Přístupy od 7.10.2000

Založeno v říjnu 1997
Last update:
3.10.2000, 15:30
Emulators CZ Logo, vytvorene Zdenkem Musilem

Tyto stránky by nemohly existovat bez pomoci firmy InterneXt 2000.

 

  

Novinky:
[Aktuální]
[Archiv novinek]
[Archiv odkazů dne]

Ostatní:
[Links]
[Articles]
[Download]
[Game History Line]

Arcade Emulators:
[Callus]
[JAS-SYS1]
[M72]
[RAGE]
[Raine]
[System 16]

Home Computers:
[Amiga]
[Amstrad CPC]
[Commodore C64]
[Commodore C128]
[Commodore +4 (C16/C116)]
[Commodore VIC20]
[MSX]
[Sinclair ZX80/81]
[Sharp X68000]

Konzole/Handheld:

[Arcadia 2001]
[Atari Lynx]
[CD-i]
[Neo Geo]
[Neo Geo Pocket]
[Gameboy]
[Gameboy Color]
[Sega 32X]
[Sega CD]
[Sega Game Gear]
[Sega Master System]
[Sega Saturn]
[PC Engine]
[Virtual Boy]

Kontakt:
  ICQ #2562871

  

Freedom of Speech
CLEAR - IDSA Boycott



Archiv novinek: 3.9.2000-2.10.2000

 

 

  28. září 2000
  New releases
DBoy 0.70a
Final Burn 0.021
Raine 09242000
RockNES 1.302
Virtual Boy 1.4.6
Z26 1.39
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
165 kB
115 kB
962 kB
313 kB
106 kB
59 kB
  Raine News

O kousek výše je k downloadu nová neoficiální verze Raine, označená jako Raine 09242000. Jsou tu čtyři nové hry, všechny podporované už dříve v MAME: Sengoku Ace, Gunbird, Biomechanical Toy a Maniac Square. Krom toho jsou tu další drobné změny v uspořádání romsetů, většinou směřující ke větší kompatibilitě s MAME. Což je jen dobře.

Jen o pár hodin později vyšla nová kompilace Raine pod stejným jménem, kde je disablovaná na žádost MAME teamu podpora Maniac Square. Důvod mi není známý (navíc hra funguje - viz obrázek níže), a dost pochybuji, že si někdo bude stahovat verzi kde jedinou novinkou je o hru méně...

maniacsq.jpg (17443 bytes)

Další neoficiální Raine verzi si můžete stáhnout odsud. Podporuje navíc jednu z her, které zatím existují v MAME jen jako testovací drivery - Guwange. Bohužel se tedy začíná dít to, čeho jsem se při uvolnění Raine zdrojáků obával - zmatku s vícero neoficiálními verzemi s různými vylepšeními. Doporučuji proto tuhle verzi ignorovat, a pokud možno se držet, výše zmíněne "více oficiální" neoficiální Raine verzi. S největší pravděpodobností tam bude podpora Guwange přidána ve chvíli uvolnění zdrojového kódu této japonské kompilace.

BTW - pokud máte Raine romsety na samostatném CD, možná se vám bude hodit CD cover, tkerý stejně jako u GBX zaslal MageShodan.
přední strana (900 kB)
zadní strana (780 kB)

  Nové zdejší downloady

Virtual Boy 1.4.6
kompletní seznam novinek jednoho z nejlepších GBC emulátorů si můžete přečíst níže. Užitečná je možnost definovat si adresáře pro romsety, SRAM či screenshoty, což zrovna u emulátorů GBC kupodivu není samozřejmost. Konečně funguje dobře volání s parametrem názvu romky, takže je možné program asociovat s příslušnými koncovkami. Rychlost bohužel stále není na slabších strojích nijak zázračná - a to ani při použití zázračného nového tlačítka "speed up button", což je defaultně space. Ja jsem ani při jeho zuřivém stiskání bohužel nezaznamenal nic přínosného. Hodně fajní znějí teď samply ve Warlocked, jak slibuje hned první bod - myslím že od originálu už skoro k nerozeznání.
What's new:
- digital sound support for Perfect Dark, Warlock, Chessmaster and others
- SGB border on supported CGB games
- drag drop support
- command line passing of ROM to start with
- directories configuration
- speed up button
- capture button configuration
- fullscreen mode changed to 640x480 (and centered)
- emulator type (automatic, CGB, SGB, GB)
- fix sound bug on Tetris DX, Zelda DX and others
- increased speed emulation (found a nasty thing holding up emulation speed)
- spanish translation

  Pokémon Czech Epizode Guide: 5-6

Zápas v Cínovém městě (Show Down in Pewter City) - sobota 23.9. v 8:30
Ash a Misty se blíží k Cínovému městu, a potkávají chlápka jménem Flint, který prodává kameny. Flint si všimne, že Pikachu už zase mele z posledního, a nabídne jim doprovod do místní Pokémoní nemocnice. Tam potkávají dvojče zdravdotní sestry Joy z Chromového města, které se zcela logicky jmenuje taky Joy. Eh. V nemocnici si Ash všimne reklamního plakátu Pokémoní Ligy, a pochopitelně se okamžitě chce zúčastnit. K tomu ale musí nejprve porazit místního šampióna Pokémoního stadionu, Brocka, a získat od něj odznak.
05pic2.jpg (5155 bytes)V souboji nasazuje Brock kamenného hada Onixe, Ash lstivě vysílá vyzdraveného Pikachu, netuše že elektřina na kamenné Pokémony příliš nezabírá. Pikachu to sice tuší, ale marně se snaží naznačit roztomile, že použítí jiného Pokémona by bylo vhodnější - Ash je neoblomný. Jelikož ale Onix po chvíli boje svírá Pikachu takovým způsobem, že Ash ho ani nemůže povolat zpět do pokéballu, nakonec se musí vzdát. Smutně odchází pryč, a přemýšlí jak by na Brocka vyzrál s svojí, proč si to nepřiznat, pateticky slabou sbírkou Pokémonů.
05pic.jpg (15536 bytes)Znovu potkává Flinta, a ten mu vysvětluje jaký že je Brock úžasný trenér Pokémonů, který je nechce ani tak trénovat jako spíš chovat... Leč nemůže se účastnit žádných turnajů, protože musí zůstávát v Cínovém městě a starat se o svých deset sourozenců - matka jim umřela a otec odešel trénovat Pokémony do světa. Dramatická zápletka, předvídavější divák už tuší rozuzlení... Spolu jdou k Brockově domu a sledují Brocka jak kmitá u vaření, zašívání, a jiných odporných čiností. Flint pak nabídne Ashovi, že mu pomůže Brocka porazit - nabitím Pikachu na maximum. Odtáhne ho do opuštěné vodní elektrárny, kde už není ani voda, a připojí dráty na Pikachu. Ash roztáčí ručně, nebo spíš nožně, vodní kolo, a za chvíli Pikachu jen srší energií. Na scéně se znovu objevuje i Misty, která neustále nabízí svojí pomoc, a je neustále odmítána. Když uraženě odchází, prohodí poznámku "proč nepoužije i moje pokemony, měl by to snazší...". Ha! Teď už je jasné, proč toho Misty tolik o Pokémonech ví, divák se už jen tetelí co to má v batohu, a taky kdy je konečně ukáže. Pokémony.
05pic3.jpg (4079 bytes)Nastává čas vrátit se zpět do tělocvičny a zkusit znovu vyzvat Brocka. Tentokrát vyvolá Ash Pidgeotta, a Brock Geodude, dalšího kamenného Pokémona. Pidgeotto se naprosto nechytá, a tak ho Ash nahrazuje sršícím Pikachu. Ač je Geodude z kamene, takové síle elektrického výboje neodolá, a tak ho Brock povolá zpět a vyšle osvědčeného Onixe. Chvíli to vypadá na docela vyrovnaný souboj - Pikachu srší blesky (až zapálí tělocvičnu), Onix ho oplátkou drtí ve svém sevření. Nakonec se Pikachu vybije, a zápas tak spěje ke stejnému výsledku jako ten předchozí. Brock vyzve Ashe aby se opět vzdal, protože nechce Pikachu ublížit, ale zatímco Ash bojuje se svým egem, opět ho postihne nezasloužené štěstí. Oheň spustí protipožární systém, a voda - tu nemají kamenní mazlíčci rádi. Oslabený Onix by se dalšímu elektrošoku neubránil, ale na Ashe se sesypou Brockovi sourozenci, a vypuká opravdu  nechutná scéna s dialogem několika zákonně dobrých přesvědčení. Nakonec se Ash rozhodne raději vzdát, než aby nevyhrál fair, a odchází.
Na cestě ho dohoní Brock, a dá mu přece jen odznak, který měl získat za jeho poražení. Flint se v další odporně melodramatické scéně odmaskovává jako Brockův otec. A tak Brocka už nic nedrží v Cínovém městě, a může s Ashem a Misty vyrazit vstříc novým dobrodružstvím...

