěva homepage - najdete tam verze optimalizované pro pomalejší CPU (386, dokonce i 286 - bohužel už nemám kde zkusit jak to na takovém stroji běží) apod.

  Doupe.cz o emulátorech
Na herním serveru Doupě se minulý týden objevil článek Malý přehled emulátorů videoautomatů, pod nímž je podepsán jakýsi Radek Pešl. Jelikož text obsahuje opravdu hodně podivností, nemohu než zavzpomínat na dávno minulé časy Guardianu, a trošku ho rozebrat... :-)

Článek se stručně věnuje pěti různým arcade emulátorům, a k tomu připojuje odstavec věnovaný legalitě. Všechny popisy emulátorů myslím trpí stejnými neduhy - přílišná stručnost, irelevantní informace, a především značná nepřesnost. MAME podporuje opravdu poněkud více her než zmiňovaných 600, hry pro NeoGeo se ani náhodou nepřestaly vyrábět v roce 1998, ale naopak se na tento a příští rok chystá cca 5 nových her (stále na stejném hardware). Tvrzení, že Impact je "první emulátor, který způsobil opravdu velký rozruch na herní automatové scéně" je myslím velmi směšné. Každý nově podporovaný hardware způsobí velký rozruch... :-) Navíc že by existence Impactu nějak finančně někoho ohrožovala? Ale no tak, žádná podporovaná hra se už nevyrábí (což je ostatně jedno z kritérií pro zařazení do Impactu), a navíc opravdu nevěřím, že by někdo dal v tomto případě emulaci přednost před skutečnou hernou. Srovnání s Bleemem a soudními spory vedenými jeho tvůrci už naprosto pokulhává, kvůli arcade emulaci určitě nikdy nikdo žádný soud nepovede.

Poslední odstavec o legalitě je nejhorší. 
"Sami o sobě emulátory jsou legální, pokud se šiří samostatně bez systémové ROMky z původního automatu, což u většiny emulátorů platí, protože autoři si vytvářejí svůj vlastní Bios."
To je nesmysl, protože romsety se šíří komplet, včetně toho čemu by se asi jinde říkalo BIOS (ovšem myslím že i coinopu celkem nemá smyslu nějakou část systému takhle označovat). Arcade emulátory se tudíž s BIOSem ani šířit nemohou, neb nic takového prostě není. Proto si ho asi autoři emulátorů také nevytvářejí. :-)
"Pouhé jejích vlastnictví trestné není, takže z Internetu můžete vesele stahovat."
Netroufal bych si to takhle tvrdit, myslím že náš autorský zákon porušuje už i vlastnictví romsetů.
"...protože vlastníci těchto stránek se odkazují na možnost si ROMku do 24 hodin ozkoušet o potom ji musíte vymazat. V našem autorském zákoně jsem žádnou takovou věc nenašel ,ale zní to věrohodně."
Ano, zní to věrohodně, což zjevně bylo cílem toho, kdo to vymyslel a prvně použil - oporu v zákoně to nemá ani u nás, ani jinde. Ostatně viz můj článek o legalitě zde. Je sice tři roky starý, ale většina těch obecných věcí z něj stále platí.

Celkově bych článek hodnotil jako velmi slabý. Jediným jeho přínosem je, že pokud snad někdo o arcade emulaci neměl ani tušení, tak teď ví že něco takového existuje, a zná dokonce názvy některých emulátorů (ale bohužel už ne linky na zdroje). Jinak se ale nedozvěděl nic, a tak i nadále jediným českým herním webmagem, který se se ctí popasoval s emulátorovou tématikou, je Gaming Online. Tamní seriál už ovšem bohužel nějak nepokračuje... :-(
  Emulátor GB pro EPOC v praxi
Emulaci pro jiné platformy než PC se zde úmyslně vyhýbám (ostatně jak už jsem několikrát zmínil - emulace je pro mne prostředkem, nikoliv cílem), ovšem myslím že u Gameboye je možno udělat výjimku. Po ICQ jsem ráno dostal osobní zkušenosti jednoho čtenáře s Gobym, emulátorem GB pro EPOC (lehce upraveno, počeštěno pomocí csdiak - žlutě můj komentář):

Po emulátoru našeho miláčka GB na PALM přichází emulátor pro PDA s operačním systémem EPOC. Okamžitě jsem stáhnul tento emulátor v sis instalačním balíku a začal instalovat na svůj PSION 5MX. Instalace proběhla bez problémů a ikonka GOBYho se objevila v EXTRAS, teď je ještě potřeba přihrát nějaké ty romky. 
Poprvé jsem zvolil nějakou B&W klasiku a to hru PONG (kterou mám moc rád). V menu jsem zkusil otevřít tuto romku a hned napoprvé vše jede. Tedy pokud Vám nevadí že nejde zvuk ( já jsem emulaci zvuku ani nečekal, takže z toho nejsem zklamán). Dobrá, zkusíme něco těžšího, TETRIS DX, zase OK. Zkusíme si ji zahrát, ovládání kurzorovými klávesami plus tlačítka Z, X, ENTER, . Vše OK. Tak jdeme na to nejtěžší TOMB RAIDER, nastává chaos na obrazovce a konec, nejde. Zkusíme tedy METAL GEAR SOLID, tak tentokrát je to konec definitivní, musím restartovat, to sem musel za tu dobu co psion mám jen dvakrát, takže je znát že jde o rannou verzi emulátoru. No nic ještě zkusím hru GALAGA&GALAXIAN která mi dělá dost podstatné problémy s GBX ať na starém GB ale i na novém barevném :)
[tahle hra totiž na GBX nefunguje bez speciálního "Bung fixu"], zdá se že tady jede bez problémů. Narážím na další problém, tato verze jede jenom 6 minut, pak se zastaví a požádá o registraci. Jelikož na PSION žádný WAREZ není, je to dost podstatný problém. 
Podíváme se jaké nastavení nám tento program umožňuje. Je tu možnost emulaci jak zrychlovat tak zpomalovat jak z menu, tak z dotykové lišty. V nastavení grafiky lze nastavit originál velikost, zdvojení bodů, nebo speciální mód který rozšíří obraz tak, aby využíval co největší plochu obrazovky. Dále je tu možnost zobrazovat FPS :)), vynechávání frames (což vede ke zrychlení) a invertování barev. Při ukončení programu se obsah SRAM uloží jako xxx.sav tak jako je obvyklé u GB emulátorů pro PC. Následuje chudé nastavení ovládání, které neumožňuje vlastní nastavení kláves :( a dalších pár pro emulaci nepodstatných nastavení.
Hodnotím tento emulátor jako velice zdařilý (na to že je to první verze), je mi jasné že na emulaci zvuku si ještě několik verzi počkáme (jestli vůbec). Každopádně je to po emulaci ZX SPECTRA další obrovský přírůstek her které si můžete na PSIONu zahrát :)) .