Clafairy a Měsíční kámen (Clefairy and the Moon Stone) - neděle 24.9. 9:10
06pic.jpg (6043 bytes)Skupina nyní už o třech účastnících přichází k Měsíční hoře, a cestou si vyprávějí legendy o Měsíčním kameni. Z poklidu naše přátele vyruší volání o pomoc. Před vchodem do jeskyně tam skupina Zubatů (netopýřích Pokémonů) utočí na jakéhosi člověka. Ash vysílá Pikachu aby je rozehnal elektrickým výbojem. Ze zachráněného se vyklube lehce crazy vědec Seymour, který stále mluví ve verších (a to dokonce i v české verzi). Vysvětluje, že Zubati na něj útočili proto, že v jejich jeskyni kdosi nainstaloval stálé elektrické osvětlení, a tím totálně mate všechny zde žijící Pokémony. Což je v praxi vidět krom Zubatů i na zmatených Parasech a Sandshrewech. BTW - taky vás napadlo, proč si proboha Ash konečně nenachytá pár Pokémonů, když má takovou příležitost? Brock si (mimo záběr kamery) aspon chytí Zubata, jak se později ukáže, ale Ash jako obvykle nemyslí...
Potíže v jeskyni zřejmě způsobili hledači Měsíčního kamene. Seymour ojasňuje svou teorii o tom, že Měsíční kámen ve skutečnosti není obří meteor, ale kosmická loď, kterou kdysi dávno přicestovali na Zem všichni Pokémoni. Mnoho trenérů ho od té doby neúspěšně hledalo - pobyt v přítomnosti kamene totiž Pokémony údajně velmi posiluje...
Na scénu najednou přiskotačí růžové prasátko. Áaaa, tak oprava, není to prasátko, je to prasátku podobný růžový Pokémon Clefairy. V pacičkách má kus kamene, a mizí v chodbě než se Ash rozhodne jestli si ho má chytit - Pokédex mu totiž potvrdí, že Clefairy je velmi vzácný Pokémon. Seymour mu v tom ale stejně zabrání. V zápětí ale Clafairy zpoza rohu vyděšeně zakvičí (teorie o prasátku by si asi zasloužila hlubší pozornosti), neb se objevuje Meowth a s ním zbytek Rakeťáků se svojí říkankou. Nu, a hned je jasno, kdo nadělal v jeskyni neplechu. Rakeťáci přišli najít Měsíční kámen, aby posílili své Pokémony. A to je asi opravdu třeba, protože v následném souboji vyvolají Jessie a James opět pouze provařenou dvojku Koffing a Ekans, kteří zatím všechno prohráli. Že by jiné Pokémony ani neměli? Ash posílá Butterfree a Brock Zubata, kterého chytil před jeskyní (Ash má rázem o mindrák víc). Butterfree všechny nakonec odfoukne, což je sice nuda, ale funguje to. Misty a Seymour se mezitím pokoušejí během boje dostat pryč s Clefairy, ale pronásleduje je Meowth. Zde se také ukáže, že Misty opravdu tajně v batohu schovává Pokémony - aby se v řece zbavila Meowtha, povolá vodního Pokémona Staryu.
Noc hodlají všichni přečkat v lese před jeskyní. Brock prezentuje své speciální krmivo pro Pokémony. Pikachu a Clefairy si roztomile povídají, až najednou vyzvou družinu ať je následuje a vyrazí do lesa. Po chvili dojdou do další, veliké jeskyně. Uvnitř je obrovské jádro Měsíčního kamene, kolem něhož jsou poházeny kameny menší - Clefairy k nim hned přídá ten kousek, co pořád vláčela s sebou. Objeví se mnoho dalších Clefairy, a tancují kolem kamene, což Ash a spol sledují dosti zaraženě. Ve skvělé scéně Pikachu vysvětluje, že Clefairy kámen uctívají. Idyla je narušena neúnavnými Rakeťáky, kteří využívají kouřové clony vyvolané Koffingem a šlohnou celý kámen. Brock za nimi vyšle pod zemí Onixe. Ten zastaví jejich cestu z Měsíční hory, a vypuká další fajnový souboj, kde má nejvíc navrch družina Clefairy - použijí neuvěřitelně cool útok Metronom k vyvolání obrovského výbuchu. Ten sice zažene Rakeťáky kamsi do pryč, ale bohužel také rozbije Měsíční kámen na mnoho malých kousků. Padající kousky zasahují Clefairy, a některé z nich evolvují do své vyšší formy Clefable. Seymour, který má radost že jeho kosmická teorie se docela potvrdila, se rozhodne zůstat s nimi v hoře v nadějí, že se jednou dostanou spolu zpět do vesmíru.
06pic2.jpg (3889 bytes)Ostatní pokračují v cestě do Blankytného města. Na směrové ceduli najde Ash vzkaz od svého rivala Garyho, vnuka profesora Oaka - "Ash is loser". A to ho žene vyšší rychlostí kupředu, vstříc novým báječným dobrodružstvím...

  Krátce z domova i ze světa

Po opravdu velmi dlouhé době se ukázala nová verze jednoho z těch lepší emulátoru 8bit Sega konzolí - Master Gear 1.4. Bohužel zatím jen ve FreeBSD verzi, budoucí Win port navíc bude jako obvykle za peníze. Byly doby, kdy se těch 35 dolarů vyplatilo, ale v době existence free emulátorů více než srovnatelné kvality (BrSMS, MEKA) jde už jen o anachronismus, přetrvávající zřejmě jen díky odporu Marata Fayzullina k Windows... Homepage.

Opravdu vynikající úvaha nad emulací GBA, a jejími důsledky pro celou scénu, se objevila na EmuHQ. Její součástí je i dopis od profesionálního GBA vývojáře. Určitě si článek přečtěte celý, krom obecných úvah nad etikou jsou tam i zajímavé technické detaily - například že demoverze, které dnes běží v GBAEMU, na skutečném GBA vůbec fungovat nebudou...

Datum zahájení prodeje Bleemcastu, PSX emulátoru pro DC, bylo opět posunuto - tentokrat až na začátek listopadu...

Slušná česká stránka 128 Museum se přesunula na nové URL.

Vyšel nový MAME Flyer Pack - 13. Stahovat můžete na homepage.

Chris z RetroBase mi poslal info o zbrusu novém vznikajicím emulátoru Segy 32x - Magical 32x.

Pokud jste si stáhli MageShodanův cover pro CD se sbírkou GBC her - přední stranu (700 kB), bude se vám určitě hodit i neméně pěkná strana zadní (1.5 MB). Velikost jpegů je větší, protože jsou uloženy bez komprese - nechť si každý vytiskne takovou kvalitu, jakou sám chce...

 

  19. září 2000
  New releases
Final Burn 0.015
MESS 0.37 beta 7
Sega C2 Emu Win
WinFellow alpha v0.4.2 build 1 (W9x)
WinFellow alpha v0.4.2 build 1 (WNT)
WinSTon 0.4
WinUAE 0.8.14 R3
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
Emul
115 kB
1332 kB
357 kB
231 kB
231 kB
662 kB
759 kB
  y2kode

O víkendu začala další programátorská soutěž pořádaná LikSangem - y2kode. Tentokrát je to větší akce než kdykoliv předtím - účastnit se můžete s vlastní tvorbou (hra nebo demo) pro DC, PSX, PS2, NeoGeo, NGPC, GBC, Saturn, N64, SMS, NES, MD, SNES nebo PC Engine! Všechny tyhle stroje jsou rozděleny do pěti kategorií (jedna kategorie pro DC a PS2, programátoři pro GBC soutěží i s autory pro NGPC apod). Vítěz každé získává Shinco DVD/MP3 Player, druhý v pořadí Game Station (imho lepší cena než ta první, protože je to SNES plus backup unit), a třetí balík různých drobnějších doplňků z nabídky Lik Sangu. Navíc z pěti vítězů skupin bude nalosován jeden, který si udělá výlet do Hong Kongu. Soutěž končí posledním dnem tohoto roku.

  Video z ECTS

MSoft z PS2Czech mi poskytl videa, která natočil na ECTS (za což nemohu než velice poděkovat). Jsou ve formátu DivX, a vzhledem k velikosti (2 a 8 mb) je doporučuji ke stažení jen majitelům rychlých linek, protože po pravdě řečeno tam toho zase tak moc vidět není... Ono totiž natočit dění na LCD displayi není právě snadné, a nepovedlo se to příliš ani profesionálům z IGN i DailyRadar - afaik jediných dalších stránkách, které měly video s GBA v akci. V prvním, menším GBC.AVI se můžete podívat jak kdosi hraje Donkey Kong Country. Delší GBA.AVI zobrazuje hlavně Mario Kart a Pinobee, a jak je vidět - nový antireflexní display stejně pořád chytá pěkný šajny... :-( Obě videa jsou bez zvuku.
GBC.AVI (2.8 mb)
GBA.AVI (8.0 mb)

  Emulace GBA - brzo, příliš brzo...

Minulý týden se objevily informace o prvních GBA emulátorech. No, na tom by nebylo nic zvláštního, pořád se objevuje plno fejků, ale tentokrát byl zdroj dostatečně důvěryhodný - ConsoleDev. Bohužel okamžitě se rozpoutala i první aféra. Firefly, autor emulátoru GBAEMU, po zjevení první verze na většině sajt prohlásil na svém webu, že jde o leaked starší verzi jeho emulátoru, a že s vývojem emulátoru končí. Následně vypukl trochu chaos, protože najednou se objevily celkem TŘI emulátory (přičemž minimálně ještě jeden další existuje zatím jen v private betaverzích). Po dvou dnech Firefly na webu najednou klidně prohlásil, že lhal (!!), a že tu verzi vypustil sám. Síla. Přehrabovat se v hromádkách hnoje nemá cenu, raději se věnujme zajímavému faktu - je to totiž vůbec poprvé, co funkční 3rd party emulace vzniká dříve, než se vůbec konzole začala prodávat! Pochopitelně je to možné jen díky Nintendo devkitu, kteří už mají vývojáři nějakou dobu k dispozici, i když samotné GBA se objeví až na jaře. Ale protože existuje už několik free demonstračních programů pro GBA, můžete si emulátor vyzkoušet už nyní.


Kliknutím na obrázek se zjeví větší (60kb/35kb) kopie mé pracovní plochy... Na tom druhém obrázku se socha Yoshiho pěkně pomalu otáčí včetně celého ostrova. No, možná až moc pomalu. Ale rychlost přijde časem.

Budete k tomu potřebovat GBAEMU, a buď malé demo Rotzoomer nebo náročnější ConsoleDev. Plus patřičně rychlý počítač - ale program spustíte na čemkoliv, a víc než slideshow stejně čekat nelze ani na PIII. Spuštění emulace není zcela triviální. Po startu programu musíte zadat cestu na aktuální adresář ze kterého je spuštěn (při každém spuštění znovu). Potom nahrát jeden z výše zmíněných BIN souborů. Zadání adresy odklepnout, a pravděpodobnou chybovou hlášku (neobjevuje se jen zřídka) ignorovat. Potom si nechte zobrazit okno debuggeru a graphics vieweru. V něm zaškrtněte checkbox OAM a Auto Refresh, a v seznamu radio buttonu zvolte GBA Screen. V debuggeru stiskněte start - a už to jede...
Pokud se vám líbí co vidíte, můžete vyrazit na internet shánět další GBA dema - údajně je už venku asi 20 demoverzí, včetně dem komerčních her... ;-)

  Lik Sang News

V posledním reklamním mailíku od Lik Sangu jsem našel několik zajímavostí. Především mne zaujala zpráva, že:
After the first Playstation 2 units that could not be modified hit the streets of Hong Kong last week it is confirmed by now. Sony Computer Entertainment were able to modify the Playstation 2 Hardware which leads into the effect that the Mod Chips are not working any longer. The serial number of the Playstation 2 has not been updated, what makes it very difficult for users to see if their PS2 version can be modified or not. However, the Playstation 2 from Lik Sang is shipping without a Mod Chip built in in the near future. Same for the PS One, it is shipping without any Mod Chips to play your import games with it.
To je určitě poprvé po hodně dlouhé době, kdy Sony nad piráty vyhrává. Na chvíli...
Lik Sang má také znovu na skladě Game Axe - pirátský handheld kompatibiliní s NESem (95 dolarů). Fascinuje mne jak se pořád všude tvrdí že jde o nový hardware (recenze na IGN před měsícem), když přitom lze snadno už při letmém prohledaní inetových zdrojů zjistit, že jde o mnoho let starou záležitost. Krabice dokonce má na sobě dokonce nápis ve smyslu "Made in China 89", což zřejmě zhruba bude odpovídat. Proto mne doslova srazil ze židle nový Lik Sang FAQ, kde se tvrdí:
Question:
Why is the year '89' mentioned as the manufacturing date on the backside, is the Game Axe older then 10 years (IGN claimed this once)?
Answer:
Don't worry, the Game Axe is brand new and it is not used. The Game Axe is manufactured in Taiwan and they are using another date system. The Peoples Republic of China was founded in the year 1911. This was when they started to count: this means they are in the year 89 now ;)

Pravda, je tam smajl, ale stejně mi to přijde jako docela drzá lež... :-) Nevím sice, jak to s tím kalendářem v Číně přesně je, ale čistě selským rozumem se mi zdá být jasné, že když v roce 1911 (12?) začali krom svých 60ti letých cyklů používat i gregoriánský kalendář (v čemž má FAQ pravdu), určitě nezahájili počítání od jedničky. Takže - pozor na Lik Sangy ukecaný... :-)

  Krátce z domova i ze světa

MageShodan zaslal pěkný cover pro přední stranu CD, na kterém si skladujete zásoby pro vaše GBX. Stahujte zde (700k JPG ve vysokém rozlišení). Zadní strana bude snad brzo následovat...

WinSTon, emulátor Atari ST, jehož poslední verzi si můžete stáhnout v dnešních nových downloadech, končí. Autor uvolnil na homepage zdrojový kod a program už nebude dále aktualizovat.