CIK of CoNquIsTadoRes
ICQ 11873744

  Odkaz dne
128 Museum
http://128museum.kgb.cz/
Po delší době dobře vypadající česká stránka. Informace o Sinclair hrách ve 128k verzi jsou k dispozici v češtině i angličtině, u každé je screenshot, stručná data o tvůrci, a často i hudba ve VTX. Cool. Pochopitelně nechybí link na stažení. Co jsem se letmo díval, zřejmě jsou všechny hry v TAPu - imho by neškodilo přikládat také TZX verze, pokud jsou k dispozici.
Stránka existuje teprve od včerejška, tak doufám že autor si nadšení udrží, a že bude aktualizovat často.
  Krátce z domova i ze světa
Docela zajímavý pokec o rozdělení trhu konzolí mezi Segou a Sony je na serveru Gamers Uplink. Kupodivu o Nintendu ani slovo (v upoutávce na článek je cosi o "třetím vzadu"), ovšem když se dívám na žebříčky prodejů her (a dost věřím že na hrách se vydělá víc než na samotném prodeji hardware) kde v top10 je pravidelně několik titulů pro N64/GBC, nebyl bych si s tou dominancí Segy a Sony příliš jistý...

Nintendo překvapivě oznámilo, že pokračování Zeldy nebude mít tři části, ale jen dvě! Důvodem je údajně přílišná obtížnost na synchronizaci dat při přechodech mezi jednotlivými částmi...

Warlocked, první realtime strategie na handheldech, by se měl v obchodech objevit každou hodinu (oficiální release date kolísá dle použitého zdroje mezi včerejškem a dneškem)! Na IGN už mají celkem nadšenou recenzi (9/10). Součástí recenze jsou krom množství obrázků také čtyři quicktime filmečky, které si URČITĚ stáhněte a pustťe se zvukem. Inspiraci Warcraftem může Nintendo popírat jen těžce, navíc ten člověk co namluvil výkřiky "Ataaaaaack" a "Yessss master" (které můžete slyšet ve filmečcích) mi zní podezřele stejně jako autor drsné hlášky "Aye Aye Sir" z Warcraft 2... :-)

 

 

  24. července 2000
  New releases
NeoPockott 0.34b
Prototype-D ver 0.1LP
Raine 0.28h source
SNES9x Win 1.30
Emul
Emul
Emul
Emul
123 kB
49 kB
1129 kB
1015 kB
  Nové zdejší downloady
SNES9x Win 1.30
po několika betaverzích finálnější verze výborného SNES emulátoru. V seznamu novinek jsou vesměs samé nezajímavé bugfixy, ale to určitě není důvod, proč tentokrát zůstává SNES9x stranou zájmu fanoušků SNES emulace. Největší konkurent, ZSNES, totiž na svém webu o víkendu vystavil obrázky z nové verze ZSNES, ve kterém běží Megaman X2 a Megaman X3! Komentář k obrázkům není žádný, ale ani není třeba - v žádném jiném emulátoru totiž tyhle dvě hry nefungují, neboť stejně jako několik dalších her od Capcomu používají na cartridgi speciální chip C4. Mnoho SNES her (těch lepších) využilo ve své době možnost mít různé přídavné chipy, sloužící pro výpočet různých úžasných grafických efektů či prostě jen jako matematické koprocesory. Zatím ale je na relativně slušné úrovni emulován jen nejrozšířenější SuperFX, oba nejlepší emulátory zvládají jakžtakž i DSP1, a s podporou C4 se tak ZSNES stává jasně nejlepším SNES emulátorem. Ovšem nenechte se vychvalováním zatím neexistující verze zmást - SNES9x za download určitě stojí také.

Prototype-D ver 0.1LP
Bouchikiho číslování verzí je poněkud šílené. Nicméně zajímavou novinkou této verze GBC emulátoru je realtime savování na hotkey (8 slotů), konečně se ukládá nastavení pokud z programu vyskočíte, a Alt+ENTER přepíná na full screen a zpět.

NeoPockott 0.34b
přes veškerou snahu autora stále jasně nejhorší NGPC emulátor z těch tří existujících. Především rychlost si zaslouží přívlastek tragická.

  Gameboy News
Po GB emulátoru pro PDA se objevila i funkční emulace pro EPOC. Program se jmenuje Goby a jeho první verzi si můžete stáhnout na stránce výrobce.

O tom, co chystá pro GBC Nintendo of America (NoA) si tady můžete přečíst často. Některé hry ale vydává jen japonská část Nintenda, a musím říct že jsou FAKT divný... Pokemon Panepon je ještě akceptovatelný titul, zřejmě pujde o cosi jako Pokemon Puzzle (a jelikož obrázky nejsou k dispozici, může to klidně být i pouze japonský název pro stejnou hru). Z Tottoko Hamtarou obrázky taky nemám, a dost mne to mrzí, protože podle překladu popisu to má být "diagnostický software pro tvorbu přátel". Opravdu marně si snažím pod tím cokoliv představit, ale věřím že v Japonsku to bude hitovka. Posledním zajímavým ohlášeným kusem je Korokoro Kirby. Ten se bude prodávat se speciálním hardware, citlivým na naklánění (příruční gyroskop?), což nabízí v ovládání jinak klasické plošinovky docela zajímavé možnosti. Kdo umí japonsky, může si trochu toho hype přečíst zde, obrazový průvodce naklánědlem (tm) je tady. Jelikož infantilního Kirbyho nesnáším, možnost vzít GBC do ruky a zahrkáním ho omlátit o stěny jeví se mi jako dosti přitažlivá... :-)

  Krátce z domova i ze světa
Sega ve svém posledním tiskovém prohlášení oznámila, že od chvíle hacknutí DC už se jí ve spolupráci s příslušnými ISP a velkými vyhledavači (Yahoo, Excite...) podařilo zneškodnit 185 webovských stránek. Z toho je ovšem 125 "auction sites", čili pokud to chápu správně, jen pokusy o prodej čehosi ilegálního ve vztahu k DC na eBay apod. Jelikož velké sajty jako dcisos.com jedou od prvního dne bez problémů, tak zřejmě i ten zbytek budou nějaké malinké zoufalé webíky na Geocities. V tiskové zprávě se krom Petera Moorea z Segy jako obvykle mihnul i Doug Lowenstein z IDSA (o které nějak v poslední době není moc slyšet). Jako obvykle předvedl své již notně ohrané kašpárkovské číslo s výpočtem   škod, které piráti způsobili softwarovému průmyslu (3.2 miliard dolarů v roce 1998 - žeby novější čísla nebyly?). Zaujalo mne ale to, že tyto škody nezahrnují to co způsobili "internetoví piráti", vždycky jsem si myslel, že jde o nějaké globální číslo zahrnující úplně vše, získávané velmi patetickým způsobem - podílem prodaných MS Office a nově pradaných počítačů. A teď mne napadá - jak asi svoje škody odhaduje Sega, podílem prodaných DC a Crazy Taxi? :-)

Úplně nový emulátor System 16 si můžete stáhnout zde. Zatím emuluje jen Shinobi, a je opravdu dost pomalý. Ptáte se, proč další emulátor S16 hardware, když je podporován v MAME, a navíc existuje výborný System 16 emulátor, ke kterému navíc byly už dávno vypuštěny zdrojové kody? Tak to opravdu nevím.