O víkendu začíná Tokyo Game Show. Během tří dnů by mělo být představeno několik nových GBA titulů, které jsme na nedávných výstavách ECTS a NWS ještě neviděli. Už zítra začíná na stejném místě také Amusement Machine Show, kde budou prezentovány novinky arcade heren... 

 

 

  17. září 2000
  New releases
Sega System C2 0.2b Emul 484 kB
  Webzin HREJ o konzolích - aneb Guardian ze záhrobí...

Guardian Logon
Herní magazín Hrej, který jsem nikdy nepovažoval za příliš hodnotný, si našel docela zajímavý způsob jak se odlišit od konkurence. Většina obsahu nyní vychází v pravidelných magazínech - zaměřené na onliny hry, freeware, či konzole. Dobrý nápad. Posledně zmíněného vyšla už tři čísla, která si můžete přečíst zde: první, druhé, třetí.

Bohužel zatím konkrétně tento magazín trpí obvyklou nemocí článků z Hrej - plytkostí textů a nepřesností informací. Především recenze jsou až k uzoufání krátké (přitom zrovna Pokémon Red by si nějaký ten prostor zasloužil). V textu o Pokémon Red mne zvláště dostala věta:
Také existují verze jako stříbrná a žlutá a možná i další, ale ty vznikly jako dodatky a jejich provázání není důležité.
Mno, majitelé Silver a Gold verze by asi nesouhlasili... :-)
V témže čísle se také v popisu hardware GBC tvrdí, že:
Infračervený port přílišné využití nemá, osobně jsem se nesetkal s žádnou hrou, která by ho podporovala. Údajně ale existuje speciální cartridge, která vám z GB vyrobí exkluzivní dálkový ovladač.
Pominu-li fakt, že nové hry občas podporu infraportu mají (třeba zrovna Pokémon v PTCG, Warlocked, Bomberman Max), tak bych opravdu rád viděl ten TV ovladač v praxi. Pro GBC existují programy, které umí zachytit infra signál, a znovu ho reprodukovat. Svého času jsem je tu žertem zmínil jako pomůcky pro zloděje aut... :-) Ovšem dosah primitivního infraportu v GBC je tak zanedbatelný, že nejenže není možné s úspěchem se nenápadně ochomýtat kolem sousedovic ferrari, a lapat signál umožňující později si ho vypůjčit, ale rozhodně si z GBC neuděláte ani TV ovladač. Jedině že byste byli ochotni zírat na obrazovku z metru. Příslušné programy nicméně opravdu existují, a kdysi dávno jsem je i zkoušel. Maximum mého GBC bylo asi 2 metry, nicméně už v cca 80 cm od zdroje není signál příliš kvalitní.

Nejhorší je ale (zatím) zcela jasně poslední díl. V recenzi na WormLight není ani slovo o negativních vlastnostech výrobku (především odraz světla), takže připomíná spíše reklamní textík. Vrcholem je nepochyně výrok:
A znovu Sony — v Česku ještě oficiálně nevyšla PS 2, a už je oznámena nová stanice, nazvaná prozatím Gscube, což jí asi dlouho nevydrží, poněvadž pro Game Boy Advanced už existuje zařízení nazvané GameCube… Podobnost až příliš náhodná :-). GScube sice není výhradně herní konzole, ale přístroj určený pro období digitální zábavy.
Tvrzení autora, že GameCube je jakýsi pomocný hardware pro GBA, zřejmě pochází z velmi podivného duševního pochodu nad obrázkem GC s připojenými GBA coby ovladači - a je sice prudce nesprávné, ovšem pro GBA velmi lichotivé... :-)
Přes výhrady výše je zdrojů informací o GBC u nás tak málo, že i na Hrej se vyplatí v budoucnu každý pátek zajít, a doufat že tentokráte to bude lepší...
Guardian Logoff

  Pokémon Czech Epizode Guide: 3-4

První chycený Pokémon (Ash Catches a Pokémon) - sobota 16.9. v 8:30
03pic.jpg (20005 bytes)Ash si nezapamatoval svůj nezdar s pokusem o chycení Pidgey v prvním dílu, a pokouší se bez pomoci Pikachu polapit Caterpie, hmyzího Pokémona housenkovitého vzhledu. Kupodivu se mu to ale přesto daří. Ze samé radosti nad svým úspěchem Caterpie hnedle zase vypustí z Pokéballu, aby se mohl chlubit před Misty. To ale narazí - Misty předvede hysterickou scénu, v jejímž průběhu se přizná ke třem věcem, které na světě nejvíc nenávidí - mrkev, papriku a hmyz. Moudrá to žena! Minimálně hmyz ale její antipatie zjevně neopětuje, a Caterpie se k ní neustále lísá. Misty je však děvče neústupné, a tak putuje raději v bezpečné vzdálenosti od zbytku družiny. V noci se odehraje dojemná scéna mezi Ashovými Pokémony, Caterpie líčí Pikachu svou touhu evolvnout v Butterfree (svou o dva řády vyvinutější motýlí formu). Dlouhá dojemná scéna. Moc dlouhá. Když fňukání Caterpie končí, nastává ráno. Misty se probudí s obličejem jen několik centimetru od spící Caterpie, což ji dost rozhodí. Vyprudí housenku tak, že ta se definitivně klidí do Pokéballu (kde měla ostatně být už dávno kdyby Ash nebyl pošuk). Následnou další hádku Ashe a Misty přeruší přílet Pidgeotta (vylepšená verze neškodného Pidgey).
03pic2.jpg (4444 bytes)Nezdolně naivní  optimista Ash se ho pokusí opět sám lapit. Nedaří se, a tak se konečně rozhodně že uposlechne rady všech, co do něj už třetí díl seriálu hustí informaci že Pokémoni se chytají soubojem s jinými Pokémony, a povolá do boje Caterpie. Poslat housenku na ptáka ale zjevně není příliš geniální nápad, a tak nebohá Caterpie dostává těžce na prdel, nebo na to co mají housenky místo ní. Ash ji povolá zpět do Pokéballu na poslední chvíli, a vyšle do boje Pikachu. Ten jedním ze svých elektrických útoků Pidgeotta opravdu ochromí a Ash ho konečně může lapit a získat tak prvního Pokémona bojem. Hádka Ashe a Misty potom konečně propuká v plné míře (Misty toho zjevně ví o Pokémonech o hodně víc než Ash). Bohužel se hádají na chvíli, protože v lese se objevují znovu Rakeťáci - Jessie, James a Meowth. Jak se zdá, česká verze básničky, která každý jejich příchod vždy oznámí, bude znít takto:
My chráníme svět pře velkou zhoubou,
před láskou krásou štěstím a touhou.
To ta největší jsou totiž zla,
co kdy naši zemi ovládla.
Jessie, James, zlí rakeťáci už jsou zase tady,
a zmaří vám všechny vaše snahy.
Meowth: se vším všady.

03pic3.jpg (3868 bytes)Rakeťáci pochopitelně přišli pro Pikachu, a poměrně naivně povolávají dva své Pokémony, kteří již jednou neuspěli - Ekanse a Koffinga. Koffing použije na Pikachu bahenní útok a oslepí ho. Ash tedy nasazuje Pidgeotta, který se chvíli proti přesile docela snaží, ale jen chvíli. Když je přemožen stává se Caterpie Ashovou poslední šancí. Nejprve oslabí nepřátele záchvatem smíchu, který je postihne při pohledu na ni, a potom použije svůj vláknový útok ke spoutání Ekanse, Koffinga i Meowth. Rakeťáci prchají, Ash oslavuje další vítězství. V jeho rámci se pokusí přimět Misty, aby přehodnotila svůj vztah k hmyzu, a pohladila si Caterpie. Ale Caterpie, která zřejmě úspěšným bojem získala pytel experience, se bleskově zakuklí a promění se ve své druhé vývojové stadium - kukloidní Metapod. Kolem ohromené Misty ještě profrčí vosí Pokémon Beedrill, čímž ji vyzývá k urychlenému opuštění Chromového lesa. Ale Ash by si ještě rád chytil nějaké další Pokémony... Snad příště.