Z četnosti updatů na MAME WiP (určitě se podívejte, spousta nových obrázků) se zdá, že nová beta na sebe nenechá dlouho čekat. Poslední verze pravidelně vycházejí o víkendech (zjevně proto, abych musel romsety tahat dialupem), a tak jsem se dosti klonil k názoru, že se možná dočkáme už tento víkend? No jelikož je pondělí dvě hodiny ráno (a za dvě hodiny mi jede autobus do práce, fuj), tak už můžu říct že zase nic. V každém případě ale zřejmě většinu nově podporovaných her bude tvořit to, co už je v Raine, takže toho snad k downloadu tolik nebude. BTW u předvčerejší novinky se tam píše "perfect sound in Mortal Kombat II". Dle vyjádření jednoho z betatesterů na iRC to sice je pravda, ovšem pokud nemáte 1GHz procesor, můžete prý na MK2 rovnou zapomenout, pokud ho máte a vypnete si ten perfect sound, tak můžete doufat aspoň ve slideshow. Nice one... :-(

Ačkoliv SNK před nedávnem oznámilo, že KOF2000 bude úplně poslední coinop hrou na NeoGeo hardware, pro MVS verzi se chystá her vícero, minimálně se pracuje na Ghost Lop, Mark of the Wolves 2, Metal Slug 4, Neo Turf Golf 2, SNK Vs. Capcom.

Během uplynulých dní se ukázalo, kdeže se najednou vzal neočekávaný release Diggermana v jinak velmi dobře zmapované / zdumpované NeoGeo scéně. Jak se zdá, jde o betaverzi hry, která díky nedostatečnému zájmu majitelů MVS nikdy nebyla (a už ani nebude) dokončena.

Ve středu byl na GeoShocku (po dohodě autorů 0.28h s původním autorem Antiriadem) uvolněn zdrojový kod poslední verze Raine. Což zřejmě bude prvnotně znamenat rychlou podporu všech Raine her v MAME... a druhotně možná i další budoucí vývoj Raine... Už teď bylo oznámeno několik docela zajímavých bugfixů, a tak zřejmě tým programátorů kolem Geoshocků bude ve vývoji pokračovat. Navíc paralelně vzniká minimálně win port, a podle informací které se co nevidět objeví na homepage tohoto projektu (moje info je z iRC) vyjde první beta možná už příští týden.
Zdrojové kódy jsou ke stažení v dnešních releases.

Výborná stránka Digital Relics se teď jmenuje RetroBase a je na novém URL.

 

  17. července 2000
  New releases
Atari800Win PLus 2.6c
Handy 0.80
Jum's A5200 Emulator 0.3a
Meka 0.54b
MESS 0.37b4
NeoMAME 0.37b4 (Diggerman update)
Prototype-D V0.1+5/8
TRWin 2.36
Z26 1.35
Z80Stealth 0.3
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
212 kB
331 kB
330 kB
515 kB
1379 kB
520 kB
48 kB
121 kB
59 kB
154 kB
  Nové zdejší downloady
Handy 0.80
V souladu s příjemnými změnami v minulé verzi tohoto nejlepšího emulátoru Atari Lynx pokračuje i v tomto posledním update především všemožné vylepšování zobrazení. Auto frame skip, nové full screen režimy atd. Xybots teď vypadají subjektivně lépe... ;-)

Prototype-D V0.1+5/8
Bouchiki posledních několik dní aktualizuje svůj GBC emulátor jako o život. Pokud se podaří přeložit japonské novinky do angličtiny, tak stejně většinou naprosto netuším o co běží, ale zdá se že se zabývá vylepšováním zvuku. Škoda, v době kdy vychází tolik nových her, se kterými mají emulátory potíže (HOMM, Tomb Raider), by nebylo špatné věnovat se zase chvíli kompatibilitě...

  Game Music/Soundtrack News
Nejprve k aktualizaci MP3, které si můžete stáhnout taktéž na remix.aktualne.cz.

Příspěvek od autora jménem o2 tu už byl minule. Jeho dva nové remixy, HawkEye (Jeroen Tel) a Nemesis the Warlock (Rob Hubbard) opět nemají chybu. Obzvláště ze druhé jmenované jsem měl radost, tuhle melodii jsem měl dosud fixovánu jako neidentifikovatelnou ze Sam Coupe (zřejmě z tamního Tetrisu?). Těmto dvoum zdatně sekunduje dlouhý remix Katakis (Chris Huelsbeck), snad až příliš originálně znějící Street Surfer (David Whittaker). No a protože jsem chtěl těch 50MB z webzdarma.cz nějak využít, jsou tu i další skladby které mne ne zas tak moc chytly, ale třeba se vám líbit budou.
Z množství remixů, které se objevují neustále na OverClocked, jsem vybral jako ucházející k vystavení FF7 Final Ecstacy, Megaman 2 FlashFire. Bohužel OC sází stále spíše na kvantitu než kvalitu...

FinalFantasy7_FinalEcstasy_OC_ReMix.mp3
o2-C64HawkEye.mp3
Megaman2_FlashFire_OC_ReMix.mp3
o2_-_Nemesis_the_Warlock.mp3
wolk_street_surfer.mp3
katakis_medley_2000__g__re.mp3
THC_Flatline_-_SpellBound-ShortMix.mp3
Monty_High_Score.mp3

Projekt Majestic Mix bude album, složené z nejlepších remixů obdivovatelů hudby Nobuo Uematsu - ze všech dílů Final Fantasy. Prodávat by se mělo začít v září, a doufám že cena nebude nasazena na šílenou hladinu posledních oficiálních FF alb, tj. někde kolem 55 dolarů.

Nové album Chris Huelsbecka "Bridge from the past..." si můžete poslechnout a především koupit zde na mp3.com.

Dalším webem, který se vyplatí sledovat (i když vy nemusíte, udělám to za vás :-) ), je Merregnon Chronicles. Na tomto albu by se měly objevit i skladby Chrise Huelsbecka a Jogeira Liljedahla, tudíž lze doufat v další nadějný projekt.

Poslední dnes zmíněné zajímavé album jsem nějak nezaregistroval v době, kdy vyšlo. Už z názvu - 6581 - je ale jasné, že fanoušci SIDu mohou jásat. Jeho autorem je Švéd s česky znějícím jménem Tomas Danko, který je znám jako autor množství C64 skladeb, povětšinou určených pro různá dema. Bohužel na CD je pouze 6 skladeb v celkové délce pod 30 minut :-(, a i když to, co jsem slyšel v .RA mne docela uspokojilo, na koupi to asi tentokrát nebude. Navíc na CD je i datová stopa, což nemá můj discman rád.... Album si můžete poslechnout/koupit zde.

  Krátce z domova i ze světa
Tak LikSang už zase Loader CD pro DC neprodává - v jejich posledním reklamním mailu se píše:
Unfortunately we had to refund all Credit Cards for recent preorders
of this product - the Dreamcast(tm) Boot CD will not ship, due to an
official order.
It was resolved that the distributed Boot CD does not only contain
intellectual property of Sega (formerly Sega Enterprise), but also
does infringement various 3rd party copyrights.
Therefore, all distributions available for sell or in the Internet
are illegal.
Docela zajímavé, protože modchipy pro DC v nabídce zůstávájí... Škoda že není blíže specifikováno kvůli čemu konkrétně bylo CD staženo z prodeje (a ne, opravdu to nebyl tlak z Utopie :-) ).

Po fiasku s releasem Puzzle Bobble z minulého týdne je tu tentokrát něco opravdu nového pro NeoGeo - Diggerman. Ani v tomto případě ale rozhodně nejde o hru, která by se někdy prodávala. S největší pravděpodobností je Diggerman nedokončený prototyp, nebo vydařený homebrew pokus. Každopádně si ale tenhle klon Boulder Dashe můžete stáhnout z GeoShocku (má jen necelých 400kb), a k jeho spuštění odsud z lokálních downloadů nově zkompilovanou verzi NeoMAME 0.37b4.

Další freeware NGPC hra - Invaders.

Vyšel nový Arcade Flyer Pack 21, a krom toho si můžete konečně stáhnout aktuální kolekci celou komplet (40MB), což rozhodně má smysl - skoro každý update obsahuje krom nových příspěvků také nějaké aktualizace (lepší kvalita scanu apod), takže jen s full setem máte jistotu, že vám nic neuniklo. A jsou to jen čtyři hodiny sosání na dialupu... ;-)

Údajně už tento rok by se měla objevit barevná verze Wonderswan. Ten si zatím vede v Japonsku až překvapivě dobře v boji s GBC - sice je jen mono, ale boduje především velmi dobrými hrami (Square), konkurencí oblíbených Pokémonů - Digimony, chytrým designem a již fungující možností používat mobilní telefony pro síťová připojení (Wonder Gate funguje od pátku). Startovacími tituly barevné verze má být Romancing Saga a Seiken Densetsu.

Na jinak hrozně lamerském serveru Daily Radar je docela zajímavý rozhovor s tvůrci Liberty, prvního GB emulátoru pro PDA.

Chcete pracovat pro nejlepší vývojáře her na světě? Rare shání lidi.

Pokud vymyslíte nejlepší jméno pro novou hru (klasická horizontální střílečka) od Paragon 5, získáte 200 dolarů. Návrhy se očekávají , a určitě to vůbec, ale vůbec není především kampaň cílená na protlačení faktu, že nějaká hra od P5 existuje, do podvědomí hráčů... :-)

 

 

  11. července 2000
  New releases
CaPriCe32 2.00 beta 2
DBoy 0.63
Hu-Go 1.27
MAME32 0.37 beta 4
SNES9x Win 1.30b1
Visual Boy 1.4.4
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
400 kB
156 kB
789 kB
2825 kB
1011 kB
102 kB
  Nové zdejší downloady
MAME32 0.37b4
Po neuvěřitelném zpoždění (skoro 4 měsíce) se MAME32 konečně podařilo dohonit aktuální verzi - především asi proto, že nová beta už nevyšla nezvykle dlouho, a tlak windoze klikošů byl tak o to větší... :-)

Hu-Go 1.27
Z novinek krom snadnějšího zadávání cheatů zaujme změna v emulaci hcd. Nyní je možné každému tracku určit nezávislý zdroj, takže je třeba možné mít originální CD s japonskou hrou, ale hrát její english hack z disku a jen audio si přesměrovat na originál. Takhle teoreticky to zní jako docela fajn vlastnost...

SNES9x Win 1.30b1
V dlouhém seznamu novinek, plném výlevů nikoliv co je nového, ale co se autoři pokusili neúspěšně implementovat, zaujme hlavně podpora síťové hry (což ostatně je asi to jediné, co může win port nabídnout i do budoucna navíc oproti DOSu). Bohužel zatím v podstatě nefunguje, což přiznává i oficiální dokumentace, s objevným zjištěním 
Comments I've seen seem to suggest that Windows 95/98 don't implement true multi-threading, hmmm...

Visual Boy 1.4.4
Pokud mluvím o hraní GBC her v emulátorech, vždy mám na mysli dva nejlepší kusy - DBoy a no$gmb. Visual Boy se jim ale začíná, minimálně kompatibilitou, blížit. Tato poslední verze třebas bez problémů zvládá Heroes of Might and Magic, se kterým má DBoy veliké potíže. Trochu slabší je to bohužel s rychlostí - je třeba opravdu hodně silné pentium.

  Update
Protože stávající design webu poněkud nevyhovuje mým budoucím plánům a změnám, které tu chci postupně nenásilně zavést, asi se s ním budeme muset brzo rozloučit. Tedy, ne že bych měl už něco nového, vzhledem k mému známému grafickému talentu (reklamní banner už dělám druhým rokem) bude změna nakonec spíše organizační než viditelná, nicméně jako obzvláště nevyhovující jeví se mi současný systém navigace. Proto jsem si doma zkusil několik variant, a tvrdě přitom narazil na technologické bariéry jednotlivých browserů. Sice mám k dispozici jakousi statistiku jejich četnosti z navrcholu.cz, leč než ji přiřknu větší váhu rozhodl jsem se uspořádat malou anketu. Je umístěna pod tímto textem, a s další aktualizací se přesune zřejmě vlevo pod navigační tabulku. Každý by si měl ve vlastním zájmu vybrat jednu z voleb. Díky za spolupráci.

Aktualizované stránky:
- NeoGeo Pocket, doplněn seznam releasů na aktuální stav, včetně screenshotů
- Links, poprvé od března pročištěno, doplněno o nové zajímavé weby a nové kategorie
- Good Utils, doplněno na aktuální stav

Při příštím update bude aktualizace MP3 remixů, takže zbývá poslední šance si ty stávájící stáhnout na remix.aktualne.cz.