Souboj se Samurajem (Challenge of the Samurai) - neděle 17.9. 9:10
04pic.jpg (5941 bytes)V úvodu Ash vtipkuje na téma Mistiny averze vůči hmyzu. Slovní hříška Caterpie - Cow-terpie s kravím kostýmem při překladu krava-terpie je lehce nesmyslná, ale i ten kdo anglicky umí je tak vysátý celonočním sledováním olympiády, že ho překladatel nemůže nijak vytočit. Zpět k ději. Na scéně se objeví další hmyzí Pokémon, Weedle. Protože i on je přitahován Mistinou nohou, Misty prchá do lesa. Tam po chvíli potkává fakt divnýho tlustýho kluka s mečem v masce samuraje (dále jen Samuraj). Ten se shání po trenérech Pokémonu z Oblázkového města, což Misty nejdřív nedocvakne, ale po chvíli už ano - Samuraj jde po Ashovi! Utíká zpět ho varovat.
04pic2.jpg (3310 bytes)Když Misty prchla, Ash se Weedla pochopitelně pokusil chytit. Pošle na něj nejprve Pikachu, ale ten ho rozkošně ignoruje a vesele si spí dál. Protože jinak není moc z čeho vybírat, posílá Ash bojovat Pidgeotta. Tomu se opravdu podaří v nerovném souboji Weedla notně pošramotit, ale než ho může Ash chytit do Pokéballu, vyruší ho Samuraj a vyzve ho na souboj. Zatímco se vykecávají, Weedle úspěšně zdrhá, což Ashe dost nakrkne. Samuraj vyvolává Pinsira, krabího (?) Pokémona, proti kterému se Ash pokusí postavit osvědčeného, leč z předchozího souboje vyčerpaného Pidgeotta. Fiasko. Pidgeotto je vrácen do Pokéballu, a na scénu poprvé přichází Metapod.
04pic3.jpg (4068 bytes)Pinsir se ho pokusí rozmáčknout, ale Metapod použije svou speciální vlastnost zatvrdnutí a pochroumá krabovi klepeta. Samuraj ho proto povolává zpět, a nasazuje - taky Metapoda! Souboj dvou Metapodu je opravdu úžasný. Ze scény, kdy proti sobě stojí dva chlapci, a vykřikují hlášky jako "Zatvrdni!", "Pořádně se zatvrď!" či "Maximální tvrdost!" by měl jistě pan Freud radost, a to by ani nemusel vidět obraz. Divák u TV ale obraz vidí, a tak může sledovat Misty v plavkách a rozkošného Pikachu ve slunečních brýlích, jak chytají bronz zatímco oba Metapodi proti sobě hodiny zuřivě tvrdnou. Po lese se zatím pohybují také Rakeťáci ve svém speciálním protižihadlovém tanku, a hledají Ashe. Toho ale dřív najde veliký roj Beedrill, zřejmě povolaný uprchlým Weedlem, před kterými celá společnost svorně prchá. Všichni krom Ashova Metapodu - toho jeden Beedrill před zraky bezmocného Ashe unáší pryč do lesa. Při zoufalém útěku ho dokonce náhodou znovu najdou, položeného pod stromem plným Kakuna. Než mohou cokoliv podniknout pro jeho záchranu, Kakuny se hromadně začnou proměňovat v Beedrily, a útěk pokračuje. Nakonec je zachrání Samurajova chaloupka v lese, kde se ukryjí a přečkají noc. Tu si tráví kolektivním snižováním Ashova sebevědomí. Samuraj přizná, proč chtěl bojovat s někým z Oblázkového města. Tři trenéři odsud už ho totiž porazili (to jsou ti tři co narozdíl od Ashe první den nezaspali a dostali od profesora Oaka Pokémona), tak si chtěl trochu napravit sebevědomí. Což se mu údajně zadařilo, protože Ash je naprostá nula, která navíc nechala svého Pokémona ve štychu.
04pic4.jpg (4513 bytes)Nabuzený Ash se ráno vypraví na sebevražednou výpravu za Metapodem. Jeho vychytralý plán prostě sebrat potichu Metapod a zdrhnout bere za své ve chvíli, kdy se objeví Rakeťáci se svým obehraným požadavkem na vydání Pikachu. Hlasitá deklamace jejich vstupní rýmovačky probudí Beedrilly. Ash jen těsně unikne roji, které se vrhá na nešťastné Rakeťáky. Ani jejich speciální tank jim nepomůže, protože ho v mezičase sežrali Weedlové. Ash mizí s Metapodem v náručí, a slibuje mu že už nikdy žádného svého Pokémona neopustí. Ty řeči asi na Metapoda zaberou, protože ve chvíli, kdy je Ash ohrožen osamoceným Beedrillem, vrhá se do boje a láme mu žihadlo. Přitom jeho schránka utrpí trhlinu. Ashova starost o jeho zranění je zbytečná - rána jen urychlila přeměnu Metapoda v Butterfree. Nicotně vypadající motýlí Pokémon pak na Ashův příkaz uspí všechny - Beedrilly i Rakeťáky. Samuraj je ohromen jak Ash ovládl Butterfree ihned po její přeměně, a odstupuje od pokračování souboje. Škoda, já bych ještě pár minut bitvy Metapodů snesl. Ash, Misty a Pikachu definitivně opouštějí Chromový les, a pokračují do Cínového města...

  Krátce z domova i ze světa

Podle obrázků na MAME WIP se v příští betě opět dočkáme zajímavých nových her - především několika dílů/bootlegů/variací na Bombermana. Armed Police Batrider je už známá skvělá střílečka z Raine. Neuvěřitelná bude záplava Mahjongů - jestli dobře počítám, bude jich asi 40... Ostatně viz dnešní quote of day - topic z #retrogamers - to mluví za vše.

Nervy emulátorových autorů tečou, to je známá věc. Jakmile má takový programátor projekt, zajímavý pro značnou část laické veřejnosti, okamžitě se mu začne zahlcovat email množstvím dotazů či výhružek, jejichž počet a stupidita je přímo úměrná roku výroby emulovaného stroje. Tentokráte to nevydržel autor výborného N64 emulátoru TRWin. Čtěte zde.

RealityMan, jedna z nejvýznamnějších postav emulátorové scény posledního roku, definitivně ukončil spekulace o dalším vývoji UltraHLE a Jagulator, které se rozpoutaly když minulý týden přestaly fungovat domény, na kterých jeho stránky hostovaly. UltraHLE už nebude dále vyvíjen, a definitivně končí. Na Jagulatoru se časem bude opět pracovat, ale projekt bude neveřejný, a kdo ví - možná nás ještě jednou v budoucnu RealityMan znovu šokuje nenadálým releasem plně funkčního emulátoru dosud neemulovaného stroje, tak jako se mu to povedlo před rokem a půl s UltraHLE...

Quote of day:
[21:16] *** Topic is 'www.mame.net/wip/ Multiple Arcade Mahjong Emulator'


  10. září 2000
  New releases
DBoy 0.70
ZSNES 1.01 DOS
ZSNES 1.01 Win
Emul
Emul
Emul
164 kB
405 kB
369 kB
  Nové zdejší downloady
DBoy 0.70
zřejmě jedinou novinkou této verze je podpora Motion sensor, hardwaru ze hry Korokoro Kirby. Myslím že jsem se o něm tady zmínil asi před měsícem jako o "naklánědle". Funkce se aktivuje klávesou 9, ovšem nějak netuším co se má potom stát, krom toho že přestane fungovat directpad...