  DC pelmel
Kolem DC releasů zuří přesně to pravé šílenství, které jsem předpověděl. Vyšla už většina DC her, které jsou na trhu, a které lze releasnout bez dalších úprav. Hry vydávají už i další grupy, čímž se také pomalu provalilo jak hry stahují z GD - s největší pravděpodobností používají hacknutého firmwaru do některých nových vypalovaček, které prý fyzicky média číst dokáží (Yamaha 400t ?). Tomu se sice zdráhám věřit, ale druhou možnou metodu, packet driver na speciálním boot CD, což zřejmě použila Utopia úplně poprvé, by asi lidé z neznámých grup zvládli jen stěží... Rozpoutala se opravdu fajn flamewar mezi Utopií a Kalisto. Několik asijských firem začalo prodávat lisovaná CD s DC hrami za poněkud, ehm, nižší ceny než Sega originály. A Sega začala zuřit. Poněkud pateticky tvrdí, že Loader CD funguje jen na cca 10 procentech amerických DC (max 200 tisíc kusů) - což není pravda, funguje všude. Otázkou samozřejmě je, jak tomu bude do budoucna. To, že nyní je možné hrát importy, asi Segu nijak vzrušovat nemusí - modchipy pro DC byly na trhu již dlouho. Ovšem spolu s mohutným nárůstem výskytu releasů na inetu a asijskými firmami prodavajícími hry už asi pohár trpělivosti přetekl, a tak se chystají opatření. Pravděpodobně nové serie DC budou mít implementována protipirátské ochrany, zabraňující použití loader CD. Kupujte proto DC nyní... :-) Navíc Sega údajně pracuje na softwarovém řešení, zabraňující samotnému kopírování GDROMu. Docela zajímavé také bude, jak se s novým DC firmware bude vyrovnávat Bleemcast. Princip jeho fungování totiž (při startu) velmi připomíná Loader CD - a že by Sega brala na Bleem nějaké ohledy? Těžko. 
Jednou z dalších nepotvrzených zpráv je tvrzení, že ve spolupráci s německou policií Sega dokázala lokalizovat několik členů Utopie - kteří si pro (údajně půlroční) práci na hacku DC koupili oficiální DC Dev Kit...
Sony ohlásila minulý týden Double Density CDROM s kapacitou 1.3gb. Už delší dobu se mluvilo o 99 minutových mediích, tohle je dokonce ještě víc. Zlé jazyky by dokonce mohly tvrdit, že tohle Sony udělala naschvál - problémy s ripováním full size GD by se rázem vyřešily... :-))
  Gameboy News

Při brouzdání českým netem jsem náhodou objevil spotřebitelskou soutěž, kde je možné vyhrát GBC, či alespoň 10%ní slevu na hry. Pořádá ji Algida, a pravidla si můžete přečíst zde. Nechci teda nijak radit, ale myslím že když si večer pod milosrdnou rouškou tmy zaskočíte k popelnicím a košům kolem nějakého supermarketu, budete mít tolik obalů od zmrzlin, že vás výhra jistě nemine... ;-)

Onehdá se mne kdosi mailem ptal, jestli existuje nějaký GB emulátor pro PDA. Musel sem říct že nevím, protože opravdu emulaci pro jinou platformu než PC nesleduju. Nicméně v těchto dnech jsem náhodou zaznamenal, že tehdejší správná odpověď byla NE - protože první emulátor je k dispozici až nyní, jmenuje se Liberty, a stáhnou si ho můžete na stránkách Gambit Studios.

Od minulých GB News neuběhl ani měsíc, a musím říct že mezitím snad všechny ohlášené hry vyšly - krom Towers: Lord Baniff's Deceit, který je zase odležen někdy do pryč... :-( Naštěstí vyšel Heroes of Might and Magic, který se hraje opravdu skvěle, a především Crystalis. Tahle Nintendo konverze velkého RPG hitu z NES dopadla opravdu úžasně, už ji hraju druhý víkend, prostřídávám s Diablo 2 - však tyhle dvě hry mají společného o moc víc, než si by si asi Diablo maniaci byli ochotní přiznat...

Až dneska jsem si všiml mezi chystanými hrami remaku mé oblíbené logické hry - Solomon's Key! Zatím existuje jen GB verze (no ale jelikož Sinclair verze byla vlastně taky mono, vůbec to nevadí), a doufam že při tvorbě barevné Tecmo nedostalo nějaké vylepšovací nápady. Prodávat by se měla od konce září.

Nové verze emulátorů DBoy a Visual Boy si můžete stáhnout v dnešních Releases.

  Odkaz dne

NonMAME 0.1
http://www.geocities.com/nonmame1/
Jednoduchá textová stránka, ovšem informačně je to paráda. V podstatě jde o seznam arcade her, které jsou emulovány, ale nejsou emulovány v MAME. V průběhu vývoje MAME totiž postupně zaniklo mnoho jiných single či multi arcade emulátoru, přestože drtivá většina z nich emulovala hry podstatně rychleji než "dokumentační projekt" MAME. Ale ať už ten či onen emulátor přežil do dnešních dní nebo ne - tady se dozvíte, jestli má cenu dále si ho skladovat.

  Krátce z domova i ze světa
Amiga Legal Emulation (ALE) se přesunula na vlastní doménu.

Po opravdu dlouhé době se zdálo, že vyšel nový NeoGeo dump (ono už totiž není skoro co dumpovat). Puzzle Bobble je US verze Bust-A-Move, a ke stažení je na GeoShocku, včetně nově zkompilované NeoMAME s její podporou. Download 1mb přežijí sice jistě i modemisté, nicméně stahovat není důvod. Ve skutečnosti jde s největší pravděpodobností jen o hack jakéhosi bootlegu, kde je přidána jen změněná titulní obrazovka, a především dlouhý txt plný nadávek. A jeho šíření je zřejmě jediným důvodem, proč tenhle "nový dump" vznikl. Takže nestahovat.

Kojotes PD je sice naprosto příšerně vypadající stránka (dokonce horší design než tenhle), ale obsahově docela ujde. Především její část s free/pd hrami pro nejrůznější systémy. Celkem je zde více než 600 her (většina bohužel pro C64), a třebas nejnovější příspěvky pro GBC nepozná ani nové GoodGBx...

Novou free hru pro NGPC - Thieves - si můžete stáhnout zde.

NGT2k vydali nový iso release - Breakers.

Back to the Roots, nejlepší amigácká sajta, se také konečně přesunula na vlastní doménu. Značnou část novinek zabírá popis vlastního B2R dema, které se umístilo v Mekka 2000 na druhém místě (btw k downloadu jsou i další PC/Amiga dema z této párty). Fajn je možnost sosnout si ho coby film MPEGu, protože v emulátoru to asi zatím nebude to pravé ořechové. Z nově vystavených legálních her je tu First Samurai, Valhalla and the Lord of Infinity, High Seas Trader, Maupiti Island, Burntime a další...

V Japonsku se už prodává Final Fantasy 9 (v PS verzi). Za první den se prý prodalo naprosto neuvěřitelných 2.6 milionů kopií. Ve většině obchodů se na hru stála fronta už od půlnoci předchozího dne...

Když jsme u těch prodejů - NoA ohlásilo, že za prvních pět měsíců roku se v USA prodalo o 220% více Pokemoních her než za stejné období roku minulého. Především to lze připsat na vrub nejnovějších her, stále okupujících přední příčky žebříčků prodejnosti - Pokemon Trading Cards pro GBC a Pokemon Stadium pro N64. Tisková zpráva dále dodává, že celkově všechny produkty s Pokémony (tj. krom her i film, hračka a všemožné licencované nesmysly) vynesou Nintendu jen v USA letos tři miliardy dolarů. V Evropě to zatím taková sláva není (zřejmě díky velkému množství různých nevelkých trhů), nicméně expanze Pokémonů ještě zdaleka nekončí, a jestli jste se s nimi dosud nesetkali, tak už byste raději měli začít pomalu chrastit peněženkami... I u nás. Pika! Pika! Pika!

 

  1. července 2000
  New releases
Come Back 64 0.9h
Dreamcast Loader CD VGAbox patch
Vegas 0.94b rendering test
WinFellow 0.4.1
Emul
Util
Emul
Emul
183 kB
4 kB
246 kB
223 kB
  Nové zdejší downloady
description n/a
  Jak byl hacknut Sega Dreamcast - den sedmý
Původně jsem chtěl dění kolem DC sledovat trochu více, ehm, v realtime, ale vždycky když jsem přes den offline sesmolil nějaké novinky, tak jsem druhý den zjistil že už jsem zas úplně mimo, protože v noci se toho TOLIK stalo... Tak snad teď.
Tohle je zároveň poslední DC update. Pirátská scéna má další část, všechno dění kolem releasování už teď poběží samospádem tak jako u PSX/PS2, a to zajímá jen ty, kdož si chtějí DC hry vypalovat. A to já nejsem. O veškerých budoucích novinkách, týkajících se technologie (nové verze Loader CD apod), se tu ale samozřejmě zmíním. Pokud vás tedy zajímá především co můžete všechno na DC šlohnout :-), použijte některý z následujících webů:
http://www.xtremehw.net/Dreamcast/
http://www.dc-scene.com/
http://members.home.net/jandaman/

Takže - co se událo nového:

  • O tom, že v minulém update popisovaný trik s Loader CD funguje, už není pochyb. Počáteční hromadné zprávy o jeho nefunkčnosti měly původ, krom neschopnosti testerů, především v používání VGA boxu - zařízení umožňující připojení DC k počítačovému monitoru. S ním stávající verze 1.1 nefunguje, ale můžete prozatím použít neoficiální patch (který ovšem také neběží stoprocentně, a navíc nějaké rozpojování kabelů za chodu, pche) - viz dnešní lokální downloady. Bude nutné počkat na další verzi bootovacího CD...
  • Skoro až neuvěřitelně rychle zareagoval na novou situaci Lik Sang. Už v pondělí ráno (!!) jsem od nich dostal email s novou nabídkou, do které hbitě zařadili Utopia CD Loader za 15 dolarů. To je panečku ukázkové svinstvo, parazitovat na pirátech, kteří se jistě nijak legálně bránit nebudou. Fuuj.
  • Nové hry. Neustále se objevují fámy o nových releasech, či přímo fake isa. Ono se není čemu divit - kdo viděl jak se na kanálech typu #dcisos, #dc4all, #dclist nebo #utp2 každých pět minut tři lidi zeptají, proč ještě není ripnuta hra XXXXX, a kdy už sakra bude když zrovna oni ji chtějí hrát hned teď, dostává ihned chuť taky nějaký fake vydat, a pak se bavit bezmocnou zuřivostí američanů, kteří si právě po celodenní snaze stáhli či dokonce už vypálili RedHat 6.2 v bláhové naději v Code Veronica... Doporučuji tedy sledovat výše zmíněná URL, tam se dozvíte spolehlivě co vyšlo a co ne.
  • Vycházející hry od Utopia jsou PAL verze (což je další věc která rozběsňuje američany až k pláči, i když není důvod), nicméně fungují v DC nezávisle na jeho verzi a nezávisle na TV ke které je připojen. Navíc se konkrétně SC dá přepnout na NTSC v menu - údajně doprava+A. Nemám DC, tak netuším je-li to standard, a bude-li to fungovat všude. PAL verze se dají čekat i do budoucna, protože jádro Utopie jsou němci. Naopak Kalisto bude oproti tomu vydávat především NTSC, jak US tak JAP.
  • Ve chvíli, kdy začalo hry releasovat Kalisto, se prolomily ledy, a velké iso sajty s PSX povolily DC releasy. Což v praxi znamená, že prakticky všude kde byl donedávna adresář pro PSX, najdete teď i všechny DC hry (někde dosud trochu zmateně uvnitř PSX diru), a konečně tím odpadá problém s jejich sháněním. Navíc je tím de facto venku ze hry Utopia, protože jakmile budou vydány všechny starší hry, novinky budou určitě pocházet jen od Kalisto, console grupy s nejlepším store supply (viz již vydaná horká novinka Silver).
  • Na dosavadních releasech neodvedl packer Utopie příliš dobrou práci. DOA2 je zabalená bez komprese, takže když najdete přebalenou verzi, ušetříte při stahování přes 100MB. Soul Calibur se zase pro změnu vybaluje s CRC chybou. Existuje i přebalená verze bez chyby, ale jelikož uvnitř je stejně jen totéž co vypadne z poškozených archivů, nemusíte se unavovat hledáním dalších verzí, ta s chybou funguje.
  • Jedním z dalších problémů s vypálenými kopie se zdá být rychlost - obzvláště nepříliš kvalitní média pálená na vysoké rychlosti způsobují problém. Navíc zatímco GDROM má data zapisovaná cca od prostředka, CDROM začíná na vnitřním okrají - kde je přístup k datům pomalejší. Proto se objevil trik, jak situaci alespoň trochu zlepšit minimálně u kratších her - vytvořit fake soubor o maximální možné velikosti, a za pomoci vypalovacího softu, který umí organizovat pořadí vypalovaných souborů, ho umístit na začátek CD, takže skutečná data se ocitnou na vnějším okraji. Podrobný popis jak převést .bin na .iso, vybalit soubory, přidat fake file, a zorganizovat vše pro to aby byl na začátku je na každé specializované DC sajtě - opět odkazuji na seznam v úvodu.
  • Krom toho, že Loader CD umožňuje použít přepálené kopie, vypíná také region check. Tudíž je možno použít japonské hry v PAL/US DC, a funguje to překvapivě dobře (i když ne stoprocentně). Z těch zajímavějších her funguje třeba KOF 99, Expendable, Rent A Hero, Code Veronica, naopak nefunguje Zombie Revenge, House of Dead 2, Shenmue nebo Sega Rally 2. Tak jako tak - releasnuto v ripu bude všechno...
  • Dosavadní releasy jsou kompletní, nic není ripnuto. Není pravda, že by Soul Calibur měl vyripované intro (ano, to už je dnes třetí věc, kvůli které se američani mohou doslova rozletět na kousky, takže speciálně pro američany kteří tohle náhodou čtou - Soul Calibur má místo intra černou obrazovku, buuuueeeee! :-) ).
  • Kde sehnat hry. Jako vždycky když něco chce hodně lidí, válí se to naprosto všude. Přestože jde o stamegabajtová data, byly hry už několikrát postnuty do různých alt.binaries.* (no dneska mám zvláště rejpavou náladu - tohle je rada použitelná pro změnu opět jen pro američany, šťastní majitelé přístupu k .cz usenetovým serverům s fullsetem budou hledat marně, to už je taková .cz specialita, že fullset kupodivu neznamená že mají všechno, ale spíš naopak), dají se bez problémů vyhledavačem najít na všelikých warez webech (většinou jsou nahrány někde na idrive, takže stahování je sice opruz, ale spolehlivej), ale naprosto nejlepší způsob pro každého je jako obvykle iRC. Na kanálech jako #dciso, #dc4all, #utp2 bez problémů najdete ve zdejších seznamech fungující pomalé ftp, při delším monitorování provozu i fungující rychlé ftp.