ZSNES 1.01 DOS/Win
Novinky:
- Fixed a problem with offset per tile mode with MMX2 in the new 16bit engine
- Fixed crashing problem in MMX2 (Win port)
- Removed clock option (Win port)
- Disabling the new graphics 16bit engine is now properly saved in the configuration files
- Added the win port version number to the about box (Win port)
- Fixed the % of execution problem in IPX/Modem modes

  MAME 0.37 beta 7 - nové hry v obraze

Jak se ukázalo, nová beta příliš kvalitních her nepřinesla... :-(

kncljoe.jpg (17087 bytes) kncl0000.jpg (10857 bytes)
Knuckle Joe - docela dobrá akční mlátička. Postavy mají fajn skoro komixovou kresbu (možná to dělá ohraničení černou linkou?) a ucházející animace, alespoň vzhledem k roku vzniku.

bigtwin.jpg (14097 bytes) magmax.jpg (7363 bytes)
Big Twin - docela nudná variace na logické rychlíky, opět se sex motivem.
Mag Max - tuctová horizontální střílečka, střídající pseudo 3d "nadpovrchovou" s klasickou 2d palbou.

fantasia.jpg (10263 bytes) newfant.jpg (12329 bytes)
Fantasia - sexy tentokrát s využitím myšlenky Qix. Když nic jiného, tak to aspoň není nuda, ovšem zásluha obnažených asiatek na tomto faktu je více než sporná. Úplně na stejné brdo je i New Fantasia, jsou tu jen jiné holky a malinko jiná grafika. Princip Qixe využívá i další velmi podobná hra Miss World '96 Nude, která je těhle tří asi nejlepší.
missw96.jpg (14243 bytes) miss0000.jpg (13925 bytes)

Další hry jen slovem:
Hot Pinball - naprosto příšerný pinball, kde jedinou zajímavostí je odhalená zadnice na pozadí. Hra je dokonce ještě horší než Gals Pinball z minulé verze...
Mahou Daisakusen a Shippu Mahou Daisakusen jsou výborné střílečky líznuté závodní hrou, ovšem jsou už dlouho, a především mnohem lépe emulovány v Raine.
Xexex. Nebýt dosud ne zcela dobré funkčnosti, byla by to asi nejlepší nová hra této bety. Klasická horizontální střílečka, pokud lze ze stávajícího stavu soudit (jsou špatné barvy a chybí některé sprajty), tak se hodně podobá R-Type.

  Pokémon Czech Epizode Guide: 1-2

animatpika4.gif (14017 bytes)Volím si tebe (I Choose You) - sobota 9.9. v 8:30
Hned z kraje příběhu se divák seznamuje s Ashem - desetiletým chlapcem z Oblázkového města. Zdejší chlapci a dívky se mohou právě ve věku deseti let zapojit do klání krotitelů Pokémonů. Ashův velký den má nastat zítra, den kdy začne jeho cesta k titulu Největšího mistra Pokémonů všech dob. Ash celou noc ve spánku vybírá, kterého ze tří Pokémonů si do začátku vybere, a samozřejmě kvůli tomu zaspí. Na místo, kde profesor Oak, místní pokémoní odborník, rozdává dětem jejich první Pokémony a nezbytné vybavení (Pokedex, Pokeball), tak dorazí notně pozdě. Charmander, Bulbasaur i Squirtle jsou už rozebraní, a tak nakonec Ash bere zavděk posledním zbývajícím Pokémonem - "elektrickou myší" Pikachu. Ten není nijak nadšen ze svého nového pána, což dává hojně najevo občasným probíjením, a navíc odmítá cestovat v Pokéballu, a tak ho Ash trapně táhne do lesa na provázku. Hned prvního divokého Pokémona, kterého potkají, se Ash pokusí chytit. Přitom se dozví, že nový přírůstek může získat pouze pokud jeho Pokémon cizího porazí v souboji. Jelikož Pikachu nadále odmítá spolupracovat, pokusí se přesto chytit Pidgiho sám, což se mu nejen že nezdaří, ale navíc vyprovokuje na sebe i Pikachu útok celého hejna Spearows. Při útěku se zachrání skokem do vodopádu. Když Ash konečně vyplave, poprvé se setkává s Misty, která mu pomůže z vody. Za to jí ukradne kolo, a se zraněným Pikachu ujíždí do nemocnice. Jelikož ale jízda na kole je zjevně jednou z dalších věcí, které Ash neumí, po pár set metrech končí oba v kotrmelcích. Hejno Spearows dál útočí, a Ash statečné brání polochcíplého Pikachu. Ten z posledních sil vysílá silný elektrický výboj, a oba tak zachraňuje.

Nemocnice pro Pokémony (Pokémon Emergency) - neděle 10.9. v 9:10
Ashovi se podaří dostat Pikachu do nemocnice v Chromovém městě. Setkává se s policistkou Jenny, zdravotní sestrou Joy, a naučí se použít Pokédex jako identifikační průkaz. Zatímco čeká na vyléčení Pikachu, dorazí do nemocnice také notně nakvašená Misty se zbytky svého kola. Její důrazné výzvy o náhradu škod jsou přerušeny nečekanou událostí - na nemocnici zaútočí zloději Pokémonů, Rocket Team. Jessie a James, provázení mluvícím pokémoním kocourem Meowth (česky se čte výrazně Mňau), povolají do boje Pokémony Koffinga a Ekanse. Ash nemá koho by poslal proti nim, a tak ze zoufalství začne s Misty otvírat Pokébally, které se Joy zatím snaží transportovat do Cínového města. Bohužel vyvolává samé neškodné potvory typu Pidgey, Rattata či dokonce vodní Goldeen. Nakonec ho opět zachrání Pikachu - hlukem boje se z ničeho nic probere ze spánku, přivolá několik dalších Pikachu kteří v nemocnici slouží jako UPS (tzv Pikaproud), a silným elektrickým výbojem přivodí efektní výbuch celé nemocnice. Rakeťáci unikají balónem s vědomím, že tenhle Pikachu asi nebude tak úplně obyčejný, a Ash s Misty vyráží na cestu Chromovým lesem do Cínového města...

  Krátce z domova i ze světa

Opravdu skvělou verzi MAME FAQ psanou písmem i jazykem který používají l33t war3z d00dz si můžete prohlédnout zde na Retrogames.

Chtěli byste dostávat papírový herní časopis zaměřený na konzole zadarmo? Já bych chtěl. Bohužel mám smůlu (ostatně jako u mnoha jiných služeb na inetu), že nežiju v USA nebo Kanadě. Jinak bych si zde objednal dožívotní (tedy dokud bude vycházet :-) ) dodávku Game Live až do domu... Zřejmě se časopis dá ufinancovat jen z reklam, a české časopisy se mají kde inspirovat... :-)

Na IGN je zde k vidění dvoumegové video z GBA hry The Lost Pinobee. Kvalita není bůhvíjaká, jde o nahrávku z ETCS pořízenou přes rameno hrajícího. Přesto to vypadá docela dobře, a především je to afaik vůbec první GBA video které bylo někde vystaveno.

Pikachu v ascii na iRC... :-))
pikairc.jpg (7640 bytes)

Quote of day:
Unable to join #real_life (You're banned)

 

  9. září 2000
  New releases
Final Burn 0.011
MAME 0.37 beta 7
NoNAME 0.01
WinUAE 0.8.15 Unofficial Port
Emul
Emul
Emul
Emul
110 kB
2226 kB
49 kB
467 kB
  Nové zdejší downloady
NoNAME 0.01
úplně nový Gameboy emulátor, jehož autorem je (pic kozu do vazu) - Bouchiki. Čili autor jiných dvou emulátorů - DBoy a Rew. Důvod vzniku NoNAME mi vskutku uniká, a nejsem bohužel sám. Díky tradiční komunikační bariéře s japonskou scénou asi jen sám Bouchiki ví, proč nepokračuje ve vývoji výborného Rew, a vypouští nový program. NN je přitom pomalejší než Rew, díky tomu má i velké problémy s hicolorem, kde dochází k nepěknému zrnění. I jinak je na tom s kompatibilitou o dost hůře, těžce bojuje s mnohými novými hrami. Oproti Rew je v nabídce nastavení navíc snad jen frameskip (ten ale Rew na nic nepotřebuje, grin), a v ini zajímavá položka ipaddr. Pokud ale Bouchiki chystá tcp/ip multiplayer, doufám že se spíše objeví v Rew...