A co tedy zatím vyšlo.
200- /PSX/Dead.or.Alive.2.First.DC.Release-UTOPIA (19F/238.1M/5d 19h)
200- /PSX/Soul.Calibur.DC-UTOPiA (49F/685.2M/4d 20h)
200- /PSX/Evolution_The_World_of_Sacred_Device_DC-KALISTO (26F/464.3M/2d 8h)
200- /PSX/Crazy_Taxi_DC-KALISTO (7F/76.0M/1d 11h)
200- /PSX/Marvel_VS_Capcom_2_New_Age_of_Heroes_JAP_DC-KALISTO (12F/173.3M/22h 49m)
200- /PSX/F1.World.Grand.Prix.DC-UTOPiA (12F/130.5M/22h 47m)
200- /PSX/Gauntlet_Legends_DC-KALISTO (27F/486.6M/21h 53m)
200- /PSX/NHL2K_DC-KALISTO (31F/565.0M/9h 21m)
200- /PSX/PowerStone_DC-KALISTO (8F/109.9M/9h 10m)
200- /PSX/Street_Fighter_Alpha_3_DC-KALISTO (35F/631.0M/9h 1m)
200- /PSX/Silver.DC-KALISTO (30F/542.4M/4h 41m)
200- /PSX/House_of_The_Dead_2_DC-KALISTO (1F/0.0M/1h 10m)
Plus další  hry jen slovem (čučím za firewallem) - Powerstone 2 (JAP), Virtua Striker 2 (US), Sword of the Berserk: Guts' Rage, Wacky Races, Evolution 2, Marvel vs Capcom 2: New Age of Heroes.

Na závěr DC okénka několik citací z iRC, původně jsem toho tu chtel mít víc, abyste "nasáli" tu atmosféru :-), ale opravdu jsem neměl sílu číst kompletní logy z robota za x dní...:
[15:24] lets stock up on covers early so we can be leet when the game is released

[19:59] who here burnt BOOT CD with a YAMAHA IDE 4X4X16 please msg me before i kill my cat

[20:20] will it be black + white on a pal system?

[20:49] is F1 GP an Import?
[20:50] subXeon every game is an import ... it depends where you live

[21:32] I'm sure DC sales will see an increase
[21:32] yeah
[21:32] piracy will save sega

[21:58] it's telling me fucking 40 minutes per R file and there are 45 of those bastards?

[22:20] let it be a lesson to all of u........DO NOT use Memorex 80min CDs
[22:20] they suck
[22:20] the DC cant read em

[01:18] I HEARD AFTER 3 DAYS OF USING THE DISC IT BLOWS UP UR DC, THEN SETS UR HOUSE ON FIRE AND HAS SEX WITH UR MOM AND THEN U DIE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[01:32] is there a Faq on how to copy games?
[01:32] Integra21: you cant copy them, read a faq

  Odkaz dne

S minulým Odkazem dne jsem nějak neměl příliš štěstí - provozovatelé Lazaruse riskli vystavit na webu starou verzi html, kde pochopitelně nefungovaly odkazy na stažení her, a tím si způsobili záplavu mailů... Takže v této chvíli je web down, nicméně na mém doporučení o booknutí se nic nemění - však ono se to rozjede. Pro dnešek ale zvolím raději něco stabilnějšího, nekonfliktního, prostě něco jako:

Retro Corner na My Videogames
http://www.myvideogames.com/html/retrocorner.asp
Díky naší socialistické minulosti jsme si televizních reklam na hry příliš neužili. Jenže - iluzi svobody tu už máme více než deset let, a pořád tak nějak nic? Přitom kdo sledujete různé herní pořady na satelitních TV, jistě mi dáte za pravdu, že reklamy na hry jsou mnohdy mnohem zábavnější, než potom hra samotná. Ostatně v záplavě novinek je třeba potenciálního kupce ohromit, oslnit, přinutit ho rozmlátit prasátko či šlohnout na chvíli rodičům kreditku a okamžitě si hru běžet objednat. Je přece tak skvělá, tak zábavná, tak realistická... A přesně tohle tvrdí i reklamní spoty z počátku osmdesátých let, které na dnešním Odkazu dne najdete. Mattel Intellivision, Magnavox Odyssey, Coleco Colecovision - není to jako dnes Sony, Nintendo či Sega, ale rétorika je stejná. Tyhle počítače dávno odvál čas, a i jejich výrobci vesměs nepřežili zhroucení trhu s videohrami v roce 1984, ale i když vás dávné stroje nezajímají, určitě si alespoň některé filmy (všechny jsou v Quicktime MOVech) pustťe, fakt to stojí za to. Většina jich velikostí nepřesahuje 1MB, pokud chcete všechny, je to cca 30 MB.

atari7800reklama.jpg (7159 bytes)

  Krátce z domova i ze světa
Když jsem dnes večer po týdnu přijel domů, už se na mne v hromadě účtů nesměle smála obálka z Anglie - nové C64 audio CD Nexus 6581, o kterém jsem psal minule, dorazilo neuvěřitelně rychle. Zrovna ho poslouchám podruhé, a myslím že to bude chtít tak týden na pořádné posouzení, nasbírání background informací, a sepsání recenze...

V předminulém hudebním update byl špatně link na jeden z MP3 souborů (a zrovna ten co jsem chválil jako nejlepší), a i když s vynaložením malého množství invence se dalo přijít na správnou variantu, teď je to opraveno. Díky všem kdož zaslali upozornění mailem. Protože mezitím už tenhle update odkráčel do archivu, znovu upozorňuju že zmiňovalé remixy lze stáhnout i z adresy remix.aktualne.cz.

Na HIGH Voltage SID Collection je k dispozici nový update #21.