Final Burn 0.011
od minulého updatu vyšly tři nové verze tohoto multiarcade emulátoru. Vývoj jde dopředu poměrně drobnými krůčky, nejpodstatnější novinkou je nutnost romsety přesunout do adresáře roms, a konečně je tu vlastní fileselector po startu programu, takže není nutné volit hru parametrem při startu.

  MAME 0.37 beta 7

Poměrně nečekaně vyšla nová beta už v úterý večer, nezvykle uprostřed týdne a nezvykle brzo po b6. Podporuje spoustu her v Playchoice verzi, a já doufám že tenhle neužitečný flood už brzo skončí, neb výraz "dokumentační projekt" začíná stále více být cítit nepěknou nadávkou. Krom toho je tu ale i několik zajímavých opravdu nových her, o kterých se ale více rozepíšu až zítra.

Všechny romsety můžete stahovat na MAME.DK. Pokud používáte MameMerge, pozor na Playchoice bios, je nutné jeho definici ručně vložit do vygenerovaného resource... Detailní návod byl uveden zde v popisu minulé betaverze.

  GBDev 2000 končí českým triumfem!

littlef03.jpg (19288 bytes)Posledním dnem prázdnin skončila tříměsíční programátorská soutěž GBDev 2000. Ve dvou kategoriích, hry a dema, soutěžilo něco přes 20 programů. Kvalita her nebyla zase tak špatná, i když v minulých soutěžích Bungu a LikSangu byly většinou k vidění lepší kusy. Poněkud smutnější to bylo imho v demech, myslím že pouze první čtyři stojí alespoň za vyzkoušení. Na druhou stranu - pravidla byla drsná, omezení velikost na 32k zřejmě řádně probralo potenciální startovní pole už na vstupu.

Průběžný stav hlasování jsem poprvé viděl před asi deseti dny a byl jsem příjemně šokován přítomností zjevně českého jména v popředí hodnocení her. jsem vzápětí kontaktoval emailem, a co z toho vzniklo si můžete přečíst zde....

klikni zde pro pokračování  >>>>>

  Ještě 5 hodin...

animatpika4.gif (14017 bytes)Dnes, 9.9. v 8 hodin 30 minut to vypukne! Pokémon manie konečně vtrhne do Čech. Reklama na Nově je v plném proudu, minulý víkend jsem ji dokonce viděl i po půlnoci. O Pokémonech jsem dnes také četl v Magazínu MFDnes. Obchodníci se suvenýry zatím trochu chrápou (pochopitelně krom Vietnamců, tam už je výběr všemožného textilu teď slušný, i když XXL tričko nemají zatím ani oni), ale to se jistě po pár týdnech změní, a všude kolem bude tolik Pikachu, že neunikne nikdo. NIKDO. Těšíte se? :-)

Trochu mne zarazilo, že Pokémoní seriál je údajně k dostání na videokazetách v půjčovnách. Info jsem dostal mailem a původně mu nevěřil, ale při pohledu na http://www.pokemon-video.cz/ jsem názor rychle změnil. Jsem opravdu zvědav, kdo si videokazetu se 3 díly koupí za více než 300 korun, když zřejmě naprosto totéž může mít na vlastní kazetě nahrané z Novy už příští sobotu... Jinak ten web je ale opravdu moc pěkný.

Pokud byste náhodou vysilání prošvihli, nebojte se - na Emulators CZ najdete stručný jásavý obsah předchozích Ashových dobrodružství vždy jen pár hodin po jejich odvysílání...

  ECTS2k report z pera přímého účastníka

ECTS 2K REPORT

GameBoy Advance

Největší událost výstavy, přestože Nintendo prezentovalo pouze čtyři hry. Nejprve stručně k přístroji - je skvělý. Různé fámy, které ho přirovnávaly k Lynxu jsou nesmyslné, velikostně je totožný s GBC, je lehký a displej kvalitní a dobře viditelný i pod sluncem, které prosvítalo skrz střechu (no, řekněme o chlup lepší než u GBC, zázraky nečekejte). Jedinou výhradu mám k postranním tlačítkům, které jsou aktivní na rozích, což je pro kohokoliv s velkými prsty dost nepříjemné, protože kontakt na místě, kam dosáhnete prsty není spolehlivý a je třeba je trochu nepřirozeně krčit.

Co se týče her, prezentovány byly Mario Kart, Pinobee, Kurukuru Kururin a Konami All-Star Racing. Největší peckou se stal pochopitelně Mario Kart, který mj. vyhrál i cenu pro nejlepší hru výstavy. Hratelný byl sice jen jeden okruh, ale zato se hrálo ve čtyřech. Graficky hra vypadala stejně jako na SNESu, byla stejně svižná, zkrátka šok. Ještě více času jsem ovšem strávil u Kurukuru Kururin, což je perfektní nápad, který už někdo možná zná ze hry Irritating Maze na NeoGeo s tím, že tady je namísto kuličky tyč, která se neustále otáčí. Projíždíte bludištěm a nesmíte se dotknout okrajů. Skvělý nápad, perfektní design, tohle bude hit v Japonsku i všude jinde - jen jediný výhrada, Kurukuru by se s trochou snahy a nějakým tím kompromisem mohlo snadno objevit i na GBC. Ostatní dvě hry jsem hrál jen pár minut - Pinobee je plošinovka s velmi pěknou grafikou (vypadá jako poslední díly Sonica z MD) a Konami All-Star se snažil neúspěšně konkurovat Mario Kartu. Mohlo se tu sice hrát více tratí, ale graficky to bylo o poznání horší a navíc jsem měl pocit jakoby moje motokára stála na místě a trať se pohybovala proti mně.

Next-Generation

Velké konzole se na ECTS příliš nepředvedly - Segu na výstavě zastupoval pouze distributor s malým stánkem, GameCube se veřejně vůbec neprezentoval (viz dále) a Sony dost zklamala. Přímo ve stánku Sony se prezentovala celá řada her včetně Fantavision (slušná logická hra), Tekken Tag Tournament (nic moc bojovka, graficky jí Soul Calibur rozhodně stačí) a Gran Turismo 2000 (jediný opravdový hit) a tak muselo čest PS2 zachraňovat Konami se Silent Scope a hlavně ESPN Track & Field. Nintendo jí tedy zdárně konkurovalo svou starou 64 (Mario Tennis, Banjo Tooie a Zelda: Majora’s Mask vypadaly skvěle) a totéž platí o Dreamcastu, jehož tituly na konec tohoto roku vypadají dost přesvědčivě (Sega GT, Metropolis Street Racer, Jet Grind Radio, Shenmue) a možná by na západě mohli trochu snížit úspěch PS2 launche. Opravdu kvalitní hry.

Nintendo Press Show

Dostal jsem se i na velkou show, kterou Nintendo pořádalo den před začátkem ECTS v jednom z Londýnských divadel pro novináře, distributory a vývojáře. Právě zde byl v Evropě oficiálně ohlášen GBA a GC, ale nejen to, pár zajímavých postřehů:

- Nintendo neuvěřitelně sází na Pokémona, věnovalo mu téměř hodinu, neustále vyjmenovávalo úspěchy a hovořilo v superlativech („děti znají více Pokémona než Tonyho Blaira“ a moje oblíbená - „Pokémon je druhá nejúspěšnější zábava hned po sexu“). Vědí proč to dělají a pokud tenhle fenomén udrží do launche GC, budou mít podstatně snazší situaci.
- Nintendo bylo trochu agresivnější - zatímco dosud jen výjimečně přiznali, že nejsou na trhu sami a otřeli se o konkurenci, zde hned na počátku dali najevo jak to vidí: „Zatímco Sony prodává DVD přehrávač, Sega se topí v online plánech a Microsoft slíbí co může, Nintendo uvede na trh první skutečně herní konzoli…“. Hezky se to poslouchalo ;).
- GBC znamená pro Nintendo evidentně největší část zisků a snaží se ho tlačit seč může. Později na ECTS jsem viděl perfektní tituly - především Mario Tennis a Donkey Kong Country vypadaly božsky. Myslím, že pár let ještě budou vycházet nové a nové hry.
- GameCube je děsně malej. Ještě jednou si najděte parametry a pokud si to nedokážete představit, udělejte si papírový model - budete překvapeni. Prezentaci GC prováděl přímo Shigeru Miyamoto a byla stejná jako na Space Worldu, takže nic nového, ale už jen vidět tohodle génia je zážitek ;-).
- Později na tiskovce na otázku zda nemají obavy z toho, že vyjdou jako vůbec poslední odpověděli: „Naopak, my vyjdeme jako vůbec první - jenom my prodáváme ryze herní konzoli“. Celkem zajímavý koncept, snad ho dokážou marketingově využít.
- Když se kolega Bulíř z Levelu zeptal za jak dlouho bude prolomena jejich protipirátská ochrana, odpověděli podobně sebevědomě. Můj názor je, že menší formát disků je samozřejmě podstatně jistější ochrana než má konkurence, ale pokud bude Matsushita prodávat verzi s DVD přehrávačem, myslím, že piráti si svou cestičku najdou.
- A ještě jeden osobní postřeh - možná jste si všimli, že zatímco pro Japonsko a USA byl oficiálně oznámen měsíc uvedení do prodeje, pro Evropu se tak nestalo. Co to znamená?

Bludr

  Krátce z domova i ze světa

K ECTS se krom Bludrova reportu výše nehodlám nijak blíže vracet, protože myslím že opravdu oproti NWS se příliš mnoho nových informací neobjevilo. Jelikož Londýn je ale o poznání blíže než Tokio, vyslali na výstavu své zástupce snad kompletně všechny české herní časopisy a webziny. Z jejich per zatím asi nejzajímavější článek měl Bonusweb - o nových periferiích současnosti. O dost méně se mi líbil zdejší samostatný text o GBA, trochu mi to přišlo jak když Rusové objevují Ameriku - přece jen je až příliš poznat, že krom vlka chytajícího zajíce autor jiný handheld neviděl... ;-)

gbc-moorhuhn.jpg (24039 bytes)Když už je řeč o BW, nedávno měli poměrně masivní kampaň na PC verzi německé roztomilé střílečky Moorhuhn 2. Střílení slepic asi zná skoro každý, neb jde o oblíbenou kratochvíli i jinak nehrající "laické" veřejnosti. No, mojí ne. Chystaná GBC verze ovšem vypadá v porovnání s PC grafikou také docela dobře, i když to asi těžko bude hra kterou bych si koupil...
Obrázek pochází z IGN.

Inzerát:
GBX+64Mb+CD s vsema romkama na GBC + pres 1200 romek na B/W za 6500,-
GBC+GBC s poskozenou obr. na nahradni dily 2500,-
dohoda možná

Retrobase otevřeli Neo Geo sekci. Zdejší snahy o postupné kompletovaní databází her pro jednotlivé systémy jsou sympaticky skromné (přidávají postupně), leč precizní.

Novinky do 2.9.2000 byly přesunuty do archivu.

Quote of day:
*** Now talking in #kalisto *** Topic is 'SEGA promised us stock options if we'd stop releasing!'

 

  3. září 2000
  New releases
Final Burn 0.007
TrevGB 0.6
TrevGB 0.6 Java
ZSNES win 1.0
Emul
Emul
Emul
Emul
109 kB
77 kB
59 kB
405 kB
  Nové zdejší downloady
ZSNES Win 1.0
dlouho slibovaná win verze nejlepšího SNES emulátoru pro ty, kteří musí mít windoze verzi všeho i když DOS port téhož funguje v okně bez problémů... GUI zůstalo sympaticky zachováno v DOSovém vzhledu, fungují všechny vymoženosti včetně emulace C4 chipu z posledni verze. Zatímní omezení se vztahují vesměs jen na různá zvláštní grafická rozlišení. Pro další verze se plánuje podpora síťové hry přes tcp/ip a podpora opengl (zřejmě pro emulaci FX chipů?).

Final Burn 0.007
Nová verze Afterburner emulátoru z předevčírem přichází s novým názvnem, na nové doméně a podporou jedné nové hry - prvního dílu After Burner (romset stahujte zde). Jinak bohužel není nového nic. Snad jen zmínka o nedokumentované vlastnosti která byla už ve verzi 0.005 - máte-li joypad s vícero tlačítky, a máte-li k němu příslušný ovladač, není třeba přehrabávat na klávesnici pro klávesy A/Z jak radí oficiální dokumentace...

TrevGB 0.6
Naprosto nezajímavý gameboy emulátor, s podporou jen základních malých GB roms, bez zvuku, velmi pomalý atd atd. Ovšem existuje i ve formě java appletu, což už zajímavé je. Applet sice není pochopitelně funkčně o nic lepší než win verze, ale jelikož jiná alternativa v podstatě není... Zkuste, příklad html je v archivu přiložen.

  Odkaz dne
Cherryroms
http://www.cherryroms.com/?page=SNES
Cherryroms byla vždycky docela dobře vedená ROM stránka, ovšem pronásledovaná obvyklými problémy takovýchto webu - rušením webhostingu, stálými přesuny a pravidelnými odmlkami. Před pár měsíci získal web konečně vlastní doménu, a je na tom teď tak dobře, že si troufnu otevřít rozsáhlý archiv SNES dumpů. URL výše vede přímo na něj, a už od prvního pohledu je jasné, odkud autoři čerpají inspiraci - mame.dk. Doufám že budou sloužit alespoň stejně dobře a stejně spolehlivě, a i když sám dávám přednost iRC botům s GoodSNES kolekcí, mít web kde je vše v komfortním vydání určitě nezaškodí.
Ctrl+D.
  Krátce z domova i ze světa

Na neoragex.com jsou ke stažení patche pro KOF99 a Garou. Uvnitř sice je 19k dlouhý DOC, ovšem ten obsahuje jen jedinou větu nařizující spuštění v příslušném adresáři s romsetem (wow, jak je ten formát MSWord efektivní), takže není známo co je vlastně fixed.

Dnes začíná v Londýně ECTS. Mělo by tam být k vidění i GBA, a i když asi žádné převratné novinky od NWS na povrch nevytanou, sledovat zdejší novinky se určitě vyplatí. Kdoví - třeba někdo z vývojářů neměl peníze na cestu do Japonska? ;-)

Atani už rozeslal betatesterům první verzi SegaEMU s podporou Sega CD. Zatím ale údajně nefunguje žádná hra...

Dobře to vypadá i s emulací Segy Saturn. Japonský program SSF ve verzi 0.04R2 už údajně některé hry dokáže spustit! Bohužel žádnou z nich zrovna nemám, abych zkusil jak to vypadá, a navíc emulátor se na mém PC hroutí s jakousi nečitelnou japonskou hláškou... :-(