Vypadá to, že nová beta MAME bude tentokrát opět plná zajímavých novinek - nenechte si ujít obrázky na MAME WiP.

Starší novinky 29.5.-24.6. byly přesunuty do archivu.

 

  25. června 2000
  New releases
Dreamcast.CDLoader.V1.1-UTOPiA
Dreamcast CD Loader Nero 5 Hack
Util
Util
1064 kB
1060 kB
  Nové zdejší downloady
n/a
  Jak byl hacknut Sega Dreamcast - den první
To co se dělo celou sobotu, a jistě se stále ještě děje na internetu se dá přirovnat jen k nedávnému šílenství kolem crackování Bleema (na příslušných irc kanálech bylo včera kolem 700 lidí) - pravidelní návštěvníci těchto stránek si jistě vzpomenou na zdejší reportáže... :-) Přiznávám že high-end konzole mne příliš nefascinují, a rozhodně už ne tím směrem, že bych se zuřivě pídil po informacích jako upirátit co nejvíc co nejnovějších her. Na druhou stranu ale Bleem byl historickým mezníkem, a bude jím i pátek 23.6.2000. V pátek totiž cracking grupa Utopia vydala poměrně nenápadný release Dreamcast.CDLoader.V1.1-UTOPiA.

Až dosud protipirátská opatření Segy použitá u Dreamcastu odolávala velice dobře (a velice dlouho). Základní fintou bylo použití nového typu media - GDROM. Oboustranná media, která jsou čtena nikoliv jedním laserovým paprskem kolmo (jako u CDROM), ale dvěma šikmými paprsky zároveň, znemožnila spolehlivě nejen vypalování vlastních CD (není na čem), ale také použití software z jiných regionů. Po vložení disku je navíc provedena při bootu kontrola, a pokud disk není GDROM, tak se deaktivuje podpora GD filesystemu.

complete.jpg (55852 bytes)Utopia tedy musela vyřešit tři zásadní problémy. Za prvé jak dostat data z GDROM. Sami to ještě nepřiznali, ale zřejmě využili podobného zařízení, jakým je třeba Hitmenův DDH (Dreamcast Debug Handler - viz obrázek vpravo). Ve chvíli kdy měli data, a zvolili hru jkterá e vhodná velikostně (GDROM má kapacitu 1GB), museli vyřešit problém číslo dvě. Jak dostat data na CD v GD filesystému. A následně problem poslední - jak vnutit DC vypálené CD, když po detekci typu media je podpora příslušného filesystemu deaktivovana. A tohle právě by měl dělat výše zmíněný CD Loader. S jeho pomocí DC nabootoje, objeví se boot_dc2.jpg (10128 bytes)Utopia info (viz obrázek), a nyní je možno dle dokumentace vyměnit CD v mechanice za přepálenou kopii. Zřejmě po výměně Loader dokáže resetovat DC takovým způsobem, že znovu GD filesystem povolí...

V této chvíli ještě není stále úplně jasné, jestli celý trik vůbec funguje, jestli funguje všude, které hry bude možné ripnout, a zda-li je vůbec bude někdo ripovat. Na všechny otázky ale budou určitě známy odpovědi během několika málo dní - jakmile dostatek majitelů DC na pomalých linkách stáhne, vypálí a vyzkouší zatím vydané hry... Pokud to fungovat bude, určitě to zvýší prodej DC o mnoho procent... :-))) Sám věřím že to funguje, i když DC se kvůli tomu rozhodně nekoupím, a to na základě skoro celodenního pokecu na iRC s lidmi, kteří vypadali že vědí o čem mluví. V praxi to sice zatím nikomu krom lidí z Utopie nefungovalo - ve chvíli kdy tohle píšu se už na kanále rozčilovalo pět lidí, ale jelikož šlo ve všech případech o typické bohaté americké idioty s DC, rychlou lajnou ale bez mozku (smůla - nedá se koupit), kteří od rána vyzvídali jak se proboha ovládá vypalovačka, myslím že se vyplatí si s konečným závěrem opravdu alespoň počkat oněch výše zmíněných několik dní...

Ještě něco k doporučení pro použitý software. Verze CD Loaderu, která je zde k downloadu, MUSÍ být vypálena pomocí DiscJugglera, jiný soft ji nedokáže vypálit správně. Je tu i modifiková verze pro použití v Nero5+, ale jelikož je to jen neoficiální hack Utopia releasu, tak se jeho použití doporučuje jen pokud nemáte vypalovačku podporovanou DiscJugglerem. Hry samotné jsou ve standardním cue/bin formátu, takže lze použít obvyklé softy - CDRWin nebo FireBurner. Doporučuje se pálit na kvalitní media a raději nižší rychlostí - přece jen DC mechanika není zařízena na nečekané chyby na mediu.

Zatím byly releasnuty dvě hry - Dead or Alive 2 (cca 350mb) a Soul Calibur (700mb - vyžaduje 80ti minutové CD). Další budou následovat v nejbližších hodinách, a zřejmě pujde o F1 GP a Resident Evil Code Veronica.

dead.or.alive.2-inlay.jpg (29210 bytes)
Dead or Alive 2 vypadá slibně... ;-)

  Odkaz dne

Lazarus
http://owned.lab6.com/~mjg59/realamiga/
Wow. Lazarus je zpět! Wow. Lazarus je určitě nejpronásledovanější web sajtou historie. Ostatně stačí se podívat zde do Articles/Necropolis, kde jsou myslím zachyceny celkem tři jeho konce. Skoro to tehdy vypadalo, že IDSA považuje Lazarus za symbol těch zlejch emulátorovejch pirátů, a udělá skoro cokoliv aby si mohl přiipsat další čárku. Přitom z dnešního pohledu to vypadá skoro směšně - web s mnoha sty MB Amiga her online? To je přece normální, existuje přece několik skvělých sajt jako Back2Roots... A pravě na něm je vidět, že Amiga hry na internetu (nebo alespoň drtivá většina z nich) nikomu nevadí, jsou vystaveny se svolením vlastníků autorských práv, a všechny ty hony na čarodějnice pořádané IDSA tedy zjevně byly určeny jen a jen k zviditelnění této podivné organizace, která na boj se skutečnými piráty nestačí...
Ale dosti už historie - po více než roce a půl se Lazarus bude určitě vracet postupně, a asi ne ve tvaru v jakém jsme ho vsichni znali. Hlavní náplní webu by teď měly být informace - recenze na hry, texty o historii, věci na které jiných Amiga webech nejsou. Nakolik rozsáhlá bude download databáze se dá odhadnout z dosavadních opatrných vyjádření jen těžko. Ale i kdyby zde nebylo nic, takhle sajta za booknutí vždycky stojí.

  Krátce z domova i ze světa
Jelikož tohle je opravdu neplánovaný update, vyvolaný děním kolem DC, žádné krátké zprávy...